Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Titusvh
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15:46
Om op de valreep nog te profiteren van de gratis upgrade naar Windows 10 mijn Windows 7 ultimate gister laten upgraden via het upgrade tool.

Ik krjjg echter met geen mogelijkheid geluid uit mijn systeem.
  • Er zijn geen fouten bij de device manager
  • Onboard geluidskaart wordt herkend
  • Bij afspelen zie je overal de "geluidssterkte balkjes" oplichten in ritme van geluid
  • Onder windows 7 werkte het goed, en bij de dual boot windows 7 nu nog steeds
  • Een handmatig erbij geprikte Soundblaster Audigy wordt herkend maar heeft exact dezelfde symptomen
  • USB Plantronics headphone doet het wel.
Gevolgde tips van internet die ook niet helpen:
  • herinstallatie drivers
  • installatie win7 drivers van asus site
  • installatie win7 drivers van asus site in compatibility mode win7
  • alle geluids effecten / processing uit
  • alle codecs geprobeerd (lijstje met bitrate/frequentie)
Zoeken op Soundmax windows 10 drivers helpt mij niet verder. De specs op de Asus site ook niet: "ADI® AD2000B 8 -Channel High Definition Audio CODEC"

Ik heb zelf het gevoel, omdat win10 de boel wel herkend, dat op één of andere manier de "jacks" niet goed worden aangestuurd, deze ondersteunen namelijk retasking.
Aan de andere kant: de handmatig geïnstalleerde Soundmaxdrivers hebben wel degelijk door dat ik wat inplug, en vraagt mij wát ik dan inplug (ik geef aan: front speakers).

Heeft iemand succesvol een Asus P6T V2 (Met core I7 920) onder windows 10 aan de praat met geluid? En zoja, moest je daar speciale acties voor ondernemen?

Tips welkom!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:34
Het moederbord is beduidend al wat ouder aangezien er voor zowel Windows 8 als Windows 10 geen drivers op de Asus website staan. Ik ben bang dat je hier ook geen drivers voor Windows 10 voor zult vinden. Nu kun je drie dingen doen:

1 - Of je upgrade je gehele PMG set (wat vrij duur is)
2 - Of je koopt een actuele audiokaart met Windows 10 drivers (let wel dat je er een geschikt slot voor hebt).
3 - Of je gaat weer terug naar Windows 7 (wordt nog tot 2020 ondersteund dus dat kan nog gerust)

Iets anders kan ik zo 1,2,3 niet voor je bedenken. Als er al geen officiële drivers zijn voor Windows 10, en zelfs ook niet voor Windows 8, dan zul je ook niet ver komen. Een Soundblaster Audigy is naar verhouding ook al een oudere audiokaart waar Creative ook geen Windows 8 en 10 drivers voor heeft uitgebracht, dus dat je hetzelfde resultaat krijgt lijkt me voor de hand liggend.

Als ik in jouw schoenen stond zou ik kiezen voor optie 2.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankym
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 26-09-2024
@Titusvh meestal werkt een upgrade niet zo goed, je kunt het beste een schone installatie doen.

Met de upgrade pakt w10 nog wel eens de oude drivers/instellingenvan w7 .

Ik heb zelf ook onverklaarbare rare foutjes gehad na een upgrade , bij mij heeft een schone installatie deze opgelost .

Voordeel, je hoeft geen licentie meer in te voeren, die is op je hardware geactiveerd 😉👍

Edit:

Wat ook mogelijk is, je hebt een 8 kanaal geluidskaart? , probeer eens bij geluidsinstellingen —> afspeelapparatuur—> speakerinstellingen. 2 kanaal (stereo) als instelling.

Op je moederbord. Groene aansluiting van geluidskaart gebruiken.

Goed mogelijk dat je geluidinstellingen in de war zijn, ( staat die ineens op achterspeakers van het dolby systeem ingesteld)

[ Voor 33% gewijzigd door frankym op 30-12-2017 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just me !
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-05-2023

Just me !

Ik leer nog steeds......

:> De Windows 10 versie gaf bij mij ook problemen met de creative geluidskaart en heb flink gezocht naar W10 drivers en kwam bij http://danielkawakami.blogspot.nl/ terecht waar ik de SB X-Fi Series Support Pack 4.0 heb gedownload en geïnstalleerd wat de geluidsproblemen volledig oploste !! ;w

[color="#2412F9"]J[/color][color="#Ff96512"]h[/color][color="#15BD26"]u[/color][color="#E51AF7"]s[/color][color="#000000"][/color]t me !

