Chassis Fans - Geen controle over de snelheid?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyrex
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-09 17:39
Hallo,

Ik heb een nieuwe PC samengesteld en heb een klein probleem met de chassis fans. Deze draaien naar mijn mening wat te snel en produceren teveel lawaai.
De PC die ik bouw is voor mijn vader en zit voornamelijk in idle stand zonder veel "load". Daardoor liever zo stil mogelijk.

Het betreft de volgende componenten:
Moederboard: ASRock Fatal1ty AB350 Gaming-ITX/ac (pricewatch: ASRock Fatal1ty AB350 Gaming-ITX/ac
Behuizing : Fractal Design Define Nano S (pricewatch: Fractal Design Define Nano S Zwart

Er zitten 2 chassis fans in de behuizing. Beide 3 pins. (Er is ook een splitter bijgeleverd, maar 1 van deze uiteindes heeft slechts 2 pins)
Op het moederboard heb ik de aansluitinging: "CHA_FAN2" en "CHA_FAN/W_PUMP"

Als ik ze daarop connect draaien ze volgens mij op volle toeren. Ondanks dat ik in het BIOS Silent mode aanzet, óf een Fan costumize setting instel (van bijvoorbeeld 20%)
Ook met de splitter op "CHA_FAN2" heb ik geen controle over de snelheid waarop ze draaien.

Hoe kan ik de chassis fans het beste connecten?
En op welke manier kan ik de snelheid regelen?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:53
Als ik zo even snel kijk(ben op werk en mobiel). Heb je alleen PWM fan headers op je mobiel. En die zullen de snelheid regelen via pen signalen IPV voltage. Je kan 2 dingen doen. 1 pwm fans kopen. Of je koopt een fan controller en sluit ze daar op aan. Ik laat mijn case fans altijd maar 1 snelheid draaien. Het verschil in cpu/gpu temps was bij mijn air cookies build 3 graden. Tussen min en max. Niet waard voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
loki504 schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 13:53:
Als ik zo even snel kijk(ben op werk en mobiel). Heb je alleen PWM fan headers op je mobiel. En die zullen de snelheid regelen via pen signalen IPV voltage.
Er zit wel vaak een setting in de UEFI waarbij je voor een andere modus kan kiezen dan PWM. Even uit mijn hoofd is dat DC modus. Dan kan je op een 4 pin PWM toch 3 pins fans regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyrex
PilatuS schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 13:58:
[...]

Er zit wel vaak een setting in de UEFI waarbij je voor een andere modus kan kiezen dan PWM. Even uit mijn hoofd is dat DC modus. Dan kan je op een 4 pin PWM toch 3 pins fans regelen.
Er zit inderdaad ook een DC modus ipv PWM in het BIOS. Heb deze wel geprobeerd maar nog zonder resultaat.
Een constante speed zoals loki504 zegt lijkt mij ook het beste. Zolang deze maar minder snel draait zoals ze nu zijn.

De Fan aan de voorkant is overigens ook groter dan de achterste. En volgens mij geeft die kleinste (logisch) ook het meeste lawaai. Desnoods zet ik die achterste gewoon uit? Heb wel de kabels allemaal mooi weggewerkt voor een goede airflow dus zou fijner zijn als ik ze nog beide goed (en rustig) kan laten draaien.

Zit er veel verschil in de verschillende aansluitingen trouwens? De "CHA_FAN2" en "CHA_FAN/W_PUMP".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Met de fanmodus op DC en silent zonder fancurve zou het moeten werken. Misschien zit er nog ergens anders een setting die er voor zorgt dat ze harder draaien.

Er zit verder geen verschil in de aansluitingen, die laatste geeft alleen aan dat er zowel een casefan als waterpomp op gebruikt kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyrex
Update:

Wanneer ik DC mode gebruik dan gaat 1 fan automatisch uit zodra de PC is opgestart. (draait wel in bios en tijdens opstarten)
Wanneer ik de fan connecters omdraai dan valt de andere uit. (In PWM mode draait ie wel gewoon)
In het BIOS zit ook maar één setting voor DC/PWM mode, en dat is bij de eerste (Volgens mij de W_Pump).

De voorste (grote) fan draait nu op 900 RPM en zorgt voor geen overlast. (Edit: Overigens als ik deze van 20% naar 80% custom instel draait hij ook niet sneller)
CPU fan op 1200 RPM en is acceptabel.
Het is dus steeds de achterste fan die lawaai maakt.

In het programma SpeedFan (ouderwets lees ik?) zegt ie dat System en Auxtin1/Auxtin2 boven de 100 graden zijn. (CPU/GPU zijn 35c) Zal wel een fout zijn van het programma maar heb ook geprobeerd om de Chassis fans op CPU temperatuur te laten draaien IPV moederbord. Dit maakt volgens mij echter geen verschil.

Of ik de kleine fan nou op 5 of 20 of 50 procent probeer te laten draaien maakt ook geen verschil. RPM blijft tussen rond de 1250. Ook als ik de modus verander naar W_Pump en in silent mode en/of met custom 20% in Pump mode. Ook in Pump mode gaat de fan uit in DC mode.

Heb in BIOS zowat elke fan optie wel geprobeerd nu. Iemand nog ideeën?

[ Voor 3% gewijzigd door Phyrex op 30-12-2017 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 01:19
Speedfan is inderdaad wat ouderwets. Maar waarom gebruik je de app niet die voor het moederbord beschikbaar is. Die kan je zo van de asrock site downloaden .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyrex
Eindelijk een (sort of) oplossing gevonden:

- Slechts 1 van de Moederbord fan aansluitingen had in het bios een DC mode. (ipv pwm) Dat was de "CHA_FAN/W_PUMP".
- Had deze wel getest maar eerst zonder succes.
- Blijkt dus dat DC in Silent mode niet werkt. Dan gaat hij gewoon uit, dus ik dacht dat die mode niet juist was. Zet je 'm echter op Standaard dan draait de fan niet op volle snelheid maar op een acceptable 600 rpm.
- Vervolgens de splitter gebruikt om beide fans op deze éne moederbord connectie aan te sluiten.

Nog steeds geen custom RPM setting mogelijk dus, ook niet met de officiële App, of andere programma's. Maar met geluk is de Standaard DC mode zacht genoeg en is het nu is zo goed als geluidsloos.
Pagina: 1