SMART info HDD OK, maar waardes boven threshold

Pagina: 1
Acties:

• Piet400
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 29-01 22:36
Ik heb hier een Windows 10 machine van iemand die erg traag is.
Na de nodige troep te hebben verwijderd met div. tools is het er nog niet beter op geworden.
Nu heb ik HD Tune erop gezet en blijkt dat er een aantal waardes boven de threshold uit komen, maar de status wordt als OK weergegeven.

Iemand een idee of er aan de hand van deze waardes te zien is of de HDD een probleem heeft ?

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/23hlu9c.png

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:08
Waardes beginnen bij 100 of 200 en lopen af bij problemen. De threshold is de ondergrens.

• Piet400
Ok, dus aan de hand van deze informatie lijkt er niks mis te zijn met de harddisk.

Wat ik wel vreemd vind is dat ik met een tool van WD genoemd Data lifeguard Diagnostics (het betreft een WD harddisk) een 'Quick test' heb gedaan en die zou 2 minuten in beslag nemen en heeft er 48 minuten over gedaan. het resultaat is overigens een groen vinkje. ra ra politiepet. waar zou ik het moeten zoeken ?

[ Voor 65% gewijzigd door Piet400 op 27-12-2017 20:38 ]

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Die test gedaan op de OS disk? Dan zal het zo lang hebben geduurt omdat Windows ondertussen ook de disk gebruikt.
Je kan zaken als Superfetch/prefetch uitschakelen voor zover dat nog kon in W10? Verder zoveel mogelijk programma's er inderdaad af en in ieder geval niet automatisch opstarten, meer permanente oplossing zou een SSD zijn, W10 lijkt een reputatie op te bouwen om ronduit slecht op HDD's te draaien...

Fixing things to the breaking point...

• Piet400
Ben ik met je eens, toch heb ik een sterk vermoeden dat er iets anders aan ten grondslag ligt.
Deze machine heeft redelijke specs en het zou de performance zeker ten goede komen om er een ssd in te zetten, maar hij zou beter moeten presteren dan dat hij nu doet.

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14:29
@Piet400 volgens je openingszin is je kennis traag, niet de PC.
Dus waarom kijk je dan naar de harddisk? :+

Maar even serieus:
Zet anders eens bij Taakbeheer diverse onnodige opstartprogramma's uit, dat scheelt ook al aardig in de opstarttijd en performance van de PC.
En ga sowieso over naar een SSD van minimaal 240 GB (kost 85 Euro), dan kan de PC-eigenaar weer jaren vooruit met zijn PC. Kijk wel eerst even of zijn huidige harddisk een SATA-aansluiting heeft, anders gaat het niet.
Windows 10 kan je dan opnieuw installeren op die SSD (wel eerst in de BIOS AHCI aanzetten op de SATA-interface) en als je het Windows 10 licentiescherm skipt, is de Windwos 10 installatie meteen weer legaal.
Wel exact dezelfde Windows 10 installeren als die er nu op staat!

• Piet400
Ik heb zojuist een andere hdd erin gehangen, eentje die ik nog had liggen om even te testen.
Daar heb ik een schone installatie van Win 10 opgezet, maar ook die reageerd niet vlot.
In de task manager staat ook deze hdd vrijwel continue rond de 99%.
Als ik kijk naar de transfers die er worden gedaan zijn alle processen vrij rustig. veelal onder de 1 MB/s.
Toch is de schijf erg druk en is hij rood gemarkeerd als teken dat hij druk is.

Mijn ervaring is meestal dat een schone installatie niet voor zo'n hoge belasting op een hdd zorgt.
wat kan er hier aan de hand zijn ?

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-01 16:25
Harde schijf op de hoofd controller van je moederbord aansluiten.

Misschien eerst de bios resetten naar optimale waardes(of standaard waarden), indien iemand hier aan heeft gezeten.
Bios helemaal controleren.
In bios de sata controller op AHCI zetten,hierdoor gaat de hd veel beter werken reageren.
Dit AHCI moet je wel voor installatie van windows doen, daarna pas de installatie van windows doen.

Heb je al van een linux livecd gehoord.
Als je hier van boot kun je de hardware testen, internet gebruik maken etc.
Dan kun je buiten windows om alles gebruiken, dan weet je of het windows is.
Heb laatst lubuntu getest werkt zeer goed. ubuntu of xubuntu werkt ook.

Dat de cpu hard werkt is vaak in het begin van windows, misschien langer wachten.

[ Voor 30% gewijzigd door jan99999 op 28-12-2017 05:48 ]

• Cyberonline
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 01-01 19:32
De build van windows 10 welke je gebruikt (vermoedelijk 16XX).
Opgrade windows naar de laatste build (1709).
HDD zal hierna een heel stuk rustiger zijn.
Pagina: 1