Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unif
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 01-04-2023
Dit topic is afgesplitst naar een eigen topic

Zijn er hier mensen die rekening houden met financieel ondersteunen van familieleden tijdens FI?

Ik heb een broer/zus, die geestelijk niet 100% in orde is, en die krijgt een uitkering.
één van de problemen is dat hij/zij niet met geld om kan gaan.
Hij/zij geeft rustig zijn/haar laatste euro uit terwijl huur of gas/licht nog moet worden betaald, en dan een paar dagen voordat hij/zij afgesloten wordt van gas/licht belt hij/zij onze ouders, en die betalen dan weer.

Het heeft geen zin hier iets van te zeggen, hij/zij kan hier niets aan doen, is onderdeel van de (erkende) geestelijke aandoening. Hij/zij is ook onder behandeling, maar dat is om het nog enigszins onder controle te houden, beter dan dit gaat het niet worden.

Maar onze ouders hebben ook niet het eeuwige leven, en dan?

Onze ouders zijn niet rijk of zo, meeste van hun net worth zit in overwaarde van hun woning.
Laten we zeggen dat de totale erfenis misschien 100-150.000 euro is.
Hem/haar deel is dan 50%, als hij/zij dat op de rekening krijgt is dat binnen de kortste keren op.

Het liefste willen mijn ouders dus een soort trust fund, waar hij/zij dan iedere maand 100-200 euro uitkrijgt.
Of is het mogelijk dan mijn ouders in hun testament vastleggen dat van zijn/haar deel van de erfenis een lijfrente uitkering wordt gekocht?

[ Voor 2% gewijzigd door Rukapul op 29-12-2017 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18:52
Geen verstand van, maar dit lijkt me bij uitstek een vraag voor de notaris. Vermoedelijk zal de notaris ook iets moeten opstellen om het officieel te regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22:13
Altijd moeilijk zo'n omstandigheden.

Lijkt mij wel te regelen: een vaste maandelijkse uitkering, eventueel in combinatie met een aangewezen voogd of volmachthebber die het laatste woord heeft over de financiële zaken?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22-09 09:45

Onbekend

...

Je kunt dan beter misschien een adviseur zoeken voor deze situatie, of iemand van de gemeente die vaker met zo'n bijltje hakt.

Zelf zou ik dan 2 bankrekeningen adviseren. 1 normale rekening waar hij geen directe toegang toe heeft. Hierop wordt de uitkering gestort en de vaste lasten van betaald. En de tweede bankrekening is waar hij toegang toe heeft en mee mag doen wat hij wil, waar automatisch bijv. 50 euro per week op wordt overgemaakt vanaf de eerste bankrekening.
Hierdoor kan hij nooit zijn eigen vaste lasten in de weg zitten, maar je hebt wel een "beheerder" nodig die regelmatig die bankrekening even controleert. :)

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
@Unif Ik denk dat je beter een eigen topic hierover kunt openen. Dit is een zeer specifieke situatie die niets met FI/FO/FMA te maken heeft, aangezien de situatie niet anders wordt door al dan niet FO/FMA te zijn (behalve dat je mogelijk meer tijd hebt om je broer/zus te helpen).

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TmZ
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22-09 08:24

TmZ

Unif schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 11:15:
Zijn er hier mensen die rekening houden met financieel ondersteunen van familieleden tijdens FI?

Ik heb een broer/zus, die geestelijk niet 100% in orde is, en die krijgt een uitkering.
één van de problemen is dat hij/zij niet met geld om kan gaan.
Hij/zij geeft rustig zijn/haar laatste euro uit terwijl huur of gas/licht nog moet worden betaald, en dan een paar dagen voordat hij/zij afgesloten wordt van gas/licht belt hij/zij onze ouders, en die betalen dan weer.

Het heeft geen zin hier iets van te zeggen, hij/zij kan hier niets aan doen, is onderdeel van de (erkende) geestelijke aandoening. Hij/zij is ook onder behandeling, maar dat is om het nog enigszins onder controle te houden, beter dan dit gaat het niet worden.

Maar onze ouders hebben ook niet het eeuwige leven, en dan?

Onze ouders zijn niet rijk of zo, meeste van hun net worth zit in overwaarde van hun woning.
Laten we zeggen dat de totale erfenis misschien 100-150.000 euro is.
Hem/haar deel is dan 50%, als hij/zij dat op de rekening krijgt is dat binnen de kortste keren op.

Het liefste willen mijn ouders dus een soort trust fund, waar hij/zij dan iedere maand 100-200 euro uitkrijgt.
Of is het mogelijk dan mijn ouders in hun testament vastleggen dat van zijn/haar deel van de erfenis een lijfrente uitkering wordt gekocht?
Wellicht niet helemaal voor hier inderdaad.

Maar toch even een opmerking, wellicht wat kort door de bocht. Als het onderdeel van een erkende geestelijke aandoening is dan zou ik adviseren om hem onder beheer van een gezagvoerder te brengen (ik weet alleen niet wat zijn eigen idee hierover is).

