Ik ben me aan het inlezen in warmtepompen om te kijken of ik onze CV ketel door een warmtepomp kan gaan vervangen. Ik ben al wat op weg, maar het is ook nog een beetje een bomen-bos-verhaal voor me. Hopelijk kunnen jullie me wat verder op weg helpen.
Situatie:
Jaarverbruik bij strenge winter = 813 x 119% = 968m3.
Benodigd toestelvermogen = 968 x 8,8 / 1650 = 5,2kW
Als ik het goed begrijp dan zou ik dus voldoende hebben aan een warmtepomp van 6kW. Klopt dat?
En klopt het dat ik de CV-ketel in principe 1-op-1 kan vervangen door een warmtepomp+boilervat, en dat ik niet per se iets hoef aan te passen aan mijn huidige radiatoren of badkamer?
Tegelijkertijd zie ik echter op https://warmtepomp-weetjes.nl/extra/energie-verbruik-berekenen/ de berekening van het benodigd warmtepomp vermogen o.b.v. het gebruiksoppervlak en een richtgetal. Voor mij wordt dat: benodigd warmtepomp vermogen = 160m2 x 70W/m2 = 11,2kW.
Wat betekent deze 11,2kW? Dit is ruim 2 keer zo veel als 5,2kW. Is dit een schatting die voor mijn situatie niet zo goed klopt, of moet ik het anders interpreteren?
Situatie:
- Rijtjeswoning, bouwjaar 2005
- Gezin van 5 personen (2volw+3teeners)
- Gebruiksoppervlak: 160m2
- Verwarming m.b.v. 'gewone' radiatoren, geen vloerverwarming
- MV zonder WTW
- Badkamer 1e verdieping: 1 douche (zonder WTW) en 1 bad. Bad wordt niet meer dan 1 keer per maand gebruikt. Misschien wil ik op de 2e verdieping ook nog eens kleine badkamer met douche erbij.
- Keuken: Quooker voor warm water. We koken (nog) op gas.
- PV: Dekt ons huidige verbruik van 3500kWh ongeveer af. Dak ligt al vol, er kan helaas geen PV meer bij.
- Gasverbruik: 813m3. Dit is het hoogste jaarverbruik van de afgelopen paar jaar.
Jaarverbruik bij strenge winter = 813 x 119% = 968m3.
Benodigd toestelvermogen = 968 x 8,8 / 1650 = 5,2kW
Als ik het goed begrijp dan zou ik dus voldoende hebben aan een warmtepomp van 6kW. Klopt dat?
En klopt het dat ik de CV-ketel in principe 1-op-1 kan vervangen door een warmtepomp+boilervat, en dat ik niet per se iets hoef aan te passen aan mijn huidige radiatoren of badkamer?
Tegelijkertijd zie ik echter op https://warmtepomp-weetjes.nl/extra/energie-verbruik-berekenen/ de berekening van het benodigd warmtepomp vermogen o.b.v. het gebruiksoppervlak en een richtgetal. Voor mij wordt dat: benodigd warmtepomp vermogen = 160m2 x 70W/m2 = 11,2kW.
Wat betekent deze 11,2kW? Dit is ruim 2 keer zo veel als 5,2kW. Is dit een schatting die voor mijn situatie niet zo goed klopt, of moet ik het anders interpreteren?