Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• SirJesse93
  • Registratie: Juni 2017
  • Niet online
!VRAAG IS BEANTWOORD, TOPIC SOLVED!

Mijn vraag:
Ik heb vandaag een desktop samengesteld, en toen ik hoopte dat hij in 1 keer aan ging, deed het niks. Geen fans, geen beeld, geen piepjes, niets. Het enige wat ik zag, was een wit ledje op mijn video kaart. Waar kan dit aan liggen, en wat kan ik doen?

Relevante software en hardware die ik gebruik:
CPU: Ryzen 5 1600
Moederbord: ASRock AB350M Pro4
GPU: Asus dual gtx 1060 3gb (Standaard OC)
Voeding: Corsair CX450M
RAM: Crucial DDR4 Ballistix sport LT 2x4GB 2666MHz wit
Opslag: Kingston SSD A400 120GB
2TB HDD
Case: Cooler Master Masterbox Lite 3.1
(Allemaal besteld bij Megekko)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Op het moment heb ik alle kabels gecontroleerd op ze correct in het moederbord zitten, met en zonder videokaart gebruikt, ram in verschillende sloten geprobeerd, en de pc met en zonder powerswitch aangezet (via schroevendraaier, en met de powerknop). Ook heb ik geroken of er iets doorgebrand was op het moederbord.

[ Voor 1% gewijzigd door SirJesse93 op 31-12-2017 08:14 . Reden: Topic Solved ]

Beste antwoord (via SirJesse93 op 30-12-2017 18:29)

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-11 16:40

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Weet je heeeeeel zeker dat de PSU kabels "allemaal" goed op het moederbord zitten?

Werkt het spul wel/niet buiten de kast?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-11 16:40

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Weet je heeeeeel zeker dat de PSU kabels "allemaal" goed op het moederbord zitten?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:04
SirJesse93 schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 21:07:
Mijn vraag:
Ik heb vandaag een desktop samengesteld, en toen ik hoopte dat hij in 1 keer aan ging, deed het niks. Geen fans, geen beeld, geen piepjes, niets. Het enige wat ik zag, was een wit ledje op mijn video kaart. Waar kan dit aan liggen, en wat kan ik doen?

Relevante software en hardware die ik gebruik:
CPU: Ryzen 5 1600
Moederbord: ASRock AB350M Pro4
GPU: Asus dual gtx 1060 3gb (Standaard OC)
Voeding: Corsair CX450M
RAM: Crucial DDR4 Ballistix sport LT 2x4GB 2666MHz wit
Opslag: Kingston SSD A400 120GB
2TB HDD
Case: Cooler Master Masterbox Lite 3.1
(Allemaal besteld bij Megekko)

Op het moment heb ik alle kabels gecontroleerd op ze correct in het moederbord zitten, met en zonder videokaart gebruikt, ram in verschillende sloten geprobeerd, en de pc met en zonder powerswitch aangezet (via schroevendraaier, en met de powerknop). Ook heb ik geroken of er iets doorgebrand was op het moederbord.
De ventilator van de voeding ging wel aan?

• J.S. Bach
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

Maak eens wat foto's en post die hier.

En: Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Johann Sebastian Bach

• SirJesse93
  • Niet online
MAX3400 schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 21:10:

Dit heb ik nog niet geprobeerd, zal ik morgen ochtend gelijk doen :).
grote_oever schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 21:16:
[...]

Nee, er bewoog helemaal niets. Mijn HDD trouwens wel, maar ja, verder niets dus ;(
Ik zal morgen wat foto’s/evt video’s posten.

Bedankt allemaal voor de snelle reacties!

• grote_oever
SirJesse93 schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 21:28:
[...]

Dit heb ik nog niet geprobeerd, zal ik morgen ochtend gelijk doen :).

[...]

Nee, er bewoog helemaal niets. Mijn HDD trouwens wel, maar ja, verder niets dus ;(
[...]

Ik zal morgen wat foto’s/evt video’s posten.

Bedankt allemaal voor de snelle reacties!
Lijkt me dat het aan je voeding ligt. Heb je andere voeding om te testen? Haal alle kabels eens los, met uitzondering van moederbord en probeer het dan nog eens? Kabels op moederbord nog eens goed aandrukken.