Die kan zijn rekeningen voor hem betalen o.b.v. zijn uitkering en hem alleen het geld dat daadwerkelijk over is uitkeren als weekgeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Unif
Ik dacht ik kan het hier altijd even vragen, misschien heeft iemand iets vergelijkbaars gehad.

Mijn ouders gaan sowieso naar een notaris om te informeren naar eventuele mogelijkheden.

Hij/zij staat niet onder beheer en zal daar ook nooit vrijwillig mee akkoord gaan, is ook nog eens zo eigenwijs als de pest.
Dus meerde bankrekening en controle zijn al niet mogelijk.

Maar als ik hem/haar later iedere keer uit de brand moet helpen met huur of gas/licht, dan kan ik FI wel vergeten.
En dan kan ik nu wel makkelijk zeggen, dan zoekt hij/zij het later maar zelf uit, de overheid laat niemand op de straat doodgaan. Het blijft wel mijn broer/zus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-09 21:04

Barrycade

Through the...

Met een testament kunnen je ouders dit wel regelen.

Dus zoals je aangeeft een fonds /pot waar hij maandelijks wat uit krijgt of bij bepaalde omstandigheden na overleg met een trust beheerder n groter bedrag.

Dus op zoek naar een goede notaris.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik heb zoiets op dit moment met een student van mij. De beste jongen heeft niet het vermogen om inzicht te krijgen in zijn financiën. Hij weet en beseft dit zelf ook en wil hij wil uiteraard niet in de schulden eindigen.

Ik kwam in zijn administratie (2 stapels enveloppen met een elastiekje er omheen...) een aantal brieven tegen van een kantongerecht waar in het verleden bewindvoering is aangevraagd. Dit is destijds niet doorgegaan omdat de beste student de inhoud van deze brieven niet begrepen heeft en er als gevolg dan ook geen gehoor op heeft gegeven.

Misschien is het voor jou ook een idee om te kijken naar bewindvoering voor de persoon/personen in kwestie.

Bewindvoering kan, wanneer dat nodig is, overgedragen worden naar een andere persoon. Het geeft in ieder geval veel meer rust en overzicht voor de persoon die niet bij machte is om zijn financiën te overzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn partner werkt als bewindvoerder dus redelijk wat gehoord hierover.
Bewindvoering is hier een goede optie voor, of mentorschap, geeft jou mocht de last op jouw schouders vallen ook wat rust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• romon
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 08-08 18:55
Een maandelijkse lijfrente biedt geen uitkomst denk ik, omdat dit niet voorkomt dat de bankrekening tot de laatste cent wordt leeggehaald. Bewindvoerder/mentor heb ik goede ervaring mee voor vergelijkbare situatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:24

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Wat kan, is dat je ouders zijn/haar deel van de erfenis wel aan hem/haar nalaten, maar iemand (bijv. jou) anders als beheerder daarvan aanstellen. Dat kan prima bij testament geregeld worden, en een notaris kan je daar genoeg over vertellen.

Wat betreft bewindvoering: je kan ook kijken naar simpel budgetbeheer. Of een 2 rekeningensysteem. Beiden komt op hetzelfde neer, met het verschil dat bij budgetbeheer de hoofdrekening door een onafhankelijk derde beheerd wordt, en bij het 2-rekeningensysteem de hoofdrekening door de persoon zelf. Op de hoofdrekening komt van alle inkomsten binnen, en worden alle vaste lasten van betaald. Het pasje hiervan is niet zomaar ter beschikking van de persoon in kwestie. Wekelijks wordt er X-bedrag overgeboekt naar de leefgeld-rekening, waarvan de persoon in kwestie wél een pasje heeft.

Overigens, als het fout gaat, écht fout gaat, en een persoon klopt aan bij de hulpverlening, wordt budgetbeheer of beschermingsbewind vaak als voorwaarde gesteld voor hulpverlening. Je zou het hier, samen met je ouders, op aan kunnen laten komen. Gewoon bij een volgende crisis simpel zeggen "het spijt me, we hebben het geld dit keer niet, maar hier kun je wel hulp krijgen, zullen we samen bellen?". Dan zijn jullie niet de boeman, en staat hij/zij uiteindelijk wél onder bewind.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unif
Bedankt voor de replies allemaal.

Het probleem is dat hij/zij het allemaal niet als een probleem ziet, en er ook niet vrijwillig aan mee gaat werken.
Dus de route van bedgetbeheer gaat het alleen worden als het door de overheid wordt afgedwongen, en hij/zij geen keus meer heeft.

Als mijn ouders zijn deel willen laten beheersen door een ander, dan zal ik dat of een groot deel van de erfenis aan kosten met zich meebrengen (is maar een kleine erfenis) of ik zal het moeten gaan doen.
Zit ik eerlijk gezegd ook niet op te wachten, wat als naar een x aantal jaar die erfenis op is?
Loop ik het risico dat ik uit eigen zak ga betalen, omdat het toch familie blijft.
Hij/zij kan gewoon niet met geld overweg, en blijft schulden maken, dat gaat niet veranderen als iemand anders de erfenis beheerd.

