Mijn cpu fan draait veel te snel en als ik het wil proberen te veranderen in msi command center of bios en apply click werkt het niet.
Vraag
Alle reacties
Verwijderd
Om te beginnen: Het algemeen beleid #quickstart
Verder:
-welk moederbord?
-welke cpu?
-welke cpu-koeler?
-draait hij continu te snel?
-wat is snel?
-draait hij snel omdat de cpu temperatuur hoog is?
Je ziet, talloze vragen en eigenlijk kunnen wij zonder informatie geen advies geven......
Verder:
-welk moederbord?
-welke cpu?
-welke cpu-koeler?
-draait hij continu te snel?
-wat is snel?
-draait hij snel omdat de cpu temperatuur hoog is?
Je ziet, talloze vragen en eigenlijk kunnen wij zonder informatie geen advies geven......
Intel core i5-6400
stock cooler
msi bazooka b150m
hij draait
3100 rpm maar temperaturen zijn normaal (rond 31 graden)
en is heel luid omdat hij snel draait en ja continu
heb geprobeerd case fans te veranderen en dat werkte wel maar cpu niet
stock cooler
msi bazooka b150m
hij draait
3100 rpm maar temperaturen zijn normaal (rond 31 graden)
en is heel luid omdat hij snel draait en ja continu
heb geprobeerd case fans te veranderen en dat werkte wel maar cpu niet
Heb je misschien iets veranderd voordat je dit probleem had?
En als je in de bios zit, hoe snel draait hij dan?
Verder wil ik je wel advieseren om je verhaal duidelijk en correct neer te typen, dit is voor ons heel moeilijk lezen.
En als je in de bios zit, hoe snel draait hij dan?
Verder wil ik je wel advieseren om je verhaal duidelijk en correct neer te typen, dit is voor ons heel moeilijk lezen.
Mijn cpu fan draait momenteel veel te snel (3100 rpm) en als ik in men bios zit draait hij even snel.
Dit is sinds ik men pc terug in elkaar heb gestoken. Kan het te maken hebben met drivers?
En de temperatuur is helemaal niet hoog 31 graden.
Dit is sinds ik men pc terug in elkaar heb gestoken. Kan het te maken hebben met drivers?
Je hebt je pc uit elkaar gehad begrijp ik?Verwijderd schreef op woensdag 27 december 2017 @ 12:52:
Mijn cpu fan draait momenteel veel te snel (3100 rpm) en als ik in men bios zit draait hij even snel.
Heb je de koeler wel goed bevestigd en er wel pasta tussen gedaan(indien de koeler al eerder is gebruikt)?
Ook de kabel van de fan in de juiste header?
Mijn stock CPU fan draait ook heel hard, dat hoort zo volgens mij. (Wel wat langzamer, volgensmij rond de 2000RPM)
[ Voor 26% gewijzigd door iCore op 27-12-2017 12:58 ]
Don't let perfect be the enemy of good.
Ja heb zelfs nieuwe koelpasta gebruikt en ervoor draaide hij helemaal niet snel. En ik heb het in de juiste header gestoken normaal
.
Een rijstkorrel pasta?Verwijderd schreef op woensdag 27 december 2017 @ 12:57:
Ja heb zelfs nieuwe koelpasta gebruikt en ervoor draaide hij helemaal niet snel. En ik heb het in de juiste header gestoken normaal.
Koeler goed aangedrukt?
Doe maar.Verwijderd schreef op woensdag 27 december 2017 @ 12:58:
Als jullie willen kan ik snel even recorden en alles laten zien
Don't let perfect be the enemy of good.
Ik denk dat je Belgische bent, maar probeer zo duidelijk mogelijk verhaal te posten. (wij) moeten nu maar gokken wat er is. en het is gewenst dat je niet telkens een kort berichtje post, maar Quote aan wie je reageert en evt. multi quote
Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.
