PC voor langere tijd van stroom nadelig? (ssd?)

Pagina: 1
Acties:

• dennis_rsb
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:38
Hoi,

Dit is iets wat mij de laatste tijd bezig houd. Ik heb hier een reserve pc staan, maar hij staat eigenlijk een beetje in de weg, ik gebruik hem nu niet. Ik wil hem eigenlijk hier in de inloopkast opbergen.

De volgende vragen houden mij bezig:

1. Is het schadelijk voor de SSD (Samsung 830 series zit er in) Ik lees op internet mensen die posten dat er na een paar maanden bad sectors op zaten en/of dataverlies.

2. Het bios batterijtje gaat leeg lijkt mij? Maar die zijn niet zo duur zag ik op internet mocht het nodig zijn om die te vervangen.

3. Overige aandachtspunten?

Als het aan mij ligt wil ik hem dus opbergen in de inloopkast tot ik hem nodig heb. Dit kan binnen nu en een paar maanden zijn, maar kan ook een paar jaar zijn. Het is ook afhankelijk wat er bij mijn broers stuk gaat. De PC is nog te goed imo voor internet gebruik en lichte gaming om hem weg te doen. (Phenom X4 955 BE, 8 GB RAM, SSD, voeding van be quiet van minder als 1 jaar oud)

Ben benieuwd naar jullie visie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
Niemand? Ik heb inmiddels bij de buren ook nog wat antwoorden gekregen, maar desondanks ben ik ook benieuwd naar jullie visie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 27-09 17:47
Wat is een tijdje ? Ik heb op werk systemen in spare staan die er soms al jaren staan en die doen het ook prima.

Lijkt mij geen probleem dus

[ Voor 76% gewijzigd door HKLM_ op 29-12-2017 13:09 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:13
1. Ze geven 3 jaar garantie. Dus ik verwacht dat de data minimaal 3 jaar intact blijft. Maar dat is geen excuus om backups over te slaan. De realiteit zal langer zijn. Maar ik zou er geen 25 jaar op vertrouwen.

2. Dan verlies je de klok of UEFI instellingen. Zo spannend is dat niet. Nieuwe CR2032 erin en wellicht even de boot volgorde weer goed zetten en de tijd instellen.

3. Vocht. Bewaar hem gewoon binnen. Dus niet in je schuur, of badkamer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Een SSD krijgt geen bad sectors, niet van lang aan en niet van lang uit staan. Data gaat ook niet verloren, de gebruikte chips hebben geen constante voeding nodig zoals bv. RAM geheugen dat wel heeft.

Vraag me wel af waarom je zo'n oud ding jaren gaat bewaren. Als je hem over 2 jaar nodig hebt ben je al 3 weken bezig met Windows Updates eroverheen jakkeren.
Verkopen en een tweedehands notebookje kopen wat je makkelijk eens aansluit is veel handiger lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
jeroen3 schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 13:23:
1. Ze geven 3 jaar garantie. Dus ik verwacht dat de data minimaal 3 jaar intact blijft. Maar dat is geen excuus om backups over te slaan. De realiteit zal langer zijn. Maar ik zou er geen 25 jaar op vertrouwen.

2. Dan verlies je de klok of UEFI instellingen. Zo spannend is dat niet. Nieuwe CR2032 erin en wellicht even de boot volgorde weer goed zetten en de tijd instellen.

3. Vocht. Bewaar hem gewoon binnen. Dus niet in je schuur, of badkamer.
De SSD is al wel 5 jaar oud, maar werkt nog perfect. Dataverlies vind ik niet erg, bad sectors of andere fysieke schade door stilstand zou zonde zijn. Betreft punt 2, leeg bios batterijtje is geen ramp idd. Hoewel dat misschien ook zo'n vaart niet loopt? Afhankelijk hoe de staat nu is van de batterij en hoelang hij zonder stroom is. Ik bewaar hem idd binnen, ik heb een inloopkast waar wat computeronderdelen en kabels zijn opgeslagen :)
Verwijderd schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 13:27:
Een SSD krijgt geen bad sectors, niet van lang aan en niet van lang uit staan. Data gaat ook niet verloren, de gebruikte chips hebben geen constante voeding nodig zoals bv. RAM geheugen dat wel heeft.

