Vaatwasserbestendig, contradictio in terminus?

Pagina: 1
Acties:

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-05 15:10

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
Ok, voor bestek en servies is dat meestal ook wel zo, maar verder houd ik alles wat mooi moet blijven ver van vaatwassers.

Nu denk ik met name aan anti-aanbakpannen en specifieker, de plaat van een gourmetstel. Wat in feite natuurlijk gewoon hetzelfde spul is.
Fabrikanten beweren altijd dat die zut in de vaatwasser kan, maar heb je dat twee keer gedaan dan is alles poreus en dof. De anti-aanbak kwaliteit zit vanaf dat moment op het niveau van een roestige staalplaat.

Herkenbaar of bestaan er merken waarbij het wel kan?

Voor het koken gebruik ik die troep niet, liever RVS of gietijzer. Maar ik moet wel een nieuw gourmetstel, dan ontkom je daar niet echt aan.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Gonadan schreef op donderdag 28 december 2017 @ 15:43:
Ok, voor bestek en servies is dat meestal ook wel zo, maar verder houd ik alles wat mooi moet blijven ver van vaatwassers.

Nu denk ik met name aan anti-aanbakpannen en specifieker, de plaat van een gourmetstel. Wat in feite natuurlijk gewoon hetzelfde spul is.
Fabrikanten beweren altijd dat die zut in de vaatwasser kan, maar heb je dat twee keer gedaan dan is alles poreus en dof. De anti-aanbak kwaliteit zit vanaf dat moment op het niveau van een roestige staalplaat.

Voor het koken gebruik ik die troep niet, liever RVS of gietijzer. Maar ik moet wel een nieuw gourmetstel, dan ontkom je daar niet echt aan.
Heeft dat ook niet te maken met de middelen die je gebruikt?

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
downtime schreef op donderdag 28 december 2017 @ 15:46:
Heeft dat ook niet te maken met de middelen die je gebruikt?
Afwasmiddel? :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Mijn pannen gaan altijd in de vaatwasser. Heeft vast wel wat negatief effect op levensduur, maar dat hij binnen twee keer poreus en dof is herken ik echt totaal niet. Na 2x ziet hij er op het oog nog in perfecte conditie uit.

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Herkenbaar, na een aantal mooie pannen van Tefal zo de gallemiesen in te hebben geholpen besloten om deze niet meer in de vaatwasser mee te nemen.

[ Voor 4% gewijzigd door Slasher op 28-12-2017 16:06 ]

Elect a clown, expect a circus.

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Hier in huis komt niets aan servies en kookartikelen wat niet in de vaatwasser kan. Als er geen aluminium vrij ligt kan het in de vaatwasser, dus ook anti-aanbakpannen gaan hier gewoon mee, zolang het laagje binnenin goed is kan het wel. Dus geen krassen in de pan veroorzaken. Gewoon met een vaatwasblokje, geen afwasmiddel in de vaatwasser doen dan schuimt het de hele straat door. En even opletten wat er in het boekje staat rondom zout en glansspoelmiddel bijvullen bij het gebruik van afwasblokjes. Ik doe overigens met mijn huidige Tefal anti-aanbakpannen (2x zo'n grote wok en een kleine koekenpan) nu al 5 jaar en ze draaien bijna elke dag mee.

[ Voor 26% gewijzigd door Frieda op 28-12-2017 15:51 ]

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Yep. Ik heb zelf geen ervaring met anti-aanbak maar kan me voorstellen dat de ene tablet wat agressiever is dan de ander.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Tefal heeft het bij mij überhaupt nog vijf jaar uitgehouden bij intensief gebruik. Die troep brokkelt vanzelf al af. Dat was overigens wel het Teflon tijdperk, dat kon minder hebben.

@Frieda een blokje is ook gewoon afwasmiddel. Ik ga natuurlijk niet met Dreft in dat bakje staan spuiten. :D

Maar jij hebt dus ook geen hout in je keuken? En goede messen?
downtime schreef op donderdag 28 december 2017 @ 15:52:
Yep. Ik heb zelf geen ervaring met anti-aanbak maar kan me voorstellen dat de ene tablet wat agressiever is dan de ander.
Zou kunnen, maar dat lijkt mij niet zulke hele grote verschillen geven tussen de bekendere merken.