Ja sorry ben niet zoveel op forumsHackus schreef op woensdag 27 december 2017 @ 13:02:
Ik denk dat je Belgische bent, maar probeer zo duidelijk mogelijk verhaal te posten. (wij) moeten nu maar gokken wat er is. en het is gewenst dat je niet telkens een kort berichtje post, maar Quote aan wie je reageert en evt. multi quote
Op YouTube gooien en even de link hier plaatsen.Verwijderd schreef op woensdag 27 december 2017 @ 13:01:
Euhm hoe moet ik de video doorsturen
Hoe bedoel je ?Sj44k13 schreef op woensdag 27 december 2017 @ 13:10:
Is je bios niet per ongeluk gereset? Check even het fan profiel van je cpu fan.
Kan iets zijn met de drivers , heb nog niet echt alle drivers geinstalleerd denk ik
[ Voor 107% gewijzigd door br00ky op 27-12-2017 13:21 ]
Ga het bios in van het moederbord en zoek daar naar fan instellingen , met de huidige moederborden kan je zelf een fancurve instellen, zodat deze bij een bepaalde de temperatuur harde tof zachter gaat draaien.
Ook zal er vast een tool zijn van dit moederbord om dit in Windows te kunnen doen
Ook zal er vast een tool zijn van dit moederbord om dit in Windows te kunnen doen
Al gedaan in bios daar werkt het ook niet. En met software heb ik ook geprobeerd te veranderen werkt het ook niet. Kan ik iets fout ge connect hebben?freaky35 schreef op woensdag 27 december 2017 @ 13:21:
Ga het bios in van het moederbord en zoek daar naar fan instellingen , met de huidige moederborden kan je zelf een fancurve instellen, zodat deze bij een bepaalde de temperatuur harde tof zachter gaat draaien.
Om dat uit te sluiten zal je de koeler opnieuw moeten monteren.Verwijderd schreef op woensdag 27 december 2017 @ 13:24:
[...]
Al gedaan in bios daar werkt het ook niet. En met software heb ik ook geprobeerd te veranderen werkt het ook niet. Kan ik iets fout ge connect hebben?
Dus nieuwe pasta, de 4 pinnen van de koeler goed aandrukken en de fan kabel in de cpu_fan header.
Tips on koelpasta te removen?CryRaven schreef op woensdag 27 december 2017 @ 13:25:
[...]
Om dat uit te sluiten zal je de koeler opnieuw moeten monteren.
Dus nieuwe pasta, de 4 pinnen van de koeler goed aandrukken en de fan kabel in de cpu_fan header.
[ Voor 13% gewijzigd door br00ky op 27-12-2017 13:31 ]
Er staat zoveel info over het aanbrengen en verwijderen van koelpasta , zoek maar eens oo Google:
Een Keukendoekje of microvezel doek lijkt me goed genoeg.
Normaal gebruik ik pure alcohol erbij, maar in jouwn geval is het puur even om te testen.
(En je kunt sommige dingen ook googlen hé)
[ Voor 7% gewijzigd door CryRaven op 27-12-2017 13:32 ]
Kijk ook goed of je de fans op de goede aansluiting hebt zitten, dus daar waar de stekker, op het moederbord drukt, pak een handleiding erbij, daar staan foto's in van je moederbord.
Tav fans in je bios/uefi, meestal heb je 2 mogelijkheden, om de fan aan te sturen, probeer beide.
Tav fans in je bios/uefi, meestal heb je 2 mogelijkheden, om de fan aan te sturen, probeer beide.
We bedoelen dat je niet elk vraagje zoals koelpasta verwijderen, meteen hoeft te stellen, een beetje inzet zoals zelf uitzoeken is gewenst.Verwijderd schreef op woensdag 27 december 2017 @ 13:33:
Zit het al te Googlen sinds gisteren...
Heb je nu al gecheckt of de ventilator wel 100% in de juiste fanheader zit? CPU_FAN oid?
Wat heb je precies verandert aan je PC waarvoor de ventilator eraf moest?
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
Ik ben van ram veranderd.Jeroenneman schreef op woensdag 27 december 2017 @ 13:45:
Heb je nu al gecheckt of de ventilator wel 100% in de juiste fanheader zit? CPU_FAN oid?
