Vraag

• Gps4l
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 05-05 23:59
Mijn vraag

Ik heb een AMD Phenom II X4 955 Black Edition, in een ASUS M4A89GTD PRO.
Kan ik een cpu update doen, zodat ik wel F1 2017 kan draaien (ss3,schijnt het probleem te zijn) of is dat weg gegooid geld?

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:

Voor ik het spel kocht op meerdere sites gekeken en ook via wine een programma van codemaster gedraaid dat mijn hardware goedkeurde voor F2017.

Nu ik het spel gekocht heb, en support een email gestuurd heb, kreeg ik dit antwoord:
Hi Guus,

Thanks for contacting us. We are sorry that you have not been able to launch F1 2017.

This issue is related to your older CPU, specifically that it does not support SSSE3 processes. Unfortunately we cannot promise that your older CPU will be supported in future by this game.
Zoals ik het begrijp zou ik deze CPU kunnen gebruiken ?

AMD FX-8350 Black Edition ( zou SSSE3 ondersteunen ? )
pricewatch: AMD FX-8350 Black Edition

Dat is echter een AM3+ socket, en volgens mij heb ik een AM3 socket.

Dat is ook het punt waar ik het spoor bijster raak.
zoals ik internet begrijp zou het kunnen werken, maar misschien ook niet ? :?

http://www.cpu-upgrade.com/mb-ASUS/M4A89GTD_PRO_USB3.html

Partial supported :? ( de 8350 )

[ Voor 3% gewijzigd door Gps4l op 28-12-2017 17:13 ]

Alle reacties

Verwijderd

Er staat vast een lijst met ondersteunde cpu's op de site van het moederbord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:44
In de cpu support list van het moederbord staan alleen de eerste generatie FX processoren vermeld. Het beste wat je dus zou kunnen nemen is een FX-8150

https://www.asus.com/Motherboards/M4A89GTD_PRO/HelpDesk_CPU/

Die moet je in ieder geval niet nieuw kopen maar tweedehands en voor niet meer dan €30 aangezien je voor dat geld al een beter presterende i5-2000 serie of 3000 serie cpu kunt kopen welke een stuk beter presteerd.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Dat is redelijk gedateerd spul. Upgraden binnen de Bulldozer architectuur is eigenlijk zinloos. Je kan dan beter een (gebruikt) Intel setje kopen (Haswell of later) of indien je bij AMD wil blijven zou ik een Ryzen upgrade set kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gps4l
Bedankt, ik ga maar eens sparen en misschien opzoek naar een twee hands FX 8150 voor een voorlopige oplossing.

I was ooit een AMD fan, daarom was de pc in eerste instantie 100% AMD.
Dat heeft alles met Linux te maken.

Om het kort te houden het gezeik met de Linux drivers, voor mijn amd kaart ( hd5700 serie ) heeft de liefde aardig bekoelt.
Voor mijn hd5750 kwam het overigens nog goed, duurde alleen wel meer als een jaar....

Huidige video kaart is dan ook van het groene kamp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:59

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Weet je zeker dat je gelijk voor een zware CPU wilt gaan? Je moederbord moet wel fatsoenlijk aan de hoge stroom vraag kunnen voldoen. De FX 8150 is een 125 watt tdp processor. Je moederbord is al wat ouder. Als het al de bulldozer generatie slikt, zou ik persoonlijk niet verder gaan dan de 61xx serie. Die extra cores ga je toch geen echte profijt van krijgen in je spel.

Naast je mobo moet je voeding het natuurlijk ook wel trekken. Hoe oud is die en welk merk en type?

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gps4l
Moederbord zou 125watt moeten kunnen leveren.
Op de verpakking staat ook iets, over het voorbereid zijn op 6 cores.
Het is een overigens een overclock moederbord, maar dat heb ik nooit gebruikt.

Voeding kan het ook wel, maar die is net zo oud. Seasonic M12II Bronze 520W

Een Tweakers best buy guide was de basis voor deze pc.