[ Voor 4% gewijzigd door Gonadan op 28-12-2017 15:55 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Gonadan schreef op donderdag 28 december 2017 @ 15:54:
Tefal heeft het bij mij überhaupt nog vijf jaar uitgehouden bij intensief gebruik. Die troep brokkelt vanzelf al af. Dat was overigens wel het Teflon tijdperk, dat kon minder hebben.

@Frieda een blokje is ook gewoon afwasmiddel. Ik ga natuurlijk niet met Dreft in dat bakje staan spuiten. :D

Maar jij hebt dus ook geen hout in je keuken? En goede messen?
Haha, gelukkig! Hier in huis zit afwasmiddel in zo'n flesje voor ernstig aangekoekte zaken en de vaatwasser lust graag blokjes :)

Nee, idd geen hout en goede messen. Ik ben niet zo van het kokkerellen en snij alles met een aardappelmesje. Taarten bak ik in een siliconenvorm, het bestek mag sowieso in de vaatwasser en eten en drinken van aardewerk en glas. Dan nog plastic bakjes voor het bewaren van voedsel en die draaien ook gewoon mee. Ik heb dan ook geen gourmetstel, wel een steengrill :p

Overigens is er wel degelijk verschil bij de blokjes, de een heeft wel zo'n glansbolletje, de ander niet, en ik heb ook steevast dat bij Finish blokjes de vaatwasser een fluitend geluid gaat maken, geen idee wat het is maar bij Sun blokjes doet hij het niet!

Zit me nu net te bedenken dat het enige dat de vaatwasser niet heeft overleefd een set dubbelwandige koffieglazen van Nespresso was, daar zit zo'n bijna-gaatje in van het de gietvorm en die ging lek, wel een gek gezicht als je koffieglazen aan de binnenkant halfvol zitten met water! Maar die heeft Nespresso wel vergoed, was blijkbaar een foutje. De kleinere espressoglazen bleven wel heel.

[ Voor 24% gewijzigd door Frieda op 28-12-2017 16:12 ]

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:02

heuveltje

KoelkastFilosoof

Gonadan schreef op donderdag 28 december 2017 @ 15:43:

Ik mik altijd alles in de vaatwasser. kan het daar niet tegen dan had het maar geen keukengerei moeten worden. :) Ik heb meestal gewoon vrij goedkope pannen, en die doen daar niet moeilijk over, iig niet na 2 keer. Na een aantal jaar wel, maar geen idee of dat aan de vaatwasser ligt, ik ben er ook niet heel voorzichtig mee verder >:)

Ook een aantal houten pollepels en spatels, welke gewoon de vaatwasser in gaan. Houden zich tot nu toe prima. Ik had ooit zo'n cheap-ass keramisch mes met houten handvat, en die rammelt nu wel wat.
Mijn overige messen houden zich ook gewoon goed en scherp.

Enige wat echt fout was gegaan waren een aantal winnie de poeh bekers, Die waren na 1 keer veranderd van een kleurenafbeelding naar een kleurplaatje :P

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Ik gooi mijn pannen (incl die met aanbaklaag) ook gewoon in de vaatwasser. Merk niks van minder kwaliteit daarna.

Ok, dan gaat de pan misschien 9,9 jaar mee ipv 10,0 jaar. Nou, Lekker Boeiuh. Het is een gebruiksvoorwerp, geen toekomstig museumstuk. Gebruiksvoorwerpen slijten nu eenmaal bij gebruik.

Moet er wel bij zeggen dat ik niet die ranzig agressieve vaatwastablet-troep gebruik, maar een wat minder agressief los poeder., plus los zout en hoogglansmiddel erin gooi. Ik heb één keer gezien (bij iemand anders) wat zo'n tablet voor schade kan aanrichten. Thanks. but no thanks! :X

Enige wat ik niet in de vaatwasser gooi is spullen van hout (snijplanken etc). Heb één keer zonder erbij na te denken een houten snijplank in de vaatwasser gedaan. Daarna haalde ik hem in 2 stukken er weer uit, precies doormidden gebroken :P

Virussen? Scan ze hier!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:43
Er zijn een hoop dingen waardoor iets niet vaatwasser bestendig is

1) Kan niet goed tegen warmte. Vooral plastic dingen.
2) Erosie van lang bespoten worden met water. Vooral scherpe messen en dun glaswerk
3) Kan niet tegen het vaatwasmiddel. Anti-aanbak en gietijzeren pannen hebben hier last van.
4) Kan niet tegen het lang vochtig zijn. Vooral dingen met een houten handvat.