Maar ik denk dat het iets is met de connector ik ga straks opnieuw doen want ik kan nergens de speed veranderen.
CMOS reset uitgevoerd ? Bios naar standaard/fabrieksinstellingen gedaan ?
Jumper gebruikt om MB te resetten ?
Jumper gebruikt om MB te resetten ?
[ Voor 10% gewijzigd door Soundstorm2010 op 27-12-2017 13:59 ]
Build To PLay /\ Kicking Ass, and Taking Names // My New Specs 2024 // Orgin: PitBullNL2010 // Steam: PitBullNL2010 //
Oke heb fan eruit gehaald koelpasta vervangen en terug opgezet geen resultaten. Ik ga nu bios resetten als dit niet werkt zal ik denk ik een nieuwe koeler moeten kopen.
Ik vind dit in de handleiding van je moederbord. Heb je dit geprobeerd??
Controlling the fan speed
There are two ways to manage fan speed. One is to go to BIOS > Advanced > Hardware Monitor. The other is to use COMMAND CENTER application. BIOS Hardware Monitor sub-menu allows you to set the temperature levels and the corresponding fan speed levels.
COMMAND CENTER offers gradient points of the fan speed that allow you to adjust fan speed in relation to CPU temperature.
Ook al geprobeerd ik heb nu een andere koeler gekocht.Sj44k13 schreef op woensdag 27 december 2017 @ 15:09:
Ik vind dit in de handleiding van je moederbord. Heb je dit geprobeerd??
[...]
Welke als ik vragen mag?Verwijderd schreef op woensdag 27 december 2017 @ 15:33:
[...]
Ook al geprobeerd ik heb nu een andere koeler gekocht.
Verwijderd
Even een vraag omdat ik het niet goed kan zien op de video: is de koeler gelockt?
Dat wil zeggen: staan de inkepingen van de pushpins gericht op de kern van de cpu?
Zo niet dan zit hij los.
Zo zou het moeten:
Dat wil zeggen: staan de inkepingen van de pushpins gericht op de kern van de cpu?
Zo niet dan zit hij los.
Zo zou het moeten:
[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 27-12-2017 16:45 ]
Heb het goed gelocked 2 keer eraf en erop gedaan en koelpasta vervangen geen resultaten heb maar andere koeler gekocht.Verwijderd schreef op woensdag 27 december 2017 @ 16:43:
Even een vraag omdat ik het niet goed kan zien op de video: is de koeler gelockt?
Zo niet dan zit hij los.
Zo zou het moeten: [afbeelding]
je had alleen een nieuwe fan hoeven kopen hooguit.
Had gekund als het een aftermarket koeler was, maar het betrof een Intel stock koeler.Vlizzjeffrey schreef op donderdag 28 december 2017 @ 14:48:
je had alleen een nieuwe fan hoeven kopen hooguit.
Dan word het een beetje lastig.
Heb nu cpu fan in sys fan gedaan en werkt ik kan het nu wel besturen en mijn case fan in cpu fan gedaan die kan ik dan niet besturen maar dat maakt niet uit want hij draait niet zo snel en hoor hem niet. Dus het is iets met de cpu fan header. Maar ben te lui om te makenCryRaven schreef op donderdag 28 december 2017 @ 16:42:
[...]
Had gekund als het een aftermarket koeler was, maar het betrof een Intel stock koeler.
Dan word het een beetje lastig.
Bedankt voor alle hulp!
Kan zijn, maar als je cpu nu heter begint te worden bij het gamen, dan zal je koeler niet goed presteren omdat de fan zich dan niet aan de temperatuur aanpast.Verwijderd schreef op donderdag 28 december 2017 @ 18:57:
[...]
Heb nu cpu fan in sys fan gedaan en werkt ik kan het nu wel besturen en mijn case fan in cpu fan gedaan die kan ik dan niet besturen maar dat maakt niet uit want hij draait niet zo snel en hoor hem niet. Dus het is iets met de cpu fan header. Maar ben te lui om te maken.
Bedankt voor alle hulp!
Pagina: 1