Lijkt me budgetbeheer toch de beste optie. Hij/zij moet gewoon geen mogelijkheid meer krijgen om schulden te maken, en de lasten moeten voor hem betaald worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michael3
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 30-12-2020
Wat je kan doen is het UWV bellen om informatie in te winnen.
Die hebben hier verstand van als het goed is.
Die kunnen eventueel een budget coache inschakelen voor hem, die hem helpt met het financiële .
Dan geeft die het niet uit handen wat die niet wilt, maar krijgt die hulp en advies, wellicht dat dat wel werkt en hij daar open voor staat.

Wat betreft met de erfenis daar kan ik niet over adviseren .
Maar misschien heeft het UWV hier ook een antwoordt op, want er zijn een hele hoop personen met een whajong die niet met geld om kunnen gaan.

Aan dit bericht kan men geen rechten ontlenen, sterker nog bij het lezen van de reactie en Signature stem je ermee in dat ik niet verandwoordelijk ben voor mijn eigen reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QvTzKwCi
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 18:53
Keuze moet die van jouw ouders zijn - zij laten iets achter en kiezen impliciet of expliciet voor een nalatenschap. Geen keuze is dus een issue verwacht je. Dan is het zaak dat je ouders bij leven een keuze maken en vast laten leggen bij de notaris. Een oplossing als lijfrente en bewindvoering hoeven helemaal niet veel te kosten, zeker als je het van te voren kunt regelen (mogelijkheid tijdig dingen te regelen, om offertes vergelijken, etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:29

Yucon

*broem*

Ardana schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 17:05:
Wat kan, is dat je ouders zijn/haar deel van de erfenis wel aan hem/haar nalaten, maar iemand (bijv. jou) anders als beheerder daarvan aanstellen. Dat kan prima bij testament geregeld worden, en een notaris kan je daar genoeg over vertellen.
Kan dat ook met het deel binnen de legitieme portie?

edit: TS, wat willen je ouders eigenlijk dat hij met dat geld doet? Of hij het nu in 1 klap doet over gespreid over de jaren, het ziet er toch naar uit dat hij het over de balk gaat smijten. En ook dat hij structureel in geldnood blijft zitten. Het klinkt misschien ontzettend zuur, maar valt hier wel iets mee te winnen zolang hij niet permanent onder bewind staat?

Dit is ook ongeveer de conclusie die je zelf trekt en dat verbrassen zien jij en je ouders natuurlijk liever niet gebeuren. Maar wat willen je ouders dan wel?

[ Voor 38% gewijzigd door Yucon op 29-12-2017 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:44
Er valt zeker te winnen dat broerlief niet in de kou moet zitten, of erger dakloos wordt.

Geen idee hoe het in NL is, maar een bewindvoerder wordt aangesteld, meestal bij dementerende bejaarden, maar ook bij zwakzinnigen.
Die blijven dikwijls verlengd minderjarig.
Ik zou het aan mijn huisarts vragen hoe dat in zijn werk gaat.
Niet elke financieel onkundige is zwakzinnig natuurlijk, en het is nogal een stevige ingreep.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Unif schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 18:38:
Bedankt voor de replies allemaal.

Het probleem is dat hij/zij het allemaal niet als een probleem ziet, en er ook niet vrijwillig aan mee gaat werken.
Dus de route van bedgetbeheer gaat het alleen worden als het door de overheid wordt afgedwongen, en hij/zij geen keus meer heeft.

Als mijn ouders zijn deel willen laten beheersen door een ander, dan zal ik dat of een groot deel van de erfenis aan kosten met zich meebrengen (is maar een kleine erfenis) of ik zal het moeten gaan doen.
Zit ik eerlijk gezegd ook niet op te wachten, wat als naar een x aantal jaar die erfenis op is?
Loop ik het risico dat ik uit eigen zak ga betalen, omdat het toch familie blijft.
Hij/zij kan gewoon niet met geld overweg, en blijft schulden maken, dat gaat niet veranderen als iemand anders de erfenis beheerd.

Lijkt me budgetbeheer toch de beste optie. Hij/zij moet gewoon geen mogelijkheid meer krijgen om schulden te maken, en de lasten moeten voor hem betaald worden.
Hou er rekening mee dat budgetbeheer en/of beschermingsbewind niet kan voorkomen dat iemand opzettelijk schulden maakt. Het zorgt er alleen voor dat het aanwezige geld zo optimaal mogelijk wordt gebruikt.

In een heel enkel geval kan een bewindvoerder een aangegaan contract voortijdig stop zetten (en voorkomen dat er een nieuwe overeenkomst wordt afgesloten), maar een onder bewind gestelde is nog steeds handelingsbekwaam. Enige medewerking zal hij/zij wel moeten verlenen.

Maar iemand die niet met geld kan omgaan, zal dat net zo lang vol houden als anderen hem dat mogelijk maken. Het is net een verslaving, zolang rock bottom niet bereikt is (ontruiming wegens huurschuld), zal iemand gewoon door gaan met z'n gedrag.

En zolang ouders of andere familie geen grens trekken, kan hij dat kennelijk ook.