Ik doe net wel een leuke ontdekking.
Het is onzin dat een phenom II geen SSE3 ondersteund. Dat is dus gewoon onkunde van de ferral support persoon.
Dat roept de vraag op of de eerste serie fx wel een oplossing is, voor F1 2017.
De website van codemasters is niet betrouwbaar, want die keurt mijn phenom al goed.

Verder denk ik wel na over de vraag, of het goed idee is om een oud moederbord, maximaal te gaan belasten.

Ik heb even gezocht op deze site en weet nu precies hoe oud me pc is.
Ik stelde een vraag, bij het bouwen, op woensdag 9 juni 2010 18:52

Meer als 6 jaar dus. ( heeft dat regelmatig de binnen kant stofvrij maken toch geholpen )
Pc staat elke dag uren aan.

De originele amd fan heeft het geen 6 jaar volgehouden.
Die is vervangen, door een coolermaster Hyper TX3 evo.

Zeer tevreden over die koeler, veel beter als de standaard amd koeler, maar ook veel groter.
Dat gaat niet passen in smalle pc kasten.

Misschien wel leuk om de fout melding te laten zien.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/UVnx9ir.png

[ Voor 5% gewijzigd door Gps4l op 29-12-2017 05:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gps4l schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 04:43:
Ik doe net wel een leuke ontdekking.
Het is onzin dat een phenom II geen SSE3 ondersteund. Dat is dus gewoon onkunde van de ferral support persoon.
Je vergeet een 'S' zie ook: Wikipedia: SSSE3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Gps4l schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 04:43:
Moederbord zou 125watt moeten kunnen leveren.
Op de verpakking staat ook iets, over het voorbereid zijn op 6 cores.
Het is een overigens een overclock moederbord, maar dat heb ik nooit gebruikt.
Je hebt nu een Phenom, de Bulldozer architectuur trok aanzienlijk meer vermogen. Sommige mensen die op zo'n bordje een Bulldozer CPU plaatsen zagen soms bijna letterlijk hun VRM's smelten onder het vermogen welke de Bulldozer CPU trok.

Als ik eerlijk ben is elke euro die je uitgeeft aan een dergelijke CPU weggegooid geld. Intel procesoren uit die tijd konden rondjes rennen om het aanbod van AMD. Ik zie het probleem ook niet om een Intel CPU in combinatie met Linux te gebruiken. Dat werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

CMD-Snake schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 11:37:
Ik zie het probleem ook niet om een Intel CPU in combinatie met Linux te gebruiken. Dat werkt prima.
Een AMD CPU werkt ook prima met Linux. Mijn PC draait fantastisch. Beter dan het met Windows zou doen, die gaf bij het starten van de installatie van W7 al een BSOD. :+

@Gps4l, waar je ook rekening mee moet houden is hoe je het spel speelt. Je geeft aan dat je het via Wine doet. Wie zegt dat de CPU instructies die nodig zijn voor het spel ook allemaal bruikbaar zijn daar? Het hebben is 1 ding, het daadwerkelijk kunnen gebruiken is een heel ander verhaal. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Hero of Time schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 11:53:
Een AMD CPU werkt ook prima met Linux.
Het boeit verder niet, maar mijn enige advies is om niet voor Bulldozer te kiezen. Dat is weinig zinvolle upgrade, er zijn dan betere CPU's te koop.

De genoemde game F1 2017 is ook beschikbaar (native) voor Linux volgens de Steam pagina:
http://store.steampowered.com/app/515220/F1_2017/

Kijk maar bij de systeemeisen, er is een Linux + SteamOS tabje aanwezig. Overigens zie ik daar ook dat de aanbevolen minimum CPU voor deze game een Skylake generatie Core i5 is. Wine is dus nergens voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

CMD-Snake schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 12:27:
[...]

