eBay, bezwaar maken tegen aantekening op account

Pagina: 1
Acties:

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:29
Een paar dagen terug was er een actie waarbij je 15% korting kreeg op een aankoop via eBay als je betaalde met Paypal. Het is nogal vaag bij welke verkopers je deze code kunt gebruiken en waar je hem in moet vullen. Soms moet je eerste producten in een mandje gooien waarna je de code in kunt vullen en soms gelijk na dat je klikt op 'nu kopen'. Nu is het sowieso al raar dat er na het scherm bij 'nu kopen' pas een kortingscode veld komt. Dat voelt al niet prettig.

Goed. Ik kwam een iPhone 8 plus tegen op eBay bij een verkoper uit de UK. Ik wilde weten of bij hem ook die kortingscode gebruikt kon worden. Dus geklikt op 'nu kopen'. Er kwam daarna geen veld voor een kortingscode. Let wel, dat ik bij een paar andere producten ook op deze manier heb gekeken of er een kortingcode gebruikt kon worden. Een mandje optie had deze verkoper ook niet.

Tot mijn verbazing verschijnt er ene paar uur later in mijn mailbox een mail met het verzoek tot betalen van die iPhone. Dat was dus niet de bedoeling! Ik heb daarop contact gezocht met de verkoper. Geen reactie. Vervolgens opent hij een paar dagen later een geschil wegens niet betalen. Weer de situatie uitgelegd. Geen reactie. Nu krijg ik een mail van eBay dat ik een aantekening krijg op mijn account wegens niet betalen. :( :(

Wat mij stoort in dit verhaal is dat volgens eBay de verkoper altijd gelijk heeft?! Ik handel al vijftien jaar op eBay zonder problemen. Alles netjes betaald en verzonden. Nooit klachten. Ik heb dus ook gewoon een 100% score. Dat heb ik in een mail naar eBay ook uitgelegd en ook verteld dat de verkoper tot 2 keer toe geen thuis geeft als ik de situatie uitleg aan hem. Het enige wat je dan van eBay terugkrijgt is zo'n standaard mailtje waarin staat wat je moet doen als je het niet eens ben met een aantekening op je account. In die mail staat een linkje naar een formulier wat je in moet vullen als je het niet eens bent met de aantekening. Na invullen van het formulier krijg je een standaardmailtje van eBay waarin staat wat je moet doen als je het niet eens bent....Ik kom hier dus in een vicieuze cirkel terecht. 8)7

Ik was altijd vol lof over eBay, maar krijg hier een rare smaak van in mijn mond. Ik was in die zin fout dat ik per abuis iets heb gekocht, maar waarom kan een verkoper dan vrij-uit gaan wanneer hij te onbeschoft is om een reactie te geven?! eBay neemt de verkoper wel heel erg in bescherming op deze manier. Als ik bijvoorbeeld iets online koop en besluit het niet te willen dan kan ik toch ook beschaaft met de verkoper overleggen? Misschien had ik het product beter kunnen betalen en dan terugsturen o.i.d., maar wie zegt mij dat ik dan mijn geld terugkrijgt en dan moet ik dus eventjes duizend euro ophoesten. Daar pas ik voor.

Ik heb eBay nog maar weer een mail gestuurd en een twitter bericht. Misschien doet dat wat.
Heeft iemand wellicht ooit eerder met dit bijltje gehakt en weet hij/zij hoe je van zo'n aantekening op je account af komt?

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 28-05 15:43
Ik ben recent tweemaal tegen hetzelfde aangelopen. In het eerste geval ging het om iets wat ik toch al ging kopen, en in het tweede geval koste het slechts 4 euro, dus ik heb er geen stennis om geschopt, maar ik vind het wel apart dat het lijkt alsof het ineens veranderd is. Vroeger kon je volgens mij altijd 1 scherm verder klikken voordat je een bestelling plaatste...

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik koop om deze reden (lees: die van Pyramiden) meestal via ebay.com in plaats van ebay.nl. Je kunt in de URL '.nl' gewoon vervangen door '.com'.

[ Voor 15% gewijzigd door Room42 op 28-12-2017 13:24 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:19

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Ik kan je toch echt vertellen dat de verkoper niet altijd gelijk krijgt dit is de rede waarom ik niks meer verkoop richting het Oostblok en zonder feedback.

