Dat is echter niet hoe het normaal gaat. Ik moet zeggen dat ik ook wel eens gratis muziek probeer te vinden, maar vaak moet je dan juist wel de artiest vermelden. Geen idee wat de constructie is van de muziek die gebruikt is in de video (dat het op SC/Spotify staat wil niks zeggen over de rechten). Maar een video-editor kijkt vaak niet naar de artiest of titel, maar gaat puur af op het gevoel wat de muziek geeft en in hoeverre het past bij de video. Het is puur begeleidend dus. Het is anders bij bijvoorbeeld aftermovies. Zo maak ik
recaps voor een club en daar vermeld ik aan het einde wel altijd de artiest en het nummer. Dan maak ik overigens geen gebruik van royalty free spul maar pak ik een nummer dat de artiest die avond ook gedraaid heeft. Een beetje een grijs gebied omdat er dan geen licentiekosten afgedragen worden maar we hebben er nog nooit problemen mee gehad. Mogelijk omdat we maar een stukje gebruiken van een nummer, dat nummer noemen in de video en daarbij ook de artiest taggen. Maar voor ieder soort video heb je weer andere gewoontes wat de muziek betreft.
G-Nuts schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 22:12:
[...]
Naast dat het een eervolle vermelding is wat inderdaad niet per se nodig is kan het ook nuttig zijn voor de kijker. Ik vind heel veel muziek die gebruikt wordt in dit soort video's gewoon tof en ik zou het graag snel aan mijn muziekbibliotheek toe willen voegen. Het scheelt gewoon ontzettend veel als het nummer en de artiest vermeldt worden. Is toch gewoon een kleine moeite?
Ik spreek nu vooral voor mijzelf heb ik het idee, maar ik ben vast niet de enige..
Het is wel weer een extra beetje werk en zoals eerder gezegd kun je niet alle nummers makkelijk vinden/downloaden, ook al weet je wie de artiest is. Dus dan is het weer nutteloos om het te vermelden. Daarbij is het voor jou weer een kleine moeite de schrijver van het artikel even te DM'en met de vraag wat het gebruikte nummer is.
TVH7 schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 22:29:
Ik begrijp @
SomerenV wel als het daadwerkelijk gaat om muziek die alleen gebruikt wordt voor video producties. Maar bij muziek door 'normale' artiesten lijkt mij het toch wel erg fijn om gewoon de artiest te vermelden, ook als je de rechten afgekocht hebt. Het maakt het gewoon veel makkelijker om de muziek terug te vinden. Shazam werkt helaas niet altijd, omdat sommige songs (meestal van SC) niet zo makkelijk te vinden zijn.
Maar muziek van normale artiesten wordt dus vaak niet gebruikt in dat soort video's. Nu weet ik niet hoe Tweakers het doet en wat voor deals die wel of niet hebben, maar als ik een productvideo maak zal het 9 van de 10 keer begeleid worden door een nummer dat je niet op Youtube of Spotify vindt. Dan heeft vermelding zoals gezegd geen zin. Normale artiesten zijn doorgaans qua rechten veel te duur om te gebruiken in dat soort video's en juist daarom heb je diensten als Audio Jungle. Daar staat trouwens echt heel veel toffe muziek op, maar met prijzen vanaf de 15 euro per nummer. Goedkoop voor een videoproductie, duur voor een consument.
Maar goed, ik spreek in dit geval voor mezelf en ik weet niet hoe Tweakers te werk gaat. Afgaande op de reactie van @
WoutF zal het elkaar niet veel uit maken.
De video's van Tweakers draaien om het product en de inhoud en niet om de muziek. De video's zijn ook niet bedoeld om de muziek of een artiest te promoten dus in dat opzicht is het noemen van de artiest niet nodig. Als je het nummer tof vindt heb je net zo snel even een DM gestuurd.
[
Voor 4% gewijzigd door
SomerenV op 30-12-2017 23:21
]