Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• koen3950
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 09:42
Ik zou binnen enkele weken/maanden zonnepanelen willen laten installeren op mijn dak. Ik heb hiervoor 2 aannemers gecontacteerd die beiden goed en kundig overkomen, maar de offertes verschillen vrij grondig en aangezien ik hier totaal geen kaas van heb gegeten hoop ik dat jullie me in de richting van de meest interessante offerte kunnen draaien.

Mijn situatie:
- Oost-West gericht hellend dak. Panelen kunnen zo geplaatst worden dat er geen schaduw op valt
- jaarlijks verbruik +- 4300 kWh
- we zouden graag hebben dat de installatie klaar is om een batterij op aan te sluiten. Je weet nooit dat dit binnen X jaar betaalbaar/gesubsidieerd wordt
- we wonen in Belgie dus er moet rekening gehouden worden met prosumententax te betalen op het vermogen van de omvormer. Dit alleszins nog tot 2020 (dan wordt het systeem herbekeken).

Offerte 1
- 18 panelen (op elke dakhelft 9) Canadian Solar 295 Wp (monokristalijn)
- omvormer solarEdge SE3500
- verwachte jaarlijkse opbrengst: 4.148 kWh
- gratis te monitoren via app
- tesla powerwall ready
- panelen zijn parallel aangesloten op de omvormer (via optimizers??)
- productgarantie panelen: 10 jaar
- prosumententax: €322/jaar
- kostprijs all-in: €8.177

Offerte 2
- 18 panelen (op elke dakhelft 9) BENQ Solar 290 Wp (monokristalijn)
- omvormer SMA SB2.5
- verwachte jaarlijkse opbrengst: 4.064 kWh
- eenmalig €100 om te monitoren via app
- tesla powerwall ready
- panelen zijn in serie aangesloten op de omvormer
- productgarantie panelen: 12 jaar
- prosumententax: €242/jaar
- kostprijs all-in: €7.580 (+100 voor app monitoring)

Op het eerste zicht lijkt offerte 2 het interessantst: lagere initiele kostprijs en minder jaarlijkse prosumententax.
Echter heb ik hier een aantal vragen bij:
  1. Zijn beide omvormers (en dan vooral die uit offerte 2) zwaar genoeg voor deze installatie? Ik heb schrik dat de omvormer een limiterende factor gaat zijn, al kost een zwaardere natuurlijk jaarlijks wel meer
  2. Is er een praktijkverschil tussen in serie of parallel geschakelde panelen? Er komt normaal geen schaduw op van objecten
  3. Is er een voorkeur voor een van de offertes op basis van de geleverde merken (paneel/omvormer)?
  4. Zijn er nog andere zaken waar ik op moet letten of die ik best eens aan de aannemers kan vragen?

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Het is onzin om te zeggen dat Solaredge en SMA, teslapowerwall ready is.
(tesla powerwall 1, want de powerwall 2 heeft een eigen inverter)

Je hebt bij beiden nog altijd een storedge (Solaredge) of Sunny boy storage (SMA) nodig.
Wat ook weer de nodige centjes kost....*kuch
En dan ook nog de batterij...
https://www.mg-solar-shop...lt-Speicher-fUer-SMA.html
https://www.mg-solar-shop...icher-fUer-Solaredge.html
Er is meer dan tesla powerwall

Er zijn nog weinig Hybride omvormers, die dus meteen al mogelijkheid hebben ingebouwd voor een batterij aan te sluiten.
Voorbeeld is Solax hybrid.
https://ecotarius.com/124-hybrid

Ik zou je nog niet teveel focussen op batterijopslag.
Zo een batterij gaat 10 jaar mee (nu) en je verdient hem in 10 jaar terug (afhankelijk van de tarieven)
Dus winst = 0

Het is nog te vroeg.... Binnen enkele jaren zal dat beter ontwikkelt en goedkoper worden.

Wat is de helling van het dak?
En hoeveel panelen kunnen er max liggen? Ook met schaduw?
maw fototje en afmetingen.
Heb je 3-fase?

De "app" van SMA is ook gratis...
De SMA 2.5 heeft maar 1 mppt ingang. Dus geen (goed functionerend) schaduwmanagement in dat geval (2 strings parallel van 9 panelen, kan de sma niks mee)
Kies dan een SMA 3.0 met 2x mppt ingang

18x 295 Wp Benq = 3888
1x SMA 2.5 = 767
18*28 bevestiging = 504
Totaal = 5159 incl btw.
Verdienen ze dus 7580 - 5159 = 2421 euro.
Een All-in installatie kost hier in nederland (geschat) niet meer dan 1500 euro (geschat, want ik kan ze zelf leggen, dus heb de kosten niet)
Op naar de volgende aannemer dus, met een scherpere prijs

[ Voor 25% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-12-2017 21:28 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
Ben je een beetje handig, maar ga je liever niet het dak op kun je prima mee helpen, heb ik voor mijn werk ook moeten doen; panelen aanreiken, omvormer plaatsen, kabel naar de meterkast brengen, scheelt een tweede monteur.