Wat anti-aanbak laag betreft heb je er bijna geen last van als je de pan daarna weer invet. Of meteen gebruikt.

TheS4ndm4n#1919

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Ik gooi ook alles in de vaatwasser en gebruik goede pannen. En laat een goede huis/tuin/keuken koekenpan eens 50,- kosten.

Dan maakt het mij niet zoveel uit dat hij na 5-6 jaar vervangen moet worden ipv 7-8. Overigens lijken alle pannen het nu ook gewoon prima te houden.

Maar, zelfs als het na 2-3 was zou ik dat verkiezen boven zelf wassen.

[ Voor 10% gewijzigd door PWM op 28-12-2017 16:57 ]

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02:23

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Hangt een en ander ook niet af van de betreffende machine en het gebruikte programma? Uiteraard in combinatie met de gebruikte blokjes?

Ik gebruik Sun Expert blokjes en die "slopen" tot op heden weinig, waarbij ik wel duur spul zoals mooie pannen of Japanse messen even met de hand afwas.

Ander spul wat er uiteindelijk niet tegen kan is zo weer vervangen.

Specs

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Op het messenset en de houten snijplank na gaat alles erin. En van tevoren iets afspoelen doe ik ook niet, dan moet de vaatwasser maar wat beter z'n best doen ;)

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
toolkist schreef op donderdag 28 december 2017 @ 19:50:
Op het messenset en de houten snijplank na gaat alles erin. En van tevoren iets afspoelen doe ik ook niet, dan moet de vaatwasser maar wat beter z'n best doen ;)
Dat wordt zelfs afgeraden door de fabrikanten, dan wordt het minder zuinig. :P
Alleen los vuil eraf halen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:49
Mijn ervaringen met die "teflon" antiaanbakpannen is ook minder geworden. Het lijkt net alsof ze de laatste jaren sneller slijten in de vaatwasser: laag wordt dof en antiaanbakwerking wordt minder.

Maar er zijn zoveel variabelen dat ik er de vinger niet op kan leggen: verandering van de antiaanbaklaag, verschil in merk / winkel, verschil in vaatwasmiddel (van tablet met los zout/glansmiddel naar finish/sun all-in-one). Ik koop om de 1-2 jaar dus maar een nieuwe koekenpan bij de Ikea (die overigens niet als vaatwasserbestendig worden verkocht).

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Teflon in pannen is sinds 2015 verboden, misschien is dat het ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-05 18:08

Barrycade

Through the...

Aluminium pannen met anti aanbaklaag doen wij ook niet meer in de vaatwasser.
En dus ook niet de grillplaat van de gourmetset want dat is wachten op ongelukken.

Als het aluminium bloot ligt wordt het opgevreten door de vaatwasser.

Sinds ik die pannen er niet meer in doe maar even op het handje blijft de anti aanbaklaag ook veel beter.

Maar een gourmetset gebruik je niet dagelijks dus even op het handje is voor mij niet zo'n probleem. Er is meestal dan toch zo veel vaat dat ik toch al dingen op d hand er bij doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:00

vhal

ಠ_ಠ

Ik gooi min of meer alles in de vaatwasser behalve de koekenpannen van staal (zo’n DeBuyer ding). Pannen met antiaanbaklaag hebben wij niet.

Overigens gebruiken wij apart zout, glansspoel en zeep ipv de all-in-one meuk (al is zo’n blokje wel weer goed voor de wasmachine te ontvetten :P )

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08:41

Typhone

Who Dares Wins

Wij gooien alleen bestek, servies, glas en laffe kunststof bakjes in de vaatwasser.
M'n messenset mag nog niet eens kijken naar de vaatwasser en alle houten snijplanken (goedkoop en duur) idem dito niet.

Pannen gaan bij ons never in de vaatwasser.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 06-05 08:37
wildhagen schreef op donderdag 28 december 2017 @ 16:33:

Moet er wel bij zeggen dat ik niet die ranzig agressieve vaatwastablet-troep gebruik, maar een wat minder agressief los poeder., plus los zout en hoogglansmiddel erin gooi. Ik heb één keer gezien (bij iemand anders) wat zo'n tablet voor schade kan aanrichten. Thanks. but no thanks! :X
Na 10 jaar gebruik van deze 'tabletten' van alle merken (is maar net wat er in de aanbieding is) nog niet meegemaakt dat er iets kapot uit de vaatwasser kwam (oke.. steakmessen met houten handvat van de Xenos warden soort werpmessen zonder handvat).
Ben dus erg benieuwd welke schade die blokjes aanrichten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Gadgeteer schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 14:36:
[...]