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-11 04:51
Draai de pin van de powerconnector op de systeempanel header eens andersom. Je zult niet de 1e zijn die deze er verkeerd op zet. :)

Dit komt uit de manual van je moederbord, check die kabels eens:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Tor4puYspfqXZWeGq2zOmyfB/full.png

En check inderdaad of alle corresponderende kabels op de juiste plek op het moederbord zitten. Onderstaande plaatje helpt je met oriënteren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/GRKoHtzs5coeOyrpba2CzNa8/full.jpg

Verder, gezien het geheugen wat je gekocht hebt en dit vergelijken met waar het moet op het moederbord zie ik dit plaatje op de website van jouw moederbord:
Het is een beetje een onduidelijk plaatje, maar het suggereert dat jouw geheugen alleen maar in slot A2 kan, gezien het een Dual Rank set is. Waarom deze dan niet tegelijktertijd in B2 kan begrijp ik ook niet volledig. DR staat voor Dual Rank, dan moet je toch minimaal 2 slots hebben om de dimms in te stoppen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/aJghiyBY9K4ageAcvzAQscCl/full.png

[ Voor 63% gewijzigd door Snowwie op 30-12-2017 05:00 ]

Mijn YouTube Channel

• Compagnon
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 06-12-2023
Snowwie schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 04:43:
Draai de pin van de powerconnector op de systeempanel header eens andersom. Je zult niet de 1e zijn die deze er verkeerd op zet. :)
Classic _/-\o_

• SirJesse93
  • Niet online
grote_oever schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 22:17:
[...]

Lijkt me dat het aan je voeding ligt. Heb je andere voeding om te testen?
Alleen een voeding waarvan ik nooit zeker heb geweten of hij werkt, dusss, zou dat gevaarlijk zijn voor de PC? Aangezien de voeding ooit in de regen heeft gestaan :).

Dit komt uit de manual van je moederbord, check die kabels eens:
[afbeelding]

En check inderdaad of alle corresponderende kabels op de juiste plek op het moederbord zitten. Onderstaande plaatje helpt je met oriënteren:
[afbeelding]

Verder, gezien het geheugen wat je gekocht hebt en dit vergelijken met waar het moet op het moederbord zie ik dit plaatje op de website van jouw moederbord:
Het is een beetje een onduidelijk plaatje, maar het suggereert dat jouw geheugen alleen maar in slot A2 kan, gezien het een Dual Rank set is. Waarom deze dan niet tegelijktertijd in B2 kan begrijp ik ook niet volledig. DR staat voor Dual Rank, dan moet je toch minimaal 2 slots hebben om de dimms in te stoppen?
[afbeelding]
De headers zitten allemaal goed, heb ze al 2x gecheckt (hele videokaart dr weer uit halen ;) ). Dit heb ik ook al geprobeerd met een schroevendraaier, dus dat zal ‘t probleem niet moeten zijn (tenzij 1 van die pinnetjes dood is).
Ook zitten de voedingskabels helemaal goed, en stevig in t moederbord.
En ja, het geheugen... Ik heb ze in A2 en B2 geplaatst, want de snelheid 2400 is niet veel, maar goed, eerst even testen he ;).

Hoe groot is de kans dat het een foute voeding is, of het moederbord kapot is? En zou ik ze dan met garantie volledig vergoed/vernieuwd kunnen krijgen? Zomaar wat vraagjes hoor :).

Jullie geven me tot nu toe nog wat hoop, Thanks!

Hele Systeem (wanneer hij uit staat)
Pc1

Powersupply
Pc2

Videokaart lichtje (wanneer de PSU aan zou moeten staan, verder doet de PSU niets).
PC3

[ Voor 15% gewijzigd door SirJesse93 op 30-12-2017 08:28 ]

• SirJesse93
  • Niet online
grote_oever schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 21:16:
[...]

Ik heb dit even gechecked, en de vent ging niet aan. Dus waarschijnlijk (hoop ik dan, aangezien het dan niet een duurder component is) is het een DOA PSU. Wat me dan nog wel verbaast is het lampje op de GPU, dat die wel aan gaat. Maar goed, als dat het probleem zou zijn, moet je voor garantie terug naar Corsair, of naar de webshop waar je hem gekocht hebt?

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:05

sapphire

Die-hard pruts0r

De webshop, daar heb je immers een koopovereenkomst mee.

