Gaming PC bouwen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1020045

Topicstarter
Hallo allemaal,
Ik ben Ivan en ik ben 15 jaar. Ik heb een dag geleden een nieuwe videokaart gekocht en kwam erachter dat mijn moederbord de hoeveelheid geheugen van mijn GTX 1050 Ti niet ondersteund. Mijn PC loopt om de 10 minuten telkens vast. Dit gebeurde nadat ik windows 10 heb geïnstalleerd en de GTX er in heb gestopt. Voor een gamer is dit natuurlijk het ergste wat kan gebeuren als je midden in een game zit.

Nu heb ik besloten om de goede onderdelen van mijn PC er uit te halen en een nieuwe te gaan bouwen. Ik heb zelf alleen niet veel verstand van computers qua componenten die er inzitten en hoe ze werken.
Ik kreeg van mijn oom deze website toegewezen.

Ik zoek een moederbord, eventueel een nieuwe processor, een ventilator met heatsink en als het nodig is nog andere onderdelen. Ook zoek ik naar een nieuwe PC kast, eigenlijk een volledige PC.

Ik zou in totaal niet meer dan €300,- uit willen geven. Ik weet dat dit best weinig is, maar niet alle onderdelen hoeven nieuw te zijn en het hoeft ook niet persé het beste van het beste te zijn. Als het werkt vind ik het best!

Merk voorkeuren heb ik niet, al moet het wel samen kunnen werken met de componenten die ik al heb.

Games:
Over het algemeen speel ik niet veel zware games, maar hier is een lijst van games die ik al speel en games waarvan ik het fijn zou vinden dat mijn PC die aan kan.

Games die ik speel:
CS:GO
Rainbow Six: Siege
The Division
Minecraft

Games die ik graag zou willen spelen:
Ark Survival Evolved

Mijn systeem:
Moederbord: Asus A88XM-PLUS
Processor: Athlon X4 860K
Videokaart: GeForce GTX 1050 Ti 4GB
RAM: 16GB (Volgensmij DD3)
Monitor: 60MHz

Als er nog meer informatie nodig is hoor ik het graag!
Alvast bedankt!

Temperaturen:
https://drive.google.com/...-cvQnCGbtLvYwrqhgSSkSBF4o

Voeding:
https://drive.google.com/...Xt-Vrg-0tbv9z4CZbBdzhvvJd

Groeten,
Ivan

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 1020045 op 29-12-2017 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Nu online
Anoniem: 1020045 schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 15:39:
Hallo allemaal,
Ik ben Ivan en ik ben 15 jaar. Ik heb een dag geleden een nieuwe videokaart gekocht en kwam erachter dat mijn moederbord de hoeveelheid geheugen van mijn GTX 1050 Ti niet ondersteund. Mijn PC loopt om de 10 minuten telkens vast. Voor een gamer is dit natuurlijk het ergste wat kan gebeuren als je midden in een game zit.
Onmogelijk. Je moet je probleem ergens anders zoeken.

Wat zijn de temperaturen? Wat voor voeding zit er in?

Probeer eerst de problemen met deze pc op te lossen, dan kunnen we evt. verder kijken naar upgrades.

Als je een hele pc zou moeten bouwen met 300 euro, kom je op ongeveer dezelfde hardware uit als wat je nu hebt.

[ Voor 7% gewijzigd door WEBGAMING op 29-12-2017 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 263284

WEBGAMING schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 15:58:
[...]
Probeer eerst de problemen met deze pc op te lossen, dan kunnen we evt. verder kijken naar upgrades.
Dat vraagt hij niet, hij wil graag een upgrade.
Als je een hele pc zou moeten bouwen met 300 euro, kom je op ongeveer dezelfde hardware uit als wat je nu hebt.
Dat lijkt mij sterk, hij hoeft ook niet een complete pc te bouwen.

Om te beginnen: welke onderdelen neem je mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peke
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-05 15:21
Haal de kaart er terug uit, sluit je scherm aan via de igpu en doe een bios upgrade van het moederbord. Loopt het nog steeds vast dan zou ik eerst eens een schone installatie doen van het OS.

