• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
Gegroet Tweakers,
graag presenteer ik jullie een lap tekst. :+

Ik zoek een?
Ik zoek met dit topic vooral iemand die zich kan inleven in mijn situatie, of mijn situatie heeft meegemaakt, of daar nu ook in zit.

Het betreft hier een videokaart, processor en monitor. Zie verdere toelichting.

Wat is je budget?
Ik zit niet vast aan een budget, maar de voorstellen die ik maak geven een indicatie van wat ik ongeveer uit wil geven.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik sta open voor alle merken, al ben ik best bereid een beetje meer uit te geven voor een bekend merk als dat een duidelijk beter product of betere service oplevert.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken?
Momenteel gebruik ik het volgende systeem:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-4790 Boxed€ 320,50€ 320,50
1Gigabyte GA-Z97X-SLI€ 0,-€ 0,-
1Gigabyte GTX 1060 WINDFORCE OC 3G€ 229,-€ 229,-
1Cooler Master N300 (KKN1, closed)€ 41,95€ 41,95
1Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM€ 144,-€ 144,-
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 0,-€ 0,-
1Kingston HyperX Fury blu HX316C10FK2/16€ 138,-€ 138,-
1Seasonic M12II Evo 520W€ 61,-€ 61,-
1Samsung 850 Pro 512GB€ 218,01€ 218,01
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.152,46

in combinatie met een Full HD 144Hz monitor van Iiyama, pricewatch: Iiyama G-Master GB2488HSU-B2 Zwart.
Alles op stocksnelheden, nergens mee gerommeld.
Voorheen draaide ik een i5 4670K op 4,6GHz, maar na onderzoek bleek BF1 CPU-intensiever te zijn dan gedacht, dus heb ik deze vervangen door een i7 4790 waarna ik veel betere performance uit mijn systeem kreeg.

Ik speel 80% van de tijd Battlefield 1-4 (beide fps van de 200-lock gehaald en zelf op 290 gezet, (144Hz+1)x2), verder vul ik mijn tijd met Fortnite (PUBG staat op het verlanglijstje), Call of Duty en The Division. Ik heb bijna alle grafische instellingen op de laagst mogelijke stand om een zo hoog mogelijke framerate te behalen, tenzij het een groot voordeel oplevert zoals bijvoorbeeld renderdistance, shadows en dergelijke.

Ik speel semi-competitive: ik ben geen onderdeel van een esports team, speel geen toernooien/matches voor geld, maar houd er wel van om mijzelf uit te dagen en de lat steeds hoger te leggen wat betreft gameplay.

Na bijna exact twee jaar gebruik te maken van een hoge refresh rate merk ik dat ik absoluut niet meer terug naar 60Hz kan. Naast het competitieve voordeel vind ik het er ook gewoon veel mooier uitzien en krijg ik minder last van mijn ogen. Echter merk ik de laatste weken dat ik vaak nog veel bewegingsonscherpte tegenkom, waardoor ik wat ben gaan zoeken.

Monitor op verschillende Overdrives gezet: merk het verschil niet. Met de responsetijden zal het dus wel goed zitten. Ook neem ik geen ghosting waar (ook al zal het er vast wel zijn).

Ben ik dan een van de weinigen die echt een groot voordeel kan hebben aan de aanschaf van een 240Hz monitor?
pricewatch: Alienware AW2518HF Zilver, Zwart zie ik af en toe wel leuk geprijsd, net als pricewatch: AOC AGON AG251FZ Rood, Zwart, ondanks (voor beide) matige voorraden. Ik heb geen haast, dus ben wel bereid om op een leuke aanbieding te wachten.

Toen maar eens Afterburner geïnstalleerd om CPU/GPU/RAM gebruik te monitoren, echter levert dit een framestotter op bij elke refresh van Afterburner, dus gauw weer verwijderd. Gelukkig heeft Battlefield een build-in performance graph en daarbij viel mij op dat mijn CPU, een Haswell i7 met 16GB RAM, een bottleneck vormt voor mijn 1060/3GB ?!
Ik zie enorme spikes in de frametimes, niet geheel ontoevallig elke keer dat ik dood ga (deel 1000 door avg en je hebt de fps, dus hoe hoger de lijn, hoe lager de fps = bottleneck). Verder volgt de groene lijn (GPU) de gele lijn (CPU), wat ook op een bottleneck duidt.
<ingame screenshots die bottleneck laat zien maar ik blijkbaar van photobucket niet mag laten zien hier?>
Echter vind ik het bizar dat een i7 met 8 threads een bottleneck is....?
Het lijkt mij toch eerder de videokaart, zou de 3GB VRAM een probleem kunnen zijn?