Afgelopen maand nog een gehad die niet heeft betaald, (kreeg zelfs bevestiging dat die ging overmaken) Nu kopen is ook daadwerkelijk het aangaan van de koop staat gewoon op de website.

Er staat ook bij alleen op ebay.nl en ebay.pl ben je niet op ebay.co.uk geweest?

http://pages.ebay.nl/help...xfiQzvPh_178989_2100736_8

[ Voor 11% gewijzigd door 42dpi op 28-12-2017 13:17 ]

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
rimave schreef op donderdag 28 december 2017 @ 12:26:
Ik was altijd vol lof over eBay, maar krijg hier een rare smaak van in mijn mond. Ik was in die zin fout dat ik per abuis iets heb gekocht, maar waarom kan een verkoper dan vrij-uit gaan wanneer hij te onbeschoft is om een reactie te geven?! eBay neemt de verkoper wel heel erg in bescherming op deze manier.
Wat valt er volgens jou te overleggen / reactie op te geven? Jij hebt aangegeven iets te kopen, de ander heeft eerder al aangegeven iets te verkopen. Deal klaar en gesprek over en uit.
Ebay is een verkoopplatform, geen discussie / reageer-platform.

Een koper kan reageren, maar er is totaal geen verplichting toe als alles duidelijk is.
Als ik bijvoorbeeld iets online koop en besluit het niet te willen dan kan ik toch ook beschaaft met de verkoper overleggen? Misschien had ik het product beter kunnen betalen en dan terugsturen o.i.d., maar wie zegt mij dat ik dan mijn geld terugkrijgt en dan moet ik dus eventjes duizend euro ophoesten. Daar pas ik voor.
Wat valt er "beschaafd" te overleggen dan? Jij hebt aangegeven het nu te kopen en de verkoper heeft aangegeven het te verkopen, overleg afgelopen toch?

Wat jij hier "beschaafd overleggen" wilt noemen is simpelweg dat jij een deal wilt openbreken en je niet aan je gegeven woord wilt houden. Daar is imho weinig beschaafds aan hoor, maar wederom de koper kan erin meegaan uit coulance maar hoeft het niet en deze doet het dus niet, tja pech...
Heeft iemand wellicht ooit eerder met dit bijltje gehakt en weet hij/zij hoe je van zo'n aantekening op je account af komt?
De aantekening is een feiten beschrijving, hoezo mag een feit niet beschreven worden?
Is er iets foutiefs aan de aantekening?
Maar je kan er simpelweg vanaf komen door het goed te betalen zoals je hebt aangegeven te gaan doen door op "nu kopen" te klikken.
Kost je ietwat geld, maar heb je wel je gewenste resultaat.

Ik blijf het frappant vinden hoe sommige mensen coulance maar een verplichting vinden terwijl zij zelf totaal geen verplichtingen wensen te hebben.
En ja, 99% van de eBay sellers zal je ermee weg laten komen dat je een verbintenis eenzijdig verbreekt, maar nu loop je tegen de 1% aan die zich gewoon vind dat een deal een deal is.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

En imho terecht ook :)

eBay verdient zijn geld met aanbieders. Die betalen hen en zijn dus hun klant. Lijkt me dus relatief vrij normaal dat je als koper weliswaar een beetje bescherming krijgt, maar de verkopers meer. Wie betaalt, bepaalt. En jij als koper betaalt niet aan ebay en bepaalt dus ook niet ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:23
Als je op "Nu Kopen" drukt ga je nogmaals naar een pagina waar "Nu Kopen met betaalverplichting" staat. Die laatste nu kopen is bindend. Als je daar op drukt heb je het gekocht. Dan pas kun je "Betaal nu", met je kortingscode. Weet je dat ook voor de volgende keer.