Want onder het mom 'het blèhvt tog je kind he?" wordt er te snel te veel geaccepteerd.

Er zijn hier vaker topics voorbij gekomen over ontspoorde (volwassen) kinderen of broers, maar het devies blijft steeds hetzelfde: trek als familie 1 lijn, en laat iemand de consequenties van zijn daden ondergaan.
Yucon schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 22:21:
[...]
Kan dat ook met het deel binnen de legitieme portie?
Deels wel: hier staat erg veel info daarover.

[ Voor 6% gewijzigd door Ardana op 30-12-2017 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unif
@Yucon Het liefst hebben mijn ouders ouders iemand die de erfenis voor hem/haar beheerd.

En ik zelf heb dan het liefst dat het een persoon/stichting is, die niet direct bij hem/haar betrokken is. Dus geen familie/vriend ofzo.

En als hij/zij dan weer een achterstand heeft met gas/licht of huur of iets dergelijks, dat er dan vanuit die pot kan worden geholpen.

Als hij/zij dat geld zelf ter beschikking krijgt is het zo op. Als er dan een vage kennis/vriend langskomt met een zielig verhaal geeft mijn broer/zus die kennis zo duizend euro.
En als je dan vraagt waarom hij/zij dat doet, krijg je als antwoord "ik heb dat geld toch en mijn kennis/vriend had het nodig".
Dat soort dingen is al vaker gebeurd, gelukkig gaat het meestal om een paar honderd euro, maar ook dat geld kan hij/zij niet missen.

Mijn ouders gaan in het nieuwe jaar eerst maar eens een afspraak proberen te maken met zijn contactpersoon van de gemeente.
Ik zeg proberen, want het kan best zijn dat die persoon geen informatie mag delen met mijn ouders i.v.m. privacy enz.
En daarna maar eens naar een notaris.

Gelukkig zijn mijn ouders nog gezond, ze raken alleen op leeftijd, maar niet zo dat ze al 80+ zijn.
Het is niet zo dat het binnen een paar weken/maanden geregeld moet zijn.
Maar er kan altijd iets gebeuren, better safe then sorry.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

@Unif: hoezo heeft je broer een contactpersoon bij de gemeente? Als hij een Wajonguitkering heeft, is dat niet heel logisch. En z'n contactpersoon heeft idd een zwijgplicht ivm privacy, maar je ouders hebben die niet. Die mogen dus vrijelijk informatie over je broer aan de abmtenaar geven.

Ik heb, als budgetbeheerder/schuldhulpverlener ook wel eens met dat bijltje gehakt. Informatie krijgen, jah. Informatie geven, nee. Je ouders zouden, als die medewerker geen gesprek wil aan gaan, ook alles op papier kunnen zetten, zo van "geachte heer, mevrouw, hierbij het verhaal over onze ervaringen met meneer X, onze zoon. We hoeven geen reactie (al zouden we dat wel op prijs stellen) maar wilden enkel dat u volledige informatie heeft". Dat kweekt vaak goodwill bij de medewerker in kwestie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unif
@Ardana

Het is geen Wajong uitkering, ook geen bijstand.
Maar wel een uitkering die hij van de gemeente krijgt, ik weet niet precies hoe die uitkering heet.
(hij hoeft voor de rest ook niets te doen, niet solliciteren of cursussen ofzo, kan die ook allemaal niet)

Mijn ouders hebben een tijd geleden wel een machtiging gekregen om bepaalde zaken voor hem te regelen.
Zijn tanden waren verrot (alleen maar cola drinken en snacks eten, en niet poetsen) dus alles moet eruit en een kunstgebit erin. Dat kan hij allemaal niet regelen (+ bang voor tandarts), dus uiteindelijk hebben mijn ouders hem zover gekregen dat hun dat konden regelen.
Kan het zijn dat de machtiging alleen voor dat specifieke medische geval was?

Anders kunnen ze toch met die machtiging informatie van die contactpersoon vragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Unif schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 22:17:
@Ardana

Het is geen Wajong uitkering, ook geen bijstand.
Maar wel een uitkering die hij van de gemeente krijgt, ik weet niet precies hoe die uitkering heet.
(hij hoeft voor de rest ook niets te doen, niet solliciteren of cursussen ofzo, kan die ook allemaal niet)

Mijn ouders hebben een tijd geleden wel een machtiging gekregen om bepaalde zaken voor hem te regelen.
Zijn tanden waren verrot (alleen maar cola drinken en snacks eten, en niet poetsen) dus alles moet eruit en een kunstgebit erin. Dat kan hij allemaal niet regelen (+ bang voor tandarts), dus uiteindelijk hebben mijn ouders hem zover gekregen dat hun dat konden regelen.
Kan het zijn dat de machtiging alleen voor dat specifieke medische geval was?