Gabriël AM5

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:51
SirJesse93 schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 06:44:
Alleen een voeding waarvan ik nooit zeker heb geweten of hij werkt, dusss, zou dat gevaarlijk zijn voor de PC? Aangezien de voeding ooit in de regen heeft gestaan :).
:X
...op basis van die twee regels zou ik 'm zo snel mogelijk weggooien. D'r kan dus van alles zijn gaan roesten in die voeding wat bepaald niet bevorderlijk is voor de werking - en een voeding die defect is of gaat tijdens actief bedrijf kan de nodige andere componenten in z'n graf meesleuren.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:39

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Que? Sinds wanneer is dat een issue?

Verwijderd

MikeyMan schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 11:05:
[...]

Precies, dat is een zogenaamd maak / breek contact en heeft met polariteit niets te maken.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 27-11 01:54
Voeding lenen zou het beste nu zijn, dan weet je of het de voeding is.

Zou het misschien verkeerd inbouwen moederbord kunnen zijn? waardoor kortsluiting ontstaat?

• J.S. Bach
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

Voeding onbelast even testen?

Wolfboy in "Voeding jumpstarten?"

Johann Sebastian Bach

Verwijderd

Ik zou hem uit de kast halen, de build en kijken of die het dan wel volledig doet, is wel veel werk... Maarja, dan sluit je ergens kortsluiting uit voordat je een DOA procedure ingaat.

• Snowwie
MikeyMan schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 11:05:
[...]

Waarom staat er dan "powerbutton" (+) en "ground" (-) op in de handleiding? :?

Mijn YouTube Channel

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Snowwie schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 13:55:
[...]

Tsjah, om te schakelen heb je een + nodig die je doorverbindt. Ground is het sowieso niet natuurlijk. Maar of je dat met een schakelaar, paperclip of een schroevendraaier doet maakt helemaal niks uit.

[ Voor 5% gewijzigd door MikeyMan op 30-12-2017 14:04 ]

Verwijderd

RTFM |:(

• Snowwie
Kijk die reactie dan ook, plaatje van de 'manual' staat er onder. Een overzicht van het systeem paneel header.

Post zelf eens een mogelijke oplossing. Ik doe tenminste nog de moeite om informatie op te zoeken waar de TS ''mogelijk" misschien iets aan heeft.
MikeyMan schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 14:03:
Tsjah, om te schakelen heb je een + nodig die je doorverbindt. Ground is het sowieso niet natuurlijk. Maar of je dat met een schakelaar, paperclip of een schroevendraaier doet maakt helemaal niks uit.
Dan gaat dat tegenwoordig blijkbaar anders want hoe ik 'vroeger' dat regelmatig meegemaakte, toen men nog niet zo duidelijk de + en - aangaf op die stekkertjes dat als de connector er andersom op zat dat de computer niet aan ging. Dat kon je shaken.

[ Voor 42% gewijzigd door Snowwie op 01-01-2018 03:08 ]

Mijn YouTube Channel

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Snowwie schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 14:08:
[...]

Kijk die reactie dan ook, plaatje van de 'manual' staat er onder. Een overzicht van het systeem paneel header.

Post zelf eens een mogelijke oplossing. Ik doe tenminste nog de moeite om informatie op te zoeken waar de TS ''mogelijk" misschien iets aan heeft.

[...]

Dan gaat dat tegenwoordig blijkbaar anders want ik 'vroeger' dat regelmatig meegemaakt, toen men nog niet zo duidelijk de + en - aangaf op die stekkertjes dat als de connector er andersom op zat dat de computer niet aan ging.
Nope, altijd hetzelfde geweest. Speelt alleen een rol voor de power en HDD leds. De schakelaars hebben geen richting of polariteit.

[ Voor 3% gewijzigd door MikeyMan op 30-12-2017 14:13 ]

Verwijderd

Dit was niet naar hem of jou gericht, het was een algemene opmerking dat mensen het zichzelf onnodig moeilijk maken door niet even de relevante delen van de gebruiksaanwijzing te lezen voordat ze het spul in elkaar proberen te zetten. Wat jij aanhaalde - daar was die opmerking op gericht - is daar een goed voorbeeld van, al die mensen die hun kabels verkeerd aansluiten. Ze maken die hardware idiotproof, maar niet in die mate dat je helemaal niets verkeerd kan doen, het is nog steeds nodig om eventjes delen van de gebruiksaanwijzing te lezen. Een ander voorbeeld is dat mensen maar willekeurig die RAM-modules plaatsen in plaats van ze in de juiste sockets te steken als je 2 latjes en 4 sockets hebt.

