Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurk738
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik ben me aan het inlezen in warmtepompen om te kijken of ik onze CV ketel door een warmtepomp kan gaan vervangen. Ik ben al wat op weg, maar het is ook nog een beetje een bomen-bos-verhaal voor me. Hopelijk kunnen jullie me wat verder op weg helpen.

Situatie:
  • Rijtjeswoning, bouwjaar 2005
  • Gezin van 5 personen (2volw+3teeners)
  • Gebruiksoppervlak: 160m2
  • Verwarming m.b.v. 'gewone' radiatoren, geen vloerverwarming
  • MV zonder WTW
  • Badkamer 1e verdieping: 1 douche (zonder WTW) en 1 bad. Bad wordt niet meer dan 1 keer per maand gebruikt. Misschien wil ik op de 2e verdieping ook nog eens kleine badkamer met douche erbij.
  • Keuken: Quooker voor warm water. We koken (nog) op gas.
  • PV: Dekt ons huidige verbruik van 3500kWh ongeveer af. Dak ligt al vol, er kan helaas geen PV meer bij.
  • Gasverbruik: 813m3. Dit is het hoogste jaarverbruik van de afgelopen paar jaar.
O.b.v. andere topics en warmtepomp-weetjes.nl heb ik berekend:
Jaarverbruik bij strenge winter = 813 x 119% = 968m3.
Benodigd toestelvermogen = 968 x 8,8 / 1650 = 5,2kW

Als ik het goed begrijp dan zou ik dus voldoende hebben aan een warmtepomp van 6kW. Klopt dat?
En klopt het dat ik de CV-ketel in principe 1-op-1 kan vervangen door een warmtepomp+boilervat, en dat ik niet per se iets hoef aan te passen aan mijn huidige radiatoren of badkamer?

Tegelijkertijd zie ik echter op https://warmtepomp-weetjes.nl/extra/energie-verbruik-berekenen/ de berekening van het benodigd warmtepomp vermogen o.b.v. het gebruiksoppervlak en een richtgetal. Voor mij wordt dat: benodigd warmtepomp vermogen = 160m2 x 70W/m2 = 11,2kW.
Wat betekent deze 11,2kW? Dit is ruim 2 keer zo veel als 5,2kW. Is dit een schatting die voor mijn situatie niet zo goed klopt, of moet ik het anders interpreteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelzadh
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-09 07:49
De 1650 zijn vollast uren neem ik aan. De berekening lijkt in de buurt te komen.

Wat belangrijker is is of je die warmte met een kleiner temperatuurverschil kan afgeven aan je woning. Een CV doet makkelijk 20 graden tussen aanvoer en retour, een warmtepomp maar een graad of 5.

[ Voor 89% gewijzigd door roelzadh op 30-12-2017 18:49 ]

PUHZ-SW100YAA & 7440wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Verlaag de temperatuur van je huidige CV-ketel eens; tot welke temperatuur is het comfortabel bij een koude winter. Warmtepompen gaan vaak niet hoger dan 55°C, en daarnaast zijn ze veel efficiënter op nog lagere temperaturen. Met dure import stroom is de efficiency extra van belang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:52

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@jurk738 - Probeer ook er achter te komen hoeveel gas voor warmwater (en voor koken) gebruikt wordt.
Koken schat ik op max. 75 m³/a gas - gasverbruik voor warmwater (5 pers.) zou je echt zelf moeten bepalen,
(een week lang elke douchebeurt etc. klokken).

Het warmwatergedeelte is het lastigste en relatief duurste om met een warmtepomp te maken.

Zonder (Z)LTV (vloerverwarming, overgedimensioneerde radiatoren, gebooste convectoren etc.) d.w.z. aanvoertemperatuur < 40°C ook bij -10°C zou ik persoonlijk niet aan het warmtepompavontuur beginnen.

YMMV

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Warm water zijn toch goede oplossing voor? Warmtepomp of E-boiler of een doorstroomverwarmer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Sethro schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 19:15:
Warm water zijn toch goede oplossing voor? Warmtepomp of E-boiler of een doorstroomverwarmer?
Als je er genoeg energie instopt - dan kan alles. Maar of dat dan een "goede" oplossing is?
Kwestie van de juiste feiten.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

dunklefaser schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 20:44:
[...]

