[BBG] Basisgamesysteem - januari 2018

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10:03

Bolletje

Moderator Harde Waren
Topicstarter

[BBG] Basisgamesysteem - januari 2018

In de laatste week van december ook nog een topic voor de best buy guide van januari 2018, gericht op een basisgamesysteem. Voorgaande keer was een soortgelijk systeem besproken, maar toen is er gekozen om wat meer geld te spenderen zodat een GTX 1070 en 16 GB werkgeheugen mogelijk is. Deze keer gaan we juist de andere kant op, door te besparen op deze twee onderdelen.

Enkele uitgangspunten van het onderstaande systeem:
  • AMD Ryzen 1600 weer als processor, omdat de i5 8400 nog steeds niet leverbaar is. Ook de goedkopere s1151v2 moederborden met andere chipsets zijn er nog niet, waardoor de i3 8100 ook minder interessant is. Standaard processorkoeler.
  • GTX 1060 6GB biedt veel waar voor z'n geld. De versie van Gigabyte heeft een goede koeler en is redelijk goedkoop.
  • Standaard 8 GB werkgeheugen, maar het werkgeheugen kan je op een later moment nog uitbreiden omdat het moederbord vier geheugensloten heeft. De kosten zijn hierdoor aanzienlijk lager.
  • De ssd van 525GB is in eerste instantie groot genoeg voor wat games. Een extra harde schijf is ook makkelijk toe te voegen.
  • Voeding is basaal, maar redelijke kwaliteit en semi-modulair. Het vermogen is ruim voldoende.
  • Behuizing is heel persoonlijk; kan evt. nog goedkoper door een behuizing van ~45 euro te kiezen..
Al met al blijf je dan onder de 1000 euro.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler€ 194,-€ 194,-
1MSI B350 PC Mate€ 82,95€ 82,95
1Gigabyte GeForce GTX 1060 WINDFORCE OC 6G€ 296,90€ 296,90
1NZXT S340 Zwart€ 65,95€ 65,95
1Crucial Ballistix Sport LT BLS2C4G4D240FSB€ 96,29€ 96,29
1Corsair CX450M€ 49,50€ 49,50
1Crucial MX300 2,5" 525GB€ 133,90€ 133,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 919,49

Ik ben me ervan bewust dat het topic er op het laatste moment er is; excuses daarvoor. , Er zijn geen grote wijzigingen (zowel qua nieuwe producten als in de prijs) ten opzichte van de vorige keer, dus hopelijk kan er nog wel feedback komen op de kleine wijzigingen.

[ Voor 23% gewijzigd door Bolletje op 28-12-2017 13:11 ]

• Farai
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 02-09 21:28
Kleine vraag, waarom niet de BLS2C4G4D26BFSB? Is zo te zien net iets sneller en net iets goedkoper toch? Of zie ik dan wat anders over het hoofd?

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:45
@Bolletje De voorgaande keer bestond het basisgamesysteem uit een Ryzen 3 1200 en GTX 1060 3GB. Het mainstreamgamesysteem bestond uit de R5 1600, 16GiB en een GTX 1070.

€1000 is geen basisgamesysteem imho.

Dus, gaan we voor een basis of mainstream gamesysteem?

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Ik begrijp echt niet waarom er elke twee maanden willekeurig een voorbeeldsysteem geproduceerd moet worden, waar de voorwaarden en benoeming telkens veranderen. Ik mis echt de logica waarom er niet gewoon een €600, €800, €1000 en een €1200 systeem samengesteld kan worden dat pas word veranderd als dit echt zin heeft, zoals met nieuwe hardware. Afijn, dat is een andere discussie die hier niet gevoerd moet worden.

Ik wil wel een paar dingen om gaan gooien omdat prijzen fluctueren, inzichten veranderen of omdat ik het er botweg niet mee eens ben. :P

-Ik ben eigenlijk een beetje klaar met MSI hun AM4 aanbod. We hebben nu heel wat microcode updates gehad, en nog steeds duiken er topics op waar mensen problemen hebben met hun RAM en MSI bordjes. Verder weet ik niet waar ze mee bezig zijn met MSI, maar de problemen oplossen is het in ieder geval niet. De MSI PC Mate heeft bijvoorbeeld nog steeds niet een nieuwe BIOS met AGESA 1071 gehad. Onderhand is dan het moment aangekomen dat de iets lagere prijs, niet meer opweegt tegen algehele functionaliteit. Ik wil dus de ASUS Prime aan gaan raden.
-Deze GTX1060. Niet omdat die nu zo geweldig is, maar meer omdat het RX580 aanbod nog steeds fluctueert. De afgelopen weken kon je een goede RX580 krijgen voor minder dan €300, en dan is dit de betere keuze. Op het moment weer niet. Dus liever ook een RX580, maar als het niet anders kan een GTX1060.
-Ik pak gewoon een 275GB SSD en een 2TB HDD. Kan je W10, office, browser en een paar veel gespeelde games kwijt, de rest op de HDD. Genoeg games waar het ook weinig tot niks uitmaakt of het op een SSD staat. Wel een stuk goedkoper.
-Deze kast is stiekem een pareltje. Kabelmanagement is wat krap, maar voor de rest is dit een erg leuke kast. Verder heeft deze kast wel airflow, in tegenstelling tot veel van de dicht gelaste metalen dozen met raampje. Ik vind de meeste kasten van het moment echt gruwelijk vanwege de raampjes en RGB troep, maar deze gaat nog wel omdat de rest tenminste functioneel is.
-8GB 3000MHz ram voor nauwelijks meer dan 2400MHz.
-Deze voeding is gewoon een stuk stiller dan die van Corsair. Dat weegt ruim op tegen semi modulair zijn.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler€ 194,-€ 194,-
1Asus Prime B350-Plus€ 93,-€ 93,-
1Gigabyte GeForce GTX 1060 WINDFORCE OC 6G€ 296,90€ 296,90
1Seagate Barracuda, 2TB€ 61,95€ 61,95
1Fractal Design Focus G Grijs€ 46,95€ 46,95
1Corsair Vengeance LPX CMK8GX4M2B3000C15R€ 107,15€ 107,15
1be quiet! Pure Power 10 400W€ 50,51€ 50,51
1Crucial MX300 2,5" 275GB€ 81,24€ 81,24
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 931,70

