Spotjes dimmen, welke schakelaar

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• miles
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 07:29
Ik heb een wanddoos met daarop twee schakelaars (wipschakelaar?) Een daarvan wil ik gebruiken om led spotjes te kunnen dimmen, de tweedegewoon voor aan/uit.
Nu dacht ik voor het dimmen een pulsschakelaar te gebruiken. Is dit mogelijk? Wat moet er dan naast in het afdekraam komen om het andere lichtpunt aan/uit toekunnen zetten?Moet ik voor beiden een knop met pulsschakelaar gebruiken? Moet ik het binnenwerk van de wanddoos ook vervangen om te kunnen dimmen?

Alle reacties

• Raling
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:43
Welke dimmer ben je van plan te gaan gebruiken? Als je van plan bent een losse dimmer te gebruiken (eentje die niet in de inbouwdoos komt) die werkt (dimt) op de puls van de pulsschakelaar, dan zal het vast kunnen werken.
Dimmers die achter een dubbele wip passen, waarvan een dan ook gewoon kan schakelen, ben ik zelf nog niet tegen gekomen. Maar misschien zijn ze wel verkrijgbaar.

Edit: ik lees het net wat beter door: heb je nu 1 inbouwdoos met een dubbele wipschakelaar of 2 inbouwdozen met elk 1 wipschakelaar? In het laatste geval kun je gewoon in 1 inbouwdoos een dimmer plaatsen, in het andere geval wordt het wat lastiger (zie bovenstaand).

Edit 2: Ik bedenk mij net dat er wel degelijk bepaalde merken een serie in hun programma hebben met meerdere modules naast elkaar in 1 inbouwdoos. Een dimmer naast een schakelaar in 1 doos zou dan mogelijk moeten zijn. Waarschijnlijk hebben die schakelaars dan wel een totaal ander uiterlijk dan de rest van je schakelmateriaal (mocht je dat belangrijk vinden).

[ Voor 46% gewijzigd door Raling op 28-12-2017 22:57 ]

• miles
Het betreft 1 doos.
De dimmer zal in de doos moeten komen. De verlichting die gedimt moet worden is led.

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 20-12 21:54

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

miles schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 06:48:
Het betreft 1 doos.
De dimmer zal in de doos moeten komen. De verlichting die gedimt moet worden is led.
Zoe bij de fabrikant van je huidige spul naar een (led)dimmer.

Je moet wel even bij de lampjes kijken welk type dimmer je nodig hebt.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

• miles
Ik denk dat ik voor fibaro dimmer 2 ga, icm 2x pulsschakelaar (Jung). Volgens mij kan ik dan de ene set lampjes dimmen en de andere set gewoon bedienen, maar evt ook dimmen, mocht dat nodig zijn.

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20-12 21:46
Nee, dat werkt niet zo. Fibaro dimmer 2 heeft als tweede schakelaar (S2) enkel een draadloze schakelaar die je kan koppelen aan een opdracht in je domotica basis station. Met S2 kan je niet fysiek een 2e lamp schakelen.

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

• miles
Kan ik dan op de plek waar nu twee wippertjes zitten een fibaro dimmer 2 inbouwen, icm https://www.hashop.nl/Jun...-met-2-x-2-maakcontacten- en dan 1 set verlichting dimmen en de andere gewoon aan/uit zetten?

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 20-12 21:54

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

miles schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 08:55:
Kan ik dan op de plek waar nu twee wippertjes zitten een fibaro dimmer 2 inbouwen, icm https://www.hashop.nl/Jun...-met-2-x-2-maakcontacten- en dan 1 set verlichting dimmen en de andere gewoon aan/uit zetten?
Dat zou moeten werken, mits je de juiste Figaro dimmer gebruikt en deze ook goed instelt.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 08:48
Wat je ook kan doen is een dubbele pulsdrukker in de wanddoos zetten; en de ene schakelaar op een dimmer zetten en de andere op een relais. Eltako heeft wel wat spul dat je in de plafond en wanddozen kan wegwerken.

• FragDaddy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-11 14:24
miles schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 08:55:
Nee, dat laatste niet. Een impulsdrukker werkt (natuurlijk) niet als schakelaar.

Bij de link in jou post staat dat ook uitgelegd:
Vanuit de neutrale stand kun je de bovenkant of de onderkant indrukken. Na het indrukken keert de impulsdrukker automatisch weer terug naar de neutrale stand.
Vooral de laatste zin. Als je deze impulsdrukker zou aansluiten zoals je een schakelaar aansluit dan blijft de lamp branden zolang je de knop ingedrukt houdt. Laat je de knop los dan gaat hij weer naar de neutrale stand en gaat de lamp uit.
Gebanned schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 11:47:
Wat je ook kan doen is een dubbele pulsdrukker in de wanddoos zetten; en de ene schakelaar op een dimmer zetten en de andere op een relais. Eltako heeft wel wat spul dat je in de plafond en wanddozen kan wegwerken.
Een normaal relais houdt niet zijn stand vast. Wat de TS zoekt is een stroomstootschakelaar of stroomstootrelais. Die schakelt bij elke puls en houdt de stand vast tot de volgende puls.

[ Voor 57% gewijzigd door FragDaddy op 29-12-2017 12:47 ]

Have a wheelie good weekend!

Pagina: 1