Anders kunnen ze toch met die machtiging informatie van die contactpersoon vragen?
Depends. Maar als je al niet weet wat voor inkomen hij heeft, kan je hem eigenlijk al niet ondersteunen. Afhankelijk van zijn leeftijd (stuk jonger dan 30 gok ik?) vermoed ik dat het toch om een bijstandsuitkering gaat, waarbij er geoordeeld is dat hij volledig arbeidsongeschikt is. In dat geval kan er wél vanuit de sociale dienst een voorwaarde tot budgetbeheer cq beschermingsbewind gesteld worden, hoewel dat wel heel lastig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevogel0
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22-09 23:43
ik ben zelf werkzaam bij bewindvoerderskantoor dus even uit mijn eigen ervaringen:

Hiervoor is inderdaad het beschermingsbewind gemaakt en kan door je ouders worden aangevraagd. Zeker door de eerdere machtiging die je ouders voor je broer hebben aangevraagd zal dit zonder veel problemen worden toegekend. Hiervoor is keuze tussen een professionele bewindvoerder of iemand uit de omgeving(jij?). Hierdoor wordt je broer financieel onbevoegd en kunnen zijn aankopen terug gedraaid worden indien in hij in het bewinds en curatele register staat.

Mocht je nog andere vragen hebben over bewind hoor ik het graag ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unif
Leeftijd is 35+.

Hij krijgt een WIA uitkering. (nagevraagd),

Hij heeft in zijn jongere jaren nog even gewerkt, maar tijdens en na die periode is het alleen maar bergafwaarts gegaan geestelijk.
Bij de laatste beoordeling kwam het erop neer dat werken er niet meer inzit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

davevogel0 schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 22:34:
ik ben zelf werkzaam bij bewindvoerderskantoor dus even uit mijn eigen ervaringen:

Hiervoor is inderdaad het beschermingsbewind gemaakt en kan door je ouders worden aangevraagd. Zeker door de eerdere machtiging die je ouders voor je broer hebben aangevraagd zal dit zonder veel problemen worden toegekend. Hiervoor is keuze tussen een professionele bewindvoerder en iemand uit de omgeving(jij?). Hierdoor word je broer financieel onbevoegd en kunnen zijn aankopen terug gedraaid worden indien in hij in het bewinds en curatele register staat.

Mocht je nog andere vragen hebben over bewind hoor ik het graag ;)
Dan mag je echt je huiswerk beter gaan doen. Want een onder bewindgestelde is nog steeds handelingsbekwaam. Een overeenkomst door hem aan gegaan is nog steeds rechtsgeldig. Een bewindvoerder kan degene met wie de overeenkomst aangegaan is vragen de overeenkomst te ontbinden, maar daar hoeft die persoon of dat bedrijf niet mee akkoord te gaan.

En bewindvoering kan inderdaad door ouders worden aangevraagd, maar zonder medewerking van de persoon in kwestie is het echt niet zo gemakkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Unif schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 22:47:
Leeftijd is 35+.

Hij krijgt een WIA uitkering. (nagevraagd),

Hij heeft in zijn jongere jaren nog even gewerkt, maar tijdens en na die periode is het alleen maar bergafwaarts gegaan geestelijk.
Bij de laatste beoordeling kwam het erop neer dat werken er niet meer inzit.
Dan valt hij onder het UWV, en is het zeer afhankelijk hoe de gemeente de boel heeft ingericht wat er mogelijk is. In de ene gemeente werkt het UWV intensief samen met de sociale dienst, in de andere gemeente zijn die 2 helemaal gewcheiden. In het laatste geval is het goed mogelijk dat je broer geen casemanager oid heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• davevogel0
Ardana schreef op zondag 31 december 2017 @ 00:13:
[...]

Dan mag je echt je huiswerk beter gaan doen. Want een onder bewindgestelde is nog steeds handelingsbekwaam. Een overeenkomst door hem aan gegaan is nog steeds rechtsgeldig. Een bewindvoerder kan degene met wie de overeenkomst aangegaan is vragen de overeenkomst te ontbinden, maar daar hoeft die persoon of dat bedrijf niet mee akkoord te gaan.

En bewindvoering kan inderdaad door ouders worden aangevraagd, maar zonder medewerking van de persoon in kwestie is het echt niet zo gemakkelijk.
Bedankt voor de vriendelijke opmerking. Ja, hij is inderdaad handelingsbekwaam. Dit heb ik ook niet gezegd. Handelingsbekwaam en bevoegd zijn twee andere dingen. Er is inderdaad de rare regeling dat de overeenkomst rechtsgeldig is maar niet ten laste van de boedel. De overeenkomst hoeft in dat geval dus niet betaald te worden ook niet na beëindiging van het bewind. Zou je de wetsartikelen erbij willen hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

davevogel0 schreef op zondag 31 december 2017 @ 00:26:
[...]

