Vraag

• Tieske
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 16:46
Op dit moment word het nieuwbouwhuis van mijn vriendin en mij gebouwd. We zijn beide muziekliefhebbers en willen dus graag een degelijk geluidssetje in de woonkamer plaatsen.

Ik heb liever een 'dom' HiFi systeem wat ik 'slim' maak d.m.v. een chromecast audio, dan relatief dure' slimme speakers waarvan je voor ondersteuning overgeleverd bent aan de app makers of de fabrikant.
Tevens ook liever passieve speakers waar ik later een nieuwe/degelijke versterker bij koop als all-in-one (actieve) oplossing.

Mijn vraag
Nu heb ik op marktplaats een gebruikt Bose 301 Versie 5 gevonden voor zo'n 175 euro (nieuwprijs 400 euro).
Wij zijn opzoek naar een goed allround geluid voor een plaat te draaien, radio aan te zetten of gewoon onze eigen muziek over de speakers te gooien. Bij een verjaardag zullen de speakers ook voor het achtergrond geluid gaan zorgen.
We willen sowieso naar de set gaan luisteren

Relevante software en hardware die ik gebruik
Als versterker zal een oude kenwood KA-3500 gebruikt gaan worden die mijn vader nog op zolder heeft staan.
Verder zal ik de platenspeler, tv en een chromecast audio op aansluiten.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb diverse reviews opgezocht echter zijn er van de Bose 201 en 301 serie niet echt professionele reviews te vinden.
De meeste consumenten reviews spreken over degelijke speakers / wat je van Bose mag verwachten.
Duik je echter de HiFi hoeken van het internet in dan is men meestal totaal geen fan van Bose.

Mijn vriendin en ik zijn zeker geen audiofielen, we hebben liever een gebalanceerd geluid als extreem veel bas.
Zijn er hier tweakers die ons kunnen adviseren of wij met de Bose 301 set een (voor ons) goeie aankoop doen of beter naar iets elders kunnen kijken, maar dan is de vraag voornamelijk wat.

het formaat van de (boekenplank)speakers 35x25x25cm vinden we opzich prima, en liever niet (al te) veel groter.
Dit omdat we nog niet geheel erover uit zijn of ze langs de tv komen te staan of toch in/op de (open)wandkast geplaatst zullen worden, deze bevind zich achter de bank tegenover de tv.

[ Voor 7% gewijzigd door Tieske op 28-12-2017 18:54 . Reden: typos / aanvullende info. ]

Alle reacties

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:02

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Nieuwprijs 400 maar coolblue doet ze al voor 300 weg, nieuw.
Having said that: toen waren ze al overpriced, nu nog steeds. Koop een paar mooie andere bookshelves, sluit die op de Kenwood aan. Gooi je je budget iets omhoog, heb je meer plezier.
Kijk naar Boston Acoustics, Q Acoustics of Klipsch, die geven veel bang for buck.

En wat je zelf al zegt, je moet ze horen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Tieske
Het setje van 300 euro is het iets kleinere broertje de 201, Maar zie net in de koppeling dat amazon.de ze voor 360 de deur uit doet.

De reden van dit topic is ook omdat ik eigenlijk enkel Bose, Bang & Olaffsen en Browers & Wilkins ken qua merken. Waarvan Bose dan als 'reguliere' consument het meest betaalbare is met degelijk geluid.
Ik zal eens wat onderzoek gaan doen naar de 3 genoemde merken.

We hebben opzicht ook niet bepaald haast met de aanschaf maar m.b.t. wat de rest er op marktplaats voor vraagt zijn deze voor een mooie prijs en lekker in de buurt.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:02

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Dan nog. Kijk niet op MP maar ga naar een hifi dealer in de buurt, neem je eigen muziek mee en ga luisteren. Muzieksmaak is erg persoonlijk en als je een speaker niet lekker vind klinken ga je er geen plezier aan beleven. Hifiwinkels zitten in alle grote steden wel, dus zoek ff en ga op bezoek :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CR2032
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
Ga gewoon luisteren het jullie bevalt. De Bose 301 staat bekend om zijn vooral heel brede geluidsbeeld. Wat het vooral goed doet voor achtergrondgeluid en met een prettige klank.

Dus vooral zelf oordelen na luisteren of je liefhebber bent van deze typische sound. Anders wordt het weer zo'n topic dat de alternatieven je om de oren vliegen.

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:53
Bose maakt vooral de supercompacte overpriced rommel met heel kleine melpakjes en daarbij een sub. Dat heeft een grote acceptatie bij vrouwen omdat het allemaal klein is en op het eerste zich niet eens zo slecht klinkt.

Deze speakers zijn een uitzondering, en zeker voor muziek niet slecht omdat ze een breed stereobeeld geven. Toch is de prijs wat aan de hoge kant.
Ik zou er niet meer dan 120€ aan uitgeven, maar wat is 50€ als ze jou aan staan. Anderzijds, dan is 300€ ook niet veel en heb je ze nieuw.
Maar kijk ook eens naar Boston Acoustics, die hebben heel goede bookshelves voor zeer acceptabele prijzen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tieske
Ik ben vandaag naar de Bose 301's wezen luisteren.
Nu lagen ze wel in een 'open ruimte' op de tafel, dus zullen ze niet optimaal gepresteerd hebben (zeker met de oude versterker die er in eerste instantie aangehangen word).

Maar ze vielen mij toch wel wat groot uit + ze zijn echt voor landscape gebruik ontworpen.
Daarbij komend viel de bas toch behoorlijk tegen met de versterker op Loudness ging het nog wel.
Maar in een nummer van Muse verwacht ik toch wel enige hoorbare bas zonder sub.

Hierna doorgereden naar stassen HiFi in Tegelen, Hier was de bookshelf kamer helaas bezet op dat moment, en ook hadden ze de Q Acoustics 3020 niet als demo staan.
Wel gaven ze aan dat ik als ik een setje zou aanschaffen ik een niet goed geld terug garantie kon krijgen en ze thuis proberen.
Daar aangegeven dat als het huis klaar is / ingericht is ik nog wel terug kom om ze dan te proberen / thuis te proberen.
Pagina: 1