Google Authenticator Sleutel kwijt

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koenvanp
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10-09-2024
Mijn vraag
Na een reset van mijn iPhone moet ik mijn Google Authenticator opnieuw configureren. Er wordt gevraagd om een QR code te scannen of een sleutel in te voeren. Beide heb ik niet. Hoe kan ik alsnog mijn account resetten? Ik kan op dit moment niet meer inloggen op verschillende websites ..

Relevante software en hardware die ik gebruik
Google Authenticator App

[ Voor 9% gewijzigd door koenvanp op 27-12-2017 19:30 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08:24
Dat kan niet
je moet de account recoveren waar bij je geen toegang hebt.

authenticator is juist om dat te beveiligen

Dus bij de websites waar je geen toegang hebt
een recovery procedure starten

[ Voor 26% gewijzigd door boyette op 27-12-2017 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:53

DarkSide

theres no place like ::1

daarom zijn backup codes nodig volgens mij
https://support.google.com/accounts/answer/1187538?hl=nl

dan jan je mfa uitzetten en opnieuw koppelen

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastiaan
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:51

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

Je kunt (mits goed geconfigureerd) ook inloggen op je Google-account middels verificatie-SMS. Dan krijg je de code in een tekstbericht in plaats van je authenticator. Kun je vervolgens via de beveiligingsinstellingen in je Google-account je authenticator opnieuw configureren. Dáár krijg je dan ook de QR-code of sleutel voorgeschoteld die je in moet voeren in je app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koenvanp
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10-09-2024
[message=,noline]boyette schreef op woensdag 27 december 2017 @ 19:30[/message]:
Dat kan niet
je moet de account recoveren waar bij je geen toegang hebt.

authenticator is juist om dat te beveiligen

Dus bij de websites waar je geen toegang hebt
een recovery procedure starten
Daar was ik al bang voor... Helaas!

Bedankt voor jullie antwoorden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1256504

Euhm... Met een open Gmail sessie is dat anders best makkelijk. Je gaat naar je Account, Beveiliging, Aan de slag, en daar Instellingen twee stappen authenticatie.

Loopt als een trein!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:21
Anoniem: 1256504 schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 18:26:
Euhm... Met een open Gmail sessie is dat anders best makkelijk. Je gaat naar je Account, Beveiliging, Aan de slag, en daar Instellingen twee stappen authenticatie.

Loopt als een trein!
Dan moet je wel net een tweede apparaat hebben wat toevallig nog ingelogd staat en niet ook net geupdate of vervangen is. Als het goed is ben je daar uitgebreid voor gewaarschuwd bij het instellen van tweefactorauthenticatie op je account. Je hebt toen ook de kans gehad om backupcodes te genereren of een alternatieve manier van codes in te stellen, bijvoorbeeld via sms. Je zult een van deze methodes moeten gebruiken of je account via Google herstellen.

Dit is wel de achilleshiel van tweefactorauthenticatie. Blijkbaar is ooit afgesproken dat de seeds hiervoor niet mogen worden gebackupped. Veiligheid voor gebruikersvriendelijkheid. Maar eigenlijk zou je dat aan de gebruiker moeten vragen. Ik zou erg blij zijn als mijn Google Authenticator seeds gewoon in een iCloud backup zouden worden opgeslagen. De kans dat ze daaruit gejat worden lijkt me niet heel groot. Sterker nog, het is juist onveiliger, want om niet de hele tijd die devices opnieuw te moeten instellen (ik gebruik het zowel op iPhone als iPad) sla ik bij gebrek aan beter die qr-plaatjes gewoon ergens op. Dat is niet erg veilig.

Een tussenoplossing is Authy. Met deze app kun je ook codes genereren en hij heeft de mogelijkheid om de seeds te backuppen. Dat gebeurt dan wel in Authy's eigen cloud, ik begrijp niet waarom het niet in iCloud kan maar daar hebben ze vast over nagedacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palo Alto
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online
PhilipsFan schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 18:35:
gebruiker moeten vragen. Ik zou erg blij zijn als mijn Google Authenticator seeds gewoon in een iCloud backup zouden worden opgeslagen. De kans dat ze daaruit gejat worden lijkt me niet heel groot. Sterker nog,
1Password kan dat wel.

Edit: Hiermee bedoelde ik vooral de functionaliteit van de authenticator (het gegenereerde nummer), niet per se de seeds zelf. Eens met de reactie hieronder dat je steeds moet afvragen of opslaan van 2FA info veilig/handig is.

[ Voor 25% gewijzigd door Palo Alto op 23-09-2019 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

De originele vragensteller zal 2 jaar later geen open sessie meer hebben. Dank voor de tip en welkom @Anoniem: 1256504, maar in dit soort gevallen liever geen stokoude topics omhoog halen. Zo kan men denken dat het een acuut probleem is als ze de datum van de topicstart niet zien. ;)

De backupcodes aanmaken en ergens veilig hebben opgeslagen is idd wel zo handig. (Of seeds voor vele mensen centraal opslaan handig is, is een discussie op zich maar dat past beter in een ander / eigen topic).

offtopic:
Zeg ik laat, was weekendje weg met collega-crewleden.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Pagina: 1