Bedankt voor de vriendelijke opmerking. Ja, hij is inderdaad handelingsbekwaam. Dit heb ik ook niet gezegd. Handelingsbekwaam en bevoegd zijn twee andere dingen. Er is inderdaad de rare regeling dat de overeenkomst rechtsgeldig is maar niet ten laste van de boedel. De overeenkomst hoeft in dat geval dus niet betaald te worden ook niet na beëindiging van het bewind. Zou je de wetsartikelen erbij willen hebben?
Ja, graag :) Ik heb zelf de opleiding WSNP-bewindvoerder behaald, en daar is dit ook in behandeld. Ik weet dat er sprake zou zijn van aankomende wetswijzigingen, maar heb niet meegekregen dat deze ook zouden zijn doorgevoerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• davevogel0
Oke, hierbij: http://maxius.nl/burgerlijk-wetboek-boek-1/artikel440

Artikel 440
1.
Schulden die voortspruiten uit een handeling, tijdens het bewind met of jegens de rechthebbende, anders dan in overeenstemming met artikel 438, tweede lid, verricht door een schuldeiser die het bewind kende of had behoren te kennen, kunnen niet op de onder het bewind staande goederen worden verhaald. Het einde van het bewind brengt hierin geen wijziging.
2.
Indien het bewind alle goederen betreft die daarvoor krachtens artikel 431, eerste lid, in aanmerking komen, is het eerste lid van overeenkomstige toepassing ten aanzien van ten tijde van de handeling niet onder het bewind staande goederen waarop verhaal mogelijk zou zijn.

Het is hierbij dus wel belangrijk dat het bewind in het register is opgenomen of dat de andere partij voortijdig op de hoogte gesteld is van het bewind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unif
Dus het komt er eigenlijk op neer dat we beschermingsbewind moeten aanvragen, en dan maar hopen dat hij zelf niet weer schulden erna maakt?
(wat niet reëel is)

Nou ja, Vaste lasten automatisch betalen en hij leefgeld zal ook al schelen.

Maar zoals eerder gezegd de kans dat hij hier zelf mee akkoord gaat is zo goed als nihil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RegularJohn
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Moeilijke situatie! Ik zou graag willen toevoegen dat het ook verstandig is te kijken wat zo’n ervenis doet met het recht op de uitkering.

Ik heb eens mee gemaakt dat een uitkering werd stopgezet, omdat de persoon na de ervenis zelf genoeg vermogen had.

Ik weet niet of dit in het geval van jou broer of zus ook geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:19

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

Op basis van diverse gevallen in mijn omgeving ik kan maar één ding aanbevelen.

Wie niet luisteren wil moet maar voelen. Het keihard ontzeggen van wat de zoveelste reddingsboei zou zijn heeft uit eindelijk iedere keer het gewenste resultaat gehad.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 22:46

Amphiebietje

In de blubber

m-vw schreef op zondag 31 december 2017 @ 10:26:

Wie niet luisteren wil moet maar voelen. Het keihard ontzeggen van wat de zoveelste reddingsboei zou zijn heeft uit eindelijk iedere keer het gewenste resultaat gehad.
Overlijden/gek maken/uitzetting van de desbetreffende persoon? 8)7

Even serieus, dat gaat niet werken als de persoon in kwestie te weinig zelfinzicht heeft om zich te realiseren dat A en B met elkaar te maken hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutral
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22-09 13:05

Nutral

gamer/hardware freak

m-vw schreef op zondag 31 december 2017 @ 10:26:

Sommige mensen hebben dat geestelijk gewoon niet. Is hetzelfde als dit met een kind doen, ze weten niet beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:10
Los van wat je in je testament zet als hij handelingsbekwaam is en zelf zijn problemen (niet voldoende) erkent heeft hij (dacht ik) altijd het recht een kindsdeel op te eisen.
Ik heb geen juridische achtergrond maar als je daar zorgen om maakt zijn er dan wel.constructies mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevogel0
Unif schreef op zondag 31 december 2017 @ 09:17:
Dus het komt er eigenlijk op neer dat we beschermingsbewind moeten aanvragen, en dan maar hopen dat hij zelf niet weer schulden erna maakt?
(wat niet reëel is)

Nou ja, Vaste lasten automatisch betalen en hij leefgeld zal ook al schelen.

Maar zoals eerder gezegd de kans dat hij hier zelf mee akkoord gaat is zo goed als nihil.
Het beschermings bewind dat je zou aanvragen zorgt ervoor dat hij beschermt wordt en zal in zijn geval waarschijnlijk voor de rest van zijn leven zijn. En daarmee is hij dus ook voor de rest van zijn leven beschermd.
Bij de aanvraag van het bewind kunnen jij en je ouders aangeven dat hij het zelf niet kan en ook dat hij er zelf niet mee eens is maar wanneer de rechter ziet dat het ook echt niet kan zal het bewind gewoon worden uitgesproken en is hij daarmee beschermd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

davevogel0 schreef op zondag 31 december 2017 @ 00:50:
Oke, hierbij: http://maxius.nl/burgerlijk-wetboek-boek-1/artikel440

Artikel 440
1.
Schulden die voortspruiten uit een handeling, tijdens het bewind met of jegens de rechthebbende, anders dan in overeenstemming met artikel 438, tweede lid, verricht door een schuldeiser die het bewind kende of had behoren te kennen, kunnen niet op de onder het bewind staande goederen worden verhaald. Het einde van het bewind brengt hierin geen wijziging.
2.
Indien het bewind alle goederen betreft die daarvoor krachtens artikel 431, eerste lid, in aanmerking komen, is het eerste lid van overeenkomstige toepassing ten aanzien van ten tijde van de handeling niet onder het bewind staande goederen waarop verhaal mogelijk zou zijn.

