Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

HR-ketel (bijna) kapot, hybride maar welke?

Pagina: 1
Acties:

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:56
Huidige HR-ketel gaat het langzaam aan opgeven. Laatste tijd te vaak de installateur in huis gehad... We hebben nu een Remaha Avanta. Deze moet op korte termijn dus vervangen worden, vraag is door wat?

Uitgangspunten:
- We hebben geen LT radiatoren
- Huis is goed geisoleerd (2006)
- Zonneboiler, vat van 200 liter, 2 vlakke plaat panelen
- Ook zonnepanelen, ruim 4kWp, maar geen stroom 'over' (elektrische auto...)
- minimaal CW4 (wellicht CW5?)

Optie 1.
Ik ben wel tevreden over de Remeha die we nu hebben, dus makkelijkste is deze gewoon vervangen. Maar ik wil als ik iets vervang in huis kijken naar een milieuvriendelijker alternatief...

Optie 2.
Vervangen door een hybride HR-ketel, maar dan loop ik vast... (bomen en bos)
Als ik de website van Remeha goed begrijp, kan ik nu een Tzerra Plus aanschaffen en dan eventueel later daar nog Tzerra HP 40-5C bij aanschaffen? Correct?

Optie 3.
Zijn er wellicht nog andere mogelijkheden waarbij ik in stappen kom tot een goede hybride oplossing of wellicht via een warmtepomp, zonder alle radiatoren te gaan vervangen door LT verwarming?

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Wat ik zou doen: (maar ik ben niet jij)

- Beneden verdieping, vloerverwarming aanleggen, zodat je toch LTV hebt.
(ik heb het op alle verdiepingen gedaan, ook op zolder ivm koelen en geen radiatoren meer)
- Helmann FSK vat met hygienespiraal, daar kan zonnecollector en WP op. Of vergelijkbaar type RVS vat met zonneboilerspiraal en hygienespiraal. Extra cv pomp installeren (want ketel is weg)
- 3-fase wijas doorstroomverwarmer als naverwarmer tapwater. Warm water raakt niet op.
- L/W warmtepomp op het vat, pana monobloc bijvoorbeeld is redelijk stil. Vrije uitblaas geven en niet omgeven door muren.
- Quooker (of grohe red) in de keuken.
- Die gasketel kan weg.

Edit: is er op noord nog ruimte voor zonnepanelen? Doet hier nog altijd 55% op JAARbasis

[ Voor 16% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-12-2017 09:50 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• BB-One
AUijtdehaag schreef op donderdag 28 december 2017 @ 09:31:
Wat ik zou doen: (maar ik ben niet jij)
Dat klopt, maar dank voor je reactie.
- Beneden verdieping, vloerverwarming aanleggen, zodat je toch LTV hebt.
(ik heb het op alle verdiepingen gedaan, ook op zolder ivm koelen en geen radiatoren meer)
Als jij een manier weet om het onder een (gelijmde) massief eikenhouten vloer te krijgen zonder dat de hele vloer eruit moet...
- Helmann FSK vat met hygienespiraal, daar kan zonnecollector en WP op. Of vergelijkbaar type RVS vat met zonneboilerspiraal en hygienespiraal. Extra cv pomp installeren (want ketel is weg)
Ik heb al een 200 liter vat staan met hygienespiraal (zonneboiler); Er moet er dus nog 1 bij?
- 3-fase wijas doorstroomverwarmer als naverwarmer tapwater. Warm water raakt niet op.
Ook bij een regendouche?
- L/W warmtepomp op het vat, pana monobloc bijvoorbeeld is redelijk stil. Vrije uitblaas geven en niet omgeven door muren.
- Quooker (of grohe red) in de keuken.
- Die gasketel kan weg.

Edit: is er op noord nog ruimte voor zonnepanelen? Doet hier nog altijd 55% op JAARbasis
Er is zelfs op zuid nog ruimte voor panelen. Maar ruimte in mijn portemonnee is ook groot, oftewel er zit een beperking aan wat feitelijk op dit moment kan.

Als ik alles zo bij elkaar optel gaat om een fors bedrag, waarbij ik het plaatsen van vloerverwarming even vergeet, want dat gaat in de duizenden euro's lopen (alleen al een nieuwe eikenhouten vloer plus echtscheiding kost wat ;) ...)

