Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• TonyJ.
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 02-08-2023
Hoi,

heb al tijdje m’n Ryzen setup, m’n R5 1600 draaide netjes 3,9 GHz op 1,33V (Extreme LLC) ongv. 60-65 bij stress test max, en is zo stabiel als steen. Daarnaast, is m’n RAM minder, had maand geen probleem, alleen dat als ik de PC uit zet en dan aan zet dan doet hij een boot loop maar kan daarna weer verder zonder enige aanpassing te doen in de BIOS. Dat vond ik al vreemd, en nu krijg ik freezes en wordt het scherm gewoon zwart.

3066 MHz werkte redelijk goed en had weinig problemen maar nu beginnen er precies problemen te komen. Heb aan timings gezeten, SOC Voltage verhoogd, RAM Voltage verhoogd, DOCP (AMD XMP) aangezet maar kreeg altijd problemen.

Nu draai ik m’n Ryzen 1600 op 3,9 GHz stabiel, met m’n RAM op 2133 MHz, SOC op 1,1V en RAM Voltage op Auto.

Specs:

Moederbord: ASUS PRIME B350 PLUS
Processor: Ryzen 5 1600 @3,9GHz 1,33V (LLC Extreme)
CPU Koeler: Scythe Fuma
RAM: G.Skill DDR4 3200MHz F4-3200C16D-16GVKB
PSU: Corsair CX750

Denk dat dit wel volstaat.

Heb al weken geprobeerd het probleem op te lossen maar geen geluk precies. Hopelijk kan iemand hier mij helpen zodat ik 2018 goed kan starten :)

Alvast bedankt!

Alle reacties

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Bios update al geprobeerd?

Wear Sunscreen!

• TonyJ.
Draait op de nieuwste als het goed is.

• Humma Kavula
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Als het goed is hebben wij weinig aan.
Welke bios heb je nu? Heb je tussentijds de bios update elke keer gedaan en zo ja, bij welke update ging het mis?

Moederborden staan er om bekend om zeker in de beginperiode van Ryzen slechte ondersteuning voor het geheugen te hebben wat middels bios updates verbeterd is, of soms juist verslechterd als we het overclocken hebben. Op standaard werkt alles wel.

Staan wel op de QVL lijst maar weet niet of dat wat zegt over de OC mogelijkheden

[ Voor 27% gewijzigd door Humma Kavula op 30-12-2017 01:31 ]

Wear Sunscreen!

• TonyJ.
Hoi,

ik heb inderdaad deze maand een BIOS update uitgevoerd. Eigenlijk vanaf dan begon de onstabiliteit van mijn geheugen.

Ik weet niet juist meer welke, maar zit nu op 1002. Kan dus updaten naar 3401. Zal ik dat eerst doen dan?

• Humma Kavula
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Dan zou ik de bios weer terug zetten naar de eerdere versie zonder de geheugen problemen.
Je kan ook de nieuwe proberen, allicht dat die beter werkt.

Wear Sunscreen!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11:10
nou ik zou hem juist eerst maar eens updaten naar 3401

en dan naar default zetten

• TonyJ.
Dankjewel. Net geupdate naar 3401.

Nu RAM naar Default?
Pagina: 1