Het is hierbij dus wel belangrijk dat het bewind in het register is opgenomen of dat de andere partij voortijdig op de hoogte gesteld is van het bewind.
Is dat register er al dan? En idd, het criterium is dat de schuldeiser van het bewind op de hoogte (had moeten kunnen) zijn.

Wat je regelmatig ziet is dat een onder bewind gestelde een overeenkomst aangaat, de bewindvoerder de overeenkomst (voor zover mogelijk) ontbindt of terugdraait, en dat daarna die betreffende schuldeiser geen overeenkomst met de onder bewind gestelde meer wil aangaan totdat de bewindvoerder akkoord gegeven heeft.

Helaas zijn er wel duizenden schuldeisers te bedenken en kun je ze niet allemaal vooraf informeren.
Daarom is curatele (of een onder bewind gestelden-register) ook zo goed: dan kan een overeenkomst wél ontbonden worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:44
Ik ken de wet in Nl niet, maar in België kan je wel degelijk handelingsonbkwaam worden. Dan mag je geen contracten af sluiten, en is er een bewindvoerder die de rekeningen betaalt en zorgt voor weekgeld.

De persoon kan extra geld vragen als dat er is voor een grotere aankoop (bv TV).

Meestal komen mensen pas in die situatie terecht als er een pak schulden zijn. Als er geld is, dan gaat die bewindvoerder ook de kraan niet op tijd dicht draaien.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Ruben1075 schreef op zondag 31 december 2017 @ 09:42:
Moeilijke situatie! Ik zou graag willen toevoegen dat het ook verstandig is te kijken wat zo’n ervenis doet met het recht op de uitkering.

Ik heb eens mee gemaakt dat een uitkering werd stopgezet, omdat de persoon na de ervenis zelf genoeg vermogen had.

Ik weet niet of dit in het geval van jou broer of zus ook geld.
Broer heeft een WIA-uitkering, die is niet afhankelijk van vermogen. Wat wel kan, is dat hij een Toeslag (Toeslagenwet) krijgt omdat zijn WIA lager is dan het sociaal minimum. Als hij vermogen heeft kan de Toeslag wel wegvallen. Tevens kan de huur- en zorgtoeslag wegvallen als iemand vermogen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevogel0
Ardana schreef op zondag 31 december 2017 @ 12:57:
[...]

Is dat register er al dan? En idd, het criterium is dat de schuldeiser van het bewind op de hoogte (had moeten kunnen) zijn.

Wat je regelmatig ziet is dat een onder bewind gestelde een overeenkomst aangaat, de bewindvoerder de overeenkomst (voor zover mogelijk) ontbindt of terugdraait, en dat daarna die betreffende schuldeiser geen overeenkomst met de onder bewind gestelde meer wil aangaan totdat de bewindvoerder akkoord gegeven heeft.

Helaas zijn er wel duizenden schuldeisers te bedenken en kun je ze niet allemaal vooraf informeren.
Daarom is curatele (of een onder bewind gestelden-register) ook zo goed: dan kan een overeenkomst wél ontbonden worden.
Jazeker. https://curateleenbewindregister.rechtspraak.nl/

Deze geldt voor curatele en gepubliceerde bewinden. De keuze van publicatie is er dus nog wel en keuze van de rechter. Zeker dus om verzoeken want biedt de extra bescherming en voorkomt veel problemen. En het is inderdaad zo dat een ondernemer eigenlijk altijd in het register moet kijken en dus dan op de hoogte zou kunnen zijn van curatele of bewind.

Tevens, curatele wordt tegenwoordig haast nooit meer uitgesproken aangezien de rechtbank van mening is dat bewind+mentorschap dezelfde lading dekt.

Wel bijzonder trouwens dat je met je opleiding als WSNP-bewindvoerder hier niet van op de hoogte bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

davevogel0 schreef op zondag 31 december 2017 @ 13:09:
[...]

Jazeker. https://curateleenbewindregister.rechtspraak.nl/

Deze geldt voor curatele en gepubliceerde bewinden. De keuze van publicatie is er dus nog wel en keuze van de rechter. Zeker dus om verzoeken want biedt de extra bescherming en voorkomt veel problemen. En het is inderdaad zo dat een ondernemer eigenlijk altijd in het register moet kijken en dus dan op de hoogte zou kunnen zijn van curatele of bewind.

Tevens, curatele wordt tegenwoordig haast nooit meer uitgesproken aangezien de rechtbank van mening is dat bewind+mentorschap dezelfde lading dekt.