Als de PC helemaal niets doet dan ligt het volgens mij voor de hand dat hij ofwel de kabels niet goed heeft aangesloten ofwel iets niet goed erin heeft gestopt, bijvoorbeeld omdat de CPU niet netjes in de socket ligt. Mijn advies zou zijn om voor eerst de kabels na te gaan en dan na te gaan of dat hij wel alle hardware heeft aangesloten.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2017 14:21 ]

• Snowwie
Verwijderd schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 14:17:
[...]

Dit was niet naar hem of jou gericht, het was een algemene opmerking dat mensen het zichzelf onnodig moeilijk maken door niet even de relevante delen van de gebruiksaanwijzing te lezen voordat ze het spul in elkaar proberen te zetten. Wat jij aanhaalde - daar was die opmerking op gericht - is daar een goed voorbeeld van, al die mensen die hun kabels verkeerd aansluiten. Ze maken die hardware idiotproof, maar niet in die mate dat je helemaal niets verkeerd kan doen, het is nog steeds nodig om eventjes delen van de gebruiksaanwijzing te lezen. Een ander voorbeeld is dat mensen maar willekeurig die RAM-modules plaatsen in plaats van ze in de juiste sockets te steken als je 2 latjes en 4 sockets hebt.

Als de PC helemaal niets doet dan ligt het volgens mij voor de hand dat hij ofwel de kabels niet goed heeft aangesloten ofwel iets niet goed erin heeft gestopt, bijvoorbeeld omdat de CPU niet netjes in de socket ligt. Mijn advies zou zijn om voor eerst de kabels na te gaan en dan na te gaan of dat hij wel alle hardware heeft aangesloten.
Eens, maar ik heb het echt meegemaakt dat een computer niet wou starten simpelweg om die connector er verkeerd op zat. Nu is dat wel lang geleden en wellicht was het type schakelaar ook iets anders, dus vandaar dat dat ook de 1e gedachte was. Niet alleen dat maar ook omdat als je de handleiding bekijkt, waarom zet men dan + en - bij de power connector neer. Als dat niets uitmaakt dan kan men net zo goed zeggen, druk die stekker op deze pinnen, oriëntatie niet van belang. Soooooozoende..... :P

Mijn YouTube Channel

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:38
't is maar een idee. Ik heb weleens een zelfbouw gehad die niet wilde starten omdat de processor niet goed was aangedrukt in het voetje.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• Hakulaku
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 25-11 21:42

Hakulaku

Meh

SirJesse93 schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 21:07:
Ik had een vergelijkbaar probleem. Mijn stappen waren als volgt:

Verwijder alles, kabels die aan de kast verbonden zijn, RAM reepjes, fan aansluitingen, etc. Probeer hem dan aan te zetten. Lukt dat niet. Kijk of de processor goed is gemonteerd. Als dat zo is, mogelijk dat het moederbord zelf dan defect is. Bij mij was het probleem dat iets vanaf de kast een loop binnen de stroomvoorziening veroorzaakte en daardoor niet aan wilde.

Mocht je een modulaire voeding hebben, mogelijk dat je moederbord kabel niet goed contact maakt, haal die stekker (24 pin) eruit en stop hem dan opnieuw erin.

[ Voor 3% gewijzigd door Hakulaku op 30-12-2017 14:50 ]

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07 11:44

Speedy-J

AMD Enthusiast

Je voeding is gaar door die regen..
Probeer een andere voeding om dat uit te sluiten

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:13
Speedy-J schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 14:51:
Je voeding is gaar door die regen..
Probeer een andere voeding om dat uit te sluiten
die voeding waar die het over heeft is een andere dan die in het systeem zit, ff goed lezen.

