Is het mogelijk om voortaan de muziek te vermelden?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-Nuts
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 27-09-2023
reviews: Fairphone 2: hoe duur(zaam) is eerlijk?
@Andrasman

Allereerst bedankt voor de leuke videoreview over de Fairphone. Het idee is top, maar de modulaire phone is nog lang niet waar het moet zijn. Wellicht dat Google met het team van ARA de mensen van Fairphone wilt versterken/overkopen.

De rede voor mijn feedback verzoek is dat ik graag zou willen dat jullie de nummers die jullie in de videoreview gebruiken op de pagina vermelden. Ten eerste voor credits naar de maker, dit lijkt mij vrij logisch (referentie). Daarnaast zou het (ik spreek vast niet voor mij alleen) ook nuttig zijn voor mensen net als ik die de muziek buitengewoon goed vinden en niet hoeven te gaan hannesen met Shazam.

Ben benieuwd wat hierop de reactie is en ik wacht hem graag af. Ik hoop dat jullie er wat mee kunnen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11-10 12:38

SomerenV

It's something!

G-Nuts schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 21:37:
reviews: Fairphone 2: hoe duur(zaam) is eerlijk?
@Andrasman

Allereerst bedankt voor de leuke videoreview over de Fairphone. Het idee is top, maar de modulaire phone is nog lang niet waar het moet zijn. Wellicht dat Google met het team van ARA de mensen van Fairphone wilt versterken/overkopen.

De rede voor mijn feedback verzoek is dat ik graag zou willen dat jullie de nummers die jullie in de videoreview gebruiken op de pagina vermelden. Ten eerste voor credits naar de maker, dit lijkt mij vrij logisch (referentie). Daarnaast zou het (ik spreek vast niet voor mij alleen) ook nuttig zijn voor mensen net als ik die de muziek buitengewoon goed vinden en niet hoeven te gaan hannesen met Shazam.

Ben benieuwd wat hierop de reactie is en ik wacht hem graag af. Ik hoop dat jullie er wat mee kunnen!
Hier een video-editor (niet van Tweakers overigens). Vaak wordt er voor muziek gebruikgemaakt van diensten zoals Audiojungle waar je rechtenvrije muziek kunt kopen. Da's muziek speciaal voor producties (filmpjes, games, trailers, etc.) en dus vaak niet beschikbaar op Youtube/Spotify/Deezer/etc. Je hoeft de artiest meestal ook niet te vermelden als je voor de rechten betaalt. En het vermelden heeft ook weinig zin aangezien die artiesten vaak alleen op dat soort diensten te vinden zijn.

Ik heb ook wel eens dat ik een bepaald nummer wil weten maar je hebt er vrijwel niks aan, tenzij je het nummer wilt luisteren met een watermerk erdoorheen of er 20+ euro voor wilt betalen om het zonder watermerk te kunnen luisteren.

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WoutF
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:17

WoutF

Hoofdredacteur
SomerenV schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 05:08:
[...]

Hier een video-editor (niet van Tweakers overigens). Vaak wordt er voor muziek gebruikgemaakt van diensten zoals Audiojungle waar je rechtenvrije muziek kunt kopen. Da's muziek speciaal voor producties (filmpjes, games, trailers, etc.) en dus vaak niet beschikbaar op Youtube/Spotify/Deezer/etc. Je hoeft de artiest meestal ook niet te vermelden als je voor de rechten betaalt. En het vermelden heeft ook weinig zin aangezien die artiesten vaak alleen op dat soort diensten te vinden zijn.

Ik heb ook wel eens dat ik een bepaald nummer wil weten maar je hebt er vrijwel niks aan, tenzij je het nummer wilt luisteren met een watermerk erdoorheen of er 20+ euro voor wilt betalen om het zonder watermerk te kunnen luisteren.
Had het niet beter kunnen zeggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-Nuts
SomerenV schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 05:08:
[...]

Prima uitleg en ik dacht dat het ook zo zou zijn (daar ben ik ook wel een beetje bekent mee), maar in het filmpje waar ik het in de post (reviews: Fairphone 2: hoe duur(zaam) is eerlijk? over heb wordt er wel degelijk muziek gebruikt waar GEEN sprake is van rechtenvrije muziek. Sterker nog het liedje staat gewoon op Youtube, Spotify en Soundcloud!

