Aankoopadvies harde schijven NAS nodig

Pagina: 1
Acties:

• DigitalExorcist
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05-02 09:25
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
Vul hier in welk component/onderdeel je zoekt. Vertel ook waarom je dat onderdeel wil hebben. Wat wil je ermee bereiken?

Ik zoek een tweetal harde schijven voor een NAS. Ik heb een Synology DS211j (sinds eind 2011) en daar zitten 2 Western Digital Green-schijven in (WD15EARX meen ik uit m'n hoofd..). Eén van die schijven begint nu kuren te vertonen en wil ik op korte termijn vervangen.

Voor het NAS overweeg ik alléén Synology, andere merken vallen bij voorbaat al af.

Wat is je budget?
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.

Om en nabij €100 per schijf. Nieuw NAS komt later; de DS211j voldoet niet meer aan m'n eisen ondertussen.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Wil je een specifiek merk of type? Of sta je open voor alternatieven? Vertel het ons.

Ik overweeg Western Digital RED-schijven, maar vraag me oprecht af of dit nou perse nodig is. De WD30EFRX lijken mij uitstekend; ik ga dan van 1,5TiB naar 3TiB en hoop dan weer 6 jaar mee te kunnen, net zoals nu. Máár: wat is tegenwoordig de praktische levensduur van Toshiba, HGST of Seagate? Heb ik écht wel een WD Red nodig? Die "Green" schijven hebben ook 6 jaar lang 24x7 aan gestaan en één van de 2 schijven heeft nog nooit een foute sector gehad, de andere schijf begint fouten te vertonen en meldingen te geven van PFA's. Het prijsverschil tussen 'gewone' schijven en de RED-serie van WD is nogal fors, vandaar de vraag.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik heb nu een DS211j dus. Deze performed bijna niet meer en de schijven raken vol en 1 ervan raakt defect. Tijd voor een nieuw NAS en 2 schijven dus.

Eigenlijk zoek ik ook wat performancecijfers van de Synology DS211j tov. de Synology DS216j. Hier is in de praktijk weinig van terug te vinden namelijk. Ik snap dat de DS216j sneller is dan de 211j. Transcoding / streamen van video is niet aan de orde, ik heb Netflix en daar staat al meer op dan ik kijken kan :) en de MPG'jes die ik met m'n videocamera heb gemaakt in het verleden streamen prima via SMB naar m'n PC toe als het perse moet, vanaf de DS211j.

There are 10 kinds of people on the planet. Those who understand binary, and those who don't. | http://twitch.tv/jaapGoose || AMD Ryzen 5 3600, Asus RX 6650 XT OC-Edition, 16GB, MSI B450 Gaming X

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08:55
In de Pricewatch is de 3TB variant van de WD Green serie op dit moment duurder dan de 3 TB WD Red, de 3 TB WB Blue is voordeliger. Persoonlijk heb ik toch voor de Red serie gekozen vanwege het extra jaar garantie, als je de meerprijs uitsmeert over de levensduur is t allemaal niet zo schokkend :)

Wat bedoel je met 'performance-cijfers'? Wat wil je gaan doen met je NAS?

• Gusto
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 29-04-2021
In mijn nas draaien 4 Hitachi Ultrastar's al meer dan 5 jaar zonder problemen. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Gusto op 28-12-2017 16:27 ]

• DigitalExorcist
gastje01 schreef op donderdag 28 december 2017 @ 16:02:
In de Pricewatch is de 3TB variant van de WD Green serie op dit moment duurder dan de 3 TB WD Red, de 3 TB WB Blue is voordeliger. Persoonlijk heb ik toch voor de Red serie gekozen vanwege het extra jaar garantie, als je de meerprijs uitsmeert over de levensduur is t allemaal niet zo schokkend :)

Wat bedoel je met 'performance-cijfers'? Wat wil je gaan doen met je NAS?
Op zich niks bijzonders. Ik heb één IP camera die opneemt, Download Station is werkloos verder, Time Machine is een vereiste, net als AFP (desnoods SMB nog), en verder virusscanning en algemene data opslag. Op zich niks schokkends, maar inloggen op m'n DS211J op dit moment duurt ongeveer een seconde of 20 á 30 via de webinterface alleen al. Het wérkt, maar daar is ook alles mee gezegd. Misschien vanwege Surveillance Station, daar ben ik nog niet helemaal over uit. Ook browsen / zoeken naar bestanden gaat belachelijk traag nu.

Verder zou ik op zich wel eens willen bekijken of ik Homebridge erop kan draaien. Dat doe ik nu op een Raspberry Pi en dat werkt, maar is niet bijster snel. Het NAS'je staat tóch al 24x7 aan dus als ie dat erbij zou kunnen doen zou het mooi zijn.

