Vraag

• jjdrabbe
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10-01-2018
Hallo,

Hopelijk kunnen jullie mij helpen/verder inzicht geven want na een dag lang aankl*ten ben ik geen steek verder gekomen.

Probleem: Draadloze internet-snelheid is te laag.
  • Als ik mn laptop bekabeld aansluit op mn Router/AP (1 vd 2, zie onder), dan krijg ik netjes de 50-60Mbit die ik heb aangevraagd bij KPN.
  • Als ik, vlak naast de Wireless AP, met mn laptop draadloos connect naar het AP, haal ik 1/3e!
Al geprobeerd/gecheckt:
  • WiFi kanaal (heb een kanaal waar +/-3 geen andere netwerken op voorkomen). Heb het ook op een bijna lege 5Ghz spectrum geprobeerd.... zelfde probleem
  • Ligt het aan de (locatie van de) KPN experiabox? Nee, heb ook een 2e router (ASUS RT-AC87U) aan de Experiabox gekoppeld, deze als WiFi AP ingesteld (zowel dom AP als gewoon extra netwerk), en daar heb ik precies het zelfde (bedraad gekoppeld = snel, draadloos = traag)
Relevante software en hardware die ik gebruik
  • KPN Experiabox (ZTE)
  • 60 Mbit KPN (stacked) DSL verbinding)
  • ASUS Wireless Router RT-AC87U - DHCP Server
  • HP laptop met Intel Dual Band Wireless AC 7265 kaart.... (bij een Lenovo laptop kreeg ik soortgelijke resultaten)
Weet langzamerhand niet meer....

Groet,

JJ

Alle reacties

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@jjdrabbe welkom op Tweakers.

Je openingspost is al heel erg compleet, maar we missen nog wat cruciale informatie:
- Welke laptop(s) heb je precies?
- Welke kanalen heb je al geprobeerd?
- Weet je zeker dat je met 5Ghz verbonden bent?
- Hoe breed heb je je 5Ghz netwerk ingesteld?
- Welke snelheid haal je op 2,4Ghz?
- Heb je nu wel of geen andere netwerken?

Kun je dit toevoegen aan je openingspost?

Daarnaast heb ik even je titel wat duidelijker gemaakt.

[ Voor 12% gewijzigd door rens-br op 28-12-2017 22:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:05

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

En wat zegt Windows als je de status van je wifi opvraagt? Ergens zal hij namelijk de Mbps snelheid weergeven. Dat is al een aanknopingspunt :)

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjdrabbe
Beste Rens/Microkid,

Dank voor de snelle reactie: laat me de vragen punt voor punt beantwoorden (waar mogelijk):
- Laptop: HP Probook 440 G4
- Staat nu op kanaal 6 (2.4 GHz(. Mijn directe buren gebruiken Kanaal 1 en 11 ... ik zie wel wat netwerken op 4, 6 en 10 maar die zijn vrij vaag. 5GHz is lekker vrij, daar zit ik op 42 en 1 buurman op 110....
- Breedte: op de Asus router ingesteld als Auto. Op de WiFi Analyzer zie ik 2.4 GHz +/-2 en 5 GHz +/- 8...
- Zeker op 5 GHz? Ja, ik heb deze een andere naam gegeven...
- welke snelheid op 2.4? Heb Asus router ondertussen weer op zn centrale plek gezet en haal vandaag .... 30 vd 60... is al meer dan gisteren (lag dichter bij de 20).
- Wel/geen andere netwerkten: In huidige opzet zet ik de wIFI van de Experiabox uit, en die van de Asus (meer centraal, weg van meterkast) aan. Dat zijn de enige 2 netwerken (1 op 2.4 GHz, 1 op 5 GHz).
- Snelheid: Heel dom, maar ik weet in W10 niet waar ik die vandaan haal. 'Vroeger' vroeg je gewoon de properties op en kreeg je de actuele snelheid te zien.... maar nu?