• thimo1
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 28-10 23:01
Probeer het kleine speakertje aan te sluiten die je waarschijnlijk bij je case hebt gekregen. Dan krijg je zelfs als de pc niet opstart, wat informatie. Kijk hier maar eens naar:

https://www.computerhope.com/beep.htm

• Bartosy
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 29-11 19:35
afstandbusjes kan ervoor zorgen dat je pc niet opstart door kortsluiting. probeer de pc eens uit de case te halen en kijken of het geheel opstart op een houten plank of iets in die trant. als er al een afstandbusje te veel in zit kan dit er voor zorgen dat je hele pc niet opstart en je moederbord onherstelbaar kapot is.

edit:

dat de videokaart opstart zegt niks die heeft een voeding van het moederbord maar aparte stroomkabel. if anything zegt het iets over de werking van de voeding okay is en dat het probleem waarschijnlijk maar gelokaliseerd is op het moederbord.

[ Voor 28% gewijzigd door Bartosy op 30-12-2017 17:03 ]

• Vinny1994
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 27-11 09:46
Weet je zeker dat de genoemde CPU ondersteund wordt door de BIOS versie op het geleverde moederbord?
Heb het eens meegemaakt dat dit dus niet het geval was, heb toen een oudere CPU van een kameraad moeten lenen, die erop, BIOS updaten en mijn eigen CPU er weer op. Werkt sinds dien als een zonnetje.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Is de voeding ook nieuw ? Vaak wordt daar op bezuinigd, terwijl je voor 7-8 tientjes een nieuwe goede hebt

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Torac
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 21:43
Hackus schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 17:55:
Is de voeding ook nieuw ? Vaak wordt daar op bezuinigd, terwijl je voor 7-8 tientjes een nieuwe goede hebt
Volgens mij moet jij even gaan lezen. :P

• SirJesse93
  • Niet online
Hey behulpzame mede-Tweakers,

Ik kwam er maar niet uit, en aangezien ik nog (maar) 14 jaar jong ben, was ik nogal aan het stressen, omdat ik voor het (in mijn ogen grote) geld bedrag flink heb gewerkt. Ik hoopte dat de PSU niet het hele systeem heeft gefrituurd :). Dus ik ben samen met mijn vader naar Hardware-Expert in Almere geweest, en heb het hele systeem na gelopen. En wat was de uitkomst? Heel simpel! Als je je front-panel connectors niet op de front-panel headers zet, dan gebeurd er niets. Met of zonder powerswitch, met of zonder schroevendraaier. Wat bleek? Ik heb alles goed verbonden met het moederbord, op 1 ding na. Ik heb dus de front-panel connectors op de COM header gezet. Zien er allebei zo uit:
XXXX
XXXXX

Gelukkig was dat het enige probleem :). Ik type dit bericht van mijn nieuwe PC, en ik ben er super blij mee! Iedereen bedankt voor het helpen, 'k heb nu nog een beetje vertrouwen in de mensheid ;).

Bedankt, en nogmaals bedankt!

Jesse

Edit:
Waar in tegen ik vanochtend bijna kon huilen, moet ik nu lachen :) :) :)

[ Voor 4% gewijzigd door SirJesse93 op 30-12-2017 18:37 . Reden: status ]

• Maegrim
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 24-10 15:58
Dat doe je nooit meer verkeerd dus :+

• grote_oever
SirJesse93 schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 18:34:

Edit:
Zelfs als volwassen man die een salaris heeft is een pc kopen een grote investering die je niet vaak doet. Je kiest ervoor om hem zelf te bouwen, dus tegenvallers zitten hier ook bij. En je hebt er nu zeker een leermoment bij.

veel plezier met je systeem.

Verwijderd

Ik kwam er maar niet uit, en aangezien ik nog (maar) 14 jaar jong ben, was ik nogal aan het stressen, omdat ik voor het (in mijn ogen grote) geld bedrag flink heb gewerkt.
Begrijpelijk. Trek het je niet te veel aan, als je 14 jaar jong bent dan mag je nog zulke fouten maken, zolang je er maar van leert is het niet erg. ;)
Altijd de gebruiksaanwijzing lezen voor het moederbord en de voeding, die zit er niet voor niets bij. Je kan zelf uitzoeken op welke knopjes je moet duwen bij een willekeurig apparaat om iets gedaan te krijgen maar als je bij zulk spul iets verkeerd doet dan krijg je in het beste geval dat het niet direct werkt of dat je geen optimale performance krijgt (RAM verkeerd plaatsen) en in het slechtste geval dat je je hardware sloopt.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2017 19:31 ]

Verwijderd

Snowwie schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 13:55:
[...]

Zeer waarschijnlijk heeft dat tot doel de bouwer bewust te maken van polariteit aangezien dat in andere gevallen wel uitmaakt. (leds)
Kweken van routine als het ware.

