Elektriciteitskabels in centraaldoos...welke moet ik hebben?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Anoniem: 1019587

Topicstarter
Hallo,

Ik woon in een flat waar uitsluitend in de keuken en badkamer geaarde stopkontakten zitten. Een aantal stopkontakten wil ik dus vanaf de centraaldozen gaan aarden dus zal vanaf die centraaldozen nieuwe kabels moeten trekken met een aardedraad erbij.

In bijv. de woonkamer wil ik 2 stopkontakten aarden. In de centraaldoos (zit onder de plafondlamp in het midden van het plafond) in de woonkamer kan ik zien dat de draden daarbinnen zich in 5 verschillende buizen opsplitsen en vermoedelijk naar hun eigen stopkontakt/schakelaar/etc. gaan. Mijn vraag is de volgende:

Hoe kan ik het makkelijkst bepalen welke kabels in de centraaldoos naar de 2 stopkontakten gaan die ik wil gaan aarden?

Bij voorkeur is er een oplossing waarbij ik niet lukraak aan de kabels hoef te trekken om te achterhalen welke de juiste zijn.

Dank voor de hulp,
Nico

Alle reacties

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10:36
Stroom eraf en even meten met een multimeter. Je moet dan alsnog wel een kabel losmaken omdat je het anders niet kunt meten. Je kunt een stekker maken waarin je beide contacten doorverbind. Deze druk je in het stopcontact en dan kun je in de centraaldoos zo met een multimeter meten welke draden doorverbonden zijn. Die lopen dan naar je stopcontact.

[ Voor 12% gewijzigd door .Maarten op 28-12-2017 17:19 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Stofzuiger op de buis in de meterkast en voelen op welke buis het tocht ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Atlas op 28-12-2017 17:19 ]

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Zijn het draailasdoppen in de lasdoos? Dan wordt het zaak om die te vervangen door steeklasdoppen, 10 keer makkelijker en net zo goed.

Wanneer je dat gedaan hebt kun je één voor één de draden loshalen (uiteraard eerst de spanning er even af) daarna de spanning er weer op en kijken of je spanning op je wandcontactdoos (WCD) hebt. Dit meten kun je doen met een simpele spanningzoeker die uiteraard goed geïsoleerd is. (ik heb ze ook gezien waarbij het metalen gedeelte geen kunststof meer om zich heen had...)

De inkomende draad van die lasdoos weet je waarschijnlijk al omdat daar ook de aardedraad bij in zit. De uitgaande draden kun je dus zo testen.

Wanneer je aardedraad er bij in trekt is het bijzonder raadzaam om alle 3 de draden (als het alleen om een WCD gaat) te vervangen. De kans dat je met een trekveer een andere draad beschadigt is groot. Dus alle 3 de draden (blauw, bruin en groen/geel) tegelijkertijd opnieuw trekken en je bent zo klaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Anoniem: 1019587 schreef op donderdag 28 december 2017 @ 17:17:
In bijv. de woonkamer wil ik 2 stopkontakten aarden.
Hou je er wel rekening mee dat je volgens de normen binnen één ruimte niet verschillende types WCD's mag plaatsen? Dus als je er één vervangt door een variant met randaarde, moet je ze officieel allemaal doen.
Hoe kan ik het makkelijkst bepalen welke kabels in de centraaldoos naar de 2 stopkontakten gaan die ik wil gaan aarden?

Bij voorkeur is er een oplossing waarbij ik niet lukraak aan de kabels hoef te trekken om te achterhalen welke de juiste zijn.
Als je met 2 mensen bent, is lukraak aan de draden trekken en even kijken wat er beweegt wellicht wel het simpelste. ;) Anders dingen loskoppelen en gaan meten. Of vanaf de WCD een veer erbij drukken, dan zie je vanzelf waar deze uit komt.

Van de centraaldoos naar de WCD zijn meestal maar kleine stukjes. Ik gebruik daar zelf meestal een kunststof trekveer voor, deze kun je naast de bestaande bedrading doorvoeren zonder dat je de bestaande draden beschadigt. 1 draad bijtrekken zonder de rest te vervangen gaat dan meestal prima.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+