Houdbaarheid nieuwe loodzuur accu.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 78415

Topicstarter
Hallo,
Ik ben gevraagd te kijken naar een portable geluidsversterker welke een 12V 14Ah lood-zuur accu gebruikt. Deze accu is kapot. De versterker staat soms maanden tot een jaar stil en dan ook niet opgeladen met de ingebouwde lader.
Inmiddels weet ik wel dat dit soort accus kapot gaan als ze langdurig niet gebruikt en volledig ontladen worden dus dat is goed te verklaren. Er moet dus in de toekomst beter voor de accu gezorgd worden.

Nu is de vraag hoe het werkt met een nieuwe lood-zuur accu.
Kun je deze nieuw kopen en dan wel langdurig opslaan zonder te laden, en is het regelmatig-opladen pas nodig na het eerste gebruik?
-of-
Is een nieuwe lood-zuur accu al volgeladen en geldt hier ook dat als je er te lang niets mee doet, deze vanzelf stuk gaat. (bijkomende vraag: hoe doen accu-leveranciers dat dan??)

Ik heb veel internet bronnen gelezen en ook specificaties van accu's maar ik kan dit niet terug vinden.
Alvast bedankt.

Beste antwoord (via Anoniem: 78415 op 28-12-2017 08:32)

• EHelmond
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 27-05 08:50
als vuistregel wordt bij veel auto bedrijven maximaal 6 maanden aangehouden.
Kun je deze nieuw kopen en dan wel langdurig opslaan zonder te laden, en is het regelmatig-opladen pas nodig na het eerste gebruik?
ja en nee, na de eerste keer gebruikt te zijn ontladen/opgeladen is de accu niet veel anders dan daarvoor.
wel heeft een accu een bepaalde inwerk tijd(misschien halen die audiofielen hier hun inspiratie vandaan)
Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRdfboZK3uVGv285Lbk75dUsyBvHkpxbOufHgPyYbfwJvyRTpHsAA

wel kan je een accu beter bewaren bij lagere temperaturen. je zou dus een accu koud kunnen opslaan. Als je de accu nodig hebt kan je hem uit de koeling pakken en gaan gebruiken

Afbeeldingslocatie: https://s3-us-east-2.amazonaws.com/rvshare-wordpress/wp-content/uploads/2015/04/22182201/selfdischarge-characteristics-of-lifeline-Rv-battery-300x177.jpg
-of-
Is een nieuwe lood-zuur accu al volgeladen en geldt hier ook dat als je er te lang niets mee doet, deze vanzelf stuk gaat. (bijkomende vraag: hoe doen accu-leveranciers dat dan??)
meestal zijn de accu's niet helemaal vol(omdat ze zelf-ontladen), de accu markt is redelijk voorspelbaar en er wordt constant geleverd. accu leverancier houden geen grote voorraden. ook worden de accu's wel gemaakt en opgeslagen zonder het zuur er al in. Als je zo'n accu besteld, krijg deze ook los. als je de accu dan wil gebruiken kiep je het zuur erin en gooi je de accu aan de lader. daarna kan je deze gebruiken

als je niet koud kan opslaan of iets anders moet je voor een tractie of semi tractie accu gaan, zijn wel duurder.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-05 19:09

World Citizen

FreeReef.nl

Ik weet niet hoe je het beste in jouw situatie zou moeten werken. Maar kun je niet een druppellader aansluiten? van de Action ofzo.. Of heb je geen stopcontact bij je opslagplaats?

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02:08

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Neen batterijen waar zuur inzit moet je eigenlijk continu aan een druppel lader hangen om deze op laad niveau te houden.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
World Citizen schreef op woensdag 27 december 2017 @ 20:29:
Of heb je geen stopcontact bij je opslagplaats?
Jawel, de gebruikers moeten er gewoon een gewoonte van maken het ding na gebruik aan het lichtnet te hangen. Maar voorlopig wordt hij nog even niet gebruikt dus is de vraag wanneer precies we die nieuwe accu moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Damic schreef op woensdag 27 december 2017 @ 20:37:
Neen batterijen waar zuur inzit moet je eigenlijk continu aan een druppel lader hangen om deze op laad niveau te houden.
Dus ook in het geval van een spliternieuwe accu "in de verpakking" uit de winkel? Hoe doet die winkelier dat dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Kijk eens naar andere 'type' accu's. YellowTop of Redtop (gel-accu's) of misschien een eigen accu bouwen op lion-cellen (18650, 3.7-4v),

[ Voor 6% gewijzigd door ToFast op 27-12-2017 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWeaKLeGeND
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14-05 15:30
Vertel meer over de versterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Anoniem: 78415 schreef op woensdag 27 december 2017 @ 20:43:
[...]