Op zich is een DS218 ruim zát voor zoiets. Ik wil voorkomen dat Synology met allerlei leuks kom en ik over 3 jaar weer met hetzelfde zit als nu (performance-wise). Voorheen had ik Download Station nogal eens aan staan. Misschien wil ik Audio Station wel weer eens tot leven wekken als iTunes servertje, die staat momenteel ook uit geloof ik.

There are 10 kinds of people on the planet. Those who understand binary, and those who don't. | http://twitch.tv/jaapGoose || AMD Ryzen 5 3600, Asus RX 6650 XT OC-Edition, 16GB, MSI B450 Gaming X

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Die WD Greens zijn dan ook bij uitstek niet geschikt voor een NAS. Heeft meen ik iets met spindown en koppen parkeren ivm stroombesparing te maken. Geeft WD zelf ook aan iirc :)

Having said that: die RED serie is juist wel gebouwd voor een NAS. Heb er hier twee draaien van elk 2TB,draait al een jaar of 3 of 4 zonder problemen in een DS213 :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08:55
DigitalExcorcist schreef op donderdag 28 december 2017 @ 17:02:
[...]

Op zich niks bijzonders. Ik heb één IP camera die opneemt, Download Station is werkloos verder, Time Machine is een vereiste, net als AFP (desnoods SMB nog), en verder virusscanning en algemene data opslag. Op zich niks schokkends, maar inloggen op m'n DS211J op dit moment duurt ongeveer een seconde of 20 á 30 via de webinterface alleen al. Het wérkt, maar daar is ook alles mee gezegd. Misschien vanwege Surveillance Station, daar ben ik nog niet helemaal over uit. Ook browsen / zoeken naar bestanden gaat belachelijk traag nu.
Ik herken t wel, mijn eerste Synology was een DS211j (die ik overigens nog steeds heb). Krijgt nog steeds updates _/-\o_
Hier heeft ie geen belangrijke taken meer, hij mag wekelijks een nachtje wakker worden op een externe locatie om mijn backup te ontvangen en vervolgens weer in slaap te vallen, dat doet ie nog perfect.
Verder zou ik op zich wel eens willen bekijken of ik Homebridge erop kan draaien. Dat doe ik nu op een Raspberry Pi en dat werkt, maar is niet bijster snel. Het NAS'je staat tóch al 24x7 aan dus als ie dat erbij zou kunnen doen zou het mooi zijn.
Geen idee hoe zwaar Homebridge is, maar als de single-core ARM cpu al overloopt met 1 IP camera kan m dit te veel worden ja. Ook de 128 MB ram is beperkt.
Op zich is een DS218 ruim zát voor zoiets. Ik wil voorkomen dat Synology met allerlei leuks kom en ik over 3 jaar weer met hetzelfde zit als nu (performance-wise). Voorheen had ik Download Station nogal eens aan staan. Misschien wil ik Audio Station wel weer eens tot leven wekken als iTunes servertje, die staat momenteel ook uit geloof ik.
Dat komen ze toch wel. Als je van plan bent om er echt jaren mee te doen, koop m dan niet te krap in. Toen ik de DS211j kocht kon ik daar ook prima mee uit de voeten. Situaties veranderen, inmiddels staat hier een DS1817+ te ronken.

• DigitalExorcist
Ding is ook dat ik mn NAS echt als backup gebruik. De originelen heb ik dus gewoon op mn laptop staan. RAID-1 (SHR) is voldoende als pure backup dus. Offsite zou leuk zijn, misschien kan ik die DS211j daarvoor bij mn ouders stallen. Das wel een idee ja 😊

• DigitalExorcist
The Eagle schreef op donderdag 28 december 2017 @ 17:18:
Die WD Greens zijn dan ook bij uitstek niet geschikt voor een NAS. Heeft meen ik iets met spindown en koppen parkeren ivm stroombesparing te maken. Geeft WD zelf ook aan iirc :)

Having said that: die RED serie is juist wel gebouwd voor een NAS. Heb er hier twee draaien van elk 2TB,draait al een jaar of 3 of 4 zonder problemen in een DS213 :)
Klopt! Er was destijds een commandline tooltje van WD om dat uit te zetten zodat de load cycle count (die je in SMART terugziet) in te perken. Zo ‘groen’ zijn die schijven verder dus niet. Heb dat na een maand oid uitgezet.

Die Green schijven draaien samen dus al 12,5 jaar zowat. Eind 2011 tot eind 2017 nu.

Pagina: 1