Als je er genoeg energie instopt - dan kan alles. Maar of dat dan een "goede" oplossing is?
Kwestie van de juiste feiten.
Angemessen !
Key bij cop 1 verwarming sww, dan is het niet eens veel duurder dan de cop 2 van de Wp.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
Ik neem aan dat de tieners ook graag warm op hun kamers willen zitten, dat betekend dus gelijk alle oude radiatoren eruit en vervangen door Zeer Lage Temperatuur Radiatoren, dát wordt al een dure grap.
een WP is het meest efficiënt bij <40 graden water temperatuur.

Begrijp ik het goed dat jou jaarlijks gasverbruik maar 813m3 is? in mijn duplex woning uit 1985, één persoon, alléén in de avond en weekenden warm stoken zit ik op 600 m3 / jaar

Rijtjes woning... hoek of tussen in?

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurk738
  • Niet online
Dank voor de info. Ben nog een beetje een noob op dit gebied. Maar een belangrijke vraag is dus of ik in een koude winter mijn woning comfortabel warm kan houden met een lage CV temperatuur. Dat zou wel eens lastig kunnen worden dus waarschijnlijk kan ik nu beter niet aan een warmtepomp beginnen zoals dunklefaser zegt. En aanleggen van vloerverwarming e/o vervangen van radiatoren zou erg kostbaar worden.

@frisianstar Tussenwoning. Verbruik klopt. De verwarming staat het grootste deel van het jaar uit, en we douchen niet zo lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
Volgens die zelfde website is het verbruik van warm water bij 5 personen gemiddeld 4200 KWh per jaar.
Indien WP voor verwarmen = 5.2 KW + 4.2 = 9.4KW totaal dat is dus een warmtepomp van 10 KW.
Maar jullie verbruiken erg weinig gas :) , WP vermogen mag dus kleiner worden; 8 KW

[ Voor 27% gewijzigd door frisianstar op 31-12-2017 11:56 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

frisianstar schreef op zondag 31 december 2017 @ 10:53:
Volgens die zelfde website is het verbruik van warm water bij 5 personen gemiddeld 4200 KWh.
Indien WP voor verwarmen = 5.2 KW + 4.2 = 9.4KW totaal dat is dus een warmtepomp van 10 KW.
Maar jullie verbruiken erg weinig gas :) , WP vermogen mag dus kleiner worden; 8 KW
4200 kWh aan sww ? Nou ik kom nog niet aan de helft met ons 5e.
Wp met alleen rad kan wel maar is niet ideaal, ik zou dan wel voor een 6-7 gaan omdat hij aangeeft dat de cv haast nooit aan staat en zo werkt een wp niet, die moet gewoon aan voor nagenoeg 24/7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
En zo zie je maar weer dat elk huishouden weer anders is.
Er is echt geen exact advies te geven zonder de exacte situatie van een huis (houden) te kennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
Bij mij staat de kamer thermostaat zeker 4 maanden per jaar ook uit (op 14 graden), dan zou een WarmtePomp alleen voor warm water moeten draaien.
In de nacht kan een WP ook wel uit als de isolatie van een huis in orde is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:44
Wil je vanuit principe van het gas af? Of voor besparing (geld). Want die besparing lijkt niet echt op te wegen tegen de investeringen in jouw situatie. Voor mij persoonlijk is het bijv. hobby, dus dan zijn de financiën weer wat minder interessant :) Afhankelijk van de netbeheerder heb je ook nog een (eenmalige) ''boete'' voor (langdurig) afsluiten van het gas.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurk738
  • Niet online
Ik ging voor de win-win. Gas eruit, want niet duurzaam en besparing door geen gas-vastrecht meer. Maar besparing zonder flink comfortverlies of flinke investering zit er vooralsnog helaas dus niet in. Dan laat ik het nog maar even zo..
Ik heb wel de CV temperatuur terug gezet naar 50C om eens te kijken of ik mijn woning daarmee in de winter op temperatuur kan houden, en ik wil in het voorjaar (als we geen verwarming meer gebruiken) gaan meten hoeveel gas we voor SWW gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

