Wat is een goede vervanging van huidige videokaart

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• roodoog
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 28-01 22:23
Mijn vraag
Ik zoek een vervangende videokaart, omdat mijn huidige videokaart waarschijnlijk kapot (aan het gaan) is.
Mijn initiele PC systeem is zelf samengesteld en gekocht in 2009. Ik heb later (2012, 2016) upgrades uitgevoerd: CPU, RAM, videokaart en SSD schijf. Hij presteert voor nu nog prima, en ben (nog) niet primair op zoek naar een volledige upgrade. Ik denk aan gelijkwaardig, omdat ik verwacht dat de rest van de PC een snellere videokaart toch niet kan bijhouden(?). Ik hou er rekening mee dat de eerst volgende upgrade een vrij grote zal moeten zijn: moederbord/cpu/ram/voeding(?)/videokaart.

Mijn huidige PC:
--> PC staat in woonkamer, en daarom heb ik stille hardware gekocht
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Phenom II X4 960T BE Black Edition€ 0,-€ 0,-
1Gigabyte GA-MA790XT-UD4P€ 0,-€ 0,-
1Gigabyte GV-R677SL-1GD€ 0,-€ 0,-
1WD AV-GP WD10EVDS, 1TB€ 0,-€ 0,-
1Antec Performance One P183€ 145,-€ 145,-
1LG 24EB23PM Zwart€ 194,51€ 194,51
1Scythe Mugen 2€ 0,-€ 0,-
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G€ 0,-€ 0,-
1OCZ Gold OCZ3G13332G€ 0,-€ 0,-
1LG BH16NS55 Zwart€ 59,90€ 59,90
1LG GH24NSD1 Zwart€ 12,77€ 12,77
1be quiet! Straight Power 650W (E6)€ 0,-€ 0,-
1Samsung 850 EVO 500GB€ 147,-€ 147,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 559,18

Relevante software en hardware die ik gebruik
De PC wordt gebruikt voor:
  • Alle normale basis taken (mail, office, internet, etc).
  • Videobewerking voor vakantiefilms etc
  • Spellen, ik speel zelf veel Real Time Strategy games: Dungeons3, Starfcraft2, Empires of the Undergrowth, Settlers7, War for the Overworld. de ANNO reeks en de C&C reeks
  • Mijn kinderen spelen: Overwatch, Minecraft, The Sims 3 en 4, LEGO The Hobbit (platform)
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Als ik op pricewatch zoek met de specs van mijn huidige kaart, kom ik nog een aardige lijst tegen waartussen ik niet meer weet te kiezen:

categorie: Videokaarten

Concrete vragen:
- Wat zou een goede gelijkwaardige vervanging zijn voor mijn huidige kaart?
- Ga ik wellicht toch profijt hebben van een snellere videokaart in deze PC? Zoja, Wat zou een goede upgrade zijn voor een kleine meerprijs t.o.v. de rest van de PC? (Ik denk dan aan max ongeveer 100 euro.)

[ Voor 93% gewijzigd door roodoog op 02-01-2018 20:40 . Reden: Ik heb uitgevonden hoe ik mijn PC inventaris in de advertentie krijg. ]

Alle reacties

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 06-02 15:50

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Als je je huidige pc evven toevoegt, kunnen we er wat zinnigs over zeggen :P

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:31
Ik zou zeggen dat een RX460 wel een aardige vervanger zou zijn, bijvoorbeeld: pricewatch: MSI Radeon RX 460 2G OC

Maar je kan natuurlijk ook een wat sneller model kopen, zodat de videokaart bij een upgrade kan profiteren van het snellere systeem.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Strokjer2
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 04-05-2025
1050ti lekker zuinig en denk wel het max voor je huidige setup, vooral voor overwatch

• roodoog
Heren, dank voor de tips
@Ramon : Ik zie dat de Radeon RX550 goedkoper is dan de RX460 kaarten. Dan is dat wss een betere keus?
@Strokjer2 : De 1050 zie ik niet onder de 100 euro, maar neem aan dat de 1030 vergelijkbaar is? Die is er wel <100 euro.

Extra vraag: Valt me op dat er in het rijtje ook 9 kaarten met passieve koeling zijn.
categorie: Videokaarten

Dat charmeert me wel, want die maken geen geluid. En bij de overige kaarten zie ik niet staan hoeveel herrie ze maken. Het nadeel is wel dat ze maar 64bit geheugenbreedte hebben i.p.v. 128bit.
Merk ik daar wat van op mijn PC?