Het boeit verder niet, maar mijn enige advies is om niet voor Bulldozer te kiezen. Dat is weinig zinvolle upgrade, er zijn dan betere CPU's te koop.
Qua upgrade zal 't vast niet heel veel zin hebben, maar je stelde het zo alsof AMD CPU's, en zelfs specifiek de Bulldozer generatie, niet zou werken met Linux. Ik toon juist aan dat het tegenovergestelde waar is. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Hero of Time schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 12:55:
Qua upgrade zal 't vast niet heel veel zin hebben, maar je stelde het zo alsof AMD CPU's, en zelfs specifiek de Bulldozer generatie, niet zou werken met Linux.
Dat heb ik nooit willen beargumenteren. Mijn enige reden om niet voor die bewuste generatie te kiezen is omdat het slecht presterende CPU's zijn in verhouding tot wat er nog meer beschikbaar is. Indien TS kiest voor tweedehands onderdelen is het handiger om dan Intel te nemen, puur omdat die betere prestaties neerzetten in vergelijking met Bulldozer en aanverwanten.

In mijn eerste post adviseerde ik ook Ryzen als de TS graag bij AMD wil blijven. Dat is een upgrade die wel de moeite waard is. Alhoewel Ryzen wel potentieel last heeft van segfaults bij zware belasting onder Linux (week 25 en daarvoor) en niet lekker werkt met KVM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

CMD-Snake schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 13:28:
[...]

Dat heb ik nooit willen beargumenteren. Mijn enige reden om niet voor die bewuste generatie te kiezen is omdat het slecht presterende CPU's zijn in verhouding tot wat er nog meer beschikbaar is. Indien TS kiest voor tweedehands onderdelen is het handiger om dan Intel te nemen, puur omdat die betere prestaties neerzetten in vergelijking met Bulldozer en aanverwanten.
Kosten/baten verhaal. Voor een paar euro tot tientjes heeft 'ie een bulldozer waarschijnlijk. Terwijl een Intel of Ryzen upgrade al snel €150+ is. ;)
In mijn eerste post adviseerde ik ook Ryzen als de TS graag bij AMD wil blijven. Dat is een upgrade die wel de moeite waard is. Alhoewel Ryzen wel potentieel last heeft van segfaults bij zware belasting onder Linux (week 25 en daarvoor) en niet lekker werkt met KVM.
Die segfaults zijn opgelost en is nu niet meer relevant. KVM doet hij toch niets mee, dus who cares. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gps4l
@Gps4l, waar je ook rekening mee moet houden is hoe je het spel speelt. Je geeft aan dat je het via Wine doet. Wie zegt dat de CPU instructies die nodig zijn voor het spel ook allemaal bruikbaar zijn daar? Het hebben is 1 ding, het daadwerkelijk kunnen gebruiken is een heel ander verhaal. ;)
Sorry voor de verwarring.

I probeer het spel niet via wine te draaien, maar gewoon rechtstreeks op Linux.

Voor ik het spel kocht ging ik op zoek, of mijn hardware voldoende was.

Ik vond toen een exe. die ik via wine probeerde. Dit programma keurde mijn hardware goed.

Daar zit ook mijn enige frustratie. Dat mijn hardware een keer te oud word voor de nieuwste spellen dat is een gegeven. Dat een site van code masters en een exe van hun echter beweert dat het wel kan vind ik minder fraai.

Daarmee zitten ze gewoon fout, maar dat zal ook wel de reden zijn, waarom ze gelijk een refund aanbieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gps4l
Foutje bedankt. Steam system info geeft de support meneer gelijk.

Processor Information:
CPU Vendor: AuthenticAMD
CPU Brand: AMD Phenom(tm) II X4 955 Processor

SSE2: Supported
SSE3: Supported
SSSE3: Unsupported

SSE4a: Supported
SSE41: Unsupported
SSE42: Unsupported

Ik ga maar weer eens koffie drinken, bij een computer winkel, waar ik vorig jaar stond.
http://www.loginpc.nl/

Ik ben van beroep tekenaar / constructeur, mts, en zit helaas al jaren thuis.
Om toch iets in me cv te krijgen, kwam ik vorig via de bijstand bij deze computer winkel terecht.