Dan kan ik wel een 240Hz monitor aanschaffen, maar kom ik geen frame vooruit... dus ik zoeken en kwam zo bij een GTX1070 terecht.

Het probleem kan natuurlijk ook liggen bij mijn monitor en niet zo zeer de refresh rate van 144Hz. Echter heb ik deze na positieve reviews van onder andere HWI gekocht omdat de reactietijden goed zijn en de kleuren prima. Ik zag gister voor €201,75 een direct leverbare pricewatch: Samsung C24FG70 Zwart inclusief verzending langskomen bij Amazon DE en sla mijzelf nog steeds tegen mijn hoofd dat ik die niet besteld heb. Terwijl ik een review van de buren aan het kijken was werd de prijs weer aangepast naar €265 en was ik te laat. Hoofdzakelijke reden van mijn interesse waren de goede reactietijden en MBRT (anti-motion blur), met als bonus een snel VA paneel.

Het kan natuurlijk ook aan de resolutie liggen dat ik gewoon te weinig zie. Dus ik zoeken naar leuke upgrades voor niet al te veel geld en zo kwam ik via een HWI review bij de pricewatch: AOC AGON AG241QX Rood, Zwart. WQHD 144Hz op een goed TN paneel, 24" dus lekker scherp en vooral goed geprijsd.
Qua pixels is WQHD 144Hz marginaal meer rekenwerk dan een FHD 240Hz paneel, dus met een GTX1070 zit ik wel goed.

Conclusie
Ik geloof dat ik mijn probleem duidelijk heb geschetst. Ik ben benieuwd of er anderen zijn die in eenzelfde situatie zaten of zitten, of gewoon met mij mee willen denken.
Zou een videokaart upgrade voldoende zijn?
Is mijn i7 daadwerkelijk een bottleneck en moet ik gaan zoeken naar tweedehands Skylake/Kabylake setje? Coffee Lake is leuk...... als volledig gelanceerd en op voorraad is wat het nu helaas niet is.
Of zijn mijn ogen een geval apart en is (met enig geduld) een Full HD 240Hz monitor de oplossing?

Dat was me het typen wel :D

[ Voor 1% gewijzigd door TheTinusNL op 30-12-2017 19:58 . Reden: afbeeldingen ]

Informaticus of vakkundig Googler?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:40
Dat is cpu spiking,zit je op de laatste versie van win 10, dus op 1709?

Deze veroorzaakt vaak namelijk deze problemen in deze game. Zorg dat je tijdens het gamen alle achtergrond programma’s uit hebt.

En installeer 1607 versie eens, heeft al voor veel spelers van deze game geholpen.

Ook zet eens een limiet op de fps, dus als je een 144hz scherm hebt op 144fps. Als daar geen limiet op zit, heb je een probleem dat de cpu te veel load krijgt.

Ook om cpu load te verhelpen is juist de gpu meer load te geven. Door dus de settings te verhogen

Op high refresh schermen met deze game, kan zeker de i7 een bottleneck zijn, helaas

Coffeelake is als je een cpu update doet wel je beste keuze, dan vooral de 8700k, omdat je met een 8600k nog aan een te hoog cpu gebruik gaat komen, doordat je HT mist met die cpu.

Wen 240hz scherm gaat het probleem alleen maar groter maken, dus zeker niet doen, indien je geen systeem update hebt gedaan.

[ Voor 34% gewijzigd door freaky35 op 28-12-2017 17:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Strokjer2
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 04-05 12:37
Wat ook uit een onderzoek naar boven kwam, is dat door je 3gb videokaart de processor en geheugen meer worden belast. Ga gelijk maar naar 14:02 gaat over het geheugen, maar je videokaart word ook besproken. YouTube: How much RAM do gamers need? 4GB vs. 8GB vs. 16GB vs. 32GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTinusNL
  • Niet online
freaky35 schreef op donderdag 28 december 2017 @ 17:25:
Dat is cpu spiking,zit je op de laatste versie van win 10, dus op 1709?