Vraag me wel af waarom je zo'n oud ding jaren gaat bewaren. Als je hem over 2 jaar nodig hebt ben je al 3 weken bezig met Windows Updates eroverheen jakkeren.
Verkopen en een tweedehands notebookje kopen wat je makkelijk eens aansluit is veel handiger lijkt me.
Ah oke! Thanks, ik vond het al een raar verhaal. Betreft dataverlies, dat wist ik niet, ik dacht dat data verloren kon gaan op een SSD na lange stilstand. Maar zelfs dat maakt mij niet uit, mij gaat het om de fysieke slijtage/defecten aan de SSD en andere componenten.

Betreft verkopen:Tenzij ik dan meteen de nieuwste build van Windows 10 installeer, dan is hij snel up&running. Ik heb al 2 laptops. Maar imo is het zonde om dit systeem weg te doen. Ik heb 2 broers. Hun hebben totaal 3 computers. Dus altijd handig als backup voor bij hun of bij mezelf. Hij is lekker stil, degelijke voeding, prima snelheid voor huis-tuin-keukenwerk. En op Marktplaats of V&A krijg je toch weinig voor dit soort systemen.
HKLM_ schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 13:08:
Wat is een tijdje ? Ik heb op werk systemen in spare staan die er soms al jaren staan en die doen het ook prima.

Lijkt mij geen probleem dus
Misschien een paar maanden tot een jaar of 2-3. Zitten er in die system op je werk die in de opslag staan een SSD?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

dennis_rsb schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 13:53:
Betreft verkopen:Tenzij ik dan meteen de nieuwste build van Windows 10 installeer, dan is hij snel up&running. Ik heb al 2 laptops. Maar imo is het zonde om dit systeem weg te doen. Ik heb 2 broers. Hun hebben totaal 3 computers. Dus altijd handig als backup voor bij hun of bij mezelf. Hij is lekker stil, degelijke voeding, prima snelheid voor huis-tuin-keukenwerk. En op Marktplaats of V&A krijg je toch weinig voor dit soort systemen.
Over 3-5 jaar is het helemaal niks meer waard en heeft het waarschijnlijk staan verstoffen? Kan je beter nu wat centen pakken en als het nodig is, iets terugkopen wat een stuk couranter is. Nog los van het hele moeten opslaan en bijhouden. Het is maar de vraag of het over een paar jaar nog werkt en of je nog Win10 erop kan krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 27-09 17:47
dennis_rsb schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 13:53:
[...]

De SSD is al wel 5 jaar oud, maar werkt nog perfect. Dataverlies vind ik niet erg, bad sectors of andere fysieke schade door stilstand zou zonde zijn. Betreft punt 2, leeg bios batterijtje is geen ramp idd. Hoewel dat misschien ook zo'n vaart niet loopt? Afhankelijk hoe de staat nu is van de batterij en hoelang hij zonder stroom is. Ik bewaar hem idd binnen, ik heb een inloopkast waar wat computeronderdelen en kabels zijn opgeslagen :)

[...]

Ah oke! Thanks, ik vond het al een raar verhaal. Betreft dataverlies, dat wist ik niet, ik dacht dat data verloren kon gaan op een SSD na lange stilstand. Maar zelfs dat maakt mij niet uit, mij gaat het om de fysieke slijtage/defecten aan de SSD en andere componenten.

[...]

Misschien een paar maanden tot een jaar of 2-3. Zitten er in die system op je werk die in de opslag staan een SSD?
Yes die hebben we ook, is geen probleem.

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Een SSD moet regelmatig van stroom worden voorzien. Daarvoor moet niet alleen de stekker in het stopcontact zitten, maar moet de pc ook worden aangezet, want van de biosbatterij krijgt de SSD geen spanning. Doe je dat niet, dan valt er inderdaad af en toe een bitje om. Mijn ervaring is dat dat binnen een paar maanden al gebeurt en je daar in praktijk vaak niets van merkt (geen onleesbare sectoren, scandisk vindt niets), al loop je wel risico op onverklaarbare crashes en zichtbare beschadigingen in foto's. Windows kun je met dism weer repareren, foto's kun je terughalen uit een backup.

Je kunt het zelf in de gaten houden met https://github.com/ambv/bitrot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
HKLM_ schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 14:37:
[...]

