Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mawi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15-05 16:59
Hoi,

ik heb inmiddels alweer enige jaren een Sony A6000 systeemcamera, met de standaard kitlens en de 55-210 zoomlens en op zich is het zeker geen verkeerde camera. Waar ik alleen toch moeite mee blijf houden is de EVF (Electronic View Finder), als ik een tijdje foto's aan het maken ben wordt ik er soms wat duizelig van. Wat ook een probleem blijft zijn de prijzen van de lenzen, deze liggen over het algemeen toch beduidend hoger dan lenzen voor Canon en Nikon (en er zijn er ook minder verkrijgbaar).

Ik overweeg dus nu om toch over te stappen naar een dSLR.

Wat zou een goeie vervanging zijn voor mijn Sony A6000 (ben niet echt merk gebonden, heb wel m'n oog laten vallen op een Canon 80D)

Dank alvast voor jullie adviezen.

Gr,

Mario

Beste antwoord (via mawi op 29-12-2017 15:22)

• Sodela
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16-05 16:13
Je zou ook eens kunnen kijken of je die duizeligheid ook met DSLR's hebt. Dat kan namelijk ook aan de kwaliteit van de zoeker liggen. Die vertekenen namelijk altijd een beetje ongeacht merk en type. Bij een EVF zou daar hooguit de refreshrate bij kunnen komen en ook die verschilt per merk en model van de systeemcamera's.

Blijft altijd het advies van vasthouden en gebruiken om te kijken of het iets voor je is. Iedereen heeft zo zijn voorkeuren of zelfs afkeuren. Het vermeende technische verschil (lees voorsprong DSLR) is maar heel beperkt voor zover die voor jou als gebruiker überhaupt nog bestaat.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16-05 08:38

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Ben altijd geneigd om te zeggen ga naar de winkel en test aantal camera's welke vind jij prettig vast houden en bedienen. Je weet aan de Canon 80D je kunt ook kijken naar de Nikon tegenhanger D7200 of de nieuwere D7500.
https://www.dpreview.com/...mpare-to-its-canon-rivals

Sony zet op dit moment nog hoog in op haar Full Frame systeem (a7 & a9) Ondanks dat deze objectieven te gebruiken zijn op de crop camera's zijn ze veelal stevig geprijsd. Begrijp goed dat dit een teleurstelling is.

Heb je de duizeligheid ook met andere systeemcamera's met een EV?

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 02:07

sjaool

Every life should have 9 cats

@mawi Heb je al eens een DSLR geleend om te kijken of het echt aan de elektronische zoeker ligt? Het kan zijn dat de overstap helemaal niet nodig is en de oorzaak dus ergens anders gezocht moet worden.

Het is bovendien zo dat de markt op dit moment redelijk aan het verschuiven is van DSLR naar systeemcamera. Sony zet hier stevig op in. Canon en Nikon blijven wat dat betreft de echte DSLR merken.

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mawi
Superdaantje schreef op woensdag 27 december 2017 @ 13:02:
Heb je de duizeligheid ook met andere systeemcamera's met een EV?
Nee, heb nog niet met andere systeemcamera's getest eerlijk gezegd, is inderdaad wel een goeie. Ben sowieso van plan om een keer een winkel binnen te stappen, zal daar ook eens op letten, thanks.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Sodela
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16-05 16:13
Je zou ook eens kunnen kijken of je die duizeligheid ook met DSLR's hebt. Dat kan namelijk ook aan de kwaliteit van de zoeker liggen. Die vertekenen namelijk altijd een beetje ongeacht merk en type. Bij een EVF zou daar hooguit de refreshrate bij kunnen komen en ook die verschilt per merk en model van de systeemcamera's.

Blijft altijd het advies van vasthouden en gebruiken om te kijken of het iets voor je is. Iedereen heeft zo zijn voorkeuren of zelfs afkeuren. Het vermeende technische verschil (lees voorsprong DSLR) is maar heel beperkt voor zover die voor jou als gebruiker überhaupt nog bestaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mawi
Systeemcamera bevalt verder ook prima, enige minpunt vind ik ook nog wel de beschikbaarheid en prijzen van de objectieven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Je kunt ook kijken naar ander merk systeemcamera, zoals bijvoorbeeld Fujifilm. Sony zet vol in op haar Full Frame camera's en minder op de crop camera's. En dit zie je ook terug aan de objectieven die ze in de markt zetten. Veelal in hoger segment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• quartex
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11-12-2024

quartex

Virtual Dreams / Fairlight

mawi schreef op woensdag 27 december 2017 @ 14:05:
Systeemcamera bevalt verder ook prima, enige minpunt vind ik ook nog wel de beschikbaarheid en prijzen van de objectieven...
Je kan zo'n beetje elke lens die je maar wilt op de Sony gebruiken, http://briansmith.com/gear/sony-lens-adapters/

Running AmiExpress 3.6 Copyright (c) LightSpeed Technologies 1992-93

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 677216

@Superdaantje Fuji is mooi spul maar de TS geeft (terecht) aan dat de Sony objectieven te prijzig zijn. Dan is Fuji natuurlijk niet echt een oplossing.

