Behang verwijderen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Nu online
Hoi allemaal,

Wij hebben een woning gekocht.
Helaas zit hier in de slaapkamers oud behang met een verflaag er op, en het behang staat bol bij de naden... Het lijkt alsof het behang er op zit sinds de bouw, 1992.

Dit moet er dus af, en vervangen voor renovlies.

Voor het verwijderen zijn er meerdere soorten behangafstomers te krijgen.
De goedkope variant, verkrijgbaar voor €70 - €120. Een (vierkante) bak met warmte-element en een slang met (ook vierkante) stoom-pad. Is dit goed genoeg om in een weekend 3 kamers te ontdoen van belang?

De dure machines, €450+, zijn wat lastiger 2e hands te vinden maar lijken meer een soort compressor te hebben en domweg meer capaciteit.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheJason
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Je kan die dingen ook huren. Is dat niet interessanter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ursamajor
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-06 16:13

Ursamajor

Astrofotograaf

Rol het behang voor het stomen met een prikroller, dan komt de stoom er beter onder. Dan kun je inderdaad met een huurstomer in een weekend een heel eind komen.
Kopen is zonde van je geld, aangezien je zo'n apparaat meestal maar eens in de 10 jaar nodig hebt.

Gadgets FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:01

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Inderdaad. Haal een prikroller/perforatieroller zodat je gaatjes in het behang kunt prikken, en huur een behangstomer voor een paar tientjes, of leen er ergens een voor een krat bier.

Zo'n goedkope heb ik zelf eens bij een faillisementsveiling op de kop getikt en die komt nog regelmatig van pas. Vooral om uit te lenen. ;) Voor 3 kamers is dat ook meer dan voldoende, er van uitgaande dat je geen balzalen hebt. :P

[ Voor 3% gewijzigd door DrivinUCrazy op 29-12-2017 08:30 ]

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Nu online
TheJason schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 08:20:
Je kan die dingen ook huren. Is dat niet interessanter?
Misschien. Ik zat te denken aan eentje 2e hands te kopen en daarna weer te verkopen.
Aangezien we een uur rijden van het nieuwe huis vandaan wonen, zullen we het bij huur echt in een weekend moeten doen.

BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10:50

P_Tingen

omdat het KAN

En mocht je de kamers in een weekend niet helemaal af krijgen: het laatste behang wil er dan nog af door met een plantenspuit afwasmiddel erop te spuiten en het met een plamuurmes af te schrapen. Wel afwasmiddel even laten inweken.

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenpols
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 08:34
Zelf ook te maken gehad met oud behang waar een dikke verflaag op zat. Prikroller kwam er niet doorheen. Met een breekmes het behang veelvuldig ingesneden, zodat het vocht alsnog er doorheen kon. Wel oppassen dat je niet diep in de muur krast. Dit kun je grotendeels voorkomen door plat te snijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Nu online
Een wat betere behangafstomer kost bij Bo-rent €18/week. We moeten ook een sloophamer huren (badkamer er uit) en dat kan redelijk parallel aan elkaar.

Denk dat dat hem wordt.

Bedankt voor de tips mbt prikroller en afsteken!

BThGvNeOA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xh3adshotx
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-02-2023
Een stoomreiniger werkt ook prima én kan je daarna nog gebruiken voor andere dingen. :)

Zoiets heb ik ervoor gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweezitsbank
  • Registratie: December 2016
  • Niet online

Tweezitsbank

Relax...

Ik heb ooit een goedkope afstomer gekocht voor 40 Euro oid. Werkte prima al was het oppervlak van het element waar de stoom uitkomt (wat je tegen de muur houdt) wat kleiner dan zo'n gehuurd exemplaar. Tevens was dit element van plastic ipv metaal. Verder zal het reservoir wat kleiner zijn (kan minder water in). Nadat ik het apparaat niet meer nodig had via marktplaats verkocht voor 25 Euro oid. Was dus uiteindelijk goedkoper dan huren en stoom is stoom dus zou het zo weer doen.

Voordeel van kopen is dat ik mijn eigen tempo kon aanhouden en niet aan een huurperiode gebonden was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-06 23:04

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Afstomer moet je gewoon huren inderdaad. Kost bij de Praxis geloof ik iets van 7 euro per dag :)

En als je het niet redt: Met een dweil heet water met allesreiniger over het behang spreiden. Vooral met goed heet water komt de boel vrij snel los :)

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hiedow
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14-08-2020
Samen met mijn vriendin heb ik een woning gekocht van 100 jaar oud, met kamers met 3-7 lagen (soms geverfd) behang. Dit is te veel werk om een afstomer te huren, dus heb ik er 1 gekocht via bol.com voor maar 40 euro.

