Wat is correct gebruik van admin-reseller-user niveaus?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjeefr
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 25-06 21:53
Vroeger gooide ik alles op één hoop en dat was ook makkelijk in Zadmin en vergelijkbare simpele control panels.. maar DirectAdmin forceert mij enigszins om een goede hierarchie te creeëren tussen admin, reseller en users. Mijn vraag is echter: hoe kan ik het beste deze hierarchie opbouwen? Ik kan hier weinig tot niks via Google over vinden.

Voornamelijk gooide ik alles ook op één hoop vanwege gemak. Eén FTP (het liefst zelfs root..) en ik kon bij alle domeinen van mijzelf en de paar klanten die ik had. Wellicht niet het meest veilige..

In mijn ogen de hierarchy stamboom:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/xDFxFqtoVmdMSp3TD6O4zJTF/full.png
(via: draw.io)

Of in zinsvorm: er komt één beheerder (enkel ikzelf), waarschijnlijk één reseller (opnieuw, enkel ikzelf), en meerdere users (vanwege meerdere klanten, in de meeste gevallen zonder toegestuurde inlog) met ieder meerdere domeinen tot hun beschikking.

Hoe kan ik dit het beste opzetten in DirectAdmin?

Een deel van mijn verwarring komt ook door het feit dat ik als admin-ingelogd-zijnde mijzelf kan veranderen naar reseller niveau en users kan aanmaken, zonder dat ik uberhaupt een reseller heb aangemaakt. En datzelfde geldt voor domeinen: ik kan ze aanmaken zonder dat ik een user heb, mits ik mijn admin account op user-level zet. Het een maakt het ander een beetje overbodig, lijkt het.

Ik loop een beetje tegen een muur aan hoe en in welke volgorde ik alles moet creeëren. Ik kan zowel vanuit een reseller en admin weer een reseller maken. Vanuit een reseller kan ik weer users en domeinen creeeren, wat ik ook weer kan als user.. |:(

Wellicht dat sommige nu denken "Als je dit al niet snapt, waarom doe je het dan.. maar op deze kwestie na gaat het verder vrij soepeltjes. O-)

[ Voor 11% gewijzigd door Sjeefr op 29-12-2017 14:57 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oid
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Oid

Ikzelf denk, maak het zo makkelijk mogelijk voor jezelf:
Ik heb 1 admin user
Vanuit daar creeer ik users, resellers gebruik ik nergens voor, zal ook nooit een reseller aanmaken omdat ik niet ‘verhuur’
De users die ik maak is op basis van de domeinen die ik wil inzetten.

Let wel; ik gebruik onze directadmin servers alleen voor ons zelf er draaien geen andere websites van klanten of iets.
Als ik Developers heb dan maak ik daar wel eigen accounts voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webgangster
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19:35
Vilscon schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 14:47:
Ik loop een beetje tegen een muur aan hoe en in welke volgorde ik alles moet creeëren. Ik kan zowel vanuit een reseller en admin weer een reseller maken. Vanuit een reseller kan ik weer users en domeinen creeeren, wat ik ook weer kan als user.. |:(
Je kunt alleen vanuit de admin-role een reseller aanmaken, alle admin's zijn ook resellers want alleen resellers mogen users aanmaken. Afhankelijk van wat je iemand wilt toewijzen gaat hij reseller of user worden.