• EvilItSelf
  • Laatst online: 17-12-2024
Staat de voeding wel aan? Sommige voedingen hebben nog een aan/uit knop....

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:59
EvilItSelf schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 20:06:
Niet gelezen? :)

• KopjeThee
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online

Ik kwam er maar niet uit, en aangezien ik nog (maar) 14 jaar jong ben, was ik nogal aan het stressen, omdat ik voor het (in mijn ogen grote) geld bedrag flink heb gewerkt. Ik hoopte dat de PSU niet het hele systeem heeft gefrituurd :). Dus ik ben samen met mijn vader naar Hardware-Expert in Almere geweest, en heb het hele systeem na gelopen. En wat was de uitkomst? Heel simpel! Als je je front-panel connectors niet op de front-panel headers zet, dan gebeurd er niets. Met of zonder powerswitch, met of zonder schroevendraaier. Wat bleek? Ik heb alles goed verbonden met het moederbord, op 1 ding na. Ik heb dus de front-panel connectors op de COM header gezet. Zien er allebei zo uit:
XXXX
XXXXX

Gelukkig was dat het enige probleem :). Ik type dit bericht van mijn nieuwe PC, en ik ben er super blij mee! Iedereen bedankt voor het helpen, 'k heb nu nog een beetje vertrouwen in de mensheid ;).

Jesse

Edit:
Fijn dat het gelukt is! Knap dat je het verder allemaal goed in elkaar had gezet! Heel veel plezier van je systeem.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 19:53:
[...]

Zeer waarschijnlijk heeft dat tot doel de bouwer bewust te maken van polariteit aangezien dat in andere gevallen wel uitmaakt. (leds)
Kweken van routine als het ware.
Nee, dat is gewoon een kwestie van technische definitie.

• Chiel
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 29-11 00:35
Verwijderd schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 19:29:
[...]

als je 14 jaar jong bent dan mag je nog zulke fouten maken
Fouten maken mag je altijd, ook zulke :) Daar leer je van en de volgende keer ga je weer gestructureerder en beter voorbereid te werk.
KopjeThee schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 20:48:
[...]
Knap dat je het verder allemaal goed in elkaar had gezet!
:Y

Eerste keer een eigen computer in elkaar zetten is super spannend, en als je dan na een hoop gestres (en soms met wat hulp) voor de eerste keer beeld krijgt.. :9~

Veel plezier er mee! d:)b

• Snowwie

XXXX
XXXXX

Jesse

Edit:
Mooi, ook weer opgelost. ;)

Hey, maar ik zat er toch dichtbij, wat betreft die systempaneel header.... Dus je had em er niet verkeerd opzitten, maar compleet op de verkeerde pinnen, van de com poort dus. Nou, gelukkig heeft je pc het overleefd.

Ik snap niet hoe je dat dan voor elkaar gekregen hebt, want die systempaneel headers zitten allemaal bij elkaar en het boekje geeft aan waar wat hoort. Of had je ook de reset, hdd led en power led op die com poort aangesloten in dezelfde oriëntatie zoals ze op de systeempaneel header moesten? (Aangezien de com poort blijkbaar evenveel pinnen had) :?

Mijn YouTube Channel

• EvilItSelf
  • Laatst online: 17-12-2024

• SirJesse93
  • Niet online
EvilItSelf schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 20:06:
Haha, dat is de 'beginners' fout ;). Ik heb al vaker PC's van mensen gefixt, omdat ze zelf het RAM verkeerd hadden geplaatst, etc :). Maar goed, die poorten leken op elkaar :P

• SirJesse93
  • Niet online
Snowwie schreef op zondag 31 december 2017 @ 00:30:
[...]
Ik snap niet hoe je dat dan voor elkaar gekregen hebt, want die systempaneel headers zitten allemaal bij elkaar en het boekje geeft aan waar wat hoort. Of had je ook de reset, hdd led en power led op die com poort aangesloten in dezelfde oriëntatie zoals ze op de systeempaneel header moesten? (Aangezien de com poort blijkbaar evenveel pinnen had) :?
Haha, ik had alles gewoon op de juiste manier aangesloten, maar gewoon op de com poort :). Hardware-Expert had ook gezegt dat alles gewoon goed zat, maar op de verkeerde poort(en) :).

