Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• Mlazurro
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 05-04 16:23
De budget laptop van mijn jongere zus - zoals dat gaat bij jongere zussen - draait momenteel Windows 7 SP1 legaal en met een sticker met product key op de onderkant.

Nu heb ik haar geduid op het feit dat ze volgens Het Internet nog kan upgraden naar Windows 10. Gratis. Het moet alleen nog voor 31-12-2017 zijn en via de "toegankelijkheidsopties" methode zoals hier op Tweakers beschreven.

Ik heb me deze avond op haar laptop gegooid en de stappen gevolgd. De Update Assistant deed zijn werk en ja hoor, de eerste error melding:

"The program can't start because api-ms-win-core-libraryloader-l1-1-1.dll is missing"

Na wat Googling vond ik een eerste "oplossing": het Visual Studio 2015 dll pakket herinstalleren. Bleek niets uit te halen. Daarna de oplossing gevonden. Een dll copy pasten uit de lokale /windows/system32/ map naar de map waar de Win10 upgrade gedownload is. Probleem opgelost. Ik herstart de download, die gaat onmiddellijk door naar verificatie van de vorige download, alles lijkt oké en de installatie start.

Rond 85% installatievoortgang is het tijd voor error deel 2:

"Something went wrong.
You can can contact etc... error code 0xc1900208"

Ik overloop de stappen nog 2x. Telkens opnieuw error 0xc1900208. Google zegt mij dat die error duidt op incompatibilieit van programma's (of drivers?) op de huidige Windows 7 die niet werken op de toekomstige Windows 10 die ik wil installeren (upgrade).

Nu zit ik vast.

Mijn opties:

1/ Het huidige Windows 7 opgeven (backups gemaakt), een Win7 clean install doen met een ISO van Microsoft website (?) en de key onderaan de laptop ingeven. Daarna proberen om opnieuw een upgrade te doen naar Win10 vanop een "gezond Windows 7 systeem".

2/ Een Windows 10 ISO bestand downloaden van Microsoft en een "ruwe" clean install doen (in het proces de schijf formateren?). Maar ergens denk ik dat gewoon de OEM win7 product key invullen bij de installatie niet conform de verreisten is? Of zie ik het verkeerd? Of zal Windows 10 zich automatisch activeren door de OEM licentie? Een upgrade is toch anders dan een clean install?

3/ De laptop is gewoon niet compatibel met Windows 10. Zus blijft bij Window 7. Ik lees tegenstrijdigheden over de hardware compatibiliteit. Het is een laptop met een AMD A6. De volledige specs vind je hier.

Als ik de ervaringen lees op het net, is alles uninstallen ("de incompatibele software") helemaal geen garantie op oplossing. Zus heeft ook geen noemenswaardige software staan. Ze gebruikt de laptop uitsluitend voor surfen. Er stond een Cyberlink media suite op (verwijderd) en een Office 2007 versie van minder koosjere oorsprong. Beide kunnen moeilijk de oorzaak zijn. Daarnaast nog wat Samsung software en kleine programma's (VLC player, CCleaner, drivers, auto-dimmer etc...)

De deadline van 31 december nadert, dus ik had graag gehoord of er nog extra mogelijkheden zijn. Alle tips zijn welkom. Ik hoop dat ik iets over het hoofd gezien heb, zodat ik alsnog de zus een Windows 10 laptop kan afleveren.

Beste antwoord (via Mlazurro op 29-12-2017 03:00)

• Pittie
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 27-03 21:05
Afgelopen weekend optie 2 nog gewoon succesvol kunnen uitvoeren!

Dus inderdaad een clean install met windows 10, en wanneer er een key gevraagd wordt, gewoon de normale windows 7 code invoeren.

Alle reacties

• boyette
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 05:38
optie 1 zal wel werken
optie 2 gaat niet werken
optie 3 is incorrect

hier mee kan je makkelijk de iso downloaden

pricewatch: Microsoft Windows and Office ISO Download Tool

[Voor 61% gewijzigd door boyette op 29-12-2017 00:38]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4Henk 'm!

• Pittie

Dus inderdaad een clean install met windows 10, en wanneer er een key gevraagd wordt, gewoon de normale windows 7 code invoeren.

• boyette
Ik weet niet wat jij allemaal hebt gedaan mr. Pittie
Maar in deze specifieke casus gaat dat niet werken.

• Mlazurro
quote:
boyette schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 00:46:
Ik weet niet wat jij allemaal hebt gedaan mr. Pittie
Maar in deze specifieke casus gaat dat niet werken.
Ik hoor graag argumenten, dan is het voor mij (en toekomstige tweakers) ook onmiddellijk duidelijk.