YouTube: How To: Purchase from eBay - A 'Buy It Now' Video Tutorial

Ik zie niet in wat eBay of de verkoper hier anders moet doen. Je handelt volgens de regels van eBay. Jij nu even niet, dus kost dat punten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 42dpi

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

The Eagle schreef op donderdag 28 december 2017 @ 13:43:
En imho terecht ook :)

eBay verdient zijn geld met aanbieders. Die betalen hen en zijn dus hun klant. Lijkt me dus relatief vrij normaal dat je als koper weliswaar een beetje bescherming krijgt, maar de verkopers meer. Wie betaalt, bepaalt. En jij als koper betaalt niet aan ebay en bepaalt dus ook niet ;)
Dat is in praktijk wel anders, Ebay geeft bijna altijd de koper gelijk tenzij aantoonbaar de koper iets fout heeft gedaan bijvoorbeeld met niet betalen of dat ze via bericht toegeven zelf schuldig zijn alles daarbuiten en Ebay zegt ''wij zijn het platform wij krijgen het product niet in handen dus wij kunnen niet de verkoper gelijk geven''

• rimave
Ik vrees ook dat een mail richting eBay niets opleverd. Het is alleen zo dat een verkoper in deze heel erg in bescherming genomen wordt. Daar waar een ‘fout’ wordt gemaakt hebben twee partijen schuld en dus zouden ook beide partijen gehoord moet worden.

Marktplaats bijv. trekt zich er helemaal niets van aan. Het is ook goed dat eBay veel meer gesloten is, maar het kan ook te ver gaan. Zo krijg ik bijv. geen persoonlijk antwoord op mijn mail. Alleen dat al zou al veel goed maken, ook al wordt het probleem niet opgelost.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Croga
  • Laatst online: 28-05 15:11

Croga

The Unreasonable Man

rimave schreef op donderdag 28 december 2017 @ 14:44:
Daar waar een ‘fout’ wordt gemaakt hebben twee partijen schuld
Sinds wanneer?

Zoals al eerder uitgelegd is: De verkoper heeft een aanbod gedaan, jij hebt aangegeven dat aanbod te willen accepteren. Waar is de fout van de verkoper dan? De verkoper heeft hier geen schuld.

• Medione1210
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-12-2024
Even voor de duidelijkheid: begrijp ik goed dat je bij eBay.nl meteen bij het klikken op 'nu kopen' een verplichting aangaat en dat je bij eBay.com eerst nog een tweede scherm krijgt waar je een kortingscode in kunt vullen?

Verder ben ik het met de TS eens dat het vreemd is dat je een kortingscode pas ná de aankoopbevestiging kunt invullen. Dat heb nog op geen enkele andere verkoopsite zo gezien. Je krijgt altijd nog een overzichtspagina te zien voordat je daadwerkelijk een koopverplichting aangaat. Meestal moet je hier ook nog een vinkje zetten voor het accepteren van de verkoopvoorwaarden.

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-05 21:56
jeroen3 schreef op donderdag 28 december 2017 @ 13:56:
Als je op "Nu Kopen" drukt ga je nogmaals naar een pagina waar "Nu Kopen met betaalverplichting" staat. Die laatste nu kopen is bindend.
Lees de TS nog eens een keer. Er staat juist dat dit NIET het geval is geweest en men nu dus al na de eerste klik moeilijk komt doen over betalen.

En alleen al dat die ambiguïteit er is lijkt me voldoende voor rimave om contact op te nemen met eBay. De kunst nu is alleen die vicieuze automaten-cirkel te doorbreken.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• 42dpi

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Paul schreef op donderdag 28 december 2017 @ 15:12:
[...]
Lees de TS nog eens een keer. Er staat juist dat dit NIET het geval is geweest en men nu dus al na de eerste klik moeilijk komt doen over betalen.

En alleen al dat die ambiguïteit er is lijkt me voldoende voor rimave om contact op te nemen met eBay. De kunst nu is alleen die vicieuze automaten-cirkel te doorbreken.
Nu Kopen is de bevestiging en akkoord gaan, tweede pagina is betalen dan ben je al verplicht om tot betaling over te gaan omdat je hebt bevestigd te kopen. ''Nu betalen is de keuze of paypal of CC of als de verkoper bank overschrijving accepteert''

• Paul
42dpi schreef op donderdag 28 december 2017 @ 15:18:
Nu Kopen is de bevestiging en akkoord gaan, tweede pagina is betalen dan ben je al verplicht om tot betaling over te gaan omdat je hebt bevestigd te kopen.
Ik weet niet op welke site jij zit maar noch op ebay.nl noch op ebay.com is dat zo. Het is geen Amazon one-click; het knopje "Nu kopen" / "Buy it now" is bij mijn weten nog nooit iets anders geweest dan een link naar de pagina waar je moet bevestigen dat je het daadwerkelijk wil kopen.

