Linux installatie problemen

Pagina: 1
Acties:

• Poecillia
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09 23:38
Ik heb geprobeerde Linux Ubuntu server te installeren op een laptop naast windows 7, maar ben niet trots op het resultaat. Ik heb online instructies gevolgd en eerst 30 GB vrij gemaakt met diskmgmt. Daarna heb ik met een USB stick Linux Ubuntu server geïnstalleerd. Na installatie kreeg ik keurig het dual booth GRUB menu en Linux startte op. Helaas is er bij installatie iets mis gegaan met het intypen van username en password waardoor ik niet in kon loggen. Mijn veronderstelling was dat ik dat zou kunnen oplossen door de USB installatiestick nog eens te draaien. Maar toen is er een tweede versie van Linux op gezet. Vanuit het Grub menu kan ik nu alleen deze tweede versie opstarten. Die geeft echter foutmeldingen en komt niet bij de login procedure.

Ik wil eigenlijk terug naar de uitgangssituatie en wil dan de normale versie van Ubuntu ipv de server versie installeren. Als ik in diskmgmt onder windows kijk zie ik dat ik nu twee partities heb (van 24 en 6 GB) met daarin waarschijnlijk de twee linux versies. Ik zie dat ik onder diskmgmt de optie heb het volume te verwijderen. Zou ik daarna het volume weer als niet-toegewezen terug krijgen? Kan ik die twee partities daarna weer samenvoegen? Kan ik daarna een normale versie van Ubuntu installeren en komt het dan goed met het Grub menu?

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:12
Ja dat kan

Cloud ☁️

• NTwoO
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12-06 07:13

NTwoO

!/**/

Idd partities weggooien en de boel opnieuw draaien zou goed moeten gaan. Er zijn ook natuurlijk een legio aan andere alternatieven

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 30-09 22:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je kan dat ook gewoon via de installatie van Ubuntu doen, dan hoef je niet in Windows diskmanagement te werken. Houd er wel rekening mee dat zodra je het vanuit Windows doet en je herstart, je Windows niet meer zal starten. De bootloader, Grub, kan dan zijn config niet meer vinden want die stond op een van de partities die je net had verwijdert. Mocht je dus ooit terug willen naar alleen Windows, houd dan de installatiemedia van Windows bij de hand om een opstartherstel uit te voeren.

Overigens had je de eerste keer geen nieuwe installatie hoeven doen. Je had via de herstelconsole die je kan krijgen via de installatieopties je wachtwoord kunnen resetten. Maar dan moet je eerst ook weten hoe dat werkt en wat je moet doen en ik betwijfel of je die kennis hebt. ;)

Is er een specifieke reden om direct naast je Windows te installeren, ipv eerst via een VM spelen?

Commandline FTW | Tweakt met mate

• Poecillia
Hero of Time schreef op donderdag 28 december 2017 @ 12:01:
Je kan dat ook gewoon via de installatie van Ubuntu doen, dan hoef je niet in Windows diskmanagement te werken. Houd er wel rekening mee dat zodra je het vanuit Windows doet en je herstart, je Windows niet meer zal starten. De bootloader, Grub, kan dan zijn config niet meer vinden want die stond op een van de partities die je net had verwijdert. Mocht je dus ooit terug willen naar alleen Windows, houd dan de installatiemedia van Windows bij de hand om een opstartherstel uit te voeren.

Overigens had je de eerste keer geen nieuwe installatie hoeven doen. Je had via de herstelconsole die je kan krijgen via de installatieopties je wachtwoord kunnen resetten. Maar dan moet je eerst ook weten hoe dat werkt en wat je moet doen en ik betwijfel of je die kennis hebt. ;)

Is er een specifieke reden om direct naast je Windows te installeren, ipv eerst via een VM spelen?
Ja, ik ben te impulsief geweest met die tweede installatie. Ik zag later instructies om het wachtwoord te resetten in de herstelconsole, dat was beter geweest.

Ja er is een specifieke reden om niet met een VM te spelen: Poecillia in "Het grote welk OS ( bijvoorbeeld linux distro) topic deel 8"

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Owja, die post. :) Sorry, had even niet gelet op je posthistorie. :) Neemt niet weg dat je in een VM kan spelen om meer ervaring op te doen met het OS, om dan die kennis en ervaring te kunnen gebruiken op je bare metal installatie. Voorkomt mogelijk foutjes zoals deze. :)

• Poecillia
Hero of Time schreef op donderdag 28 december 2017 @ 14:02:
Owja, die post. :) Sorry, had even niet gelet op je posthistorie. :) Neemt niet weg dat je in een VM kan spelen om meer ervaring op te doen met het OS, om dan die kennis en ervaring te kunnen gebruiken op je bare metal installatie. Voorkomt mogelijk foutjes zoals deze. :)
NP, maar ik heb nu een oude laptop gebruikt om te experimenteren, dan is het geen ramp als ik windows verknoei. Verder kreeg ik uit de reacties niet de indruk dat dual booth ingewikkelder was dan een VM. Nadeel van deze oude laptop is dat hij een nogal lawaaiige fan heeft wat voor audio natuurlijk niet fijn is. Ik heb ook nog een RPI die ik hiervoor wil gebruiken, maar heb geen monitor met hdmi waardoor dat ook weer lastig is.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je hebt toch wel een TV? Met een Pi kan je veel, maar niet alles. Zo heb je niet een duidelijke bootloader zoals bij een PC en wat meer van dat soort zaken. Ik moet de mijne nog eens installeren, maar ik vraag mij af of je wel alle packages hebt die je bij een i386 installatie hebt.

• Poecillia
Hero of Time schreef op donderdag 28 december 2017 @ 14:39:
Je hebt toch wel een TV? Met een Pi kan je veel, maar niet alles. Zo heb je niet een duidelijke bootloader zoals bij een PC en wat meer van dat soort zaken. Ik moet de mijne nog eens installeren, maar ik vraag mij af of je wel alle packages hebt die je bij een i386 installatie hebt.
Ja, ik heb een TV met hdmi in de woonkamer, maar mijn luidsprekers staan in mijn mancave. Ik zag bovendien wat problemen met de USB doorvoersnelheid met de RPI voor deze toepassing. Het schijnt wel met hdmi en 7.1 te kunnen. Ik heb nu wel een actieve hdmi naar vga adapter in bestelling uit China. Als ik wat ervaring met de toepassing via de laptop heb opgedaan pak ik het met de RPI op zo was mijn idee.

Ik heb inmiddels Ubuntu opnieuw geïnstalleerd en in de terminal enkele zaken voorbereid. Het is me zelfs gelukt om de filters te installeren. Voordat ik verder kan moet eerst mijn 5.1 geluidskaart geleverd worden.

Bedankt voor de hulp.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Een Pi kan je ook gewoon headless draaien. Installatie en remote toegang doe je dan wel bij je TV, daarna hang je de Pi aan je netwerk en kan je er via SSH bij. Maar zoals je aangeeft, USB op de Pi is niet ideaal. Dan is je oude laptop wellicht nog beter.

Welke geluidskaart heb je besteld? Ik heb zelf redelijk slechte ervaringen met c-media gebaseerde geluidskaarten icm Linux. Het zou prachtig en geweldig moeten werken, maar met puur Alsa kreeg ik geen fatsoenlijk volume uit m'n achter speakers. De aansturing van de tweede DAC die achter regelde ging niet van harte.

Pagina: 1