Vraag

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik zoek een?
Soundbar. Eenvoudigweg een soundbar. Het apparaat hoeft niet veel te kunnen of veel te doen behalve geluid produceren van mijn AppleTV of iPhone/iPad.

Wat is je budget?
Mijn vermoeden is dat ik met zo'n €500 toch wel klaar kan zijn. Zeker gezien de eisen die ik aan een dergelijk apparaat stel.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Nou, nu komt het:
• Het apparaat moet geluid weergeven vanaf mijn AppleTV, iPad of iPhone. De laatste 2 in ieder geval via AirPlay.
• Het apparaat hoeft geen video door te geven of te verwerken.
• Het apparaat moet in ieder geval één optische ingang hebben, aangezien de AppleTV een optische uitgang heeft. De HDMI uitgang van de AppleTV gaat naar de TV voor het beeld.
• Het apparaat wordt niet verder aangesloten op een decoder, DVD-speler o.i.d. we hebben geen TV-abonnement en kijken slechts via de AppleTV naar videocontent.
• Het apparaat gaat gebruikt worden omdat het geluid van onze TV om te huilen is. 5.1, 7.1 of whatever boeit mij niet zo, 2.0 of 2.1 kan het mij ook prima doen.
• Wat ik niet wil is een losse subwoofer er bij. Ik wil 1 apparaat en zo weinig mogelijk kabels.
• Ik wil een soundbar en géén soundplate of audioplate. De TV komt t.z.t. aan de muur te hangen, misschien de soundbar ook wel.
• Het is de bedoeling dat de TV binnenkort ook vervangen wordt door een grote monitor. Aangezien het alleen maar beeld weer hoeft te gaan geven omdat de soundbar dan het geluid al op zich neemt.

Wat heb je zelf al gevonden?
Afgelopen week was ik in Duitsland bij een MediaMarkt aan het spelen met een Yamaha YAS-306. Deze in de winkel eens flink open gedraaid en het geluid beviel mij wel. Verder niet heel erg mee bezig geweest omdat de vrouw nadrukkelijk ongeduldig op mij stond te wachten. In de winkels bij mij in de buurt kom ik alleen maar uitgebreide en/of dure soundbar-systemen tegen.

Iedere keer als ik de filters toepas in de pricewatch, enkel Airplay en Soundbar doen al wonderen, dan kom ik uit bij deze Yamaha.

Welke vragen heb je hier nog over?
Zie ik iets over het hoofd? Mis ik apparaten of zit ik te koekeloeren met oogkleppen op omdat ik de Yamaha al even gehoord heb?

Alle reacties

• Pepper92
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 14-09 06:36
Kijk ook naar de Samsung Hw-ms650. Is een soundbar uit de sound+ lijn van Samsung die is ontworpen om zonder subwoofer te gaan. Nu voor €440 bij expert en plattetv https://www.expert.nl/samsung-hw-ms650

Ik weet niet zeker of er airplay op zit: heb 'm net gekocht maar nog niet in huis. Krijgt in ieder geval uitstekende reviews. Je krijgt er ook via Samsung draadloze achterspeakers bij (die je mooi kan verkopen ;)).

De YAS-306 werd mij in een ander topic ook aangeraden, maar die heb ik niet kunnen beluisteren.

Overigens: de eis voor airplay op de bar begrijp ik niet helemaal. Wanneer de Apple tv standaard op de bar aangesloten staat is het net zo makkelijk (/misschien wel makkelijker en bugvrij) om de apple tv voor airplay te selecteren. Dat werkt namelijk ook prima zonder beeld. Of had je hier andere ideeën over?

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Bedankt voor je antwoord. Ik zal de Samsung soundbar gaan bestuderen.
Pepper92 schreef op donderdag 28 december 2017 @ 22:21:
Overigens: de eis voor airplay op de bar begrijp ik niet helemaal. Wanneer de Apple tv standaard op de bar aangesloten staat is het net zo makkelijk (/misschien wel makkelijker en bugvrij) om de apple tv voor airplay te selecteren. Dat werkt namelijk ook prima zonder beeld. Of had je hier andere ideeën over?
Airplay is voor de iPhone en iPad. Spotify is namelijk niet te krijgen voor de AppleTV. Door Airplay kan ik direct van de iDevices naar de soundbar screamen zonder tussenkomst van de AppleTV. Zodra de AppleTV aan gaat gaat ook de TV aan wat dan weer net niet hoeft.

[ Voor 5% gewijzigd door sypie op 28-12-2017 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepper92
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 14-09 06:36
@sypie als het probleem alleen voor Spotify geld: de meeste bars ondersteunen Spotify Connect.

Wat betreft automatisch aangaan is inderdaad een goed punt. Dat kan je evt tegengaan door hdmi cec uit te zetten/specifiek die functie uit te zetten? , maar dan mis je er natuurlijk ook wat gemak van. Overigens dikke kans dat een eventuele monitor die je wilt gaan kopen niet automatisch aan gaat.