Het product kom ook niet bij je bestellingsoverzicht te staan; lijkt me een redelijke indicatie dat de koop / bestelling nog niet voltooid is; te meer daar dingen die je wel bevestigd maar nog niet betaald hebt wel in die lijst komen.

Rhàshan - Aditu Sunlock

• 42dpi

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Paul schreef op donderdag 28 december 2017 @ 15:28:
[...]

Ik weet niet op welke site jij zit maar noch op ebay.nl noch op ebay.com is dat zo. Het is geen Amazon one-click; het knopje "Nu kopen" / "Buy it now" is bij mijn weten nog nooit iets anders geweest dan een link naar de pagina waar je moet bevestigen dat je het daadwerkelijk wil kopen.

Het product kom ook niet bij je bestellingsoverzicht te staan; lijkt me een redelijke indicatie dat de koop / bestelling nog niet voltooid is; te meer daar dingen die je wel bevestigd maar nog niet betaald hebt wel in die lijst komen.
Dan is het als op veiling staat ''nu kopen'' wel bindend of een instelling van de verkoper je kunt een order plaatsen zonder direct te betalen maar dan ben je verplicht tot overname zonder dat je daad werkelijk al hebt betaald want die keuze is dan aan jou CC of paypal of als het aangeboden wordt bank.

• wcduck
  • Niet online
De coupon kon enkel worden gebruikt bij betalen via PayPal. Als je verder was gegaan in het betaalscherm van PayPal had je de code wel in kunnen voeren. Zelf heb ik ook gebruikt gemaakt van deze coupon. Ik vond het ook best spannend of hij zou werken. Daarom heb ik vantevoren bij Ebay geverifieerd of hij daadwerkelijk geldig zou zijn bij die specifieke aankoop. Ik heb ook gebruik gemaakt van de "nu kopen" knop.

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gomez12
Daar waar een ‘fout’ wordt gemaakt hebben twee partijen schuld en dus zouden ook beide partijen gehoord moet worden.
Dit is wel een heel aparte instelling. Maar er is ook feitelijk nergens een fout gemaakt.

Jij hebt aangegeven iets te willen kopen en je wilt daar niet voor betalen. Dat wordt vastgelegd in een aantekening op je account.
Waar zit hier nu de fout volgens jou?

*knip* Je hoeft niet zo op de man te spelen.

[ Voor 24% gewijzigd door Yorinn op 28-12-2017 19:25 ]

• Tweezitsbank
  • Registratie: December 2016
  • Niet online

Tweezitsbank

Relax...

Ik heb daarop contact gezocht met de verkoper. Geen reactie. Vervolgens opent hij een paar dagen later een geschil wegens niet betalen. Weer de situatie uitgelegd. Geen reactie. Nu krijg ik een mail van eBay dat ik een aantekening krijg op mijn account wegens niet betalen. :( :(
Verkopers kunnen hun account zo instellen dat geschillen automatisch na x dagen geopend worden. Mocht dit een wat grotere verkoper zijn (winkel?) dan is er een kans dat ze je berichten en het geschil niet eens lezen/zien. Ok, dat zou merkwaardig zijn maar zou me ook niet verbazen. Ik zit volgens mij al vanaf 1999 op eBay en ben inmiddels al heel wat vreemde (ver)kopers tegen gekomen.

Er zijn bijvoorbeeld diverse grote verkopers die een eigen of 3rd party systeem aan de eBay API gekoppeld hebben om zo hun verkopen te streamlinen of te koppelen aan hun eventuele andere online activiteiten, wellicht dat dit soort uitzonderingen daar niet mee verwerkt kunnen worden. Die grote jongens hebben echt geen mannetjes in dienst die 1 voor 1 de eBay aanbiedingen beheren, dat is allemaal geautomatiseerd.

