Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

CPU cores niet beschikbaar nadat ze weer ingeschakeld zijn

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Thomas Harink
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 20-12-2019
Mijn vraag is of iemand me met het volgende probleem zou kunnen helpen. Ik heb een AMD fx 8320 (8 core) cpu. In de bios heb ik een instelling veranderd waardoor er nog maar 1 core beschikbaar is (dat ging volgens plan). maar nu ik dat teruggedraaid heb zijn er nog maar 2 cores beschikbaar binnen mijn windows 10.

Op internet is een veelvoorkomende oplossing te vinden waar ze via instellingen meerdere cores beschikbaar stellen. alleen in dat menutje kan ik alleen 1 of 2 cores kiezen. Ook heb ik probleem oplosser geprobeerd, maar die heeft helaas niks op kunnen lossen.

Heeft misschien iemand een oplossing voor dit probleem of ervaring met dit probleem?

Alvast bedankt voor je reactie.

Met vriendelijke groet,

Thomas Harink

Beste antwoord (via Thomas Harink op 30-12-2017 20:17)

• White Feather
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 07:28
Zoek in Windows naar Computer Management (zo heet het in het engels)
Klik dan op Device Manager en dan bovenin het menu op Action>Scan for hardware changes

Dan zou je in het middelste scherm moeten zien dat je nu 8 items hebt bij Processors.

Is dat niet het geval, de-installeer de driver en herstart. Windows zou nu een apparaat moeten vinden (je 8-core processor).

Alle reacties

• Quadradial
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 23-01 11:08
Bios reset al uitgevoerd?

Being offended is feeling your displeasure at the fact that not everyone cares as much about the exact same things as you.

• Thomas Harink
Ja, alles naar orginele instellingen terug gebracht. Ook de cmos batterij eruit gehaald, stekker eruit en de aan knop ingedrukt houden. Helaas heeft tot nu toe nog niks geholpen.

• Shai-Hulud
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 21:21
Kun je msconfig starten en vervolgens bij "Computer opstarten" - "Geavanceerde opties" kijken of er maar één processor geselecteerd is? (Aantal processors).

Indien dat het geval is het vinkje weghalen.

Oeps, laat maar, je had dit al geprobeerd. :(

Shai-Hulud wijzigde deze reactie 29-12-2017 21:03 (10%)

• TommyboyNL
  • Registratie: januari 2006
  • Niet online
Heb je al een hardwareprobleem uitgesloten door een linux distro te starten vanaf een USB stick en te kijken of je dan wel alle cores tot je beschikking hebt?

• Thomas Harink
Shai-Hulud, bedankt voor de reactie maar dat had ik inderdaad al geprobeerd

TommyboyNL, ik heb zojuist een andere schijf met windows in me systeem gedaan. daar ziet windows wel gewoon alle cores. Maar omdat all mijn bestanden op mijn ssd staan zou ik die graag behouden. heb je mischien nog andere ideen?

Weet je misschien hoe je Windows kan controleren voor hardwaire veranderingen?

gr. Thomas

• Hakulaku
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 07-01 11:00
Windowsteken + R

typ: msconfig

verwijder vinkje zoals aangegeven in onderstaand plaatje

reboot

Hakulaku wijzigde deze reactie 30-12-2017 17:32 (30%)

• TommyboyNL
  • Registratie: januari 2006
  • Niet online
quote:
Thomas Harink schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 17:15:
Maar omdat all mijn bestanden op mijn ssd staan zou ik die graag behouden.
Ik mag toch aannemen dat je daar backups van hebt?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 07:28
Klik dan op Device Manager en dan bovenin het menu op Action>Scan for hardware changes

Dan zou je in het middelste scherm moeten zien dat je nu 8 items hebt bij Processors.

Is dat niet het geval, de-installeer de driver en herstart. Windows zou nu een apparaat moeten vinden (je 8-core processor).

• mAiden88
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 21-01 17:30
quote:
White Feather schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 19:06:

Windows Logo en dan compmgmt.msc is voldoende om Computer management naar voren te halen.. Compmgnt.msc in een uitvoer (Win+R) wil ook wel.

• Thomas Harink
hartelijk dank allen!

Het is ons gelukt.

ik heb de scan uitgevoerd en nu doet hij het weer.

Met vriendelijke groet,

Thomas Harink
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True