Als de TS toch zou upgraden kan hij beter een nieuw socket 1150 bord kopen en een 2e hands i7. Zijn ddr3 geheugen en al de rest kan hij recupereren in de nieuwe build.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Nu online
Anoniem: 263284 schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 16:05:
[...]

[...]

Dus? Ik moet maar meegaan in een foute gedachte?

Als je iets mee wil nemen van het oude systeem, zal je eerst uit moeten zoeken wat er problemen geeft.

Stel hij neemt de voeding mee, en de voeding is gewoon kapot. Dan komt hij hier straks terug met een nieuw systeem, met dezelfde problemen. Schiet lekker op dan he? 8)7

Echt, wat een vreemde reactie.

[ Voor 38% gewijzigd door WEBGAMING op 29-12-2017 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
WEBGAMING schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 15:58:
[...]

Onmogelijk. Je moet je probleem ergens anders zoeken.

Wat zijn de temperaturen? Wat voor voeding zit er in?

Hoe kan ik de temperatuur bekijken?
Voeding weet ik niet zeker, maar van wat ik weet heeft ie een max van 580 watt.

Bedankt voor de reactie trouwens!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 263284 schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 16:05:
[...]

[...]

Mijn GTX, mijn hdd en ssd, mijn voeding en RAM. Als het past ook mijn PC kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
peke schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 16:08:
Haal de kaart er terug uit, sluit je scherm aan via de igpu en doe een bios upgrade van het moederbord. Loopt het nog steeds vast dan zou ik eerst eens een schone installatie doen van het OS.

Als de TS toch zou upgraden kan hij beter een nieuw socket 1150 bord kopen en een 2e hands i7. Zijn ddr3 geheugen en al de rest kan hij recupereren in de nieuwe build.
Kan u dat misschien in Jip en Janneke taal uitleggen? xD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Nu online
Ok, temperaturen is het makkelijkst met hwmonitor.
https://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html
Dan zet je een load op de processor met prime95.
http://www.guru3d.com/files-details/prime95-download.html

Dan moet je met hwmonitor de temperaturen van de processor in de gaten houden.
Geef dan even door wat er gebeurd.

Merk en type van de voeding is erg belangrijk om te weten, kijk even wat er op de zijkant staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
WEBGAMING schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 16:10:
[...]

Dus? Ik moet maar meegaan in een foute gedachte?

Hij wil niets meenemen, geeft hij duidelijk aan.

En als je iets mee wil nemen van het oude systeem, zal je eerst uit moeten zoeken wat er problemen geeft.

Stel hij neemt de voeding mee, en de voeding is gewoon kapot. Dan komt hij hier straks terug met een nieuw systeem, met dezelfde problemen. Schiet lekker op dan he? 8)7

Ik zou wel wat onderdelen mee willen nemen, maar wat u zegt over het probleem zoeken is wel een goede ja. Heeft u misschien tips waar ik kan zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Nu online
Ze hebben hier liever dat je je berichten bewerkt als je iets wil toevoegen, in plaats van 3x posten.

Voor de rest, de reactie boven je ;)

[ Voor 10% gewijzigd door WEBGAMING op 29-12-2017 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
WEBGAMING schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 16:16:
Ok, temperaturen is het makkelijkst met hwmonitor.
https://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html
Dan zet je een load op de processor met prime95.
http://www.guru3d.com/files-details/prime95-download.html

Dan moet je met hwmonitor de temperaturen van de processor in de gaten houden.
Geef dan even door wat er gebeurd.

Merk en type van de voeding is erg belangrijk om te weten, kijk even wat er op de zijkant staat.
Ik zal alles even bekijken!
Heel erg bedankt voor uw reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 263284

WEBGAMING schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 16:10:
[...]
Even voor de duidelijkheid:
Hij geeft aan besloten te hebben een upgrade te willen, gezien de games die hij wil spelen lijkt mij dat geen overbodige luxe.
Verder vraag ik welke onderdelen hij meeneemt, aan de hand van die informatie kun je pas bepalen of dat de moeite waard is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Nu online
Anoniem: 263284 schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 16:22:
[...]

