Wat te upgraden?

Pagina: 1
Acties:

• Cpt.nIX
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 01-02 11:06
Hallo tweakers,
bij deze mijn vraag aan jullie om mee te denken: Hoe verbeter ik dit oude beestje nog, met minimale kosten? Loop er tegenaan dat ik bij Witcher 3 over het algemeen onder de 30FPS blijf hangen. Is toch wel vervelend, zo'n stotterend beeld.

Ik zoek een?
Geen flauw idee welk onderdeel. Hetgeen met de minste bijkomende kosten de meeste verbetering zal geven. En ja, ik weet dat een SSD op dit moment het meeste zal opleveren, dus dat staat als eerste op mijn lijstje. Maar daarna? Geen idee. 8)7

Wat is je budget?
~€200

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nope

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Gebruik deze computer als game-pc, hoofdzakelijk Witcher 3, Ashes of the Singularity, en soms wat retro Civ4.
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX-8320 Black Edition€ 97,-€ 97,-
1Gigabyte GA-990XA-UD3€ 0,-€ 0,-
2Asus GTX780-DC2OC-3GD5€ 0,-€ 0,-
1Seagate Desktop HDD, 500GB€ 45,-€ 45,-
1Toshiba DT01ACA100, 1TB€ 41,32€ 41,32
1Antec Twelve Hundred€ 0,-€ 0,-
2LG 22EN43T-B Zwart€ 0,-€ 0,-
1be quiet! Dark Rock 3€ 59,50€ 59,50
2Crucial Ballistix Sport BLS4G3D1609DS1S00CEU€ 38,49€ 76,98
2Crucial Ballistix Tactical LP BLT4G3D1608ET3LX0CEU€ 0,-€ 0,-
1PC Power & Cooling Silencer 750 Quad€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 319,80

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:42
Daarna kan je beginnen met het moederbord + processor + Ram
oftewel een nieuw systeem want er is geen enkel onderdeel wat je apart kunt verbeteren behalve de videokaart maar daar zou ik met zoń systeem ook niet apart in gaan investeren.

Dus begin maar met je ssd en hoop maar dat het dan wordt opgelost.
In het geval dat dit stotteren is ontstaan in de loop der tijd zal de ssd het wel oplossen.

• Cpt.nIX
Ja, om een upgradeset aan te schaffen wordt redelijk kostbaar. Maar ik vrees dat je wel gelijk hebt, ik zit redelijk aan de grenzen van mijn huidige platform. Maar nu eerst een SSD. Nog iemand een tip welke? Zat zelf te denken aan deze: pricewatch: Samsung 850 EVO 500GB
Kwestie van mijn huidige 500GB schijf waar mijn OS op staat klonen, zonder resizen, lijkt mij het makkelijkst.

Verwijderd

Dat stotteren van het beeld heeft niets te maken met de hdd en zal dus ook niet opgelost worden door een ssd te plaatsen.
De configuratie trekt een game als witcher 3 (zwaar) gewoonweg niet, deze processorserie van AMD is een grote misser geweest.
Advies is om eerst eens te gaan kijken naar een AMD ryzen of recente Intel set, helaas zijn de prijzen van werkgeheugen de laatste tijd de pan uit gerezen en is dit een vervelend moment om een nieuwe combi mobo,processor en ram aan te schaffen.
Wellicht kun je bij vraag & aanbod nog iets vinden dat DDR3 ondersteunt en je voorlopig beter af bent.
Toevoeging:
Dit is ook niet het nieuwste maar wel een behoorlijke verbetering: V&A aangeboden: Upgradesetje: i5-3570, ASRock Z77 Pro4, 16GB DDR3, Arctic Alp...
Verder zou ik ook even aandacht besteden aan de voeding, ook niet meer de jongste.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2017 10:14 ]

• Praetextatus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06-02 18:14

Praetextatus

the dutch_paki

Verwijderd schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 09:28:
Dat stotteren ......iet meer de jongste.
Eens met @Verwijderd

Eventueel kun je dit eens bekijken, haal je zoveel meer uit:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 3 1200 Wraith Stealth koeler Boxed€ 104,95€ 104,95
1ASRock A320M-DGS€ 50,95€ 50,95
1Kingston HyperX Fury HX426C16FW2/8€ 80,50€ 80,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 236,40

How that must belive unsaid suffer don't ask to get Nothing too all...

• Cpt.nIX
Nou, iedereen bedankt voor de input. Ik denk dat ik toch maar eens even ga sparen voor een wat nieuwere basis. De GPU's neem ik nog wel mee, icm de opslag, behuizing, en koeler. En zoals E65 al schreef, die voeding is ook aan vervanging toe. Ik was trouwens nog vergeten te vermelden dat ik hobbymatig ook nog wel eens een CAD programma aanzwengel, zowel Inventor als Solidworks, en die maken (in sommige situaties) gebruik van alle cores.Dus ik wil er ook niet op achteruit gaan qua pure totale rekenkracht. Lijkt mij dat ik dan gewoon op zoek zal moeten naar een wat duurdere/nieuwere processor, liefst quadcore met HT (minstens). Correct?