Dit is het tweede liedje en is te vinden op Soundcloud maar vervolgens via een download link gratis te downloaden: https://soundcloud.com/loonmusic/dropping-faces-1
& download: https://theartistunion.com/tracks/2397af

Derde liedje was wat lastiger maar blijkt dus maar een klein gedeelte van het liedje te zijn gebruikt. Te beluisteren via: YouTube: Stephen - Fly Down en dan het stukje vanaf 2:24.
Tevens dus ook te vinden op Spotify: https://open.spotify.com/album/0HOofIzmgO1zaHMsoU475w en Soundcloud: https://soundcloud.com/it...kimcrashin/sets/sincerely
zoals eerder gezegd.

Nu mogen jullie weer @SomerenV en @WoutF :)

[ Voor 3% gewijzigd door G-Nuts op 30-12-2017 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:01

DirtyBird

Praktiserend denker

Als je betaalt voor de rechten hoeft er geen eervolle vermelding meer bij.
Moet er een vermeling komen voor het voortreffelijke camerawerk? Of de lichttechnicus van de sonystand waar mooie beelden door gemaakt konden worden?
Ik vind het een beetje onzin eerlijk gezegd.

Nu jij weer, en: darude - sandstorm

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Digital-DNA
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-09 14:03

Digital-DNA

Gedigitaliseerd tot op het bot

DirtyBird schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 21:25:
Moet er een vermeling komen voor het voortreffelijke camerawerk? Of de lichttechnicus van de sonystand waar mooie beelden door gemaakt konden worden?

Volgens mij gaat het voornamelijk om dat als je het hele nummer wil horen je weet hoe het heet en dus waar je op moet zoeken. Op Youtube staat de muziek ook vaak in de beschrijving zodat mensen niet aldoor gaan lopen vragen in de comments.

www.nintendocasemods.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-Nuts
DirtyBird schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 21:25:

Naast dat het een eervolle vermelding is wat inderdaad niet per se nodig is kan het ook nuttig zijn voor de kijker. Ik vind heel veel muziek die gebruikt wordt in dit soort video's gewoon tof en ik zou het graag snel aan mijn muziekbibliotheek toe willen voegen. Het scheelt gewoon ontzettend veel als het nummer en de artiest vermeldt worden. Is toch gewoon een kleine moeite?

Ik spreek nu vooral voor mijzelf heb ik het idee, maar ik ben vast niet de enige..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-Nuts
Digital-DNA schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 21:38:
[...]

Volgens mij gaat het voornamelijk om dat als je het hele nummer wil horen je weet hoe het heet en dus waar je op moet zoeken. Op Youtube staat de muziek ook vaak in de beschrijving zodat mensen niet aldoor gaan lopen vragen in de comments.
Eindelijk iemand die het begrijpt! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
G-Nuts schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 22:13:
[...]

Eindelijk iemand die het begrijpt! _/-\o_
Shazam?

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Topic start lezen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Als Shazam openen teveel moeite is zal de titel lezen ook teveel moeite zijn ;)
Dus dan moet er een Youtube link staan ipv de titel maar daarop klikken is net zoals op Shazam klikken teveel moeite, dus daar is geen oplossing voor...

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TVH7
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 28-09 01:27

TVH7

Tango Victor Hotel Seven

Ik begrijp @SomerenV wel als het daadwerkelijk gaat om muziek die alleen gebruikt wordt voor video producties. Maar bij muziek door 'normale' artiesten lijkt mij het toch wel erg fijn om gewoon de artiest te vermelden, ook als je de rechten afgekocht hebt. Het maakt het gewoon veel makkelijker om de muziek terug te vinden. Shazam werkt helaas niet altijd, omdat sommige songs (meestal van SC) niet zo makkelijk te vinden zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

RGAT schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 22:27:
[...]

Als Shazam openen teveel moeite is zal de titel lezen ook teveel moeite zijn ;)
Dus dan moet er een Youtube link staan ipv de titel maar daarop klikken is net zoals op Shazam klikken teveel moeite, dus daar is geen oplossing voor...
ik blijf me verbazen over de inzet die bepaalde mensen tonen om ideeën/verzoeken de grond in te stampen (soort van zelfbevrediging?). Hoe dan ook, ik vind heb geen slecht idee om gewoon wat soundtrack info er bij te zetten, altijd handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hatsjoe
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 10:11
In deze video's draait het voor de meeste mensen om het product welke gereviewed wordt, niet om de muziek. Daarom vind ik het ook onzin om er bij te vermelden welke muziek er gebruikt is, daar dit makkelijk te achterhalen is met Shazam voor de kijkers die dit echt willen weten.