Na 10 jaar gebruik van deze 'tabletten' van alle merken (is maar net wat er in de aanbieding is) nog niet meegemaakt dat er iets kapot uit de vaatwasser kwam (oke.. steakmessen met houten handvat van de Xenos warden soort werpmessen zonder handvat).
Ben dus erg benieuwd welke schade die blokjes aanrichten?
Inderdaad, voor de normale vaat gaat er bij mij ook al jaren helemaal niets mis. Juist vroeger met los poeder en spoelglans (zeg jaren '80) bleef er vuil achter en werden je glazen dof met krassen. Nu komen de meest tere wijnglazen er "kristalhelder" weer uit en is overig servies brandschoon zonder enige schade.

Ik had voor de kerst een nieuwe RVS (Horeca select) pan gekocht omdat ik een pan nodig had waar ik 4 grote parelhoen borsten tegelijk in kon bakken. Prima gelukt, maar het aanbaksel kreeg ik met handwas en flink boenen toch niet goed weg.
Dan maar in de machine, is toch geen dure pan.... Nou, de pan blinkt nu nog meer dan vlak na de aanschaf ;)

Dus misschien mogen die tabs wel agressiever zijn dan Dreft of Dubro, ze maken ook veel beter schoon zonder sporen achter te laten. Alleen houten snijplanken of peperdure Japanse messen zijn een no-go, maar daar zijn we het geloof ik unaniem over eens.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:34

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Eigenlijk alles gaat hier in de vaatwasser. Ook de plaat van het gourmetstel en de pannetjes. Gaat gewoon goed. Koekenpannen van de AH actie (prima spul) en een Sola bestekset (ook prima spul). Kost ook allemaal de wereld niet als je het moet vervangen. En gaat al 5 jaar goed allemaal. Ook die blokjes.

Het is tegenwoordig denk ik meer een afweging van vervangingskosten tegen gemak. Ik kies structureel voor het laatste :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackadder91
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 07:56
Navi schreef op donderdag 28 december 2017 @ 22:07:
Teflon in pannen is sinds 2015 verboden, misschien is dat het ;)
Fout. PFOA, een grondstof van 1 van de manieren om teflon te maken, wordt op basis van een vrijwillig initiatief van de fabrikanten niet meer gebruikt. Teflon mag je nog steeds gebruiken en is bij correct gebruik gewoon veilig.

In principe is een vaatwasser bij goed gebruik niet heel veel agressiever dan een handwas. Het probleem ligt vooral in de hogere temperatuur (80 in de vaatwasser tegenover 40.C bij een handwas) waar vooral hout slecht tegen kan. Dan ook de hogere pH (basischer) bij een vaatwasser wat slecht kan zijn bij niet-geanodiseerd aluminium en natuurlijk het langere contact met water. De andere problemen ontstaan vooral door het achteloos insmijten van de vaat.

Ik heb laatst mijn ouders een cursus "hoe gebruik ik de vaatwasser correct" gegeven aangezien hij stonk, het niet schoon werd etc. Het klink raar maar in principe is een vaatwasser niet geschikt voor vuile vaat, je kan het beter zien als finishing touch voor voorgespoelde vaat. Dus eerst met wat sprayzeep en warm water het ergste er af, pannen even nakoken met evt. wat soda. Veel vaatwassers hebben een filter dat niets voorstelt omdat er een royale overloop op zit zodat er alsnog deeltjes in het systeem komen i.e. spaghetti in je glazen. In de vaatwasser als zeep kan je van alles gebruiken: het ouderwetse poeder werkt het beste, wat soda en dasty ook of zelfs een schepje biotex. zolang er maar een basisch ingredient in zit, enzym en zeepstof. Ook als je "3 in 1" tabletten gebruikt altijd het zout en glansspoel bijvullen en gebruiken! Die tabletten zijn helaas de grootste onzin, gebruik ze liever niet. Verder alles goed positioneren, het bestek netjes los van elkaar in een bovenlade leggen. Eens in de zoveel tijd een zeer hete was met wat soda draaien, filters schoonmaken, sproeiers checken en met een doekje rond de rubbers afdoen.
Met al die voorzorgsmaatregelen is het mijn ouders gelukt om van ranzige en doffe glazen en roestplekken op het bestek te gaan naar elke keer 100% schone en droge vaat zonder beschadigingen, terwijl alles er tegelijkertijd ingaat: bestek, wijnglazen, voorgespoelde borden en pannen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
blackadder91 schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 15:58:
Het klink raar maar in principe is een vaatwasser niet geschikt voor vuile vaat, je kan het beter zien als finishing touch voor voorgespoelde vaat.
Veel verder van de waarheid had je bijna niet af kunnen zitten. :D