jurk738 schreef op zondag 31 december 2017 @ 15:01:
Ik ging voor de win-win. Gas eruit, want niet duurzaam en besparing door geen gas-vastrecht meer. Maar besparing zonder flink comfortverlies of flinke investering zit er vooralsnog helaas dus niet in. Dan laat ik het nog maar even zo..
Ik heb wel de CV temperatuur terug gezet naar 50C om eens te kijken of ik mijn woning daarmee in de winter op temperatuur kan houden, en ik wil in het voorjaar (als we geen verwarming meer gebruiken) gaan meten hoeveel gas we voor SWW gebruiken.
Gasverbruik voor koken was hier 48 m3 en voor sww + koken 375 m3
Sww is het moeilijkst om het financieel rond te breien maar des te minder je gebruikt des te duurder per cuub, voor 48 m3 afgelopen jaar betaalde ik 215,- dus flink aan de prijs.
Voor 170,- vastrecht kan je makkelijk een sww boiler van 50 liter ophangen en prima douchen met zijn allen.
Koop een daalderop en mengventiel op mp en klaar ben je.

Comfort verlies met een wp is een fabel, het is eerder meer comfort dan met cv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
jurk738 schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 13:22:

O.b.v. andere topics en warmtepomp-weetjes.nl heb ik berekend:
Jaarverbruik bij strenge winter = 813 x 119% = 968m3.
Benodigd toestelvermogen = 968 x 8,8 / 1650 = 5,2kW

Als ik het goed begrijp dan zou ik dus voldoende hebben aan een warmtepomp van 6kW. Klopt dat?
En klopt het dat ik de CV-ketel in principe 1-op-1 kan vervangen door een warmtepomp+boilervat, en dat ik niet per se iets hoef aan te passen aan mijn huidige radiatoren of badkamer?

Tegelijkertijd zie ik echter op https://warmtepomp-weetjes.nl/extra/energie-verbruik-berekenen/ de berekening van het benodigd warmtepomp vermogen o.b.v. het gebruiksoppervlak en een richtgetal. Voor mij wordt dat: benodigd warmtepomp vermogen = 160m2 x 70W/m2 = 11,2kW.
Wat betekent deze 11,2kW? Dit is ruim 2 keer zo veel als 5,2kW. Is dit een schatting die voor mijn situatie niet zo goed klopt, of moet ik het anders interpreteren?
De @koevlaas2 formule is verbruik * 8 /1650, in jouw geval dus 813*8/1650 = 3.94kW. Dit is zonder SWW verbruik, daar kan je inderdaad een aparte wp-boiler voor aanschaffen bijvoorbeeld de Atlantic Explorer.

Waarom Warmtepomp-weetjes met 11.2kW zo afwijkt van de Koevlaas formule is mij onduidelijk :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Wolly schreef op zondag 31 december 2017 @ 15:42:
[...]

De @koevlaas2 formule is verbruik * 8 /1650, in jouw geval dus 813*8/1650 = 3.94kW. Dit is zonder SWW verbruik, daar kan je inderdaad een aparte wp-boiler voor aanschaffen bijvoorbeeld de Atlantic Explorer.

Waarom Warmtepomp-weetjes met 11.2kW zo afwijkt van de Koevlaas formule is mij onduidelijk :?
11,2 kW is berekend op volledig verwarmen van de 160 m² bij -10 °C, de @koevlaas2 formule gaat uit van het werkelijke historische verbruik (waarschijnlijk verwarm je niet alle vertrekken even goed of lang).

Trouwens de @koevlaas2 formule maakt ook diverse aannames, bijvoorbeeld het aantal vollasturen (1650) en het gemiddelde rendement van een cv-installatie met 8kWh/m³ gas.
Bij een modern huis (wat is dat?) is het aantal vollasturen minder en is het rendement een stuk hoger.
(tot op zekere hoogte compenseert een effect het andere)
YMMV

Pagina: 1