SSD boot niet

Pagina: 1
Acties:

• Frubelaar
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21-08-2020
Samsung 850 EVO 1TB SSD
Asus P5Q Pro moederbord
Window 10 x64 DVD
Verder (tijdelijk) geen interne of externe schijven

Mijn BIOS 'ziet' de SSD.
Windows installeren verloopt zonder problemen.

Tijdens het booten zie ik een melding in het BIOS scherm voorbij flitsen dat ik geen HDD heb.
Even later stopt het booten met de melding dat ik geen (bootable) OS heb.

Wat kan dit veroozaken?
Ik heb 8 rode SATA poorten., 1 oranje SATA poort en 1 witte SATA poort
Maakt het iets uit welke ik kies?

Ik heb ook gelezen over ACHI vs SATA setting in het BIOS. De meningen over het nu ervan lopen uiteen. IIk kan die setting niet vinden in het BIOS.

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 02:09
Probleem is misschien zelfs wel een te oud mobo, verder heb je de laatste bios van dat mobo erop staan?

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-12-2025

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Lees elders dat het wel moet werken op jouw moederbord; je zal in de BIOS eerst naar Storage Configuration moeten gaan en daar AHCI aanzetten.

Pak wel even de rode SATA-poort; dat is de eigen Intel controller en zou "direct" in de BIOS aangestuurd moeten kunnen worden.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

SSD is duurder als de rest van je hele systeem, en SATA 600 ipv 300

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• MAX3400

MAX3400

Hackus schreef op woensdag 27 december 2017 @ 22:24:
SSD is duurder als de rest van je hele systeem
Omdat het kan :)
SATA 600 ipv 300
Backwards compatible ;)

Allicht sneller in random I/O dan een standaard SATA-300 HDD met 4 platters op 5400rpm, zeg maar.

[ Voor 17% gewijzigd door MAX3400 op 27-12-2017 22:26 ]

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

*knip* aub niet op de man
@Frubelaar Ik ben wel benieuwd welke CPU je gebruikt

[ Voor 74% gewijzigd door br00ky op 28-12-2017 14:07 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-12-2025
ssd op poort 0 zetten(1e sata poort) van je moederbord, zie handleiding.

sata poort op AHCI zetten, dan windows installeren.
Je boot apparaten kiezen en volgorde instellen.

Je zou nog kunnen proberen, de wachttijd in je bios voor zoeken naar hd langer te maken.

Boot eens via de f.... knop met boot apparaten, kijk of het daar werkt.

Bios moederbord updaten en ook de ssd firmware updaten.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik kan die setting niet vinden in het BIOS.
Afbeeldingslocatie: http://hamac.pl/img/P5WDHDeluxe/2.IDE.JPG

• V-rg
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 29-12-2025
The six red ports come from the ICH10R and support RAID 0/1/5/10. The other two are controlled by the Silicon Image Sil5723CNU storage processor, and can be used for RAID 0/1 in coordination with the Drive Xpert feature. These ports cannot be used to boot from unless you enable Drive Xpert Control in the BIOS and select 'normal mode'.
Weet dus niet als je de SSD op één van die twee SATA poorten hebt aangesloten, maar klinkt zo wel toevallig als ik dit stukje zo lees.

• Frubelaar
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21-08-2020
freaky35 schreef op woensdag 27 december 2017 @ 22:19:
Probleem is misschien zelfs wel een te oud mobo, verder heb je de laatste bios van dat mobo erop staan?
Ja, uit 2009 :-)
Hackus schreef op woensdag 27 december 2017 @ 22:24:
SSD is duurder als de rest van je hele systeem,
Je hebt echt geen idee wat je schrijft...
en SATA 600 ipv 300
En, wat is je punt? Nog iets nuttigs te melden.
Hackus schreef op woensdag 27 december 2017 @ 22:29:
@Frubelaar Ik ben wel benieuwd welke CPU je gebruikt
Echt? Ga je dan klikken bij je papa?
MAX3400 schreef op woensdag 27 december 2017 @ 22:25:
Allicht sneller in random I/O dan een standaard SATA-300 HDD met 4 platters op 5400rpm, zeg maar.
10000.

Ik begrijp die laagdunkende reacties niet. En ook nogal dom. Mijn overleden systeemschijf vervangen door iets soortgelijks kost ongeveer evenveel dan de SSD.

Dit draadje kan gesloten worden.

• MAX3400

MAX3400

Frubelaar schreef op donderdag 28 december 2017 @ 13:44:
[...]...Mijn overleden systeemschijf vervangen door iets soortgelijks kost ongeveer evenveel dan de SSD.
*knip* ontopic aub

/edit: maar is je AHCI nu geactiveerd; daar begon het topic over?

[ Voor 45% gewijzigd door br00ky op 28-12-2017 14:10 ]

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 02:00

br00ky

Moderator Harde Waren
Frubelaar schreef op donderdag 28 december 2017 @ 13:44:
[...]
Ik begrijp die laagdunkende reacties niet. En ook nogal dom. Mijn overleden systeemschijf vervangen door iets soortgelijks kost ongeveer evenveel dan de SSD.

Dit draadje kan gesloten worden.
In plaats van direct te denken dat de reacties laatdunkend bedoeld zijn, zijn het merendeel van de opmerking serieus bedoeld. Ik heb de boel lichtjes opgeschoond. Het draadje sluiten lijkt me redelijk prematuur :).

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ik merk gewoon op en vraag fatsoenlijk. Niks raars aan als iemand een SSD van €300,- + in een oud systeem wil gebruiken van 8-9 jaar oud. Daarom wil ik het begrijpen en vraag een normale vraag welke CPU en liefst meer mbt gebruikte gear.