Licht de oorzaak bij de OEM licentie?

Ik ben net naar de officiële webpagina gegaan, om een Windows 7 ISO te downloaden (optie1 dus). Ik heb de product key ingegeven en ik kreeg deze melding:

"Error
The product key you entered appears to be for software pre-installed by the device manufacturer. Please contact the device manufacturer for software recovery options."

Ik kijk wat de mogelijkheden zijn van de (oude) Samsung software op de laptop.
Is er garantie dat de ISO die ik download via de ISO download tool, wel werkt met de OEM "kijk naar je fabrikant" key?

Verder, ik heb maar 1x Windows 10 geïnstalleerd op m'n werkstation en ik weet niet meer van buiten of er bij een installatie vanaf DVD voor het proces gevraagd wordt naar de product key. Ik ga er logischerwijs vanuit dat dit wel het geval is. Zodat ik alsnog die clean install van win10 kan afbreken zonder foutmeldingen achteraf.

• boyette
Daar is geen argument voor.

Een windows 7 licentie is een windows 7 licentie.
Een windows 10 licentie is een windows 10 licentie.

Op het moment dat je windows 7 upgrade via de windows upgrade asisstent wordt je windows 7 licentie geldig voor windows 10.

Niet als je gewoon windows 10 erop pleurt en dan probeert je ongeldige windows 7 licentie toe te passen.

En ik heb weinig zin allemaal dingen toe te lichten die niet ter zake doen.

We kunnen ons beter richten op de opties die wel ter zake doen.

[Voor 16% gewijzigd door boyette op 29-12-2017 00:53]

• Mlazurro
Met argument bedoel ik, de daadwerkelijke reden. Als ik alle redenen kende, had ik waarschijnlijk dit topic nooit gestart.

• W.Wonderland
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 05-04 23:32
quote:
Pittie schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 00:45:

Dit najaar het ook op deze manier gedaan.
Eerst geprobeerd om windows 7 op de normale manier te updaten naar 10 wat mislukte.
Toen een schone windows 7 instal gedaan (via de officiële Windows tool) en nogmaals geprobeerd (bleef ergens hangen met drivers geduredende update).
Als laatste een bootable windows 10 stick gemaakt (via de Windows tool), OEM win7 product key ingevoerd en werken!. Als ik het goed had kon je bij de eerste Windows 10 nog niet je OEM win7 product key invoeren bij latere versies werd dat wel geaccepteerd.

• boyette
De oorzaak dat het nu niet lukt heeft waarschijnlijk te maken met corrupte dll's of ontbrekende dll's of andere windows zooi.

Dit iso's uit de download tool werken wel als je de juiste windows versie kiest dan eerst win7 weer activeren
vervolgens zul je hem wel kunnen updaten waarschijnlijk.

• Mlazurro
Net ISO downloader geopend.

Windows 7 is niet (meer) te downloaden. Bolletje/optie staat grijs. Alleen 8.1 of 10 (en insiders/ontwikkelaar)

• W.Wonderland
Je hebt ook gewoon de gedownloade 10 nodig. (zelf gebruikt ik tegenwoordig een USB stick welke compleet bootable gemaakt wordt door de util), .
Nog even opgezocht bij Microsoft zelf en ja je kan met je Windows 7 key een Clean Windows 10 install activeren.
quote:
Device activation improvements: We have received a lot of feedback from Insiders on making it easier to activate Windows 10 on devices that take advantage of the free upgrade offer to genuine Windows by using existing Windows 7, Windows 8 or Windows 8.1 product keys. If you install this build of the Windows 10 Insider Preview on a PC and it doesn’t automatically activate, you can enter the product key from Windows 7, Windows 8 or Windows 8.1 used to activate the prior Windows version on the same device to activate Windows 10 by going to Settings > Update & security > Activation and selecting Change Product Key. If you do a clean install of Windows 10 by booting off the media, you can also enter the product key from prior Windows versions on qualifying devices during setup.
https://blogs.windows.com...ider-preview-build-10565/

[Voor 4% gewijzigd door W.Wonderland op 29-12-2017 01:05]

• Mlazurro
quote:
W.Wonderland schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 01:04:
Je hebt ook gewoon de gedownloade 10 nodig, .
Nog even opgezocht bij Microsoft zelf en ja je kan met je Windows 7 key een Clean Windows 10 install activeren.

[...]

https://blogs.windows.com...ider-preview-build-10565/
Artikel van 2015...

Er is al een deadline geweest voor gratis upgraden (29 juli 2016) en deze deadline van 31-12 is eigenlijk nog eentje waar Microsoft zijn ogen dichtknijpt. Dus ik twijfel of de methode van pre 29 juli 2016 nog werkt..