Yes die hebben we ook, is geen probleem.
Ah oke :P Thanks.
GlowMouse schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 14:38:
Een SSD moet regelmatig van stroom worden voorzien. Daarvoor moet niet alleen de stekker in het stopcontact zitten, maar moet de pc ook worden aangezet, want van de biosbatterij krijgt de SSD geen spanning. Doe je dat niet, dan valt er inderdaad af en toe een bitje om. Mijn ervaring is dat dat binnen een paar maanden al gebeurt en je daar in praktijk vaak niets van merkt (geen onleesbare sectoren, scandisk vindt niets), al loop je wel risico op onverklaarbare crashes en zichtbare beschadigingen in foto's. Windows kun je met dism weer repareren, foto's kun je terughalen uit een backup.

Je kunt het zelf in de gaten houden met https://github.com/ambv/bitrot
Maar uit jouw verhaal begrijp ik dat het puur gaat om dataverlies gaat maar niet om fysieke schade? Want dat Windows om zeep is maakt me niks uit. Die installeer ik dan wel opnieuw, maar het gaat mij puur om schade aan de SSD fysiek gezien.
Verwijderd schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 14:20:
[...]

Over 3-5 jaar is het helemaal niks meer waard en heeft het waarschijnlijk staan verstoffen? Kan je beter nu wat centen pakken en als het nodig is, iets terugkopen wat een stuk couranter is. Nog los van het hele moeten opslaan en bijhouden. Het is maar de vraag of het over een paar jaar nog werkt en of je nog Win10 erop kan krijgen.
Er staat al Windows 10 op. Het ding is, meeste mensen kopen tegenwoordig Intels, en geen oudere stroomvretende Phenom X4's. Ik snap wel waar je op doelt hoor, maar de kans is redelijk aanwezig dat binnen nu en een paar jaar die machine echt wel ingezet gaat worden. Mijn broer zijn pc is ook ondertussen bijna 5 jaar oud en zn 2de pc is ook een samenraapsel van onderdelen die ik heb samengesteld. Van mijn andere broer is de pc 4 jaar oud. Ze hebben wel het geld om te vervangen, maar als ik een mooi bakkie nog heb is het meegenomen natuurlijk. Maar ik ga erover nadenken. Ik weet alleen niet wat ik er voor kan vangen, want op MP en V&A staan weinig pc's met een PhenomX4.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iCore
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 03:26
dennis_rsb schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 14:43:
maar de kans is redelijk aanwezig dat binnen nu en een paar jaar die machine echt wel ingezet gaat worden.
Verkoop hem nou maar. 'Maar de kans is redelijk aanwezig' Je gaat de PC vast niet meer gebruiken, en over een paar jaar gaat die naar de schroot.

Don't let perfect be the enemy of good.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iCore
Als je de volledige specs van je PC geeft. Zou ik kunnen bedenken wat je ervoor zou kunnen vragen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

dennis_rsb schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 14:43:
Er staat al Windows 10 op. Het ding is, meeste mensen kopen tegenwoordig Intels, en geen oudere stroomvretende Phenom X4's. Ik snap wel waar je op doelt hoor, maar de kans is redelijk aanwezig dat binnen nu en een paar jaar die machine echt wel ingezet gaat worden. Mijn broer zijn pc is ook ondertussen bijna 5 jaar oud en zn 2de pc is ook een samenraapsel van onderdelen die ik heb samengesteld. Van mijn andere broer is de pc 4 jaar oud. Ze hebben wel het geld om te vervangen, maar als ik een mooi bakkie nog heb is het meegenomen natuurlijk. Maar ik ga erover nadenken. Ik weet alleen niet wat ik er voor kan vangen, want op MP en V&A staan weinig pc's met een PhenomX4.
Ik heb geen idee hoe oud de specifieke processor is, maar volgens de Pricewatch zijn ze in april 2009 op de markt gekomen en waren ze tot eind 2012 leverbaar.

Wat in het gunstigste geval betekent dat je 5 jaar oude CPU hebt, en in het ongunstigste geval een 8 jaar oude.

Wie ga je daar nog blij mee maken in 2018-2019? Voor 300 euro heb je een krachtigere laptop met 2 jaar garantie....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
iCore schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 14:49:
[...]