Dus ook in het geval van een spliternieuwe accu "in de verpakking" uit de winkel? Hoe doet die winkelier dat dan?
die levert je het (zout)zuur in een los flesje, kan je zelf je accu afvullen op het moment dat je 'm gaat gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Alecto MPA-130
Het ding heeft een ingebouwde lader en een precies passend vakje voor de accu, dus ik kan niet zomaar een andere accu type plaatsen.

[ Voor 48% gewijzigd door Anoniem: 78415 op 27-12-2017 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
dyrc schreef op woensdag 27 december 2017 @ 20:51:
[...] die levert je het (zout)zuur in een los flesje, kan je zelf je accu afvullen op het moment dat je 'm gaat gebruiken.
Nee,het zijn dit soort dingen:
https://www.megekko.nl/pr...accu-12v-14ah-150x97x99mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:36

SA007

Moderator Tweaking
Paar punten:
- Meeste leveranciers hebben accu's maar voor korte tijd op de plank, een maand of 2-3 gaat prima, als leverancier wil je geen jaren aan voorraad inkopen.
- Je hebt accu's die prima tegen lang ontladen zijn kunnen, daar zit een laagje 'isolator' tussen de platen, die kan je eigenlijk altijd weer opladen.
Kunnen wel minder piekvermogen leveren.

Je kan nog steeds hebben dat platen te ver oxideren, je hebt tools die kunnen helpen, zoek naar desulfateren, dan kan je accu's verbeteren.
Alle cellen moeten wel 'werken', dus na een uurtje aan een lader moet hij 12v houden, niet bijna direct inzakken tot een lager voltage.
Als hij na het loskoppelen inzakt tot 10.8v of lager zijn er cellen intern kortgesloten en is de accu dood.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• EHelmond
als vuistregel wordt bij veel auto bedrijven maximaal 6 maanden aangehouden.
ja en nee, na de eerste keer gebruikt te zijn ontladen/opgeladen is de accu niet veel anders dan daarvoor.
wel heeft een accu een bepaalde inwerk tijd(misschien halen die audiofielen hier hun inspiratie vandaan)
Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRdfboZK3uVGv285Lbk75dUsyBvHkpxbOufHgPyYbfwJvyRTpHsAA

wel kan je een accu beter bewaren bij lagere temperaturen. je zou dus een accu koud kunnen opslaan. Als je de accu nodig hebt kan je hem uit de koeling pakken en gaan gebruiken

Afbeeldingslocatie: https://s3-us-east-2.amazonaws.com/rvshare-wordpress/wp-content/uploads/2015/04/22182201/selfdischarge-characteristics-of-lifeline-Rv-battery-300x177.jpg
-of-
meestal zijn de accu's niet helemaal vol(omdat ze zelf-ontladen), de accu markt is redelijk voorspelbaar en er wordt constant geleverd. accu leverancier houden geen grote voorraden. ook worden de accu's wel gemaakt en opgeslagen zonder het zuur er al in. Als je zo'n accu besteld, krijg deze ook los. als je de accu dan wil gebruiken kiep je het zuur erin en gooi je de accu aan de lader. daarna kan je deze gebruiken

als je niet koud kan opslaan of iets anders moet je voor een tractie of semi tractie accu gaan, zijn wel duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
en plekken waar de omlooptijd iets langer is... krijg je vaak een "droge" accu en een flesje met zuur..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Als er helemaal geen lekstroom is (of als een pool afgekoppeld is) gaat een accu wel 6 maanden mee.
Anders moet je hem idd continu aan de (slimme) lader hangen. Geen druppellader, dat is ouderwets, die kookt de accu droog.

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
maar.. wat is de definitie van een slimme lader ;) want het er op zetten dat die "slim" is kan een peuter ook natuurlijk ;)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:18
SMSfreakie schreef op woensdag 27 december 2017 @ 22:38:
en plekken waar de omlooptijd iets langer is... krijg je vaak een "droge" accu en een flesje met zuur..
Toen ik 17 jaar geleden bij een automaterialenzaak werkte kregen we de accu's droog en opgeladen binnen. Gingen ook droog op de plank en bij verkoop moest ik die dingen eerst vullen in de werkplaats.