Vorige maand was de afstomer nodig in de gerenoveerde woonkamer en hadden we hem nodig voor een strook van maar 1x3m, dit was er af voordat je het doorhad. Maar gisteren hebben we 1 keukenmuur van 4x3m op 2 uurtjes ontdaan van 4 lagen behang. Pak wat goeie plamuurmessen en je pelt alles er snel af. Dit gaat dus aardig snel. Wel komt er veel damp vrij dus moesten we wat deuren en ramen open zetten.

Succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-06 15:51
Wasverzachter erop en in laten trekken en het komt er na een avondje inweken zo vanaf. Geen stomer en nauwelijks schade op de muur. Mijn vrouw had die tip ergens op pinterest gevonden en we hebben zo in no time het behang eraf gekregen op hout en steen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruudox
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 08:44
Señor Sjon schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 20:06:
Wasverzachter erop en in laten trekken en het komt er na een avondje inweken zo vanaf. Geen stomer en nauwelijks schade op de muur. Mijn vrouw had die tip ergens op pinterest gevonden en we hebben zo in no time het behang eraf gekregen op hout en steen.
Hier ook pas gedaan met wasverzachter en/of afwasmiddel met water

Het behang ging er zo vanaf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:23
Nog nooit een stomer gebruikt eigenlijk. Gewoon inkrassen met behangperforator/stanleymes en dan insprayen met plantenspuit met warm water en afwasmiddel.

Kwartiertje in laten trekken en de grootste vellen trek je er dan zo af. De onderlaag die dan nog achterblijft nog een keer herhalen en dan trek je dat er vaak ook zo af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ja, emmer warmwater met afwasmiddel aanbrengen met grote spons en in laten trekken. Dan afsteken met plamuurmes. Zo doe ik het altijd

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Nu online
Señor Sjon schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 20:06:
Pure wasverzachter, of wel met (warm) water?

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Ik zou eerst ook nog even proberen om het er gewoon zo af te trekken. Als het al bol staat dan zit het meestal niet echt vast waardoor je het er zo zonder water/stoom in hele banen aftrekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-06 15:51
DropjesLover schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 10:10:
[...]

Pure wasverzachter, of wel met (warm) water?
Met warm water. Je kan het opspuiten met een plantenspuit.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-06 09:32

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Hier zaten 8-10 lagen behang, tussendoor meermaals geverfd. Onderste laag was krantenpapier uit jaar kruik. De woning komt uit 1920, en volgens mij het krantenpapier ook.

Behangstomer gehuurd bij Bo-rent / Karwij en kamer van 25m2 binnen 1 weekend kaal gestoomd. @Damic en @McGryphon kunnen er over mee praten :)

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:09

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@Ardana Ik ben alleen komen verven en gaten maken :Y of laat mijn geheugen me weer in de steek?

[ Voor 37% gewijzigd door Damic op 30-12-2017 20:47 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-06 16:12
Hier ook een keer gedaan, alleen met water in een (druk)spuit.
Het behang enkele keren goed nat gespoten, in laten trekken en daarna kwam alles zeer gemakkelijk van de muur :) Geen werk van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 07-06 10:42

McGryphon

Veul vrouwkes!

Damic schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 20:42:
@Ardana Ik ben alleen komen verven en gaten maken :Y of laat mijn geheugen me weer in de steek?
We zijn toen nog een totaal van misschien 2 uur bezig geweest met de laatste resten wegschuren, geheel de rest was ervoor al gedaan in korte tijd. Geloof dat jij of een van die anderen nog moeilijk geloofde dat er eerder overal 8 lagen behang zaten :P

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Nu online
Ardana schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 20:41:
Hier zaten 8-10 lagen behang, tussendoor meermaals geverfd. Onderste laag was krantenpapier uit jaar kruik. De woning komt uit 1920, en volgens mij het krantenpapier ook.

Behangstomer gehuurd bij Bo-rent / Karwij en kamer van 25m2 binnen 1 weekend kaal gestoomd. @Damic en @McGryphon kunnen er over mee praten :)
Gelukkig heb ik maar 1 laag behang en 1 laag verf, maar wel 3 kamers van ~15m2 elk.

BThGvNeOA

Pagina: 1