Inderdaad 2 dure offertes, aannemers zijn tegenwoordig heel erg duur, zoek naar speciale zonnepaneel aanleg bedrijven, zijn vaak klein met veel concurrentie...

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

• koen3950
Bedankt voor de feedback. Qua prijs moet ik dan misschien inderdaad nog eens rondkijken.
Wat vinden jullie van de voorgestelde panelen en omvormers? Die zijn wel in orde? (Behalve dan de opmerking hierboven dat een
SB3 beter zal zijn)

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 18-09 14:00
Batterijopslag is financieel nog heel veel jaar geen goede optie en het is onwaarschijnlijk dat de subsidies op opgewekte stroom zoveel zullen dalen dat batterijen financieel aantrekkelijk worden

Bedenk bovendien dat je over een aantal jaren waarschijnlijk sowieso een elektrische auto zal hebben die je gewoon kan opladen via een eigen laadpunt waardoor het nut van een aparte batterij nog minder wordt.

Als je naar de toekomst kijk dan lijkt het mij waarschijnlijker dat die onzinnige energieverspillende prosumenten tax in Belgie wel iets veranderd zal worden en kan je bij 5000+Wp aan panelen beter kiezen voor een 3,5K-4k omvormer dan een 2,5k omvormer

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
koen3950 schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 10:58:
Bedankt voor de feedback. Qua prijs moet ik dan misschien inderdaad nog eens rondkijken.
Wat vinden jullie van de voorgestelde panelen en omvormers? Die zijn wel in orde? (Behalve dan de opmerking hierboven dat een
SB3 beter zal zijn)
Daar is lastig iets over te zeggen, zonder verdere info.
- kan je maar 9 panelen kwijt op 1 kant?
- heb je 1-fase of 3-fase
- wat is de hellingshoek van het dak?
- schaduw? (van zowel direkte omgeving als verder weg omgeving)
Een foto zegt meer dan 1000 woorden

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• koen3950
Ben momenteel niet in de gelegenheid een foto te nemen maar:

- er kunnen meer dan 9 panelen geplaatst worden, ik schat een stuk of 14 per zijde. Het is wel zo dat wanneer er 9 geplaatst worden deze netjes aan 1 kant van het dakraam blijven en ook geen hinder hebben van schaduw.
- 3-fase
- op de offertes staat 40° dus dat zal wel kloppen
- geen schaduw indien er 9 geplaatst worden. Indien meer vormt het dak van de buren en de schoorsteen een "gevaar"

Qua prijs liggen deze offertes wel op het maximum dat we willen uitgeven dus veel meer panelen is sowieso niet mogelijk :-) zelf leggen trouwens ook niet.

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:30

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

frisianstar schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 10:01:
Ben je een beetje handig, maar ga je liever niet het dak op kun je prima mee helpen, heb ik voor mijn werk ook moeten doen; panelen aanreiken, omvormer plaatsen, kabel naar de meterkast brengen, scheelt een tweede monteur.

Inderdaad 2 dure offertes, aannemers zijn tegenwoordig heel erg duur, zoek naar speciale zonnepaneel aanleg bedrijven, zijn vaak klein met veel concurrentie...
Waarom zo’n dure prijs dan? Er is zat concurrentie en er zijn zat grote bedrijven die alleen maar zonnepanelen doen. 2200 verdienen op dit is best aan de hoge kant.
Benq zijn over het algemeen wel wat duurdere en goede panelen (van horen zeggen) en canadian solas is ook prima.

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
ApC_IcE schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 11:55:
[...]

Waarom zo’n dure prijs dan? Er is zat concurrentie en er zijn zat grote bedrijven die alleen maar zonnepanelen doen. 2200 verdienen op dit is best aan de hoge kant.
Benq zijn over het algemeen wel wat duurdere en goede panelen (van horen zeggen) en canadian solas is ook prima.
Voor het plaatsen van zonnepanelen moet je niet bij aannemers aankloppen, die kunnen een huis bouwen geen elektrische installaties aanleggen, dat wordt allemaal uitbesteed aan derden, in dat geval kloppen die 2 offertes wel.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Pagina: 1