Paar jaar later, andere leverancier, kreeg de accu's gewoon gevuld aangeleverd. Vaak ook verzegeld/onderhoudsvrij overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramboos
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-05 14:10
Ik heb zelf een flinke verzameling accu's ondertussen (plannen om een zelfbouw UPS te maken).

Van de auto accu's kun je goed de kwaliteit merken aangezien de goedkope jongens zichzelf toch best snel ontladen, van de SLAB's (UPS accu's) is dat vele malen minder. Al met al is altijd wel het advies om de accu's altijd volgeladen weg te zetten maar als je dan toch bezig bent zet ze dan lekker bij kamertemperatuur weg.

Ik laad zelf eigenlijk alle accu's 1x per jaar opnieuw op en tot dusver doen ze het nog prima.

Daarnaast: wat is 'leeg'? Sommige accu's zijn bij 20% ontlading al leeg en sommige pas bij 50%. Waarschijnlijk zal je versterker ook na 50% ontlading gewoon nog lekker door gaan. Zonder dat je het dan weet ben je eigenlijk je accu aan het slopen. Zorg er dus voor dat je een accu bewaking hebt die er voor zorgt dat je accu niet te ver ontladen wordt.

• jctjepkema
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 26-05 22:08
Juup schreef op woensdag 27 december 2017 @ 22:43:
Als er helemaal geen lekstroom is (of als een pool afgekoppeld is) gaat een accu wel 6 maanden mee.
Anders moet je hem idd continu aan de (slimme) lader hangen. Geen druppellader, dat is ouderwets, die kookt de accu droog.
druppellader links laten inderdaad, Echter smartchargers zoals die van Ring Automotive, kunnen makkelijk de accu goed houden voor een aantal jaar. Zijn echter niet goedkoop.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:27
Wellicht kun je er een LiFePO4 batterij in doen inclusief oplader. Deze kun je wel gewoon een jaar opbergen.
Dan moet je wellicht nog steeds regelmatig de accu vervangen, maar niet elk jaar. Meer richting de 5 jaar.

Topicstarter
SMSfreakie schreef op woensdag 27 december 2017 @ 22:38:
Maar toch niet met een Sealed-maintenance-Free accu?:

https://www.megekko.nl/pr...accu-12v-14ah-150x97x99mm

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:19

player-x

Disruptive by design

jctjepkema schreef op donderdag 28 december 2017 @ 08:18:
druppellader links laten inderdaad, Echter smartchargers zoals die van Ring Automotive, kunnen makkelijk de accu goed houden voor een aantal jaar. Zijn echter niet goedkoop.
Goedkope druppelladers als deze Dunlop lader van de Action is bij mijn weten prima om je accu langdurig op pijl te houden.

Zijn ook prima om bv caravan accu's op op pijl te houden, deze laders laden op tot dat de accu vol is, en dan schakelen ze weer uit, en gaan weer aan als het accu vermogen onder een bepaalde grenswaarde komt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/9aihNZxh5CZcXcPCbODYYcFd/full.jpg

Deze lader laad de accu volledig op tot de piek spanning en stopt dan, daarna gaat hij er van uit (na een paar weken als het accu voltage wat gedropt is) dat de accu is opgeslagen en houd de accu dan op een iets lager niveau onder spanning voor een langere levensduur bij lange opslag, zoals bij caravan accu's die sommige gevallen maar bv 1x per jaar 3 weken gebruikt worden.

Je kan trouwens met zo een lader ook prima meerdere accu's parallel opladen, mijn ouders hebben een caravan waar er 4 accu's in zitten, en die worden tijdens stalling alle 4 tegelijk met de zelfde druppellader op pijl gehouden.

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

• jctjepkema
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 26-05 22:08
player-x schreef op donderdag 28 december 2017 @ 10:07:
[...]

Goedkope druppelladers als deze Dunlop lader van de Action is bij mijn weten prima om je accu langdurig op pijl te houden.

Zijn ook prima om bv caravan accu's op op pijl te houden, deze laders laden op tot dat de accu vol is, en dan schakelen ze weer uit, en gaan weer aan als het accu vermogen onder een bepaalde grenswaarde komt.

[afbeelding]

Deze lader laad de accu volledig op tot de piek spanning en stopt dan, daarna gaat hij er van uit (na een paar weken als het accu voltage wat gedropt is) dat de accu is opgeslagen en houd de accu dan op een iets lager niveau onder spanning voor een langere levensduur bij lange opslag, zoals bij caravan accu's die sommige gevallen maar bv 1x per jaar 3 weken gebruikt worden.

