Hoi
Ik heb update gedaan aan mijn desktop, hier de lijst wat was en wat is:
Asus m3a78em(AM2+ bord) vervangen naar Msi b350 PC MATE (AM4)
Phenom x3 720BE naar Athlon x4 950
ddr2 naar ddr 4 HyperX 2x4gb (hx424c15fbk2/8, precies deze model zit op de compatibiliteit lijst van Msi
Asus Radeon 5770 512mb naar Msi RX 560 Aero 4gb,
Van oude config zit nog :
Voeding LCPOWER 6550
2x WD5000aads
1x Seagate ST2000DL001
1x Sandisk SSD 120gb
En nu zit ik met 2 problemen:
1- bij opstarten de debug leds zijn bijna als kerstbom,brand echt alles maar knipperend.Maar hij start wel duuuuusss....
2- in alle test programas (cpu z, AIDA,userbenchmark) zie ik dat ram loopt op 1200mhz in plaats van 2400hz, of zo moet zijn weet ik niet , maar in Aida64 lees ,schrijf en latency zijn echt helft wardes wat moet ( dat denk ik).
En nu weet ik dat deze bord heeft beperkingen als A series of Athlon procesor zijn (in plaats van Ryzen) geinstaleerd:
pcie 3.0 loopt x8 in plaats x16
OC Genie is Not Supported (kan multiplier omhoog maar niet volledig overclocken)
Ram max 2400mhz
Waroom Athlon en geen Ryzen vraag julie ? Geld op. Heb computer nodig voor 4k video afspelen en niet gamen en liever goed geheugen en moederbord dan procesor.
Wat denk julie ?waar zit probleem ?
Wat ik denk kan problem zitten in de voeding, is niet nieuwste en niet merk maar Phenom heb veel meer stroom nodig dan de Athlon (nieuwer duusss meer eco), de zelfde met Radeon 5770 die heb ekstra spaning nodig van de voeding en die RX560 niet (ja klopt die heeft geen ekstra stroom kabel).
Ik bent zelf bang dat zijn "childhood problemen " van de am4 platform.
Stability test van AIDA 64 zonder problemen, (met 3,8 ghz in plaats van 3,5 ook )heb hem voor 3 uur zo gelaten.
Waar kan nog zoeken?
Straks fotos vam Aida64 en CpuZ ,spaningen ,frequnties,
mvg.
Martin
ps exusses voor taal maar ik bent anderstalig en nu een echte inburgering.
Ik heb update gedaan aan mijn desktop, hier de lijst wat was en wat is:
Asus m3a78em(AM2+ bord) vervangen naar Msi b350 PC MATE (AM4)
Phenom x3 720BE naar Athlon x4 950
ddr2 naar ddr 4 HyperX 2x4gb (hx424c15fbk2/8, precies deze model zit op de compatibiliteit lijst van Msi
Asus Radeon 5770 512mb naar Msi RX 560 Aero 4gb,
Van oude config zit nog :
Voeding LCPOWER 6550
2x WD5000aads
1x Seagate ST2000DL001
1x Sandisk SSD 120gb
En nu zit ik met 2 problemen:
1- bij opstarten de debug leds zijn bijna als kerstbom,brand echt alles maar knipperend.Maar hij start wel duuuuusss....
2- in alle test programas (cpu z, AIDA,userbenchmark) zie ik dat ram loopt op 1200mhz in plaats van 2400hz, of zo moet zijn weet ik niet , maar in Aida64 lees ,schrijf en latency zijn echt helft wardes wat moet ( dat denk ik).
En nu weet ik dat deze bord heeft beperkingen als A series of Athlon procesor zijn (in plaats van Ryzen) geinstaleerd:
pcie 3.0 loopt x8 in plaats x16
OC Genie is Not Supported (kan multiplier omhoog maar niet volledig overclocken)
Ram max 2400mhz
Waroom Athlon en geen Ryzen vraag julie ? Geld op. Heb computer nodig voor 4k video afspelen en niet gamen en liever goed geheugen en moederbord dan procesor.
Wat denk julie ?waar zit probleem ?
Wat ik denk kan problem zitten in de voeding, is niet nieuwste en niet merk maar Phenom heb veel meer stroom nodig dan de Athlon (nieuwer duusss meer eco), de zelfde met Radeon 5770 die heb ekstra spaning nodig van de voeding en die RX560 niet (ja klopt die heeft geen ekstra stroom kabel).
Ik bent zelf bang dat zijn "childhood problemen " van de am4 platform.
Stability test van AIDA 64 zonder problemen, (met 3,8 ghz in plaats van 3,5 ook )heb hem voor 3 uur zo gelaten.
Waar kan nog zoeken?
Straks fotos vam Aida64 en CpuZ ,spaningen ,frequnties,
mvg.
Martin
ps exusses voor taal maar ik bent anderstalig en nu een echte inburgering.