Even voor de duidelijkheid:
Hij geeft aan besloten te hebben een upgrade te willen, gezien de games die hij wil spelen lijkt mij dat geen overbodige luxe.
Verder vraag ik welke onderdelen hij meeneemt, aan de hand van die informatie kun je pas bepalen of dat de moeite waard is.
Nee, hij wil een upgrade omdat zijn huidige pc niet fatsoenlijk werkt. 2 vliegen in 1 klap idee.

Natuurlijk zou een upgrade leuk zijn, maar eigenlijk alleen als je het ram bijvoorbeeld mee kan nemen.
Anders zal je op ongeveer dezelfde hardware uit komen.

Dus dan lijkt het me handig om eerst uit te zoeken wat er nou precies problemen geeft in zijn pc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peke
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-05 15:21
Anoniem: 1020045 schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 16:16:
[...]

Kan u dat misschien in Jip en Janneke taal uitleggen? xD
De laatste bios is van 26 mei 2017, heb je sindsdien geen bios update gedaan? Zoja dan moet je dit beslist eerst eens doen want in de updates wordt melding gemaakt van verbeterde stabiliteit en compatibiliteit.
Download cpu-z om te zien welke bios je versie nu hebt.
Bios:
https://www.asus.com/Motherboards/A88XMPLUS/HelpDesk_BIOS/
Installatietool bios:
http://dlcdnet.asus.com/p...utils/BUPDATER_VER131.rar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
De temperaturen en de voeding enzo staat er nu bij als het goed is.

Allemaal erg bedankt alvast!
Zelf was ik er echt niet uitgekomen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Nu online
Afbeelding van de temperaturen is veel te klein... Is niet leesbaar.
Wat was de maximale temperatuur?

Voeding ken ik eigenlijk niet, geen bekend merk, dus dat betekent meestal niet veel goeds.

[ Voor 31% gewijzigd door WEBGAMING op 29-12-2017 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
tijdens het gamen kwam de CPU ongeveer op de 113 graden Celsius

Kan het zijn dat mijn CPU mijn GTX niet meer bijhoud?

[ Voor 31% gewijzigd door Anoniem: 1020045 op 29-12-2017 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Nu online
Veel en veel en veel te heet!!
Dat is je probleem, 99.99% zeker.

[ Voor 106% gewijzigd door WEBGAMING op 29-12-2017 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Moet ik dan een nieuwe ventilator en heatsink nodig?

Ik heb hem gekocht rond de 1e klas, zit nu in de derde en het was al een tweedehandse PC. Wist nooit hoe ik het schoon moest maken en heb geen idee wat coolpasta is xD.

[ Voor 62% gewijzigd door Anoniem: 1020045 op 29-12-2017 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Nu online
Anoniem: 1020045 schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 16:56:
Moet ik dan een nieuwe ventilator en heatsink nodig?
Eerst beginnen met schoonmaken, stofvrij maken. En nieuwe koelpasta. Weet je hoe dat werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Maar ik heb ook gelezen dat mijn moederbord niet meer dan 2GB ondersteund qua videokaart, kan dat uitmaken? En is het dan handig om een 2GB te kopen i.p.v. deze?

Wee ook niet hoe koolpasta werkt nee. ;(

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 1020045 op 29-12-2017 17:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Nu online
Dat is niet waar. Bestaat niet. Er zijn geen limieten qua geheugen op een videokaart.
Dus ik weet niet waar je dat gelezen hebt, maar het is gewoon onzin.

Oke, als je niet weet wat koelpasta is, zullen we beginnen met gewoon de koeler schoonmaken.

Je hebt op je moederbord deze koeler zitten:
https://images.anandtech.com/doci/10500/SCR_23.JPG
Of iets wat er op lijkt. Die zit waarschijnlijk helemaal vol met stof. Maak die weer helemaal stofvrij.
Oude tandenborstel, (schone!) kwast, of een paar wattenstaafjes, en schoonblazen.

