GTX 970 aan het sterven?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• koen0s
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 02-09 15:46
Beste Mede-Tweakers,

Ik heb een probleem met mijn broertjes computer.
Sinds enkele dagen valt de computer uit (en start opnieuw op) zodra de GPU onder 100% load komt. Gek genoeg, door enkele minuten te klooien op 20-50% load, en daarna een benchmark te draaien (op 100% load) zijn de problemen plots weg. Waarna mijn broertje de volgende dag weer terugkomt omdat de computer weer uitvalt..

- De computer valt direct uit zodra de een game wordt gestart, vaak in het menu/startscherm al
- De GPU maakt ook sinds kort ook best veel lawaai (coil whine)
- Met een stresstest op de CPU is er niets aan de hand
- Er is geen bakken stof in de PC, De GPU fans draaien gewoon en bij een benchmark komen de temperaturen niet boven 75 graden uit.
- De PSU is niet te klein qua vermogen, heeft geen coil whine en is ook geen goedkoop dingetje. Heb de PSU nog niet kunnen testen in een anders systeem onder load
- De drivers zijn al eens opnieuw geïnstalleerd

Het systeem:
i5 4690k
GTX 970
16Gb DDR3 RAM
ASRock H81-BM moederbord (zoiets, was iig redelijk goedkoop en simpel)
Corsair RM850

Nu mijn vraag: Is de GPU aan het overlijden? Zou het toch de PSU zijn? (waarom zou dat kunnen zijn?)

Ik kan helaas de componenten momenteel niet in een andere PC testen. Ik woon zelf aan de andere kant van het land en ben momenteel op kerstbezoek, even heen en weer is dus niet zo gedaan. :)

Alvast bedankt voor het meedenken!

Alle reacties

• BillSpaarbank
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
PSU lijkt het meest voor de hand liggend. Die RM serie uit 2014 staat niet bekend om hun duurzaamheid. Kijk of je met een andere voeding kan testen.

Waarschijnlijk trekt het benodigde vermogen voor de videokaart het systeem onderuit in combinatie met belasting van de CPU.

Zover ik weet zegt coilwhine niet zo veel over de levensduur van een product.

[ Voor 12% gewijzigd door BillSpaarbank op 28-12-2017 20:46 ]

Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist...

• zion
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
Nou ga ik een heleboel aannames maken, want je geeft nogal weinig info, eerst wel wat antwoorden die dan wel redelijk zeker zijn:

1: Corsair RM850 is normaliter meer dan genoeg (lees; overkill) voor jouw setup.
2: GPU's vallen niet uit omdat de load te laag is (fan/powermanagement kan natuurlijk wél)
3: intel 4*** series hebben bekende heat problemen.
4: een 4690K met een H81 mbr is op zijn zachtst gezegd een vreemde keus,

Dingen waar ik minder zeker van ben:
1:16GB DDR3 ram, officieel natuurlijk maar ondersteund tot 1600Mhz (PC3-128000), dus welk geheugen, welke timings?
2: Welke temperaturen, welke benchmarks?
3: Als je aan de andere kant van het land zit, geloof je dus op je broers mooie blauwe ogen (of groen/bruin/whatever) dat de coilwhine van de vid. kaart komt en niet van iets anders....

Dingen die ik compleet zou gokken:
Als een GPU op 100% goed functioneert dan is hij niet stuk, maar is het software, of andere hardware.

Wil ik wat nuttigers kunnen zeggen, ga even naar event viewer, maak een screenshot waar het systeem de afgelopen keren op gecrashed is, ik heb met mijn 4460 mijn core's dusdanig oververhit (dankzij DA:I) dat hij crashed als hij op één core in turbo gaat, lijkt verdacht veel op jouw probleem (incl. blower/coilwhine), maar zonder temperaturen/event viewer error log kunnen we (of ik althans) natuurlijk niet veel meer dan speculeren.
(overigens mijn probleem zeer simpel te rectificeren door max. power state op 99% te zetten, dan gaat hij niet meer in turbo)

10-08-1999 - 10-08-2022, 23 jaar zion @ Tweakers.net
systeem

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
De PSU is een grotere kanshebber dan de GPU. Zou eerst even met een andere voeding testen.