Wel bijzonder trouwens dat je met je opleiding als WSNP-bewindvoerder hier niet van op de hoogte bent.
Mijn opleiding is alweer wat jaartjes terug (en ik zit alweer sinds 2013 thuis, dus ben er ook al even uit), als ik het me goed herinner, was er toen geen bewindsregister. Wel goed dat deze er nu wel is!
Ik zie ook dat dit register pas in 2014 is ingevoerd, mijn opleiding is van daarvoor. Thanks for de info!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdSouris
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19:33
je zou hier eens kunnen kijken:

http://www.sfdzhn.nl/

Ik weet niet of uw broer hiervoor in aanmerking komt, maar er staat een pdf op de website met de acceptatie voorwaarden.

Gezien de aard van de stichting denk ik dat de kosten (geen idee) wel mee zullen vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

vdSouris schreef op zondag 31 december 2017 @ 14:14:
je zou hier eens kunnen kijken:

http://www.sfdzhn.nl/

Ik weet niet of uw broer hiervoor in aanmerking komt, maar er staat een pdf op de website met de acceptatie voorwaarden.

Gezien de aard van de stichting denk ik dat de kosten (geen idee) wel mee zullen vallen.
Bewindvoerderskosten liggen rond de € 110 pm, indien iemand op sociaal minimum zit kan hiervoor bijzondere bijstand verstrekt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Allemaal top, maar de persoon in kwestie zal er niet vrijwillig aan willen beginnen en de familie lijkt (gezien de reacties van OP) niet bereid om nú een streep te trekken. Dan zal persoon dus niet in gebreke blijven want pa en ma betalen uiteindelijk wel weer.

Er zal niks structureel veranderen totdat de familie inziet dat persoon op de lange termijn waarschijnlijk beter af is wanneer zij het een keer 'mis' laten lopen met een schuldeiser. Dan kan een traject worden afgedwongen, dus zonder directe instemming of medewerking (die volgens OP sowieso uitblijft).

Daarnaast is aangegeven dat pa en ma toch al richting notaris gaan, dus (hopelijk) gedegen advies over de erfenis volgt daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Wat overigens ook een mogelijkheid is, is om alle bedragen die nu 'gegeven' worden om problematische schulden te voorkomen, alvast in mindering te brengen op de toekomstige erfenis.

Ook daarover kan een notaris je meer vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unif
Bedankt voor de replies iedereen.

Mijn ouders houden alle bedragen bij, ze zijn al van plan dit te verrekenen.

En de handen ervan af trekken is niet zo makkelijk, blijft toch directe familie.

hmm € 110 pm Bewindvoerderskosten is wel veel, zijn uitkering ligt rond de € 1.000 pm, hopelijk komt ie dan wel in aanmerking voor bijzondere bijstand.

Eerst maar eens naar de notaris en zijn contactpersonen van de uitkering.

Maar het zal waarschijnlijk toch wel (gedwongen) bewindvoering worden.
Wat als mijn ouders dat nu niet in gang zetten, gaat dat wel gebeuren na hun overlijden. Ik kan hem namelijk niet iedere keer financieel uit de brand helpen.

Iemand die onder bewind staat kan toch ook niet over de erfenis beschikken?
Dat kan dan dienen als een soort spaarpot, voor als hij een wasmachine of zo nodig heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Unif schreef op maandag 1 januari 2018 @ 23:14:
Bedankt voor de replies iedereen.

Mijn ouders houden alle bedragen bij, ze zijn al van plan dit te verrekenen.

En de handen ervan af trekken is niet zo makkelijk, blijft toch directe familie.

hmm € 110 pm Bewindvoerderskosten is wel veel, zijn uitkering ligt rond de € 1.000 pm, hopelijk komt ie dan wel in aanmerking voor bijzondere bijstand.
Klinkt alsof hij inderdaad op het sociaal minimum zit, wat ik niet vreemd vindt, gezien zijn achtergrond. Dus dan zou hij (ook nu al!) in aanmerking kunnen komen voor ondersteunende voorzieningen (kwijtschelding gemeentelijke belastingen, langdurigheidsbijdrages, collectieve zorgverzekeringen met heel veel (gratis) extra's, afhankelijk van de gemeente waar hij woont kan dat erg interessant zijn. Zoek eens op "minimabeleid + gemeente waar hij woont" in google, en dan kun je zo zien waar hij voor in aanmerking kan komen. Ik ga er van uit dat hij sowieso zorg- en huurtoeslag krijgt.
Iemand die onder bewind staat kan toch ook niet over de erfenis beschikken?
Dat kan dan dienen als een soort spaarpot, voor als hij een wasmachine of zo nodig heeft.
Klopt, tenzij de rechter anders oordeelt, maar dat gebeurt niet vaak.

Hou er trouwens wel rekening mee, dat als hij meer dan (+/-) € 5.500 erft, hij niet meer in aanmerking komt voor bijzondere bijstand of andere minima-voordelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 16:35
@Unif Misschien een rare vraag, maar krijgt hij woonbegeleiding? Of woont hij begeleid/beschermd? Zo niet misschien eens een idee om er over na te denken, omdat een woonbegeleider, al dan niet ambulant, veel uit handen kunnen nemen bij jouw en je ouders. Meestal zit er bij zo'n organisatie een maatschappelijk werker bij die misschien meer kan regelen/andere ingangen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unif
Nee hij woont gewoon zelfstandig.
Pagina: 1