Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brokkenpilootje
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 10-08-2023
Hoi lieve mensen,

Ik doe vrijwilligerswerk in een buurthuis in Amsterdam en ik probeer momenteel dus, zoals de titel doet vermoeden, een goede vervangende laptop uit te kiezen voor een oudere dame wiens laptop het begeven heeft. Haar budget is 400-500 euro.

Oudere dames zijn een interessante doelgroep om een laptop voor uit te kiezen, omdat sommige dingen ze simpelweg niet boeien, zoals het dat ons wel doet.
Zo is een SSD absoluut niet een must. Of windows snel opstart zal haar een worst wezen, ze is toch met pensioen haha. Ze heeft veel foto's en wil gewoon die foto's op kunnen slaan (minstens 1 tb gb harddisk dus). Maar goed, een laptop zonder SSD lijkt zowaar moeilijk te vinden tegenwoordig.

Esthetiek is ook wat belangrijker, dus hij moet niet te groot (15 inch scherm het liefst) maar het beeld moet wel helder zijn en goed te lezen (hoogwaardig en full-hd dus).
Er zal op de laptop vooral tekstverwerking, foto-beheer (gewoon in de verkenner), en een beetje gesurfd worden. Qua processor leek mij een redelijk i3 wel voldoende, en qua ram kom je dan ook wel met 4 gb weg.

In de pricewatch kwam ik niet heel veel opties tegen die aan deze groffe schets voldoen. Of althans, de meeste opties hebben geen prijs indicatie. Ik vond wel een mooi Acer model (met een kleine SSD en een 1 tb extra hd), maar ik wou het graag even met jullie bespreken.

pricewatch: Acer Aspire A315-31-P26U

Dus, nog even als samenvatting:

Wat ga je met je laptop doen?
Windows 10, beetje surfen beetje mailen.

Wat is je budget?
400-500

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja, meenemen wel maar dat hoeft niet per se zonder snoertje. Accuduur is dus niet heel belangrijk, gewicht meer, hoewel ze zeker niet krakkemikkig is ondanks haar leeftijd.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik sta open voor alle merken, en zij al helemaal, het merk maakt haar niks uit. Als hij er mooi uitziet (het liefst zwart), makkelijk mee te nemen is, en voldoet aan het verhaal hierboven, dan gaat zij helemaal tevreden zijn.

Het is ook nog eens een hele aardige dame, dus ik kies graag een mooi model uit voor haar.

Thanks voor eventueel advies!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Om te surfen en mailen is een iPad misschien nog beter. Fotos kan ze bewaren bij google foto.s onbeperkt.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Normaal zou ik helemaal met de iPad meegaan, die zijn echt geniaal voor ouderen.
Maar hier zal meespelen dat mevrouw al gewend is aan een laptop met Windows. Welke Windowsversie is nog wel een ding aangezien een overstap van XP of 7 naar 10 ook lastiger is voor ouderen.

Qua specs zit je wel goed, elke basislaptop (en niet de Tweakersdefinitie daarvan die vanaf 600 euro is) in de aanbieding bij de bekende shops zal verder eigenlijk wel voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouterg00
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 12-05 20:38
Goede Laptops met 1TB opslag zijn moeilijk te vinden. Ik zou een externe harde schijf erbij kopen van 1TB en een laptop met genoeg aansluitingen.

Lekker lichte laptop, goede processor, snelle SSD, snelle USB poorten:
pricewatch: HP 14-bp020nd
Met deze:
pricewatch: WD Elements SE Portable USB 3.0 2TB Zwart

Als ze veel opslag wilt: SSD en HDD!
pricewatch: Peaq PNB C2015-I2N1

[ Voor 14% gewijzigd door wouterg00 op 30-12-2017 00:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emil_406
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13:06
Chromebook overwogen? Kan ze haar foto's onbeperkt opslaan in Google - foto's

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 16:46
15 inch, full HD en goed leesbaar?
Ik denk daar anders over.

edit: en natuurlijk moet er juist wel een SSD in; het is 2018.

[ Voor 35% gewijzigd door zetje01 op 30-12-2017 03:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poema
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23-03 17:21
De Acer heeft een TN paneel. Dit icm een N4200 cpu vind ik persoonlijk €475,- een hoop geld. Ik vind sowieso in deze prijsklasse dat er niets uitspringt. Als ik echter in V&A een beetje filter kom ik wel leuke dingen tegen bij Tweakers met een goede feedback. Gewoon 1tje:

V&A aangeboden: Lenovo IdeaPad Z51-70 i7-5500u, 8gb ram, 500gb hdd, Full HD-s...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:37
Is die 1 TB schijf echt nodig? Als de foto’s een paar MB per stuk zijn, dan heb je het over honderduizenden foto’s 😳. Dat lijkt me een beetje eigenaardig, helemaal als je dat via de verkenner wil gaan beheren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12:42
Ik zou ook als 1e aan een chromebook denken, weinig onderhoud en kan deze basis zaken.

Echter welke schermgrote ze wil lijkt me ook van belang, 11 of 15 inch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Gaat de oude dame regelmatig ergens naartoe dat het een laptop moet zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ik merk bij van ouderen uit mijn omgeving dat zij bij wijzen van spreken liever nog een lage (bijv1024x768) resolutie willen. Dan zijn de letters lekker groot.

