Ik zou binnen enkele weken/maanden zonnepanelen willen laten installeren op mijn dak. Ik heb hiervoor 2 aannemers gecontacteerd die beiden goed en kundig overkomen, maar de offertes verschillen vrij grondig en aangezien ik hier totaal geen kaas van heb gegeten hoop ik dat jullie me in de richting van de meest interessante offerte kunnen draaien.
Mijn situatie:
- Oost-West gericht hellend dak. Panelen kunnen zo geplaatst worden dat er geen schaduw op valt
- jaarlijks verbruik +- 4300 kWh
- we zouden graag hebben dat de installatie klaar is om een batterij op aan te sluiten. Je weet nooit dat dit binnen X jaar betaalbaar/gesubsidieerd wordt
- we wonen in Belgie dus er moet rekening gehouden worden met prosumententax te betalen op het vermogen van de omvormer. Dit alleszins nog tot 2020 (dan wordt het systeem herbekeken).
Offerte 1
- 18 panelen (op elke dakhelft 9) Canadian Solar 295 Wp (monokristalijn)
- omvormer solarEdge SE3500
- verwachte jaarlijkse opbrengst: 4.148 kWh
- gratis te monitoren via app
- tesla powerwall ready
- panelen zijn parallel aangesloten op de omvormer (via optimizers??)
- productgarantie panelen: 10 jaar
- prosumententax: €322/jaar
- kostprijs all-in: €8.177
Offerte 2
- 18 panelen (op elke dakhelft 9) BENQ Solar 290 Wp (monokristalijn)
- omvormer SMA SB2.5
- verwachte jaarlijkse opbrengst: 4.064 kWh
- eenmalig €100 om te monitoren via app
- tesla powerwall ready
- panelen zijn in serie aangesloten op de omvormer
- productgarantie panelen: 12 jaar
- prosumententax: €242/jaar
- kostprijs all-in: €7.580 (+100 voor app monitoring)
Op het eerste zicht lijkt offerte 2 het interessantst: lagere initiele kostprijs en minder jaarlijkse prosumententax.
Echter heb ik hier een aantal vragen bij:
Mijn situatie:
- Oost-West gericht hellend dak. Panelen kunnen zo geplaatst worden dat er geen schaduw op valt
- jaarlijks verbruik +- 4300 kWh
- we zouden graag hebben dat de installatie klaar is om een batterij op aan te sluiten. Je weet nooit dat dit binnen X jaar betaalbaar/gesubsidieerd wordt
- we wonen in Belgie dus er moet rekening gehouden worden met prosumententax te betalen op het vermogen van de omvormer. Dit alleszins nog tot 2020 (dan wordt het systeem herbekeken).
Offerte 1
- 18 panelen (op elke dakhelft 9) Canadian Solar 295 Wp (monokristalijn)
- omvormer solarEdge SE3500
- verwachte jaarlijkse opbrengst: 4.148 kWh
- gratis te monitoren via app
- tesla powerwall ready
- panelen zijn parallel aangesloten op de omvormer (via optimizers??)
- productgarantie panelen: 10 jaar
- prosumententax: €322/jaar
- kostprijs all-in: €8.177
Offerte 2
- 18 panelen (op elke dakhelft 9) BENQ Solar 290 Wp (monokristalijn)
- omvormer SMA SB2.5
- verwachte jaarlijkse opbrengst: 4.064 kWh
- eenmalig €100 om te monitoren via app
- tesla powerwall ready
- panelen zijn in serie aangesloten op de omvormer
- productgarantie panelen: 12 jaar
- prosumententax: €242/jaar
- kostprijs all-in: €7.580 (+100 voor app monitoring)
Op het eerste zicht lijkt offerte 2 het interessantst: lagere initiele kostprijs en minder jaarlijkse prosumententax.
Echter heb ik hier een aantal vragen bij:
- Zijn beide omvormers (en dan vooral die uit offerte 2) zwaar genoeg voor deze installatie? Ik heb schrik dat de omvormer een limiterende factor gaat zijn, al kost een zwaardere natuurlijk jaarlijks wel meer
- Is er een praktijkverschil tussen in serie of parallel geschakelde panelen? Er komt normaal geen schaduw op van objecten
- Is er een voorkeur voor een van de offertes op basis van de geleverde merken (paneel/omvormer)?
- Zijn er nog andere zaken waar ik op moet letten of die ik best eens aan de aannemers kan vragen?