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik heb exact hetzelfde moederbord en hier werkt alles prima met de 64bit versie van Windows 10. Het kan dus wel :)

Ik heb wel een schone installatie gedaan ondertussen maar ook na de upgrade werkte het. Ik gebruik enkel de groene jack aan de achterkant.

Als ik het mij goed herinner gebruik ik zelfs de standaard Windows drivers na mijn schone installatie. Ik zal dit straks nog nakijken.

Edit:

Ik gebruik inderdaad de standaard Microsoft drivers.

P6T Deluxe

[ Voor 65% gewijzigd door Admiral Freebee op 30-12-2017 10:21 . Reden: Plaatje toegevoegd van drivers ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Titusvh
Bedankt voor het uitgebreid meedenken allemaal! Erg vriendelijk.

Volgens mij is het iets lulligs, omdat alles correct installeert en herkend wordt en werkt, tot aan het meebewegen van het geluidsbalkje op het geluid aan toe. Alleen het geluid lijkt niet op de jack aan te komen. Zelfs het inpluggen van een plug in de jack wordt keurig gedetecteerd.

Dat er geen win8/10 drivers zijn betekent in mijn ervaring dat ze óf niet nodig zijn (gangbaar genoeg dus standaard ondersteund), óf abandoned zijn (maar dan worden ze ook niet correct geïnstalleerd".).

Bij @Admiral Freebee werkt het dus zowel bij upgrade als schone installatie. Dat bevestigt mijn bovenstaande vermoeden.

De opties zijn dus samengevat:
  • Terug naar win7
  • Win10 compatible geluidskaart, met de kanttekening dat er imho ook risico is op dezelfde problemen
  • Schone installatie
  • Driver pack van @Just me ! proberen, om dan in elk geval via de oude Audigy geluid te hebben
Ik ga de truc van @Just me ! nog proberen deze week. Aangezien ik nu even niet zit te wachten op een schone installatie, qua tijd, denk ik dat ik maar teug ga naar win7 als die truc niet werkt.. Hopelijk werkt dat herstelproces goed.

Later kan ik dan een schone installatie proberen. Mijn licentie is veiliggesteld. Dan is er blijkbaar meer kans op succes. En indien niet kan ik altijd nog een andere geluidskaart kopen. Of misschien is tegen die tijd de PC al wel dood, dan lost het probleem zichzelf op ;-)

Als mijn issue ooit wordt opgelost laat ik het uiteraard in dit topic weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10:53

TommieW

Numa numa.

Misschien dat er hier nog drivers staan die werken op je systeem. Ik raad je aan om het te zien als een last-resort want drivers die je zo van het internet plukt zijn niet altijd te vertrouwen. Maar misschien is het hier wel de oplossing. :)

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scytheCS
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 12:35
Hoe doe je een schone installatie met W10 als je een W7 CD hebt?!:D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07 11:44

Speedy-J

AMD Enthusiast

ISO kan je zo downloaden bij M$ ,activeren kan je gewoon met de win 7 key als die al geactiveerd staat.

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Titusvh
Het was inderdaad iets lulligs.

De speakers zijn aangesloten via een Philips AMBX set. Onder win7 was deze niet geïnstalleerd. Onder win10 ook niet.
Maar i.t.t. bij win7 onder win10 wordt deze niet via USB "aangezet". Onder win7 wel.
Er is dus al die tijd wél gewoon geluid op de output jack gezet. Echter het AMBX systeem gign dus niet aan. En dat zie je niet, want dit systeem (de wallwasher) zit by design achter je monitor verstopt.

Ik heb nu de drivers wél geïnstalleerd en nu wordt het systeem wél aangezet en daarmee ook de speakers.

Dus het werkt!

Bij deze allemaal hartelijk bedankt voor de moeite en het meedenken!

De voor de handliggende vraag is natuurlijk "maar Titus, waarom had je de AMBX drivers niet geïnstalleerd?"
Dat komt omdat ik op mijn "serieuze OS" de AMBX effecten niet gebruik. En de laatste drivers uit het Vista tijdperk zijn, dus veel meer gekloot om te installeren. Onder win7 was het niet nodig, dus.....

[ Voor 4% gewijzigd door Titusvh op 05-01-2018 20:22 ]

Pagina: 1