KPN 4G in Buitengebied met Sagemcom modem: geen vast IP?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reindu
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-04-2024
Mijn vraag
..Is er een mogelijkheid om door de vaste ADSL lijn het probleem op te lossen.

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Xperia V10 met een Sagemcom F@st 4360Air modem....

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Ik zit aan het eind van een ADSL lijn en krijg 1 tot 3 MBs internet. Ik heb 2 websites draaien op mijn NAS. Van een KPN monteur (er was toen < 1 Mbs) kreeg ik het advies om over te gaan op KPN met 4G buitengebied: hoge download- en upload-snelheid. Maar na de nodige problemen met de installatie - de boel was verkeerd verbonden bij de centrale - blijkt nu dat ik mijn websites niet draaiend kan krijgen. Helaas stond daar niets over in de documentatie van KPN.

Na loskoppelen van modem en herstarten was er ook geen primary DNS met ipconfig, wel hetzelfde IP. De Xperia is door het aansluiten van het modem blijkbaar anders ingesteld.

reindu

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:06
Volgens mij moet je bij KPN 4G Buitengebied moet je de APN aanpassen naar advancedinternet om port forwards te kunnen krijgen.

Op 3 Mb ADSL kun je geen website draaien. Drie verzoeken en je lijn is vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reindu
Bij tabblad internet, tab 3G/4G is van alles ingevuld.
Ik heb de portforwards ingevuld, maar bij de NAS moet ik toch de DNS invullen voor de website,

reindu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:21
DNS naam weet je zelf, je hebt tenslotte die ooit zelf ergens geregeld. Dyndns of een record van je domein.

En wat @jeroen3 zegt: Welk APN gebruik je nu? Bij default zit je achter CGN en kun je geen portforwards maken, met het APN advancedinternet krijg je als het goed is een eigen publiek IP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reindu
Misschien demonstreer ik nu mijn onkunde. Ik heb ergens een A-record aangemaakt met de naam van de website met het IP nummer van mijn huidige internet verbinding. In mijn Synology NAS heb ik een virtuele host met de naam van de website en een poort, die openstaat in de Xperia. Zo werkte het tot nu toe al jaren. Maar nu niet. Toen wilde ik in de NAS internet verbinding de DNS server invoeren. Via de DOS prompt hoopte ik de primary DNS server te krijgen, maar ik krijg:een heel lijstje van DNS servers, geen primary en secondary, wat ik gewend ben,.Volgens googelen komt dat omdat ik geen vast IP heb.

Die APN en CGN zijn mij volledig onduidelijk, die komen nergens in de schermen van de Xperia en het modem voor, misschien heb je daar mee te maken als je een 4G internetdongle krijgt, maar wat ik er van begrijp is er hier een internetverbinding via ADSL,die aangevuld wordt door een 4G modem.

reindu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• encryped
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12:50
Je hebt idd geen vast ip bij 4G buitengebied (wellicht wel als er ooit een zakelijke variant komt). Wat ook belangrijk is als je poorten open wilt zetten icm 4g buitengebied moet je de APN veranderen in advancedinternet. Dit komt omdat standaard APN bij 4G buitengebied alle poorten dicht zitten ongeacht wat je in je router instelt.

Voor het DNS probleem zou ik aanraden om iets van DDNS service te gebruiken.

[ Voor 7% gewijzigd door encryped op 29-12-2017 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reindu
Zodra ik de Sagemcom eraf haal is mijn website nu in de lucht, ik heb maar een DNS server adres van KPN ingetikt. Maar met modem heb ik wel hetzelfde IPadres.
De term APN heb ik alleen in een scherm LTE configuration van het modem gevonden, daar staat bij: KPNHYBRID.NL, maar dat kan ik niet veranderen. Met aangesloten modem geeft Synology een melding van twee routers en wil iets met een bridge.

reindu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reindu
Via DDNS loopt de website nu. Poorten zijn opengezet in de Xperia. APN veranderingen zijn blijkbaar niet nodig.Het blijkt nu, dat als je een Zakelijk Internet abonnement neemt, KPN je wel een vast IP wil geven in het buitengebied. Waarom een particulier dat niet kan krijgen snap ik niet.
Ik zit wel met een probleem. Ik kan mijn website niet op mijn LAN te zien krijgen. Ik heb wel een regel toegevoegd aan de host file, waardoor dat kan, maar ik wil graag zien of de buitenwereld mijn website ziet. Het schijnt te maken te hebben met de router, die een adres naar zijn eigen LAN problematisch vindt.

reindu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtRi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08-10 21:49
Via je mobiele telefoon zou je natuurlijk wel naar je website moeten kunnen, via het mobiele netwerk, niet via de wifi natuurlijk.

[ Voor 26% gewijzigd door AtRi op 03-01-2018 22:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:26
Het werd al even door de topicstarter gemeld, maar sinds een tijdje heeft KPN een nieuw aanbod voor buitengebied. Een hybride modem dat 4G en DSL combineert tot 1 huisnetwerk. Je hebt daardoor zelf geen mogelijkheid om iets aan te passen aan de 4G instellingen, want die zijn er niet. In tegenstelling tot het oude 4G buitengebied aanbod dat werkte met een MiFi router.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reindu
Klopt. Misschien is het aan te raden om zo'n hybride abonnement te nemen net een zakelijk abonnement. Het schijnt dat je dan wel een vast IP kan krijgen, je krijgt dan wel betere begeleiding en het is niet veel duurder. Ik ga er nu niet meer aan beginnen, want ik heb er al genoeg tijd ingestoken.
@AtRi Mobiel kan ik het natuurlijk wel zien, maar hier in de buitengebieden is dat ook geen erg betrouwbare test, de helft van de tijd krijg je je site niet omdat je geen bereik hebt.
Mijn technische kennis is ook onvoldoende: ik snap niet dat een eigen domeinnaam in je router anders gerouteerd wordt, dan alle andere domeinen.

reindu

Pagina: 1