Niet gelijk opvatten dat het te trollen is of om iemand voor schut te zetten !
Ik gebruik geen smiley om mijn bericht welke lading dan ook te geven

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
@Hackus: Ik heb vorig jaar een SSD van 80 euro in mijn laptop uit 2005 gezet. (CPU is een dual core Atom, voor het geval het je interesseert), De boottijd ging van 60 seconden naar 12 seconden. Is wat mij betreft al genoeg om de uitgave te rechtvaardigen.
Overigens heeft de chipset in die laptop alleen een 100MB/sec PATA interface. Dus sata is geregeld met een PATA-SATA convertor. Heeft geen invloed op de IOPS van de SSD, wel op de doorvoer, natuurlijk.

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-12-2025
Bij mij draait een SSD al tijdenlang zonder storingen op een Asus P5Q. Je haalt er door het oude moederbord niet de volle snelheid uit, maar het is snel genoeg voor een flitsende PC.
Zoals hierboven opgemerkt is het van groot belang dat je de SSD aansluit op de SATA-0 aansluiting, dat AHCI in de BIOS aan staat (het zit verscholen in submenu's) en dat je daarna pas de SSD voorziet van Windows 10.
Bij de installatie van Windows 10 word namelijk gekeken of AHCI aan staat of niet in de SATA-interface: als Windows bij installatie qua IDE/AHCI-instelling iets anders heeft gekozen dan het moederbord op dat moment heeft aan staan, kan het operating systeem niet booten.
Zorg er ook voor dat er tijdens de installatie van Windows 10 geen andere harddisks zijn aangesloten, anders komt soms een deel van de bootsector niet op de SSD terecht.
Ik meen mij te herinneren dat bij dit moederbord je achteraan in de menu's ook nog specifiek aan moet geven welk SATA-device het bootdevice is. (Je kiest dus in de bootvolgorde voor Harddisk/SSD, DVD, USB enz., waarna je in een submenu kiest wélke harddisk/SSD dat dan moet zijn.)

Dit moederbord heeft ook nog een andere controller (ik meen j-Micron). Dat is officieel de snelste controller: hij wordt aangegeven met "SATA-600". Gebruik die sh*t-controller niet, dat zijn de zwarte SATA-aansluitingen op je moederbord. Die controller kan je ook uit zetten, dan boot je systeem sneller.
Als de J-Micron in de BIOS aan staat en er zit niets op aangesloten op het moederbord, komt dáár de flits-melding "geen harddisk aangesloten" vandaan. Je komt daar dus vanaf door de J-Micron in de BIOS uit te zetten.

Volgens mij zijn al je vragen nu beantwoord en ik wens je een fijne, snelle en werkende PC toe in het restje van 2017 en heel 2018! :+

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Mijzelf schreef op donderdag 28 december 2017 @ 14:40:
@Hackus: Ik heb vorig jaar een SSD van 80 euro in mijn laptop uit 2005 gezet. (CPU is een dual core Atom, voor het geval het je interesseert), De boottijd ging van 60 seconden naar 12 seconden. Is wat mij betreft al genoeg om de uitgave te rechtvaardigen.
Overigens heeft de chipset in die laptop alleen een 100MB/sec PATA interface. Dus sata is geregeld met een PATA-SATA convertor. Heeft geen invloed op de IOPS van de SSD, wel op de doorvoer, natuurlijk.
Wat heeft dit met TS en mijn reactie aan Frubelaar te maken ?

• Es11c
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 31-01-2019
Hoi allen ik heb een ssd schijf die ik in 2 partities verdeeld heb. C opstartschijf en d een deel van de data en er zijn nog de oudere hdd schijven die ik gewoon kan benaderen. Dit heeft een jaar gewerkt en nu wil de pc niet opstarten. Ik heb met een windowsusb opgestart en bij de dosprompt gekeken. De c partitie ziet hij niet meer, de d schijf heet bij de dosprompt nu c. De drive zelf is dus niet stuk, maar hoe krijg ik de c schijf weer zichtbaar? Als ik herstelfunctie aanklik bij het opstarten van de usb krijg ik een foutmelding er is een onverwachte fout opgetreden. De parameter is onjuist (0x80070057) sluit systeemherstel en probeer het opnieuw. Dat heb ik gedaan maar lukt niet. Wie o wie weet wat ik kan doen?

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Es11c schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 21:11:
Hoi allen ik heb een ssd schijf die ik in 2 partities verdeeld heb. C opstartschijf en d een deel van de data en er zijn nog de oudere hdd schijven die ik gewoon kan benaderen. Dit heeft een jaar gewerkt en nu wil de pc niet opstarten. Ik heb met een windowsusb opgestart en bij de dosprompt gekeken. De c partitie ziet hij niet meer, de d schijf heet bij de dosprompt nu c. De drive zelf is dus niet stuk, maar hoe krijg ik de c schijf weer zichtbaar? Als ik herstelfunctie aanklik bij het opstarten van de usb krijg ik een foutmelding er is een onverwachte fout opgetreden. De parameter is onjuist (0x80070057) sluit systeemherstel en probeer het opnieuw. Dat heb ik gedaan maar lukt niet. Wie o wie weet wat ik kan doen?
Maak even een nieuw topic aan. Een nieuw probleem posten in een oud topic is niet handig en ook niet de bedoeling :)

• Es11c
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 31-01-2019
Hoe doe ik dat? Ik kon het niet vinden :)
Pagina: 1