• boyette
optie 1 werkt heb ik al gezegd
dus je kan nog zoveel artikelen opzoeken als je wilt.
dat verandert niets aan de zaak

• W.Wonderland
quote:
Mlazurro schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 01:06:
[...]
Artikel van 2015...

Er is al een deadline geweest voor gratis upgraden (29 juli 2016) en deze deadline van 31-12 is eigenlijk nog eentje waar Microsoft zijn ogen dichtknijpt. Dus ik twijfel of de methode van pre 29 juli 2016 nog werkt..
Oud artikel inderdaad maar het zat niet in de eerste update/iso's van Windows 10.
Ergens in september werkte de methode nog. Backup gemaakt, Schijf geformatteerd en werken.
Het is wel de snelste en schoonste methode.
Er is geen reden voor Microsoft om die laatste paar maanden moeilijk te doen omdat ze graag iedereen over willen hebben naar 10.

[Voor 7% gewijzigd door W.Wonderland op 29-12-2017 01:13]

• Mlazurro
quote:
Dan moet ik eerst een Windows 7 ISO bekomen. Via Microsoft kreeg ik geen (OEM melding) en via de Download Tool is Windows 7 geen optie meer blijkbaar (cf. boven. Wat misschien ook al iets zegt over wat er mogelijk is als ik via een ander weg een ISO vind & wil gebruiken.
quote:
W.Wonderland schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 01:11:
[...]

Out artikel inderdaad maar het zat niet in de eerste update/iso's van Windows 10.
Ergens in september werkte de methode nog. Er is geen reden voor Microsoft om die laatste paar maanden moeilijk te doen omdat ze graag iedereen over willen hebben naar 10.
Dus gewoon de Win10 ISO erin en de Win7 OEM key opgeven? Als het niet aanvaard wordt is het systeem nog perfect normaal?

• boyette
Ik heb je toch al een downloadtool gelinkt?

Hiermee kan je ook de windows 7 iso downloaden

Kijk wel ff of je win7 key nog leesbaar is onderop de laptop
anders deze eerst even uitlezen en opschrijven

[Voor 17% gewijzigd door boyette op 29-12-2017 01:14]

• Mlazurro
quote:
boyette schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 01:13:
Ik heb je toch al een downloadtool gelinkt?

Hiermee kan je ook de windows 7 iso downloaden
Scroll even naar boven. De optie win7 is er niet meer zei ik. Getest op twee pc's.

• boyette
die is er niet meer?
moment ik ga ff checken
anders dan maak ik zo wel ff een linkje voor je in een pb
ik neem aan dat het win7 home is?
32 of 64 bit?

• Mlazurro
quote:
boyette schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 01:15:
die is er niet meer?
moment ik ga ff checken
anders dan maak ik zo wel ff een linkje voor je in een pb
ik neem aan dat het win7 home is?
32 of 64 bit?
Win7 Home Premium SP1 64bit

• W.Wonderland
quote:
Mlazurro schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 01:13:
Dus gewoon de Win10 ISO erin en de Win7 OEM key opgeven? Als het niet aanvaard wordt is het systeem nog perfect normaal?
In mijn geval de USB stick erin.
Win7 OEM key van de bodem van de laptop ingevoerd, en het gehele installatie proces werd normaal doorlopen.

• Mlazurro
Ik waardeer beide input. Tegenstrijdige input wel.

Om te vermijden dat ik Windows 7 onnodig installeer, test ik eerst een install van een Windows 10 dvd met de OEM key. Als dat niet werkt, doe ik een clean Win7 clean install en upgrade naar Win10. Met een reset erna.
Alleen, een Win7 ISO valt voorlopig niet uit de lucht.

Lijkt mij de meest rationele conclusie?

• W.Wonderland
quote:
Mlazurro schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 01:19:

Om te vermijden dat ik Windows 7 onnodig installeer, test ik eerst een install van een Windows 10 dvd met de OEM key. Als dat niet werkt, doe ik een clean Win7 clean install en upgrade naar Win10. Met een reset erna.

Als laatste nog een recente link:
https://answers.microsoft...17-41ee-a8ea-4a3181625b08
waarin exact hetzelfde staat als ik gedaan heb en hoe het bij mij werkte (en volgens Microsoft dus bij iedereen hoort te werken).
update: Volgens mij had ik echter in een eerste stadium mijn key ingevoerd en deze stap niet overgeslagen zoals in de links staat. Dat kan te maken hebben met de ouderdom van de laptop (die van mij was antiek) latere versies hadden iets van keys in de bios.