• zion
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
PilatuS schreef op donderdag 28 december 2017 @ 21:02:
De PSU is een grotere kanshebber dan de GPU. Zou eerst even met een andere voeding testen.
TS zegt die optie niet te hebben.
Broer kan natuurlijk wel altijd de GPU eruit trekken, en een stresstest draaien, chrashed hij nog steeds: GPU per definitie ok, doet dat hij dat niet, dan zijn zowel GPU, PSU als CPU nog steeds verdachten.
maar ben het eens dat de PSU veel grotere kanshebber is dan GPU, maar zoals gezegd, dat is speculatie

[ Voor 40% gewijzigd door zion op 28-12-2017 21:10 ]

systeem

• PilatuS
  • Niet online
zion schreef op donderdag 28 december 2017 @ 21:03:
[...]

TS zegt die optie niet te hebben.
Broer kan natuurlijk wel altijd de GPU eruit trekken, en een stresstest draaien, chrashed hij nog steeds: GPU per definitie ok, dat hij dat niet, dan zijn zowel GPU, PSU als CPU nog steeds verdachten.
Toch is dat wel het eerste wat je moet testen bij een PC die uitvalt. Een defecte GPU geeft meestal een BSOD, Artifacts of helemaal geen beeld. Bij een PC die uitvalt zonder crash of BSOD is het 9 van de 10x de temps of voeding.

• zion
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
PilatuS schreef op donderdag 28 december 2017 @ 21:10:
[...]

Toch is dat wel het eerste wat je moet testen bij een PC die uitvalt. Een defecte GPU geeft meestal een BSOD, Artifacts of helemaal geen beeld. Bij een PC die uitvalt zonder crash of BSOD is het 9 van de 10x de temps of voeding.
eensch.... d:)b

systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thisisjazz
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10:12
Klinkt als een gevalletje PSU. Heb ik ook wel eens eerder gehad met zéér vergelijkbare symptomen. Heb je dit al getest?

Allereerst zou ik voordat je de PSU eruit trekt een geheugen test uitvoeren, kan je via windows initialiseren en kost niet zoveel tijd/moeite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koen0s
zion schreef op donderdag 28 december 2017 @ 20:55:
Nou ga ik een heleboel aannames maken, want je geeft nogal weinig info, eerst wel wat antwoorden die dan wel redelijk zeker zijn:

1: Corsair RM850 is normaliter meer dan genoeg (lees; overkill) voor jouw setup.
2: GPU's vallen niet uit omdat de load te laag is (fan/powermanagement kan natuurlijk wél)
3: intel 4*** series hebben bekende heat problemen.
4: een 4690K met een H81 mbr is op zijn zachtst gezegd een vreemde keus,

Dingen waar ik minder zeker van ben:
1:16GB DDR3 ram, officieel natuurlijk maar ondersteund tot 1600Mhz (PC3-128000), dus welk geheugen, welke timings?
2: Welke temperaturen, welke benchmarks?
3: Als je aan de andere kant van het land zit, geloof je dus op je broers mooie blauwe ogen (of groen/bruin/whatever) dat de coilwhine van de vid. kaart komt en niet van iets anders....

Dingen die ik compleet zou gokken:
Als een GPU op 100% goed functioneert dan is hij niet stuk, maar is het software, of andere hardware.

Wil ik wat nuttigers kunnen zeggen, ga even naar event viewer, maak een screenshot waar het systeem de afgelopen keren op gecrashed is, ik heb met mijn 4460 mijn core's dusdanig oververhit (dankzij DA:I) dat hij crashed als hij op één core in turbo gaat, lijkt verdacht veel op jouw probleem (incl. blower/coilwhine), maar zonder temperaturen/event viewer error log kunnen we (of ik althans) natuurlijk niet veel meer dan speculeren.
(overigens mijn probleem zeer simpel te rectificeren door max. power state op 99% te zetten, dan gaat hij niet meer in turbo)
Hey, bedankt voor je antwoord!