Deze veroorzaakt vaak namelijk deze problemen in deze game. Zorg dat je tijdens het gamen alle achtergrond programma’s uit hebt.

En installeer 1607 versie eens, heeft al voor veel spelers van deze game geholpen.
Ik draai momenteel 1703, dus ik zit nog niet op 1709. Waren de problemen ook al bij 1703 en heb je hier een bron van?
Ik draai nooit wat op de achtergrond, met uitzondering van (af en toe) Discord.
Ook zet eens een limiet op de fps, dus als je een 144hz scherm hebt op 144fps. Als daar geen limiet op zit, heb je een probleem dat de cpu te veel load krijgt.
Ik heb de limiet van 290 verlaagd naar 200, maar dat loste niets op.
Toen ben ik naar 144 en 145 gegaan, maar dan loopt de game niet bepaald vloeiend, ondanks dat redelijk steady framerates werden behaald.
Ook om cpu load te verhelpen is juist de gpu meer load te geven. Door dus de settings te verhogen
Zo creëer ik toch juist meer kans op een bottleneck -> genoemd problemen? Wanneer de CPU dan niet volledig wordt belast komt de bottleneck bij de GPU, terwijl de CPU nog steeds net zo veel/hetzelfde werk doet, en ontstaan framedrops.
Of zie ik dat verkeerd?
Op high refresh schermen met deze game, kan zeker de i7 een bottleneck zijn, helaas

Coffeelake is als je een cpu update doet wel je beste keuze, dan vooral de 8700k, omdat je met een 8600k nog aan een te hoog cpu gebruik gaat komen, doordat je HT mist met die cpu.
Natuurlijk zou Coffee Lake een verbetering zijn, maar voor de huidige prijzen/voorraden en gebrek aan goedkopere opties, i7 8700 + B350 (de voordelen van OC wegen bij mij niet op tegen de nadelen + kosten), is tweedehands Skylake/Kaby Lake momenteel veel interessanter. Ik ben benieuwd hoe snel daar verandering in komt, ik wacht dat nog even af.
Wen 240hz scherm gaat het probleem alleen maar groter maken, dus zeker niet doen, indien je geen systeem update hebt gedaan.
Helder.
Eerst kijken wat hardwarematig mogelijk is en pas daarna kijken naar de monitor.

---
Strokjer2 schreef op donderdag 28 december 2017 @ 19:21:
Wat ook uit een onderzoek naar boven kwam, is dat door je 3gb videokaart de processor en geheugen meer worden belast. Ga gelijk maar naar 14:02 gaat over het geheugen, maar je videokaart word ook besproken. YouTube: How much RAM do gamers need? 4GB vs. 8GB vs. 16GB vs. 32GB
Ik zie jouw reactie niet helemaal terugkomen in de video?
Als ik het goed begrijp maak jij dat op uit het verschil tussen de framerates en frametimes tussen het 3GB en 6GB model?
Belangrijk verschil is hier dan wel dat het 6GB model 1280 cores heeft, waar het 3GB model er 1152 heeft, wat het verschil verklaart. Dus een echte indicatie van CPU-/RAM-bottleneck is dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTinusNL
  • Niet online
Als ik van Battlefield 1 de 99p minimumframerates (m.i. de belangrijkste waardes) uit de bechmark van de buren haal, vind ik het verschil tussen het 3GB en 6GB model wel flink.

Vooral op 1920x1080 Ultra is het verschil enorm.
https://nl.hardware.info/...=355751&products[]=348377

Zou dat dan toch op een gebrek aan VRAM duiden, waardoor de CPU overbodig wordt belast? Want het lijkt mij sterk dat het aan die 128 extra cores ligt.
Ik heb een tijdje terug wel lange tijd Afterburner gedraaid en daarbij kwam de VRAM usage zelden boven de 2300-2400 MB.

Een simpele upgrade naar het 6GB model lijkt mij dan voldoende, dan is een stuk duurdere 1070 ook niet nodig?
Dan vervalt die VRAM limit met als bonus de 128 extra cores op het 6GB model.

En CPU upgrade lijkt dan nog niet nodig? Vanuit daar valt dan te bezien of 240Hz toch mogelijk wordt.

[ Voor 13% gewijzigd door TheTinusNL op 04-01-2018 16:22 ]