Terwijl met de tzerra als ik het goed begrijp in etappes gedaan kan worden. Nu ketel en later de warmtepomp met kleine boiler toevoegen.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Enige bezwaar is dus de Waf.
Hang dan maar een nieuwe ketel op en vergeet de rest.
Echtscheidingen zijn duur inderdaad. Een WP niet (subsidie) en goedkoper dan een nieuwe ketel. (maar je afgifte is niet op orde)

[ Voor 19% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-12-2017 11:02 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14:54
Wat is je gasverbruik nu?
ik zou een L/W WP nemen, wellicht het type van panasonic wat ook naar hoge temperaturen kan.

dan kan je tot 60 graden aanvoer naar je radiator creeren. En je kan je Zonneboiler-vat laten opwarmen door de WP
een WP is minder efficient bij hoge aanvoertemperaturen, maar het kan wel. (zolang je maar nietboven de 60 graden moet).
eventueel kan je je radiatoren vervangen door jaga convectoren met Dbe of een climatebooster onder de radiatoren plaatsen (neemt warmte afgifte flink toe)
Je kan ook een extra (kleine) boiler plaatsen, die of op E of met de WP laten opwarmen en laten voeden door je ZB boiler

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• BB-One
AUijtdehaag schreef op donderdag 28 december 2017 @ 11:01:
Enige bezwaar is dus de Waf.
Hang dan maar een nieuwe ketel op en vergeet de rest.
Echtscheidingen zijn duur inderdaad. Een WP niet (subsidie) en goedkoper dan een nieuwe ketel. (maar je afgifte is niet op orde)
En het financiële aspect is ook een bezwaar... En ik zelf vind het het ook erg zonde om een eikenhouten vloer eruit te moeten 'bikken'.
Maar met de optie van Jaga convectoren...
Gas verbruik rond de 1500 kuub (schatting) aangezien dit het eerste jaar is met een zonneboiler.
ik zou een L/W WP nemen, wellicht het type van panasonic wat ook naar hoge temperaturen kan.

dan kan je tot 60 graden aanvoer naar je radiator creeren. En je kan je Zonneboiler-vat laten opwarmen door de WP
Misschien begrijp ik het niet, wat zorgt dan voor de verwarming van het huis? Want het zonneboiler vat is toch voor het douchen en ander warm water? Of kan een warmtepomp genoeg warmte opwekken om direct het huis te verwarmen?
een WP is minder efficient bij hoge aanvoertemperaturen, maar het kan wel. (zolang je maar nietboven de 60 graden moet).
Het tapwater moet minimaal naar 60 graden heb ik altijd begrepen.
eventueel kan je je radiatoren vervangen door jaga convectoren met Dbe of een climatebooster onder de radiatoren plaatsen (neemt warmte afgifte flink toe)
mmm hier moet ik mij eens in verdiepen. Snelle blik leert mij dat je dezelfde oppervlakte aan radiatoren moet/kan hebben maar met een lagere temperatuur weg kan komen...
Je kan ook een extra (kleine) boiler plaatsen, die of op E of met de WP laten opwarmen en laten voeden door je ZB boiler

• roelzadh
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20-11 21:54
Met welke aanvoer krijg je het huis nog warm?

Eventueel kan je ook verwarming in de muur aanleggen als de vloer geen optie is :-)

Kan je een extra spiraal op de zonneboiler kwijt?

PUHZ-SW100YAA & 7440wp

• BB-One
roelzadh schreef op donderdag 28 december 2017 @ 16:27:
Met welke aanvoer krijg je het huis nog warm?
Wat bedoel je hiermee? De temperatuur van het CV water? Als het koud is buiten dan moet het echt wel 60-65 graden zijn. In het voor- najaar zet ik hem altijd naar 50 graden, maar op een gegeven moment krijg je het niet meer lekker warm.
Eventueel kan je ook verwarming in de muur aanleggen als de vloer geen optie is :-)

Kan je een extra spiraal op de zonneboiler kwijt?
Er is nog een spiraal 'vrij' in de zonneboiler.

• roelzadh
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20-11 21:54
Je zou een warmtepomp kunnen gebruiken op de volgende voorwaarden :
- meer afgifte waar nodig
- genoeg afgifte op de zonneboiler, de spiraal moet veel oppervlakte hebben gezien de delta T lager is

Denk dat je ook met hybride tegen deze beperkingen gaat oplopen helaas.

PUHZ-SW100YAA & 7440wp

Pagina: 1