Je kan trouwens met zo een lader ook prima meerdere accu's parallel opladen, mijn ouders hebben een caravan waar er 4 accu's in zitten, en die worden tijdens stalling alle 4 tegelijk met de zelfde druppellader op pijl gehouden.
wat je daar laat zien is dan ook geen ouderwetse druppellader meer. valt bij mijn weten onder de categorie "smartcharger". De ring laders doen het ongeveer hetzelfde hebben wel een iets andere bouwkwaliteit ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
dyrc schreef op woensdag 27 december 2017 @ 20:51:
[...]

die levert je het (zout)zuur in een los flesje, kan je zelf je accu afvullen op het moment dat je 'm gaat gebruiken.
Bij een loodaccu is het niet zoutzuur, maar zwavelzuur. Het kan aan mij liggen, maar van zoutzuur in accu's heb ik nog nooit gehoord. Maar met lood werkt die combinatie gewoon niet.

De laatste keer dat ik m'n autoaccu liet vernieuwen hadden ze de nieuwe inderdaad droog in het magazijn staan. Ze goten er zwavelzuur in en hij was meteen klaar om er mee weg te rijden. Ze kunnen droog zonder zuur heel lange tijd in voorraad worden gehouden. De zuurverbinding (voor de nieuwsgierigen PbSO4) op beide platen ontstaat namelijk bij het ontladen. En die ontlading ontstaat bij stilstand (weliswaar langzaam) spontaan doordat de beide platen in het zwavelzuur (H2SO4 staan.

[ Voor 12% gewijzigd door Techneut op 29-12-2017 10:41 ]

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Techneut schreef op donderdag 28 december 2017 @ 19:08:
[...]

Bij een loodaccu is het niet zoutzuur, maar zwavelzuur. Het kan aan mij liggen, maar van zoutzuur in accu's heb ik nog nooit gehoord.
terechte terechtwijzing :) ik had het bij "zuur" moeten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franko P.
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-05 21:02

Franko P.

Hit it.

De accu van mijn motor is ook een onderhoudsvrije accu, en deze werd geleverd zonder vloeistof in de accu.
Zit een soort van gekoppeld flesje met zuur bij, deze druk je ondersteboven op de accu zodat deze leeg loopt in de accu.
Na een tijdje is het flesje leeg, flesje eraf en op de gaten waar het flesje zat wordt een plastic strip geplaatst.

Zie: YouTube: How to Fill and Charge Yuasa YTX14-BS Motorcycle Battery

En voor ts, koop een druppel lader en hang de accu daar aan als je deze niet gebruikt.
Heb zelf al jaren een optimate, die doet zijn werk prima. Is ook nog eens betaalbaar.
Voordeel van in ieder geval een optimate (zullen andere merken vast ook hebben) is dat er een apart stekkertje word meegeleverd zodat je de accu niet telkens hoeft uit/vrij te bouwen, lader aansluiten op dat stekkertje is dan voldoende.

It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EHelmond
ik heb nog nooit een Sealed-maintenance-Free. met los zuur gezien.
ik heb ze wel een maatje of 10 groter gehad dan jij. daar zaten wel vulgaten op maar deze waren dicht gesealed ( vandaar de naam)
volgens mij ( ik weet het 95% zeker) zijn alle Sealed-maintenance-Free, gel accu's.
dit houd in dat het zuur niet vloeibaar .
echt helemaal gesealed zijn ze niet. ze hebben namelijk nog steeds een gas valve.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-05 18:46
Er zijn ook nog de agm accu's. Ook "onderhoudsvrij", ook bruikbaar voor deepcycle gebruik. Maar kunnen sneller geladen en hogere piekstromen leveren.

Sony A6600 + Tamron 17-70 f/2.8, Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:31
Odyssey levert motorfiets accu's waarvan ze aangeven dat ze tegen lang stilstaan kunnen:

https://www.louis.nl/arti...7407a6d734f29530dfa7ea85a

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Op zich wellicht een goede tip, maar wees er wel van bewust dat dat lang stilstaan maar net is wat je er onder verstaat. Maanden misschien? Maar ik heb zeer sterk mijn twijfels over mogelijk jaren. En dat noemt vraagsteller nou juist wel. Dan kom je toch onvermijdelijk weer terug bij het advies van regelmatig opladen. Elke loodaccu werkt in combinatie met zwavelzuur, dat principe met alle voordelen en nadelen verandert niet bij een goede kwaliteit, ook niet de zelfontlading door domweg het chemische proces dat ondanks die kwaliteit toch plaatsvindt.
Pagina: 1