iMac start niet meer op, grijs appeltje blijft in beeld.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 05:27
Zoals in de titel staat, start mijn iMac start niet meer op. Althans, na het uit en weer aanzetten komt netjes het witte scherm te voorscijn met het donker grijze appeltje. De voortgangsbalk verschijnt in beeld. De eerste 75% wordt zoals altijd netjes gevuld maar dan die laatste 25% die duren uren. Om uiteindelijlk helemaal gevuld te zijn maar verder gaat hij niet. Ik heb hem meer dan 24 uur zo laten staan zonder resultaat.
Wat heb ik geprobeerd:
- opnieuw opgestart met aan uit knop
- Stekker eruit voor meer dan 1 minuut en daarna opnieuw opgestart,
- Opgestart met shift knop ingedrukt
- Opgestart met shift-ctrl-option ingedrukt.

Alle 3 zonder resultaat. Het duurt gewoon heel lang voordat de voortgansbalk helemaal vol is maar daar blijft hij in staan.
Ik heb ook een idee hoe het komt. Ik heb een laser graveer apparaat proberen te installeren op de imac. Hiervoor moest er een USB driver geinstaslleerd worden. Nadat ik dat gedaan had moest ik opnieuw opstarten en dat lukt dus niet meer. Ik kom gewoon nooit meer bij mijn inlog scherm. Iemand ening idee wat ik nog zou kunnen proberen?

Ik heb gewoon nog een timemachine backup, maar ja dan moet ik wel ergens die iMac kunnen opstarten en op een of andere manier iets kunnen doen ipv naar een grijz appeltje staren.

Systeem:
iMac 21,5”mid 2011, 2,5 GHz i5, 12 GB werkgeheugen, AMD Radeon 6750M 512 MB videokaart. 500 GB Harddisk

[ Voor 5% gewijzigd door chippie777 op 28-12-2017 11:49 . Reden: Systeem gegevens toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Je zou eens kunnen proberen op te starten vanaf de herstelpartitie. Ik heb zo snel even niet voor geest welke toetsencombo dit exact is, maar volgens mij cmd+r bij het opstarten ingedrukt houden. Anders moet je even googlen :) . Zodra je in recovery mode zit kan je een time machine backup herstellen.

edit: deze dus

[ Voor 24% gewijzigd door spone op 27-12-2017 17:33 ]

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RPHN
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 12-01 15:41
Misschien ook handig om erbij te vermelden welk type iMac etc...
Je kan eventueel afhankelijk van het type Mac? (Correct me if I'm wrong) het volgende proberen:
- NVRAM/PRAM Reset
- Internet recovery d.m.v. CMD + Option + R
- Externe USB stick maken met OSX image
- Installatie CD indien dit beschikbaar is op de desbetreffende Mac

Hopelijk kom je hier al iets verder mee...

• chippie777
Bedankt voor tips. De NVRAM/PRAM reset heeft niet geholpen.
Ik ben nu bezig met CMD + R dit lijkt goed te gaan, ik zie mijn timemachine backups, ik kan kiezen welke datum ik wil terugzetten en dan gaat hij aan de slag. Kom ik een paar uur later terug dan lijkt het goed gegaan te zijn en moet ik herstarten maar na een paar minuten kom ik dan weer in het keuze menu waar ik o.a. Kan kiezen om een TM backup terug te zetten of een de mac als nieuw te installeren. Blijkbaar gaat er iets niet goed met het terugzetten. De backup staat op een usb drive aan mijn router, gaat dus via het netwerk. Ik heb de usb disk ook al direct aan de mac gekoppeld, maar dan krijg ik fout 112 te zien en kom ik niet verder.
Ik denk dat ik ga proberen de mac als nieuw te installeren en dan hoop ik uit de bewaarde TM backup mijn belangrijkste gegevens te halen. Ik zal eens googlen hoe dit moet.
Het betreft trouwens een 21,5 iMac van een jaar of 5 oud.

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09:21

nelizmastr

Goed wies kapot

Je hebt er kans van dat je OS inderdaad is beschadigd of dat je schijf aan z'n einde is. Maar goed dat je time machine back-ups hebt :)

I reject your reality and substitute my own

• chippie777
Gelukt! Het enige wat ik anders heb gedaan dan alle probeersel hiervoor is dat ik naar nog een oudere backup ben gegaan. Misschien zat er wel wat fout vanaf een bepaalde datum en had het niets te doen met de installatie van de drivers. In ieder geval ben ik weer up and running.
Voor de zekerheid een extra kopie van mijn documenten gemaakt en van mijn foto bibliotheek. Want ondanks dat de TimeMachine zijn werk heeft gedaan is het toch wel handig om documenten en foto’s op een andere manier te kunnen benaderen. Ik ga mij eens verdiepen hoe ik dat kan automatiseren op een eenvoudige (goedkope/gratis) manier.
PS Ik heb bij mijn openingspost de gegevens van de iMac gezet.

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 30-09 15:25
chippie777 schreef op donderdag 28 december 2017 @ 11:46:
Voor de zekerheid een extra kopie van mijn documenten gemaakt en van mijn foto bibliotheek. Want ondanks dat de TimeMachine zijn werk heeft gedaan is het toch wel handig om documenten en foto’s op een andere manier te kunnen benaderen. Ik ga mij eens verdiepen hoe ik dat kan automatiseren op een eenvoudige (goedkope/gratis) manier.
Ik weet niet hoeveel gegevens je hebt? Maar iCloud een optie? Zit standaard ingebakken in je OS, Wanneer je iCloud-drive aan zet, worden je documenten en bureaublad automatisch opgeslagen in iCloud. Wanneer je de ingebouwde Foto's-app gebruikt kun je hier ook iCloud bibliotheek aan zetten, al je foto's worden dan ook automatisch online opgeslagen.

• chippie777
De gratis iCloud is slechts 5GB, mijn foto bibliotheek is al 50GB. aan de andere kant is het een goede optie voor een extra stukje zekerheid.

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 30-09 11:40
chippie777 schreef op donderdag 28 december 2017 @ 11:58:
De gratis iCloud is slechts 5GB, mijn foto bibliotheek is al 50GB. aan de andere kant is het een goede optie voor een extra stukje zekerheid.
De 50 GB optie is 99 cent en 200 GB is 3,-
Stuk betaalbaarder (en betrouwbaarder) dan je bestanden laten redden door een data recovery bedrijf :)

• chippie777
Inderdaad, ik denk ook dat ik dat ga doen. Ik zit alleen een beetje te klooien met de situatie dat ik prive een imac en iphone gebruik en zakelijk een ipad. Deze zakelijke ipad staat op een ander itunes account, hoe zou ik nu slim toch data van mijn imac/iphone kunnen gebruiken/bewerken op mijn zakelijke ipad?
Pagina: 1