Wanneer we gaan zeggen dat de gebruikte muziek vermeld zou moeten worden, waar trek je dan de grens? Wie weet vind iemand de lightbox wel mooi, en wilt die dat die ook vermeld gaat worden. Het houdt dan niet op.

Laten we het gewoon lekker houden bij waar het om gaat, het product in de review.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

G-Nuts schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 21:13:
[...]

Prima uitleg en ik dacht dat het ook zo zou zijn (daar ben ik ook wel een beetje bekent mee), maar in het filmpje waar ik het in de post (reviews: Fairphone 2: hoe duur(zaam) is eerlijk? over heb wordt er wel degelijk muziek gebruikt waar GEEN sprake is van rechtenvrije muziek. Sterker nog het liedje staat gewoon op Youtube, Spotify en Soundcloud!

Dit is het tweede liedje en is te vinden op Soundcloud maar vervolgens via een download link gratis te downloaden: https://soundcloud.com/loonmusic/dropping-faces-1
& download: https://theartistunion.com/tracks/2397af

Derde liedje was wat lastiger maar blijkt dus maar een klein gedeelte van het liedje te zijn gebruikt. Te beluisteren via: YouTube: Stephen - Fly Down en dan het stukje vanaf 2:24.
Tevens dus ook te vinden op Spotify: https://open.spotify.com/album/0HOofIzmgO1zaHMsoU475w en Soundcloud: https://soundcloud.com/it...kimcrashin/sets/sincerely
zoals eerder gezegd.

Nu mogen jullie weer @SomerenV en @WoutF :)
Dat is echter niet hoe het normaal gaat. Ik moet zeggen dat ik ook wel eens gratis muziek probeer te vinden, maar vaak moet je dan juist wel de artiest vermelden. Geen idee wat de constructie is van de muziek die gebruikt is in de video (dat het op SC/Spotify staat wil niks zeggen over de rechten). Maar een video-editor kijkt vaak niet naar de artiest of titel, maar gaat puur af op het gevoel wat de muziek geeft en in hoeverre het past bij de video. Het is puur begeleidend dus. Het is anders bij bijvoorbeeld aftermovies. Zo maak ik recaps voor een club en daar vermeld ik aan het einde wel altijd de artiest en het nummer. Dan maak ik overigens geen gebruik van royalty free spul maar pak ik een nummer dat de artiest die avond ook gedraaid heeft. Een beetje een grijs gebied omdat er dan geen licentiekosten afgedragen worden maar we hebben er nog nooit problemen mee gehad. Mogelijk omdat we maar een stukje gebruiken van een nummer, dat nummer noemen in de video en daarbij ook de artiest taggen. Maar voor ieder soort video heb je weer andere gewoontes wat de muziek betreft.
G-Nuts schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 22:12:
[...]

Naast dat het een eervolle vermelding is wat inderdaad niet per se nodig is kan het ook nuttig zijn voor de kijker. Ik vind heel veel muziek die gebruikt wordt in dit soort video's gewoon tof en ik zou het graag snel aan mijn muziekbibliotheek toe willen voegen. Het scheelt gewoon ontzettend veel als het nummer en de artiest vermeldt worden. Is toch gewoon een kleine moeite?

Ik spreek nu vooral voor mijzelf heb ik het idee, maar ik ben vast niet de enige..
Het is wel weer een extra beetje werk en zoals eerder gezegd kun je niet alle nummers makkelijk vinden/downloaden, ook al weet je wie de artiest is. Dus dan is het weer nutteloos om het te vermelden. Daarbij is het voor jou weer een kleine moeite de schrijver van het artikel even te DM'en met de vraag wat het gebruikte nummer is.
TVH7 schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 22:29:
Ik begrijp @SomerenV wel als het daadwerkelijk gaat om muziek die alleen gebruikt wordt voor video producties. Maar bij muziek door 'normale' artiesten lijkt mij het toch wel erg fijn om gewoon de artiest te vermelden, ook als je de rechten afgekocht hebt. Het maakt het gewoon veel makkelijker om de muziek terug te vinden. Shazam werkt helaas niet altijd, omdat sommige songs (meestal van SC) niet zo makkelijk te vinden zijn.
Maar muziek van normale artiesten wordt dus vaak niet gebruikt in dat soort video's. Nu weet ik niet hoe Tweakers het doet en wat voor deals die wel of niet hebben, maar als ik een productvideo maak zal het 9 van de 10 keer begeleid worden door een nummer dat je niet op Youtube of Spotify vindt. Dan heeft vermelding zoals gezegd geen zin. Normale artiesten zijn doorgaans qua rechten veel te duur om te gebruiken in dat soort video's en juist daarom heb je diensten als Audio Jungle. Daar staat trouwens echt heel veel toffe muziek op, maar met prijzen vanaf de 15 euro per nummer. Goedkoop voor een videoproductie, duur voor een consument.