Vorig jaar hadden ze wel een paar i5 en soms i7 computers.
Refurbished computers, met een verse Windows installatie.

[ Voor 27% gewijzigd door Gps4l op 29-12-2017 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Gps4l schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 15:16:
Vorig jaar hadden ze wel een paar i5 en soms i7 computers.
Refurbished computers, met een verse Windows installatie.
Als je daar gaat kijken voor onderdelen, verdiep je goed in de aangeboden CPU. De SSSE3 instructieset is in 2006 geïntroduceerd. Je moet dus een CPU hebben uit 2006 of het liefst wat nieuwer.

Mijn advies zou zijn om te kijken dan naar een Intel processor. Je krijgt dan de beste prestaties gezien dat AMD in die jaren niet in de buurt kon komen van Intel. Alle Core i-processoren beschikken over SSSE3, maar als je kan kiezen zou ik minsten voor een 4e generatie gaan. (Het getal in de CPU naam is dan in de 4000-range, bijvoorbeeld: Core i7 4790. )

Trouwens zelf sleutelen aan je PC is ook leuk. Er is genoeg informatie over te vinden en je kan het tegenwoordig haast niet verpesten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gps4l
Ik mijn huidige pc en de vorige zelf gebouwd, daar zit ik dus niet mee.

Bedankt voor de tip over minstens een serie 4 core i7 cpu.

Mijn zelf sleutelen aan pc's is begonnen toen packardbell mij uitlegde, hoe hun mijn mijn pc konden repareren. Ik kon hem opsturen, en dat was al duurder als zelf een nieuw moederbord kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Lees even nieuws: 'Patch voor ernstige Intel-bug verlaagt softwareprestaties aanzienlijk'. Misschien kan je voor dat geld net zo goed een instap Ryzen nemen. ;) Misschien ga je er last van krijgen, misschien niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gps4l
Bedankt maar ik lees naast tweakers ook phoronix. :)

Voor spellen maakt die patch niet echt wat uit. Het mooiste zou zijn als ik weer eens een baan vind.

Gisteren wat dat betreft misschien wel goed nieuws. Ik kreeg een email van een detachering bureau, waar ik ooit mijn cv naar toe getuurd had.

De vraag naar tekenaar / cad operators / constructeurs zit weer in de lift, dus wie weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:31

Zenix

BOE!

Ik zou een x6 doen, want die kan je goed over klokken. Het moederbord dat je hebt heeft matige ondersteuning voor bulldozer, waardoor overklokken lastig is. Een X6 kan je prima op 3,9GHz krijgen op dat moederbord. Heb zelf dat bord gehad, genoeg fases voor overklokken.

Maar het beste is upgraden.

[ Voor 5% gewijzigd door Zenix op 15-01-2018 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

@Zenix, heb je de OP wel goed gelezen? Het gaat bij de TS niet om de performance van de CPU, maar een specifieke instructieset. Een Phenom II X6 zal die ook niet hebben, omdat het dezelfde architectuur is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:31

Zenix

BOE!

Hero of Time schreef op maandag 15 januari 2018 @ 19:08:
@Zenix, heb je de OP wel goed gelezen? Het gaat bij de TS niet om de performance van de CPU, maar een specifieke instructieset. Een Phenom II X6 zal die ook niet hebben, omdat het dezelfde architectuur is.
Dan inderdaad upgraden :o

De basis van de setup van de TS is goed met DDR3 geheugen en een Seasonic voeding die wel 10 jaar meegaat. Kortom een i5 2500K(of hoger) van 50 euro met een moederbord van 60 euro uit V&A en de problemen zijn opgelost. Een Ryzen of Coffee Lake setup zou de kosten een stuk hoger maken door de aanschaf van DDR4.

Bulldozer sowieso niet doen, bios is te matig.

[ Voor 21% gewijzigd door Zenix op 15-01-2018 20:32 ]

Pagina: 1