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:31
@roodoog RX550 is ook een goede optie inderdaad, maar omdat je best wel wat games opnoemt vind ik het ook niet heel raar om alvast wat meer te investeren in een iets snellere videokaart zodat je gewoon nog wat fijner kan gamen.

Wat betreft de passieve videokaarten, dit is een optie maar vergeet daarbij niet dat de airflow in de kast goed moet zijn; Als de airflow niet goed is kan het maar net zo zijn dat door de passieve videokaart de temperatuur in de kast zo ver omhoog gaat dat de case fans harder moeten gaan draaien om de temp. laag te houden. Eindresultaat: Je krijgt dan met een passieve videokaart een luidere kast ....

Als ik jou was zou ik in dit geval denk ik op V&A een tweedehands videokaart aanschaffen voor weinig, bijvoorbeeld V&A aangeboden: MSI Radeon HD 7770 1GB of V&A aangeboden: MSI Radeon HD 7770 1GB voor 30 euro en de resterende 70 euro in een spaarpot stoppen voor een grotere update.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• roodoog
Heren, dank!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-02 20:28

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

@roodoog Wat is je budget?

Grote kans dat een videokaart prima mee kan naar je volgende systeem en je kunt dat mee laten wegen in je beslissing. Tenzij je volgende upgrade een compleet nieuwe setup is, zou je zelfs kunnen kijken naar de huidige toppers, de GTX 1060 en 1080 (al dan niet Ti).

Moet zeggen dat ik zelf de 1080 Ti op dit moment niet zo interessant vind omdat 'ie erg duur is vergeleken met de niet-Ti. Daarom heb ik in mijn gloednieuwe build van september de "gewone" 1080 gestopt met het idee dat ding over 2-3 jaar te upgraden door de subtopper van dat moment. (Grote kans dat die fors sneller is dan de huidige 1080Ti tegen een prijskaartje vergelijkbaar met de gewone 1080.)

Maar goed, dat zijn wel serieus dure videokaarten waar je meer dan een paar tientjes voor neer moet tellen.

Oh, note dat er van de GTX1080 modellen zijn die in normaal bedrijf ook geen geluid maken. :) Die van mij zitten 2 ventilatoren op die alleen aan gaan als de kaart serieus aan het werk moet. In de praktijk betekend het dat ze bij mijn huidige gebruik 80% van de tijd stil staan. Alleen als ik zware 3D games ga zitten spelen op 3 monitoren gaan ze aan en dat is het moment dat een beetje herrie ook niet zo veel meer boeit.

Ik heb dit kaartje: pricewatch: MSI GeForce GTX 1080 GAMING X+ 8G

(Maar zoals gezegd, wellicht is dat wat boven budget voor je.)

[ Voor 28% gewijzigd door unezra op 02-01-2018 08:15 ]

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• Blamm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 04-02 08:59

Blamm

Niet meer Smart

Een beetje degelijke, moderne, videokaart laat zijn ventilatoren pas draaien bij intensieve belasting trouwens. Laat je niet afschrikken door meerdere, grote ventilatoren. Dit betekent namelijk vooral dat de kaart op lage toerentallen gekoeld kan blijven.
En zodra ze wel harder moeten blazen zit er iemand intensief te gamen, en is de videokaart vast niet waar je het meest last van hebt ;)

• roodoog
Dank voor de extra informatie mannen. Goed om te horen dat de nieuwe videokaarten ook erg stil zijn.

Qua budget kijk ik vooral naar een optimale "value for money".
Voor een toekomstige upgrade hou ik met interesse de desktop best buy guide in de gaten (ik richt me op max budget van ong. 1000 euro). Het _moment_ van upgraden heb ik nog niet besloten. (En ook of ik dan alles upgrade of alleen de basiscomponenten, maar dat wordt te veel off-topic). Ik merk dat de spellen die ik nu speel op 1920 x 1200 nog prima gaan eigenlijk, maar mss weet ik niet wat ik mis ;)

Dus voor nu ben ik met de afweging bezig wat zinvol is: goedkope vervanging, of alvast duurdere upgrade waar ik ook straks plezier van heb. 600 euro voor een grafische kaart vind ik idd te veel, en ik verwacht eigenlijk ook dat zo'n krachtige kaart in mijn systeem niet tot zijn volle prestatie kan komen(?). (Mobo heeft bijv. PCI-e v1.0 x16, terwijl alle nieuwe kaarten PCI-e v3.0 x16 hebben.)

Dank voor de info in ieder geval.. ik ben rustig de verschillende keuzes in aanbod aan het bekijken :)
Pagina: 1