Verkoop hem nou maar. 'Maar de kans is redelijk aanwezig' Je gaat de PC vast niet meer gebruiken, en over een paar jaar gaat die naar de schroot.
Ik bepaal uiteindelijk zelf wat ik er mee doe, hoe goed bedoeld deze adviezen ook zijn. Ik vraag gewoon of hij slijt door stilstand dus SSD/voeding etc.
iCore schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 14:50:
Als je de volledige specs van je PC geeft. Zou ik kunnen bedenken wat je ervoor zou kunnen vragen. :)
Zou fijn zijn als je een inschatting wil maken idd :)

Be Quiet Pure Power 10 voeding van 400 watt (modulair) aangekocht ergens begin dit jaar.
Asrock 770 Extreme 3 (am3)
AMD Phenom II X4 955 BE
2x4 GB DDR3 geheugen 1333mhz (ik meen van corsair, en anders was het crucial)
Samsung 830 SSD van 128 GB
Los basic videokaartje MSI GeForce 210 1GB
DVD brander
Cardreader
Simpele behuizing van 30-40 euro destijds in 2011 :P
Verwijderd schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 14:54:
[...]

Ik heb geen idee hoe oud de specifieke processor is, maar volgens de Pricewatch zijn ze in april 2009 op de markt gekomen en waren ze tot eind 2012 leverbaar.

Wat in het gunstigste geval betekent dat je 5 jaar oude CPU hebt, en in het ongunstigste geval een 8 jaar oude.

Wie ga je daar nog blij mee maken in 2018-2019? Voor 300 euro heb je een krachtigere laptop met 2 jaar garantie....
Zou goed kunnen dat die CPU uit die tijd was. Is inderdaad oud, maar het gaat niet alleen om specs, als je kijkt hoe vlot dat ding is met huis-tuin-keukengebruik icm 8 GB geheugen en die SSD sta je versteld. Wel is het zo als je er op gaat gamen of renderen of andere zware dingen dat hij wel eigenlijk te kort schiet. GTA V draait beter op mijn i3 6100 dan op die Phenom X4.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

dennis_rsb schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 14:57:

Be Quiet Pure Power 10 voeding van 400 watt (modulair) aangekocht ergens begin dit jaar.
AMD Phenom II X4 955 BE
DVD brander
Cardreader
Simpele behuizing van 30-40 euro destijds in 2011 :
Ben niet zo thuis in de verkoop tweedehands. Maar volgens mij is het enige van waarde de voeding en de SSD, alhoewel 128GB ook behoorlijk achterhaald begint te raken.

Misschien een andere voeding en HDD erin klappen en voor tientje of 7 verkopen? Voeding en SSD kan je nog wel gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iCore
dennis_rsb schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 14:57:
[...]

Ik bepaal uiteindelijk zelf wat ik er mee doe, hoe goed bedoeld deze adviezen ook zijn. Ik vraag gewoon of hij slijt door stilstand dus SSD/voeding etc.

[...]

AMD Phenom II X4 955 BE
DVD brander
Cardreader
Simpele behuizing van 30-40 euro destijds in 2011 :P
Ik denk rond de 150-200 Euro .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

iCore schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 15:01:
[...]

Waarmee je aantoont dat ik inderdaad geen snars weet van de huidige tweedehands markt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
iCore schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 15:01:
[...]

Thanks voor je blik er op. Valt nog niet tegen dan eigenlijk, was zelf eerder bang voor een kleine 100 euro.
Verwijderd schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 15:00:
[...]

Ben niet zo thuis in de verkoop tweedehands. Maar volgens mij is het enige van waarde de voeding en de SSD, alhoewel 128GB ook behoorlijk achterhaald begint te raken.

Misschien een andere voeding en HDD erin klappen en voor tientje of 7 verkopen? Voeding en SSD kan je nog wel gebruiken.
Die voeding is juist nog een van de betere onderdelen in deze pc.(mits je voldoende hebt aan die 400 watt) SSD is idd niet heel groot, en ook oud, maar hij werkt nog top (hoewel dat laatste geen garantie is natuurlijk op een lang leven)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iCore
dennis_rsb schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 15:16:
[...]

Thanks voor je blik er op. Valt nog niet tegen dan eigenlijk, was zelf eerder bang voor een kleine 100 euro.
Dit is tuurlijk wel een schatting maar ik zie vaak oudere pc's verkocht worden ongeveer voor die prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
iCore schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 15:18:
[...]

Dit is tuurlijk wel een schatting maar ik zie vaak oudere pc's verkocht worden ongeveer voor die prijs.
Dat begrijp ik, het is ook net wat diegene er voor over heeft natuurlijk. "wat de gek er voor geeft'' zoals ze wel eens zeggen.
Pagina: 1