• mawi
quartex schreef op donderdag 28 december 2017 @ 12:09:
[...]

Je kan zo'n beetje elke lens die je maar wilt op de Sony gebruiken, http://briansmith.com/gear/sony-lens-adapters/
Klopt, maar een beetje goede adapter loopt ook in de prijzen en je zit ook vaak met ontbrekende functionaliteiten. Feit blijft dat voor dSLR een groter scala aan objectieven beschikbaar is met over het algemeen betere prijzen (op zich ook wel logisch, aangezien systeemcamera's nog niet echt gemeengoed zijn). Denk dat ik achteraf te vroeg ingestapt ben...

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Ligt eraan welke objectieven TS bedoeld. De nieuwe objectieven zoals Loxia, Batis GM, etc die Sony/Zeiss laatste paar introduceerde zijn helaas wat duurder dan de Fuji objectieven. Beide partijen zetten wat zwaarder in om de a7/a9 gebruikers tegemoet te komen. Hierdoor verliezen ze de focus van de crop gebruiker die betaalbaarder objectieven wenst.

Fuji meermaals per jaar cashback acties.... Dit wat aanschaf ook gunstiger maakt. Deze acties zijn wat beter dan die van Sony. Persoonlijk vond ik de Fujinon objectieven gunstiger geprijsd dan de Sony objectieven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:22
Misschien een domme vraag, maar weet je wel zeker dat het ligt aan een EVF en niet aan een viewfinder in het algemeen? Ik zou dat eerst goed uitproberen als ik jou was, anders is het zonde om zo'n nieuw systeem aan te schaffen.

Ik heb zelf ook een tijd met de kitlens van de a6000 gefotografeerd, recent een pricewatch: Sony 35mm F1.8 OSS gekocht en wat een verschil zeg! Mocht je toch overwegen om bij Sony te blijven zeker deze lens (of de 50mm variant) aanschaffen :)

• mawi
Bartske schreef op donderdag 28 december 2017 @ 14:15:
Misschien een domme vraag, maar weet je wel zeker dat het ligt aan een EVF en niet aan een viewfinder in het algemeen? Ik zou dat eerst goed uitproberen als ik jou was, anders is het zonde om zo'n nieuw systeem aan te schaffen.

Ik heb zelf ook een tijd met de kitlens van de a6000 gefotografeerd, recent een pricewatch: Sony 35mm F1.8 OSS gekocht en wat een verschil zeg! Mocht je toch overwegen om bij Sony te blijven zeker deze lens (of de 50mm variant) aanschaffen :)
Ik ga zeker binnenkort eens een winkel binnenstappen en uitproberen.Wat betreft die prime lens die je noemt, daar was ik inderdaad ook al naar aan het kijken, lees er goeie reviews over. Waar ik zeker tegenaan loop met de kitlens is de geringe lichtopbrengst binnen. Zoomlens ben ik wel zeer tevreden over (uiteraard buiten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mawi
Ben de laatste week aan het wikken en wegen geslagen, maar neig er nu toch naar om bij de Sony te blijven. Nieuwe dSLR is toch weer een investering en an sich is de Sony gewoon een fijne camera.

Neem wel het advies van @Bartske ter harte en ga kijken voor de 35mm F1.8 (BTW dagen bij de MediaMarkt komen er weer aan). Begin inderdaad de beperkingen van de kitlens in te zien.

Iedereen bedankt nog voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93248

mawi schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 11:13:
Ben de laatste week aan het wikken en wegen geslagen, maar neig er nu toch naar om bij de Sony te blijven. Nieuwe dSLR is toch weer een investering en an sich is de Sony gewoon een fijne camera.

Neem wel het advies van @Bartske ter harte en ga kijken voor de 35mm F1.8 (BTW dagen bij de MediaMarkt komen er weer aan). Begin inderdaad de beperkingen van de kitlens in te zien.

Iedereen bedankt nog voor het meedenken!
Dus je duizeligheid is inmiddels verdwenen, daar begon het hele verhaal immers mee?