Maar goed, ik spreek in dit geval voor mezelf en ik weet niet hoe Tweakers te werk gaat. Afgaande op de reactie van @WoutF zal het elkaar niet veel uit maken.

De video's van Tweakers draaien om het product en de inhoud en niet om de muziek. De video's zijn ook niet bedoeld om de muziek of een artiest te promoten dus in dat opzicht is het noemen van de artiest niet nodig. Als je het nummer tof vindt heb je net zo snel even een DM gestuurd.

[ Voor 4% gewijzigd door SomerenV op 30-12-2017 23:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Antwoord op de vraag is dus ja het kan maar een groot deel van de azijnpissers wil het niet.

Ik vind die liedjes ook tof ja, net als de producten die gerevieuwd worden. En als het een kleine moeite is, graag het nummer even opnemen in de credits of ergens in de post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:29
Verwijderd schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 23:59:
Antwoord op de vraag is dus ja het kan maar een groot deel van de azijnpissers wil het niet.
Niemand zegt dat ze het niet willen :? Er worden alleen argumenten aangedragen waarom het niet gedaan wordt of niet per se moet.

Als Tweakers het geen probleem vindt om bij video's de gebruikte liedjes te vermelden, dan zal daar natuurlijk niemand wat op tegen hebben. En dat is verder ook volledig aan Tweakers om te bepalen of ze dat doen, de rest van de mensen hier heeft daar niks over te zeggen :P

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WoutF
  • Laatst online: 19:17

WoutF

Hoofdredacteur
Het voorbeeld uit de TS is uit 2015, toen maakten we nog niet exclusief gebruik van een muziekdatabase en kwam je nog wel eens nummers tegen die ook op andere plekken te vinden waren. Tegenwoordig werken we met Epidemic Sound en die tunes zijn allemaal exclusief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G-Nuts
Hatsjoe schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 22:44:
In deze video's draait het voor de meeste mensen om het product welke gereviewed wordt, niet om de muziek. Daarom vind ik het ook onzin om er bij te vermelden welke muziek er gebruikt is, daar dit makkelijk te achterhalen is met Shazam voor de kijkers die dit echt willen weten.

Wanneer we gaan zeggen dat de gebruikte muziek vermeld zou moeten worden, waar trek je dan de grens? Wie weet vind iemand de lightbox wel mooi, en wilt die dat die ook vermeld gaat worden. Het houdt dan niet op.

Laten we het gewoon lekker houden bij waar het om gaat, het product in de review.
Ja, je hebt zeker een punt. Ik heb alleen het balletje opgegooid. Blijkbaar heb je zelf nog nooit meegemaakt dat je graag zou willen weten hoe een nummer heet wat je ergens hebt gehoord en er vervolgens achter komt dat Shazam het niet herkent of de verkeerde suggesties weergeeft. Het scheelt gewoon heel veel gedoe. Diegene die het post of de video heeft bewerkt weet toch immers de naam van de artiest en de naam van het nummer? Kleine moeite om het erbij te zetten als mensen daar belang bij hebben lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-Nuts
WoutF schreef op zondag 31 december 2017 @ 07:41:
Het voorbeeld uit de TS is uit 2015, toen maakten we nog niet exclusief gebruik van een muziekdatabase en kwam je nog wel eens nummers tegen die ook op andere plekken te vinden waren. Tegenwoordig werken we met Epidemic Sound en die tunes zijn allemaal exclusief.
Bedankt voor de opheldering. Ik snap het punt dat die muziek uit een exclusieve database komt, maar letterlijk bij het eerste nummer wat ik op Epidemic Sound vond (All In My Head
Viktor Hallman) en het in Youtube intypte keerg ik ontzettend veel resultaten: YouTube: All In My Head Viktor Hallman
Ik ben het er dus niet helemaal mee eens dat het onvindbaar of nutteloos voor de kijker is als de artiest wordt vermeldt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-Nuts
Hahn schreef op zondag 31 december 2017 @ 00:09:
[...]

Niemand zegt dat ze het niet willen :? Er worden alleen argumenten aangedragen waarom het niet gedaan wordt of niet per se moet.