• Snowwie
SirJesse93 schreef op zondag 31 december 2017 @ 08:12:
[...]

Haha, ik had alles gewoon op de juiste manier aangesloten, maar gewoon op de com poort :). Hardware-Expert had ook gezegt dat alles gewoon goed zat, maar op de verkeerde poort(en) :).
Het is een goudeerlijjke fout die iedereen kan overkomen, zeker als je nog jong bent en nog niet zoveel ervaring met computers hebt en 2 paneel headers hebt die feitelijk op elkaar lijken dan is zo'n "foutje" zo gemaakt. Wees in elk geval blij dat er geen nevenschade is ontstaan.

Veel plezier met je nieuwe pc. :)

Mijn YouTube Channel

• SirJesse93
  • Niet online
Snowwie schreef op maandag 1 januari 2018 @ 03:13:
[...]
Veel plezier met je nieuwe pc. :)
Heel erg bedankt!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:05

sapphire

Die-hard pruts0r

XXXX
XXXXX

Jesse

Edit:
Fijn dat je ook gewoon nog even terugkoppeld wat het probleem was en er eerlijk voor uit komt!
Je moet het gewoon zo zien, je hebt weer wat geleerd (en wss nog wel meer) dankzij dit topic :)

Vele van ons zijn zo begonnen hoor * sapphire herinnert zich een oud topic van toen ik 15 was dat mijn geheugen snelheid maar de helft was....DDR doh 8)7 en een zorgen dat ik me maakte over mijn zuur verdiende PC'tje O-)

PS. mooi PCtje trouwens :)

[ Voor 3% gewijzigd door sapphire op 01-01-2018 12:08 ]

Gabriël AM5

• SirJesse93
  • Niet online
Edit: fail :P

[ Voor 98% gewijzigd door SirJesse93 op 01-01-2018 12:13 ]

• SirJesse93
  • Niet online
sapphire schreef op maandag 1 januari 2018 @ 12:07:
[...]

Fijn dat je ook gewoon nog even terugkoppeld wat het probleem was en er eerlijk voor uit komt!
Je moet het gewoon zo zien, je hebt weer wat geleerd (en wss nog wel meer) dankzij dit topic :)

Vele van ons zijn zo begonnen hoor * sapphire herinnert zich een oud topic van toen ik 15 was dat mijn geheugen snelheid maar de helft was....DDR doh 8)7 en een zorgen dat ik me maakte over mijn zuur verdiende PC'tje O-)

PS. mooi PCtje trouwens :)
Ik heb al een heleboel geleerd hier op tweakers, maar goed, wat verwacht je naar 400 uur online time ;). En ach, je kan nooit genoeg geleerd hebben. Die zorgen die u (of mag ik ‘jij’ zeggen? :)) had, had ik ook :)
Ik vind persoonlijk ook dat de pc er mooi uit is komen te zien! Ik zal binnenkort een PCPARTPICKER post aanmaken, en hem delen hier.

• Snowwie
sapphire schreef op maandag 1 januari 2018 @ 12:07:
Nou ik kan je zeggen dat pc's bouwen 20 jaar geleden een stuk lastiger was dan nu.

- Jumper settings
- Master en Slave bij IDE
- Totaal geen benamingen bij de systeempaneel pinnen
- Kleine lawaaiige 80mm fans
- PS2 aansluitingen kleurloos (gokken waar de muis en tb in moesten)
- Onboard lan was niet vanzelfsprekend, vaak moest er een apart kaart gekocht worden

(Om nog maar niet te praten over de chinese puzzel die je moest oplossen om ''online" te komen, zeker toen ik voor de 1x keer XS4ALL adsl kreeg, wat een settings moest je doorlopen in Windows 98 en ME). :X

Vooral het master/slave gebeuren icm de jumper settings op hdds en cd branders was soms een kriem.
Mijn standaard methode was in elk geval altijd om de master op het einde van de IDE kabel te zetten, of er nu wel of geen slave tussen zat. Maar ja, als je bv. geen slave had, dan zat je qua jumpers te twijfelen tussen master of cable select.

De manier waarop je tegenwoordig computers kunt bouwen is wel een stuk vereenvoudigd.
En dat is alleen maar beter. :)

[ Voor 8% gewijzigd door Snowwie op 01-01-2018 18:56 ]

Mijn YouTube Channel

Pagina: 1