Ik zou me hier niet druk om maken. Je hebt een aantekening. Dat is ergens een vinkje in een database. Who cares. eBay is wat het is, al die regels zijn een poging om het voor iedereen eerlijk te houden maar je kunt nooit elke situatie naar tevredenheid oplossen. Zoals dit geval maar weer eens bewijst.
Ik heb dus ook gewoon een 100% score.
Verkopers kunnen geen negatieve feedback meer achterlaten voor kopers, dit zegt dus tegenwoordig niet zo veel meer ;)

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Waarschijnlijk 1x te vaak geklikt en niet goed gelezen. zgn pre-aankoop om te kijken of een code te gebruiken is is mislukt. Beter vooraf informeren en niet zomaar klikken op koop nu.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Superkanjo
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 28-05 15:33
Ik vrees ook dat een mail richting eBay niets opleverd. Het is alleen zo dat een verkoper in deze heel erg in bescherming genomen wordt. Daar waar een ‘fout’ wordt gemaakt hebben twee partijen schuld en dus zouden ook beide partijen gehoord moet worden.
Je bent de overeenkomst aangegaan toch door op nu kopen te drukken? Je kan hopen op coulance maar zover ik weet is er een overeenkomst waar jij nu onderuit wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14:07
Misschien klink ik vreemd maar... een aantekening, is dat nou echt zo'n groot probleem?

Letterlijk van de Ebay site:
Als je niet binnen 4 dagen betaalt of geen overeenkomst met de verkoper bereikt, kan het geschil worden gesloten en kan eBay een aantekening wegens een onbetaald object op je account maken.
Je hebt dus schijnbaar een aankoop gedaan en deze dus niet betaald, dan zit het risico erin dat je een aantekening krijgt.
Niks aan te doen verder, zoals je al vernomen hebt en correct geformuleerd hebt kom je in een vicieuze cirkel terecht als je hier tegen in beroep wilt gaan.
Misschien ook wel logisch want als iedereen die even een veiling gewonnen heeft of gewoon een aankoop doet en deze uiteindelijk niet betaald zonder consequenties, per ongeluk of niet, worden aankopen op Ebay wel heel vrijblijvend en niet bindend zoals het platform bedoelt is.

Voor nu is er dus nog niks aan de hand, je account is nog volledig in werking maar als je herhaaldelijk aankopen doet en niet betaald kun je mogelijk ( tijdelijk ) geen aankopen meer doen of word je account wellicht zelfs gesloten.

In ieder geval weet je nu wat je aan ze hebt en wat je kunt verwachten van ze als je een klacht tegen hun hebt, zelfde geldt voor dochteronderneming PayPal.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
Update: eBay heeft mij toch in het gelijk gesteld en de aantekening verwijderd nadat ik hun per mail de situatie uitgelegd had.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gomez12
rimave schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 09:47:
Update: eBay heeft mij toch in het gelijk gesteld en de aantekening verwijderd nadat ik hun per mail de situatie uitgelegd had.
Oftewel bij eBay is een klantscore ook al niets meer waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul
Gomez12 schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 10:54:
Oftewel bij eBay is een klantscore ook al niets meer waard.
De klantscore, of eBay zelf?

Aankoop 1:
Koper klikt op "nu kopen", is nergens toe verplicht maar krijgt eerst een bevestigingsscherm

Aankoop 2:
Koper klikt op "nu kopen", is nergens toe verplicht maar krijgt eerst een bevestigingsscherm

Aankoop 3:

Aankoop 4 tot en met 7236:

Aankoop 7237:

Aankoop 7238:
Koper klikt op "nu kopen" en heeft een betalingsverplichting of aantekening aan zijn broek

...en dat vind je de schuld / het probleem van de koper?

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Paul schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 12:45:
[...]
De klantscore, of eBay zelf?

Aankoop 1:

...en dat vind je de schuld / het probleem van de koper?
Als dat is wat er gebeurt is dan niet...

Echter je kreeg alleen korting als je betaalde met paypal dat was van te voren al bekend. Oftewel je moet het bevestigingsscherm ook doorklikken en paypal als betalingsmethode selecteren anders geldt de code niet en krijg je die dus niet in beeld.

Kijk ik wil ook best gaan discussieren over verzonnen situaties die niets met de TS te maken hebben, maar open dan aub even een eigen topic ipv het in dit topic te gaan zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Dus geklikt op 'nu kopen'. Er kwam daarna geen veld voor een kortingscode.
Gomez12 schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 15:24:
verzonnen situaties die niets met de TS te maken hebben
Come again?...

Rhàshan - Aditu Sunlock

Pagina: 1