Om wat dingen te verhelderen:

Omtrent het CPU, MOBO en RAM. Ik heb de PC gebouw uit wat oude spullen die ik nog had liggen. Het zit in een micro-ATX kast, en ik kon vorig jaar geen MOBO met OC mogelijkheden vinden van m-ATX formaat voor deze CPU. Aangezien mijn broertje toch niet gaat overclocken heb ik deze simpelweg gebruikt. Het RAM heeft wel altijd bij de CPU gezeten en het bordje en het RAM werken ook prima samen, dat heb ik toentertijd uitgezocht dus zal ik nu niet verder op ingaan. Daarnaast zit er best een flinke AC koeler op de CPU. De eerste weken heb ik de temperaturen gemonitord in de kast, welke eigenlijk nooit boven 60 graden uitkwam met de spellen die mijn broertje speelt (Rocket League, Heart of Iron, CIV).

Wat betreft de PSU. Deze is inderdaad te groot voor deze setup, maar lag nog op de plank. Heeft eerst in een PC gezeten met 2 GPU's en een overclockte CPU, vandaar. De kans leek mij dan ook klein dat de PSU het probleem zou geven, aangezien deze nooit echt zwaar belast wordt in deze computer. Ik ben momenteel bij mijn familie (en dus broertje) thuis. Ik heb zelf in de kast lopen luisteren en de coil whine komt zeker uit de GPU en niet de PSU.

Als ik een spel opstart zie ik de GPU load naar 100% springen en dan start de PC direct opnieuw op. De temperaturen laten op dat moment niets geks zien. Maar zoals ik ook al zei, na wat proberen wil hij even later het wel weer op 100% load doen, wat ik dus erg gek vind. Ik zal straks of morgen even kijken of ik wat event viewer screenshots kan maken en temperaturen ernaast kan zetten bij idle en 100% load.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koen0s
thisisjazz schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 14:42:
Klinkt als een gevalletje PSU. Heb ik ook wel eens eerder gehad met zéér vergelijkbare symptomen. Heb je dit al getest?

Allereerst zou ik voordat je de PSU eruit trekt een geheugen test uitvoeren, kan je via windows initialiseren en kost niet zoveel tijd/moeite.
Ik ga kijken of ik binnenkort de PSU kan testen in mijn eigen PC indien de problemen aanhouden. Deze kan redelijk vermogen eruit trekken en zou de problemen dus moeten nabootsen indien het probleem bij de PSU ligt.

Wat bedoel je precies met een geheugen test uitvoeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thisisjazz
koen0s schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 18:32:
[...]

Ik ga kijken of ik binnenkort de PSU kan testen in mijn eigen PC indien de problemen aanhouden. Deze kan redelijk vermogen eruit trekken en zou de problemen dus moeten nabootsen indien het probleem bij de PSU ligt.

Wat bedoel je precies met een geheugen test uitvoeren?
Of jouw PSU in zijn computer plaatsen en kijken of de computer dan ook uitvalt.

Uitval kan soms ook betekenen dat één van je geheugen modules defect is. Door een test uit te voeren kun je achterhalen of deze defect is. Hierbij een uitleg hoe je deze kunt starten.

Geheugen test

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
thisisjazz schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 18:45:
[...]

Uitval kan soms ook betekenen dat één van je geheugen modules defect is. Door een test uit te voeren kun je achterhalen of deze defect is. Hierbij een uitleg hoe je deze kunt starten.

Geheugen test
Uitvallen met defect RAM heb ik nog nooit mee gemaakt. Defect RAM geeft eigenlijk altijd BSOD's of vastlopers, maar uitvallen lijkt mij zeer onwaarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thisisjazz
PilatuS schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 18:59:
[...]

Uitvallen met defect RAM heb ik nog nooit mee gemaakt. Defect RAM geeft eigenlijk altijd BSOD's of vastlopers, maar uitvallen lijkt mij zeer onwaarschijnlijk.
Ik persoonlijk ook niet en de symptomen zijn daarom vergelijkbaar met een PSU probleem. Desalniettemin kan het geen kwaad je memory te testen, dan sluit je in ieder geval een aantal factoren uit. Ik verwacht ook niet dat het daaraan ligt.
Pagina: 1