(ik had voor de update wel een tool gerund onder windows 7 die aangaf dat de update mogelijk was, de hardware moet uiteraard wel geschikt zijn)

[Voor 13% gewijzigd door W.Wonderland op 29-12-2017 01:30]

• boyette
quote:
Mlazurro schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 01:19:

je had gelijk de iso download tool geeft geen windows 7 iso's
maar er komt er zo wel eentje uit de lucht vallen
momentje

• Mlazurro
quote:
W.Wonderland schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 01:23:
[...]

(ik had voor de update wel een tool gerund onder windows 7 die aangaf dat de update mogelijk was, de hardware moet uiteraard wel geschikt zijn)
Welke tool was dat? Ik was daar ook naar op zoek, maar vond alleen de tool die inclusief kwam bij de "Get Windows 10" app waarbij je je win10 upgrade kon reserveren.

Is er ook een standalone versie?

• W.Wonderland
quote:
Mlazurro schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 01:28:
[...]
Welke tool was dat? Ik was daar ook naar op zoek, maar vond alleen de tool die inclusief kwam bij de "Get Windows 10" app waarbij je je win10 upgrade kon reserveren.

Is er ook een standalone versie?
Het was onder Windows 7, dus waarschijnlijk de Windows 10 update tool die dat test.

• Mlazurro
Ik heb de sprong in het donker gemaakt en de Win10 ISO DVD erin gestoken en de installatie doorlopen met de Win7 OEM key. Het budget beestje moest hard werken, maar Win10 staat erop én met geldige digitale licentie. Wat lekker onvoorspelbaar toch allemaal. Geen garantie op succes bij een ander geval dus.

Bij deze bedankt aan iedereen voor support. Nog wat finetunen en de laptop kan naar zus.

[Voor 6% gewijzigd door Mlazurro op 29-12-2017 03:00]

• 680x0
  • Registratie: november 2015
  • Laatst online: 02:29
Mss wat off topic, maar de laptop lijkt niet de nieuwste... Ik veronderstel dat je voor een 50 euro je zus toch een SSD gegeven hebt...

• Mlazurro
quote:
680x0 schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 03:16:
Mss wat off topic, maar de laptop lijkt niet de nieuwste... Ik veronderstel dat je voor een 50 euro je zus toch een SSD gegeven hebt...
Voor wat mailen, films bekijken, Facebook en Pinterest biedt een SSD weinig voordelen. Ook eentje van 50 euro. Ze verliest dan ook de nuttige ruimte van een 1TB harde schijf in de laptop zelf.

• MartijnAbel
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 06:54
quote:
680x0 schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 03:16:
Mss wat off topic aannames, maar de laptop lijkt niet de nieuwste... Ik veronderstel dat je voor een 50 euro je zus toch een SSD gegeven hebt...
Fixed that for you ;)

OT: goed om te horen dat het nu naar behoren werkt :D

Volvo V50 T5 - Do88.se FMIC - Custom 3" DP - ECU Spacer --- DTC/RICA TUNE @ 250PK & 390nm

• Pittie
quote:
Mlazurro schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 02:58:
Ik heb de sprong in het donker gemaakt en de Win10 ISO DVD erin gestoken en de installatie doorlopen met de Win7 OEM key. Het budget beestje moest hard werken, maar Win10 staat erop én met geldige digitale licentie. Wat lekker onvoorspelbaar toch allemaal. Geen garantie op succes bij een ander geval dus.

Bij deze bedankt aan iedereen voor support. Nog wat finetunen en de laptop kan naar zus.
Zie je wel, exact hetzelfde heb ik afgelopen weekend zonder enige problemen gedaan _/-\o_ .
(Ik heb inderdaad wel de Hdd door een SSD vervangen bij de betreffende laptop)

• deethan
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 04-04 14:25

deethan

the best is yet to come

Ik krijg nu vragen van collega's die op hun eigen laptop of pc op W7 zijn gebleven ivm een Mobilepass die op W10 in het begin nog niet ondersteund werd.

Binnen het bedrijf gaan we nu allemaal over op W10, de ondersteunig voor de Mobilepass voor het thuiswerken is er nu wel, en nu willen de collega's graag nog gratis upgraden.

De vraag is, kan dat nog wel?

"Push now for a Golden Age"

• _Dune_
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 11:55

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Het ziet er naar uit dat het niet meer mogelijk is, zie deze pagina https://www.microsoft.com...sibility/windows10upgrade en klik op 'Wanneer eindigt de upgradeaanbieding', hier wordt 31 December 2017 aangegeven.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True