Wat wel klopt is dat het systeem kan vervuilen. Daarom moet je de vaatwasser dan ook gewoon regelmatig schoon maken, ook filter en sproei armen even uit elkaar. En regelmatig even zo'n heet programma, eventueel met van dat agressieve schoonmaakspul.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackadder91
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 07:56
ik weet dat fabrikanten het erbij zetten, maar kijk maar eens naar je was resultaten bij dirty of clean loading. Helaas hebben veel vaatwassers een brak filterontwerp zoals ik al zei: je hebt die geperforeerde ijzerplaat met daarop de insteekfilter die een cm uitsteekt. Bovenop de insteekfilter zit vaak een soort bol met grotere gaten: dit is de overloop. Alles wat hier doorheen gaat, komt rechtstreeks ongefilterd in de pomp en daarna in de sproeiarmen waar het de boel verstopt. Nu lijkt dat een situatie die bijna nooit voorkomt maar dan moet je voor de grap maar eens het volume van de bak bij de overloop hoogte berekenen en correleren aan de hoeveelheid water die bij een wasbeurt wordt gebruikt of beter nog: laat een gopro het filmen. Bij de 5 vaatwassers die ik al onderhanden heb genomen zie je een mooi draaikolkje op die overloop. Het is ook te testen door een bord met nog rijstkorrels erop mee te laten draaien: alle sproeigaatjes verstopt met rijst ^^.

Wat trouwens ook een nadeel is: veel vaatwassers hebben om water besparen eigenlijk te weinig fases. Sommigen durven zelfs te beginnen met een zeepfase, dan even wegpompen en gelijk naspoelen met een paar liter water + glansspoel. Terwijl er toch echt minimaal 1 tussen spoeling nodig is om de meeste shit weg te krijgen, zeker als er niet is voorgespoeld. Maar goed, dit is meestal in de monteurs modus nog wel in te programmeren of te vinden bij een een niet-eco modus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Dat is gewoon een kwestie van het juiste programma kiezen. In het boekje staat feilloos aangegeven welke fases er zijn.

Zoals ik al eerder schreef gaat het erom dat je losse etensresten weg haalt, de rest moet je gewoon lekker laten zitten. Als jij graag eerst met de hand wilt wassen moet je dat vooral doen, maar het slaat nergens op. Maar goed, we kunnen er nog wel even over door gaan, het is echter nogal off topic afgezien het over vaatwasserbestendig gaat. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:49
Gonadan schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 16:10:
[...]
En regelmatig even zo'n heet programma, eventueel met van dat agressieve schoonmaakspul.
De methode zoals hier beschreven door 'Henny' voer ik minstens 1x per jaar uit om de vaatwasser fris te houden. Ook is het aan te raden (net als bij wasmachine) om de klep na gebruik open te laten staan. Het apparaat kan dan goed opdrogen van binnen waarmee je het muf ruiken voorkomt.

[ Voor 27% gewijzigd door ThinkPad op 29-12-2017 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Gonadan schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 16:31:
Maar goed, we kunnen er nog wel even over door gaan, het is echter nogal off topic afgezien het over vaatwasserbestendig gaat. ;)
Precies, anders had de topic titel wel "Het grote vaatwasser ervaringen topic" geheten.... ;)

Voor de bestendigheid is het vooral een kwestie van gezond verstand gebruiken en de handleiding/instructies (indien aanwezig) goed lezen. Bijvoorbeeld voor mijn foodprocessor geeft Kenwood duidelijk aan dat de slagroomklopper en het snijmes niet in de machine mogen, de rest wel.

Specs

Pagina: 1