Gisteravond realiseerde ik me dat ik 1 belangrijk punt was vergeten: ik heb een Sonos netwerk met 3 losse en 4 gekoppelde (5.1) speakers. Hoewel 1 daarvan via dLAN heb gekoppeld (verwachtte dat ze daarmee hun eigen netwerk zouden opzetten) vermoed ik dat ze toch nog gebruik maken van 'mijn' WiFi netwerk. Ik had Sonos wel uitgezet tijdens de tests, maar misschien dat de apparaten toch op de achtergrond nog wat WiFi bandbreedte verbruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

jjdrabbe schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 10:42:
...
Gisteravond realiseerde ik me dat ik 1 belangrijk punt was vergeten: ik heb een Sonos netwerk met 3 losse en 4 gekoppelde (5.1) speakers. Hoewel 1 daarvan via dLAN heb gekoppeld (verwachtte dat ze daarmee hun eigen netwerk zouden opzetten) vermoed ik dat ze toch nog gebruik maken van 'mijn' WiFi netwerk. Ik had Sonos wel uitgezet tijdens de tests, maar misschien dat de apparaten toch op de achtergrond nog wat WiFi bandbreedte verbruiken?
Dat kun je toch eenvoudig testen? Zet die hele sonos spulleboel eens uit en koppel 'm los en meet dan weer je snelheid.
Hoe meet je je snelheid trouwens? Speedtest.net?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjdrabbe
http://speedtest.operator.nl/kpn/

maar aangezien ik dat voor zowel bekabeld als draadloos test, is het verschil dus niet afhankelijk van deze site.

Heb net 2 uur geprobeerd de hele boel via een SonosNet (Mesh netwerk) op te zetten.... maar om een of andere reden blijft de eerste speaker (die via dLAN aan mn router zit gekoppeld) zich maar via WiFi aanmelden/configureren... waarna de rest dus ook via WiFi volgt :-(

Zal de hele boel nog een keer afkoppelen en de boel weer es doormeten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:38

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

jjdrabbe schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 10:42:
Beste Rens/Microkid,

Dank voor de snelle reactie: laat me de vragen punt voor punt beantwoorden (waar mogelijk):
- Laptop: HP Probook 440 G4
- Staat nu op kanaal 6 (2.4 GHz(. Mijn directe buren gebruiken Kanaal 1 en 11 ... ik zie wel wat netwerken op 4, 6 en 10 maar die zijn vrij vaag. 5GHz is lekker vrij, daar zit ik op 42 en 1 buurman op 110....
Klinkt redelijk, maar je moet alle resultaten van tools als WiFi Analyzer met korrel zout nemen aangezien je twee zeer relevante dingen niet kunt zien:
- hoe druk die netwerken zijn. Een onbenut netwerk dat met heel sterk signaal binnenkomt stoort veel minder dan een netwerk met zwak signaal die heel veel gebruikt wordt.
- hoeveel non-WiFi ruis er in de lucht hangt (wat ook per kanaal kan verschillen)
- Breedte: op de Asus router ingesteld als Auto. Op de WiFi Analyzer zie ik 2.4 GHz +/-2 en 5 GHz +/- 8...
- Zeker op 5 GHz? Ja, ik heb deze een andere naam gegeven...
In de 5GHz is auto de beste optie, in 2.4GHz wil je tenzij je echt in een betonbunker op de hei woont altijd 20MHz kiezen.
- welke snelheid op 2.4? Heb Asus router ondertussen weer op zn centrale plek gezet en haal vandaag .... 30 vd 60... is al meer dan gisteren (lag dichter bij de 20).
Dat "vd 60" is verkeerd denken. Je WiFi-performance heeft niets met de snelheid van je internetverbinding te maken.
- Wel/geen andere netwerkten: In huidige opzet zet ik de wIFI van de Experiabox uit, en die van de Asus (meer centraal, weg van meterkast) aan. Dat zijn de enige 2 netwerken (1 op 2.4 GHz, 1 op 5 GHz).
Duidelijk. Welke Experiabox heb je exact? (is de ZTE de 8, 9 fo 10?).
- Snelheid: Heel dom, maar ik weet in W10 niet waar ik die vandaan haal. 'Vroeger' vroeg je gewoon de properties op en kreeg je de actuele snelheid te zien.... maar nu?
Van op command prompt dit invoeren:
code:
1
netsh wlan show interface

Copy/paste de resultaten (als text) hier.
Dat kan zeker. Kanttekening: Sonos is 2.4GHz-only. Als jij via 5GHz verbindt ga je daar geen last van hebben. Lukt het niet om overal in huis 5GHz te gebruiken, dan heb je nog een AP nodig.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjdrabbe
Allen,

Het is me uiteindelijk gelukt om de Sonos op zn eigen netwerk te krijgen. Heb ook de omzetting van 2.4 GHz (20 Mhz) gedaan, en momenteel lijken beide WiFi netwerken weer wat schoner.

De Speedtest site van KPN lijkt uit de weg, dus kan nu even niet testen, maar wil hierbij dit topic sluiten.

Dank voor alle hulp, tips en natuurlijk alle goeds voor 2018!

Groet,

JJ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pws34
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 24-09 11:02
Pagina: 1