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Correct, maar liever nog 6 cores (met of zonder HT/SMT).

PS: ik weet niet hoe zwaar de benchmark is ten opzichte van het spel, maar processor zou het nog aan moeten kunnen?
https://www.techspot.com/...r-3-benchmarks/page5.html

PS2: een HDD kan zeker wel voor (micro) stutters zorgen bij bepaalde games, een SSD zou dan soelaas kunnen bieden.

Echter, dat de game niet altijd lekker loopt is bekend, is ook iets aan te doen: https://www.google.nl/sea....0.8.245....0.qNct1AcNL0w

SLI helpt vast ook niet mee..

• Cpt.nIX
mitsumark schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 21:10:

PS2: een HDD kan zeker wel voor (micro) stutters zorgen bij bepaalde games, een SSD zou dan soelaas kunnen bieden.

SLI helpt vast ook niet mee..
SSD staat dus sowieso als eerste op mijn to-buy-list. Al is het maar om de opstart-tijd van de computer te verbeteren.

Verder was de stutter al aanwezig voordat ik 2 GPU's in SLI had staan. Eerst even onderzoek gedaan, en Witcher 3 zou blijkbaar wel goed gebruik maken van SLI. Vandaar de 2e GTX780. Dit gaf echter niet het gewenste resultaat.

• Elmo_b
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-01-2025
zucht lezen is ook voor de meeste moeilijk.

Ja een 8320 is niet de snelste of beste CPU... inderdaad zal hij binnenkort vervangen moeten worden.

Maar witcher 3 icm met 1080 op ultra
moet deze set gewoon 60+ frames trekken
Er is dus iets anders aan de hand.
Warmte.. te ver overgeklokt software etc

Iedereen weet dat deze serie niet de beste of snelste amd serie was... maar kom op.. niet meteen een nieuwe set aanbevelen als dit niet het probleem is.

[ Voor 20% gewijzigd door Elmo_b op 29-12-2017 22:07 ]

• Cpt.nIX
Warmte is niet het probleem, houd de boel in de gaten via Afterburner. Max temp van zowel CPU als GPU's blijft rond de 60 graden.
Ik snap niet wat je bedoelt met te ver overgeklokte software? Als je overgeklokte hardware bedoelt, is dat ook niet het geval, alles draait vanilla.
Hoor de laatste tijd wel een getik van mijn computer komen, maar CrystalDiskInfo geeft weer dat al mijn HDD's in goede staat verkeren.

• ETHART
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01-01 08:19
Ik zou even goed uitzoeken waar dat getik vandaan komt dat is in ieder geval niet goed, en probeer eens met een enkele 780 te gamen misschien helpt het wel.

• Cpt.nIX
ETHART schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 22:46:
Ik zou even goed uitzoeken waar dat getik vandaan komt dat is in ieder geval niet goed, en probeer eens met een enkele 780 te gamen misschien helpt het wel.
Heb zelf het vermoeden dat het toch een van mijn harde schijven is, iets anders kan het eigenlijk niet zijn. Verder maakt SLI niets uit, zoals al eerder aangegeven is juist die stutter de reden dat ik er een tweede GTX780 bij heb gegooid.

Ga dit weekend proberen de boel even op een andere HDD over te zetten, kijken of dat het verschil maakt.
Zou natuurlijk ook nog in de voeding kunnen zitten, maar dat wordt wat moeilijker, heb niet zo 1-2-3 een extra geschikte voeding liggen.

• Elmo_b
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-01-2025
Cpt.nIX schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 22:34:
Warmte is niet het probleem, houd de boel in de gaten via Afterburner. Max temp van zowel CPU als GPU's blijft rond de 60 graden.
Ik snap niet wat je bedoelt met te ver overgeklokte software? Als je overgeklokte hardware bedoelt, is dat ook niet het geval, alles draait vanilla.
Hoor de laatste tijd wel een getik van mijn computer komen, maar CrystalDiskInfo geeft weer dat al mijn HDD's in goede staat verkeren.
lol er had een komma ertussen en etc erachter moeten komen.. maar tik dit op telefoon. best lastig

Wat ik bedoel te zeggen is... je huidige systeem moet witcher 3 gewoon goed kunnen draaien... dus je probleem ligt ergens anders.
Wel ben ik het ermee eens dat je CPU geen krachtpatser is maar een russische djepner is het ook niet.

• Cpt.nIX
Hey, een Dnepr is een prima motorfiets..

Maar even terug on-topic: Draait ook niks van software dat een negatieve invloed op de prestaties zou moeten hebben, heb dit ook gecontroleerd in taakbeheer (dual-screen set-up ftw)

En ach, het was ooit een krachtpatser, maarja, de tand des tijds etc..
Pagina: 1