Dingen als schalen (waar nog steeds applicaties zijn die er niet goed mee overweg kunnen) is aan hen niet besteed. Het moet 'uit-de-doos' werken en direct leesbaar zijn (al dan niet met leesbril). Vandaar dat een 17 inch scherm wellicht een idee is. Alles onder de 15 inch zal zeker als te klein (zeker als het full-HD schermen zijn) ervaren worden. Ik zie dat een tablet makkelijker gepakt wordt dan een laptop (o.a. door opstarttijd, voeding etc). Als je een externe opslag hebt, is die wellicht ook aan een tablet te koppelen? (ik weet niet of er tablets zijn met snelle USB3 aansluitingen, geschikt voor externe opslag).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brokkenpilootje
sambalbaj schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 22:48:
Maar hier zal meespelen dat mevrouw al gewend is aan een laptop met Windows.
Inderdaad, ze is windows gewend. Windows 10 wel te verstaan.
wouterg00 schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 00:01:
Goede Laptops met 1TB opslag zijn moeilijk te vinden. Ik zou een externe harde schijf erbij kopen van 1TB en een laptop met genoeg aansluitingen.
Dat zijn allemaal goeie tips!
zetje01 schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 03:26:
natuurlijk moet er juist wel een SSD in; het is 2018.
...
upje schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 09:41:
Is die 1 TB schijf echt nodig? Als de foto’s een paar MB per stuk zijn, dan heb je het over honderduizenden foto’s 😳. Dat lijkt me een beetje eigenaardig, helemaal als je dat via de verkenner wil gaan beheren.
500 gb moet misschien ook wel lukken. Ze is fotografe geweest, dus het zijn veel en grote foto's. Dus het liefst 1 tb.
kdekker schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 10:30: Ik zie dat een tablet makkelijker gepakt wordt dan een laptop (o.a. door opstarttijd, voeding etc).
Gewenning is het sleutelwoord bij senioren. Ze is een windows laptop gewend, en daar is ze tevreden mee. Dus wil ze een windows laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karimmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 07:35
Als je een goed scherm wilt, raad ik je aan om bij criteria's een IPS scherm aan te vinken:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brokkenpilootje
karimmm schreef op zondag 31 december 2017 @ 10:56:
Als je een goed scherm wilt, raad ik je aan om bij criteria's een IPS scherm aan te vinken:)
Ja is dat zo'n groot verschil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karimmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 07:35
Zeer zeker! Niet alleen vanwege de kijkhoeken (zoals de afbeelding hieronder) maar ook vooral vanwege de kleuren :)

Afbeeldingslocatie: https://nerdtechy.com/wp-content/uploads/2017/07/IPS-vs-TN-panel.png

[ Voor 16% gewijzigd door karimmm op 31-12-2017 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
Ik ben van mening (en herhaal) dat full-HD op een 15 inch scherm niet makkelijk leesbaar is voor een oude dame.
(terwijl "goed leesbaar" wel een vereiste was)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:13
@zetje01 Daar hebben we DPI scaling voor tegenwoordig.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brokkenpilootje
En nog tig van andere tools

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
Ramon schreef op zondag 31 december 2017 @ 11:32:
@zetje01 Daar hebben we DPI scaling voor tegenwoordig.
Tegenwoordig?
Bij mijn weten zit DPI-scaling al in windows vanaf 95.
Omdat er namelijk een probleem is met de verhouding tussen resolutie/schermdiagonaal/Leesbaarheid.

Maar dpi-scaling werkt maar gebrekkig, terwijl het een probleem probeert op te lossen dat er helemaal niet hoeft te zijn.

Als de Topicstarter een 17-incher koopt met 1600x900 is het out-of-the-box goed leesbaar.
Bijvoorbeeld zoiets:
pricewatch: Lenovo Ideapad 320-17IKB (80XM0029MH)

Dan heb je een laptop die qua snelheid menigeen jaloers maakt, op de toekomst is voorbereid en lekkere lettergrootte heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:13
zetje01 schreef op zondag 31 december 2017 @ 12:26:
[...]

Tegenwoordig?
Bij mijn weten zit DPI-scaling al in windows vanaf 95.
Omdat er namelijk een probleem is met de verhouding tussen resolutie/schermdiagonaal/Leesbaarheid.

Maar dpi-scaling werkt maar gebrekkig, terwijl het een probleem probeert op te lossen dat er helemaal niet hoeft te zijn.

Als de Topicstarter een 17-incher koopt met 1600x900 is het out-of-the-box goed leesbaar.
Bijvoorbeeld zoiets:
pricewatch: Lenovo Ideapad 320-17IKB (80XM0029MH)

Dan heb je een laptop die qua snelheid menigeen jaloers maakt, op de toekomst is voorbereid en lekkere lettergrootte heeft.
Dat zie je toch echt verkeerd als je het mij vraagt. Stel je neemt die 17" laptop en stopt daar een 3200*1800 scherm in, stelt dan de DPI scaling op 200% in dan heb je weliswaar dezelfde werkoppervlakte maar veel scherpere, mooiere letters én meer pixels voor het tonen van foto's. Enige nadeel is dat de batterijduur omlaag gaat.

Bovendien heeft de laptop die jij linkt een TN-scherm, niet echt beste voor foto's bekijken. Zou ik dus ook niet aanraden.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Pagina: 1