Dan nog eens proberen wat de temperaturen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CryRaven
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 04-07 06:20
Verder nergens om, maar ben je kundig genoeg om aan de pc zitten sleutelen?

Verder lijkt me die temperatuur nogal apart, met zo'n hoge temperatuur zou de pc uit zelfbescherming uitvallen.

Hoe dan ook, een upgrade qua moederbord, cpu en eventueel ram lijkt mij het beste.

Heb je hier op vraag en aanbod al eens gezocht naar een setje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nee nog niet gekeken, ik dacht ik vraag eerst even aan de experts. Zelf weet ik alleen hoe ik een videokaart moet vervangen, maar er is genoeg op internet te vinden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Heb nog een kleine aanpassing aan mijn probleem gemaakt trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
WEBGAMING schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 17:02:
Dat is niet waar. Bestaat niet. Er zijn geen limieten qua geheugen op een videokaart.
Dus ik weet niet waar je dat gelezen hebt, maar het is gewoon onzin.

Oke, als je niet weet wat koelpasta is, zullen we beginnen met gewoon de koeler schoonmaken.

Je hebt op je moederbord deze koeler zitten:
https://images.anandtech.com/doci/10500/SCR_23.JPG
Of iets wat er op lijkt. Die zit waarschijnlijk helemaal vol met stof. Maak die weer helemaal stofvrij.
Oude tandenborstel, (schone!) kwast, of een paar wattenstaafjes, en schoonblazen.

Dan nog eens proberen wat de temperaturen zijn.
Dit zal ik even proberen, kan wel even duren. Ben nu namelijk met een vriend aan het logeren, dus ja. Maar wel heel erg bedankt voor de hulp!

Als het is gelukt zal ik wel contacteren op dit forum! :)

Sorry over dat posten, is mijn eerst keer xD.
Krap budget maakt ook niet uit, als het er maar niet teveel overheen gaat, meer heb ik namelijk niet. ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 1020045 op 29-12-2017 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryRaven
Anoniem: 1020045 schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 17:04:
Heb nog een kleine aanpassing aan mijn probleem gemaakt trouwens.
Niet te vaak achter elkaar posten, je maakt de mods boos.

Je zoekt ook nog een kast zie ik, en je voeding lijkt mij ook geen goed exemplaar, maar misschien kan een andere Tweaker daar meer over zeggen.

Als je al die dingen mee rekent, word je budget erg krap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Van wat ik begrijp is het dus eerst verstandig mijn ventilator en PC eens schoon te maken en daarna eens verder kijken?

En de hoge temperatuur van de CPU ter zijde, wat kunnen jullie mij aanraden qua upgrade als ik mijn videokaart, RAM, voeding, en mijn hdd en ssd meeneem?

(Moet ik dit soort dingen trouwens gewoon bij mijn eerste reactie zetten?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryRaven
Anoniem: 1020045 schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 17:15:
(Moet ik dit soort dingen trouwens gewoon bij mijn eerste reactie zetten?)
Indien jij als laatste gepost hebt, dan zet je aanvullende info bij je laatste post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Top! En heb je misschien ook tips qua upgraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:04
Ik denk dat een upgrade niet nodig is met de games die je noemt. Hooguit voor ARK maar wellicht dat de 1050 alsnog de bottleneck is.
Eerst zorgen dat het stabiel draait, dan performance meten (hoeveel FPS bij welke game bij welke instellingen en welk onderdeel staat dan tegen 100% te werken), dan pas denken aan een upgrade.

Mocht het 300 euro kunnen kosten zou ik zeggen pak een 2e hands i5 of i7 (bv 4xxx serie) met bijhorend moederbord (bv socket 1150) en eventueel leuk koelertje, mits DDR3 kun je de rest meenemen.
De videokaart is net nieuw, dus ik ga er even niet vanuit dat je die wilt upgraden (ook al blijkt dat misschien soms de bottleneck te zijn).

