Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Fiets / variatie in kettingspanning

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Josio
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 17:56
Dit is op een fiets zonder versnellingen - het kettingtraject is ellipsvormig.
Het opspannen van de ketting gebeurt via een excentrisch mechanisme aan de trapas.
Hierbij worden de 2 inbussen die de zaak vastklemmen losgezet, inbussleutel in een gaatje opzij, en dan in of tegen wijzerzin duwen, waarbij de trapas dus een cirkelvormige beweging maakt binnen de holte, alzo de ketting meer of minder opspannende, waarna de nieuwe positie wordt vastgezet door het terug vastdraaien van de 2 inbussen (die lopen doorheen de holte, met haaks gepositioneerde cilindervormige externe tegen"moeren" (met ingetapte schroefdraad).

Een nieuwe ketting plaatsen heeft geen invloed op de variatie - ze blijft wat ze was.
Het achtertandwiel is quasi onverslijtbaar (het heeft bijzonder dikke tanden / toppen) en vertoont ook geen spoor van (asymmetrische) slijtage, alle 16 tandtoppen zijn even lang.

De vorige keer heb ik het kettingblad (= vooraan) vervangen, dat duidelijke slijtage (tandtoppen van 3-4 mm lang en andere die geen top meer hadden - spits) en dacht ik dat dit de oorzaak was geweest.
En met de montage van het nieuwe kettingblad verdween inderdaad ook de variatie.
Maar de variatie is al terug aan het komen, terwijl bij het nieuwe kettingblad nog geen spoor slijtage te zien is. Daar er achteraan niks is los>vastgezet, zou de oorzaak wel vooraan moeten zijn.

Het nieuwe kettingblad is dikker (mijn ketting en tandwiel achter was al 1/8ste maar mijn kettingblad toen nog niet, nu wel - was ook reden voor snellere slijtage en vervanging).
Het kettingblad werd ook samen met het crankset en samen met de trapas vervangen.
De cranksetwijziging was omdat er geen 1/8ste kettingblad te vinden bleek voor de bolt circle diameter.
De trapas was omdat de spider van de nieuwe crankset lateraal kortere poten had, waardoor het kettingblad tegen het frame kwam, wat opgelost werd door een langere trapas = vervanging dus.

Er is nu dus echter duidelijk meer aan de hand dan enkel kettingbladslijtage.
Het lijkt me nu eerder dat er iets is dat na montage bij gebruik zich geleidelijk verplaatst weg van zijn center.
Speling op de montage van het kettingblad op de spider van de crankarm?
De montage van de spider zelf?
De trapas / eccenter - bottom bracket?

De variatie manifesteert zich momenteel als een 2 cm op en neer.
Dit per trapasomwenteling (er gaan er daarvan een ruwe 2 per kettingomloop)
Dus als ik via de eccenter bvb de kettingspanning een 1 cm op en neer geef op een strakste punt, dan zit ik met 3 cm op en neer op een slapste punt.
Dit vastgesteld met de fiets omgekeerd op de grond, en met de hand langzaam via een trapper draaiende.
Het hoeft dus nauwelijks kracht.

Op het slapste punt instellen is geen optie want dan komt de ketting te strak te staan op het strakste punt, en riskeer ik de trapaslagers (en eigenlijk de rest van de mechaniek voor) kapot te helpen.
Toen ik het kettingblad verving, was de variatie opgelopen tot 4 cm.
Rijden in snokjes, en in die mate dat ik riskeerde dat de ketting eraf danste, een onaanvaardbaar risico bij dit type fiets - de ketting kan naar het vast gemonteerde achtertandwiel slaan en zo voor directe blokkage van de fiets zorgend, zijnde een vrijwel zekere crash en schade achterwiel / spaken.

Ik las dat het mogelijk is dat kettingbladen zich iets kunnen verzetten in hun boutgaten, en zo hun center verliezen, waardoor ze (in hun geheel) in een klein cirkeltje kunnen beginnen bewegen, dat aan de omtrek van het kettingblad is vergroot tot afstanden die mogelijk voor dergelijke kettingspannings variaties zorgen.
Maar ik zit nu dus ook met een crankset van een andere fabrikant, met een bolt circle diameter van 144 ipv 110.
En op mijn 2 andere fietsen heb ik een zo groot verschil nooit gehad, en kwam dat louter door een versleten - af te schrijven kettingblad, herkenbaar door reeksen spitse/haakvormige tanden op locaties relatief tot de cranks waar je duwt, versus veel minder versleten tanden op de andere locaties, alzo een asymmetrie in de kettingspanning veroorzakende.

Dus zijn er buiten kettingblad en de montage ervan op de spider, nog andere oorzaken mogelijk?
Zoals gezegd: de variatie is er reeds bij licht handmatig gedraai, dus zal ze allicht niet komen door een onvoldoende stijf onderdeel dat elastisch vervormt door de trapkracht.

Die eccenter is iets nieuws voor me, bij de andere (en oudere) fietsen wordt de ketting opgespannen via de achterwielmontage (horizontale sleuven)

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True