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Ook al is het geheugen verschrikkelijk duur op het moment, 8GB is voor een gamesysteem als dit met een Ryzen 5 1600 en GTX 1060 6GB of iets vergelijkbaars gewoon simpelweg te weinig. Er zijn namelijk gewoon games waar je eigenlijk wel meer dan 8GB moet hebben, 8GB gaat gewoon ten koste van de prestaties.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

-The_Mask- schreef op donderdag 28 december 2017 @ 18:59:
Ook al is het geheugen verschrikkelijk duur op het moment, 8GB is voor een gamesysteem als dit met een Ryzen 5 1600 en GTX 1060 6GB of iets vergelijkbaars gewoon simpelweg te weinig. Er zijn namelijk gewoon games waar je eigenlijk wel meer dan 8GB moet hebben, 8GB gaat gewoon ten koste van de prestaties.
Ik vind het zelf ook verre van ideaal, maar wat kan je anders?
We zitten op het punt waar de overslag van 8GB naar 16GB plaatsvind, en geheugen is juist nu zo duur geworden. Je kan er 16GB van maken, dan ga je net over de €1000, maar of het optimaal is. Je kan natuurlijk naar 2400MT/s of 2666MT/s kijken als compromis. Dat scheelt ongeveer €20 ten opzichte van 3000MT/s.

Hetzelfde dilemma heb je nu met GPU's. Veel games zitten zo rond de 3,2/3,3GB vram, waardoor de GTX1060 3GB eigenlijk afvalt. Toch komt die er regelmatig weer uit als enige optie, ondanks dat ik ertegen protesteer. :+

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NitroX infinity
Zo erg lijkt het verschil tussen 8GiB en 16GiB nou ook weer niet te zijn;

YouTube: How much RAM do gamers need? 4GB vs. 8GB vs. 16GB vs. 32GB

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10:03

Bolletje

Moderator Harde Waren
Topicstarter
Farai schreef op donderdag 28 december 2017 @ 14:53:
Kleine vraag, waarom niet de BLS2C4G4D26BFSB? Is zo te zien net iets sneller en net iets goedkoper toch? Of zie ik dan wat anders over het hoofd?
Dat is één module; dan mis je het voordeel van dual-channel.

@NitroX infinity als variant op het mainstreamgamesysteem, met de GTX 1070, 16GB RAM en AMD 1600 in de vorige editie. We moeten misschien nog eens naar die namen van systemen gaan kijken...

@DaniëlWW2 Over bijna alle AM4-moederborden met Ryzen zijn problemen te vinden, zo ook van de MSI, maar ook de Asus: https://rog.asus.com/foru...50-F-GAMING-issues/page47
We hebben de MSI mate al eerder aangeraden en veel gebruikers hebben het ook werkend. Hoeft natuurlijk niet per se dat moederbord te zijn, maar de Asus is duurder en biedt zo snel niet veel meer.
Videokaart OK, die had ik ook. Qua opslag is het makkelijker later uit te breiden met een harde schijf dan eerst met een kleinere ssd te zitten.
De voorgestelde behuizing is niet goed verkrijgbaar, staat ook bij veel winkels 0 op voorraad bij leverancier. Kan als alternatief worden meegenomen :)

Qua hoeveelheid werkgeheugen zit het inderdaad een beetje op een kantelpunt. Het prijsverschil is ongeveer 70 euro, waardoor het mij hierbij wel een idee om te starten met minder. Je hebt nog de optie om op een later moment makkelijk uit te breiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
Bolletje schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 02:41:
[...]

@NitroX infinity als variant op het mainstreamgamesysteem, met de GTX 1070, 16GB RAM en AMD 1600 in de vorige editie. We moeten misschien nog eens naar die namen van systemen gaan kijken...

[...]
Die namen moeten gewoon verdwijnen en met budgetten gaan werken; GamePC €xyz, Workstation €abcd, enz.

Pagina: 1