Als Tweakers het geen probleem vindt om bij video's de gebruikte liedjes te vermelden, dan zal daar natuurlijk niemand wat op tegen hebben. En dat is verder ook volledig aan Tweakers om te bepalen of ze dat doen, de rest van de mensen hier heeft daar niks over te zeggen :P
Voor het geval je het niet door had er reageert een hoofdredacteur mee in deze post die het eens is met een video-editor die zegt dat het weinig zin heeft om het te gaan vermelden. Dus dan is de kans waarschijnlijk relatief klein dat het gaat gebeuren, if you ask me. Desalniettemin ben ik blij dat ik het gevraagd heb en deze mini discussie tot stand heb kunnen brengen. Wellicht is het een kleine selectieve groep die er baat bij zou hebben, maar ik ben in ieder geval niet de enige die graag de track id in de credits of de post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:29
G-Nuts schreef op zondag 31 december 2017 @ 15:25:
[...]

Voor het geval je het niet door had er reageert een hoofdredacteur mee in deze post die het eens is met een video-editor die zegt dat het weinig zin heeft om het te gaan vermelden. Dus dan is de kans waarschijnlijk relatief klein dat het gaat gebeuren, if you ask me. Desalniettemin ben ik blij dat ik het gevraagd heb en deze mini discussie tot stand heb kunnen brengen. Wellicht is het een kleine selectieve groep die er baat bij zou hebben, maar ik ben in ieder geval niet de enige die graag de track id in de credits of de post.
Dat had ik wel door, en dat verandert ook niks aan mijn reply. Want ook WoutF z'n eerste reactie hier zegt niks over niet willen, alleen dat er redenen zijn waarom ze het niet doen, waarvan onwil geen is.

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

G-Nuts schreef op zondag 31 december 2017 @ 15:12:
[...]

Bedankt voor de opheldering. Ik snap het punt dat die muziek uit een exclusieve database komt, maar letterlijk bij het eerste nummer wat ik op Epidemic Sound vond (All In My Head
Viktor Hallman) en het in Youtube intypte keerg ik ontzettend veel resultaten: YouTube: All In My Head Viktor Hallman
Ik ben het er dus niet helemaal mee eens dat het onvindbaar of nutteloos voor de kijker is als de artiest wordt vermeldt.
Het merendeel van dat soort muziek ga je echter niet snel op bijvoorbeeld Youtube vinden. Die staff picks zijn meer uitzondering dan regel waarschijnlijk. Nu ken ik Epidemic Sound persoonlijk niet (zit wel tof spul overigens tussen) maar het overgrote merendeel van het spul op Audiojungle ga je alleen daar vinden. Soms ook op Youtube, maar dan is het een beetje 50/50 met watermerk of niet.

Veel van dat soort muziek is ook niet perse gemaakt voor het luisteren maar staat juist op dat soort sites zodat contentcreators het kunnen gebruiken in hun content. Hele andere markt en niet gericht op consumenten. En in dat opzicht is het dus nutteloos de artiest en het nummer te benoemen. Je hebt er in 90% (of meer) van de gevallen als consument namelijk helemaal niks aan.

En als ik het vanuit mezelf als editor bekijk dan hoef ik ook niet te weten hoe een nummer heet, ook al vind ik het tof. Ik zal namelijk nooit bewust een nummer gebruiken dat elders gebruikt is in een zelfde soort video. Dat getuigt weinig van creativiteit en dat vind ik niks :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Laatst online: 09-10 01:49

PcDealer

HP ftw \o/

SomerenV schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 23:18:
[...]
Het is anders bij bijvoorbeeld aftermovies. Zo maak ik recaps voor een club en daar vermeld ik aan het einde wel altijd de artiest en het nummer. Dan maak ik overigens geen gebruik van royalty free spul maar pak ik een nummer dat de artiest die avond ook gedraaid heeft. Een beetje een grijs gebied omdat er dan geen licentiekosten afgedragen worden maar we hebben er nog nooit problemen mee gehad. Mogelijk omdat we maar een stukje gebruiken van een nummer, dat nummer noemen in de video en daarbij ook de artiest taggen. Maar voor ieder soort video heb je weer andere gewoontes wat de muziek betreft.
Als je geen boete krijgt voor te hard rijden of door rood, dan mag het?
Via twee bewandelde paden zie ik dat je toestemming vooraf moet hebben. Zie https://www.bumastemra.nl...ikers/direct-registreren/

https://admin.bumastemra....e%20producties%202017.pdf
https://admin.bumastemra....0producties%202018%20.pdf

Je kan Buma/Stemra ook mailen.

LinkedIn WoT Cash Converter

Pagina: 1