Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

DNS tracen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• wibra
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23-09 20:49
Mijn vraag
Ik ben wat aan het prutsen met pi-hole en steamcache. ik moet dus (lokaal) allemaal dns-queries doorgeven ala
client -> pihole -> steamcache -> provider-DNS
ik wil graag weten of ik kan uitvissen of de dns-queries allemaal wel goed gaan, dus debuggen.

Relevante software en hardware die ik gebruik
dig commando op debian

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
normaal zou ik "dig +trace www.example.com" doen, en dan zou ik het lijstje moeten krijgen van alle DNS-servers die gepasseerd zijn om tot het IP te komen. ik kom echter steeds uit bij (enkel) 10.0.0.1 (mijn lokale router).

ps: kan iemand titel aanpassen van DSN naar DNS?

[ Voor 3% gewijzigd door wibra op 28-12-2017 18:40 ]

Beste antwoord (via wibra op 28-12-2017 22:00)

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Dan moet je de configuratie van de verschillende tussen stappen bekijken. Welke DNS geeft je DHCP server? Wat is de DNS van die en zo verder.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Alle reacties

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:37
Je wilt weten welke DNS-servers gebruikt worden? Ik gebruik daar www.dnsleaktest.com voor.

• wibra
die website toont enkel mijn ISP's DNS. ik wil mijn lokale DNS servers weten waar mijn requests door passeren.

Acties:
  • Beste antwoord

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Dan moet je de configuratie van de verschillende tussen stappen bekijken. Welke DNS geeft je DHCP server? Wat is de DNS van die en zo verder.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• wibra
@Frogmen, dat kan ik inderdaad doen, vooral door telkens de secondary DNS leeg te maken ben ik dan gegarandeerd dat het werkt, maar ik had graag een tooltje gehad dat voor mij de route kan tracen.

als dat niet bestaat, tja, dan maar zoals jij het voorstelt.

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 23:32
wibra schreef op donderdag 28 december 2017 @ 21:02:
@Frogmen, dat kan ik inderdaad doen, vooral door telkens de secondary DNS leeg te maken ben ik dan gegarandeerd dat het werkt, maar ik had graag een tooltje gehad dat voor mij de route kan tracen.

als dat niet bestaat, tja, dan maar zoals jij het voorstelt.
Als het echt puur is om te testen of alle primaire als secundaire nameservers correct resolven, dan zou je toch ook een scriptje kunnen maken die verschillende queries uitvoert op die verschillende primaire en secundaire dns-servers?

Bash:
1
2
3
Dig @10.0.0.1 +short url.nl
Dig @8.8.8.8 +short url.nl
Dig @x.x.x.x ...
Pagina: 1