Voorbeeldje met goede prijzen, ben je voor 200 incl verzenden klaar.
V&A aangeboden: Intel Core i7-4770 Boxed (eventueel gelijk met het moederbord)
+
V&A aangeboden: Asus B85M-G

[ Voor 29% gewijzigd door mitsumark op 29-12-2017 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Ah een HKC voeding. Zo eentje heb ik ook gehad, zes jaar geleden, toen ik ook nog grotendeels onwetend was. Ik vermoed al jaren dat die een RAM latje heeft gesloopt in mijn PC, en mijn GPU begon na twee jaar toen ook al raar te doen. Toen een goede gekocht en niet veel later een nieuwe GPU en dat werkte allemaal perfect voor vijf jaar. Die voeding mag je dus weggooien, want die gaan al snel naar echte Chinese rotzooi die je computer slopen...

Maar dat is nu wel een probleem, omdat er nu nog eens €50 bij mag voor een fatsoenlijke voeding.

Nieuwkoop ga je over de €300 heen, en dan heb je alsnog geen kast. Zeker DDR4 RAM is erg duur op het moment.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 3 1200 Wraith Stealth koeler Boxed€ 104,95€ 104,95
1ASRock A320M Pro4€ 68,35€ 68,35
1Corsair Vengeance LPX CMK8GX4M2B3000C15€ 107,95€ 107,95
1be quiet! Pure Power 10 400W€ 50,51€ 50,51
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 331,76

Gezien je budget zal tweedehands een veel beter idee zijn. Je DDR3 meenemen, je GPU ook, en de rest vervangen. Dan moet je naar een Haswell i5 gaan kijken.
Bijvoorbeeld deze is mooi. V&A aangeboden: Intel Core i5-4570 Tray 3.20ghz-3.60ghz tray

Zal ongeveer hetzelfde presteren als een R3 1200, maar werkt met DDR3. Dan nog een moederbord.

Zit je met de voeding op circa €200. Heb je dus nog budget voor een kast. ;)

Overigens was Ark survival de laatste keer dat ik keek een absoluut onspeelbaar wrak van een game. Als dat niet veranderd is, dan gaat het hoogstens iets minder slecht draaien dan het deed...

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 18:56:
Ah een HKC voeding. Zo eentje heb ik ook gehad, zes jaar geleden, toen ik ook nog grotendeels onwetend was. Ik vermoed al jaren dat die een RAM latje heeft gesloopt in mijn PC, en mijn GPU begon na twee jaar toen ook al raar te doen. Toen een goede gekocht en niet veel later een nieuwe GPU en dat werkte allemaal perfect voor vijf jaar. Die voeding mag je dus weggooien, want die gaan al snel naar echte Chinese rotzooi die je computer slopen...

Maar dat is nu wel een probleem, omdat er nu nog eens €50 bij mag voor een fatsoenlijke voeding.

Nieuwkoop ga je over de €300 heen, en dan heb je alsnog geen kast. Zeker DDR4 RAM is erg duur op het moment.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 3 1200 Wraith Stealth koeler Boxed€ 104,95€ 104,95
1ASRock A320M Pro4€ 68,35€ 68,35
1Corsair Vengeance LPX CMK8GX4M2B3000C15€ 107,95€ 107,95
1be quiet! Pure Power 10 400W€ 50,51€ 50,51
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 331,76

Gezien je budget zal tweedehands een veel beter idee zijn. Je DDR3 meenemen, je GPU ook, en de rest vervangen. Dan moet je naar een Haswell i5 gaan kijken.
Bijvoorbeeld deze is mooi. V&A aangeboden: Intel Core i5-4570 Tray 3.20ghz-3.60ghz tray

Zal ongeveer hetzelfde presteren als een R3 1200, maar werkt met DDR3. Dan nog een moederbord.

Zit je met de voeding op circa €200. Heb je dus nog budget voor een kast. ;)

Overigens was Ark survival de laatste keer dat ik keek een absoluut onspeelbaar wrak van een game. Als dat niet veranderd is, dan gaat het hoogstens iets minder slecht draaien dan het deed...
Ten eerste bedankt voor alle info!

Ark nam ik alleen als voorbeeld van prestatie verder niet.

Ik zal even kijken.

Nogmaals erg bedankt!
Pagina: 1