Nu zit je dus met de 'oplossing' waarbij je niet ontsnapt aan je EVF, bij een duur platform blijft en daar bovenop overweegt een prime van dik 300 euro aan te schaffen. (35mm is overigens wel een prima focal length op 1,5x crop)

Ik zou toch nog wat meer onderzoek doen, leen ergens een DSLR of koop er desnoods een op marktplaats voor 100 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mawi
Anoniem: 93248 schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 12:09:
[...]
Dus je duizeligheid is inmiddels verdwenen, daar begon het hele verhaal immers mee?
Nee, duizeligheid is niet verdwenen, moet alleen niet een uur door de viewfinder kijken. Heb gekeken naar dSLR, zou dan toch liefste nieuwe aanschaffen en wil ik dezelfde mogelijkheden en snelheid hebben als m'n A6000, dan zit ik toch al snel richting de €700, plus en dan nog lenzen erbij. Heb gekeken wat de A6000 tweedehands doet, zou hier nog €500,- voor kunnen krijgen.

Maar je heb gelijk, misschien moet ik toch nog eens rondkijken...

Vind persoonlijk wel dat je in dSLR land door de bomen bijna het bos niet meer ziet, te veel keuze naar mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 08-05 15:04
mawi schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 12:40:
[...]

... wil ik dezelfde mogelijkheden en snelheid hebben als m'n A6000, dan zit ik toch al snel richting de €700, plus en dan nog lenzen erbij. Heb gekeken wat de A6000 tweedehands doet, zou hier nog €500,- voor kunnen krijgen.
Canon ken ik niet, behalve dat ik er regelmatig leuke 2e hands lenzen voor zie, die nogal schappelijk geprijsd zijn.
Bij Nikon kun je op een D7200 vrijwel alle aangeboden lenzen gebruiken. Dan ga je van de A6000 ook meteen een stapje hoger.

Je moet wel bereid zijn om lenzen 2e hands aan te schaffen, bijv.:
35/1.8 = ~125€
50/1.8 = ~70€
85/1.8 = ~200€
70-200/2.8 voor sport = vanaf ~300€ voor een vlotte Sigma tot ~1000€ voor een Tamron G2 of Nikkor II in nieuwstaat. Daartussen de op APS-c prima Nikkor I voor ~700€.
100-300/4 (Sigma) voor natuur/dieren, evt. met converter (~100€) = ~350€
met UWW word je ook doodgegooid, begint vanaf ~200€ voor een Tokina 12-24/4, maar veel andere/betere alternatieven die ~300-350€ kosten.

Voor zo'n lensverzameling moet je bij Sony een hééeel ander bedrag op tafel leggen. (flink meer dan faktor 2) Fuji kan nog niet eens een xx-200/2.8 sporttelezoom leveren, dus dat merk valt voor mij sowieso al af. (140mm is definitief te kort en met converter is f4 te lichtzwak)

En de lenzen zullen eerder goedkoper worden, want er stappen steeds meer mensen van de DSLR af. Het 2e hands aanbod in de systeemwereld zal daarentegen nog lang erg duur blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93248

mawi schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 12:40:
[...]

Nee, duizeligheid is niet verdwenen, moet alleen niet een uur door de viewfinder kijken. Heb gekeken naar dSLR, zou dan toch liefste nieuwe aanschaffen en wil ik dezelfde mogelijkheden en snelheid hebben als m'n A6000, dan zit ik toch al snel richting de €700, plus en dan nog lenzen erbij. Heb gekeken wat de A6000 tweedehands doet, zou hier nog €500,- voor kunnen krijgen.

Maar je heb gelijk, misschien moet ik toch nog eens rondkijken...

Vind persoonlijk wel dat je in dSLR land door de bomen bijna het bos niet meer ziet, te veel keuze naar mijn mening.
Het klopt dat de keuze in DSLR land enorm is (zelfs bij de merken op zich), maar dat geeft m.i. ook aan dat de verschillen tussen de modellen in een prijscategorie te verwaarlozen zijn.

Mocht je tot aanschaf van een DSLR overgaan dan zou ik een budget stellen en gewoon de camera van Canon of Nikon kopen die je het meest aanstaat qua features en/of bediening. (zoals eerder al aangegeven is er voor deze merken een hele goede markt voor lenzen, ook 2e hands / 3rd party)

Persoonlijk geef ik niets om functies zoals live-view, 4K video, kantelbare schermen, 120 focuspunten, ISO256000 en wat nog meer. Vandaar dat ik nog steeds schiet met spul van 15 jaar oud.
Pagina: 1