Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Traag netwerk verkeer tussen 2 Nassen

Pagina: 1
Acties:

• tajvdz
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 11-02 21:02
Hallo,

Ik heb een nieuwe Nas gekocht en ik wil graag wat van de gegevens van mijn oude Nas overzetten naar de nieuwe. Alleen gaat dit zeer traag. Beide hebben een 1 GB verbinding en de modem en switch die daar tussen zitten hebben dat ook. Trouwens de beiden Nassen zitten beiden rechtstreeks op het modem
Gebruik ik een 1 gb pc met de nieuwe nas dan komt de snelheid zo goed als in de buurt, ongeveer 80 MB/s.
Gebruik ik de pc om iets van de oude naar de nieuwe Nas te kopieeren dan is de snelhied ongeveer 5-8 MB/s.
Iemand een verklaring hoe dit kan?
Hoe is dit op te lossen? Schijf uit de oude Nas halen en in de pc hangen misschien? Liever een oplossing met de opstelling zoals die nu is..

• jan99999
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 19:20
Denk dat alles door je pc loopt.
Misschien virusscanner of firewall die teveel controleert.
Je data gaat 2x over je netwerkkaart, dus minstens de helft ben je altijd kwijt, vermoedelijk nog meer.

Ik zou van nas naar nas iets doen, bijv rsync tussen 2 mappen of partities.
Dus op je nieuwe nas, de oude data naar je nieuwe nas trekken, met backup rsync software die op je nas staat.

[Voor 20% gewijzigd door jan99999 op 27-12-2017 12:10]

• Mijzelf
  • Registratie: september 2004
  • Niet online
Ik neem aan dat je de data kopieert van een samba share op de oude nas naar een samba share op de nieuwe?
Heb je getest hoe snel je vanaf je PC naar de nieuwe nas kunt kopieren? Als dat ook in de buurt van de 80 komt, zou je kunnen overwegen om je PC als tussenstation te gebruiken. Kopieer een map naar de PC, en als die binnen is, kopieer hem naar de nieuwe nas.
Ondertussen kun je in een ander venster een nieuwe ophaal actie vanaf de oude nas laten lopen.

• MAX3400
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 12:04

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Is de nieuwe NAS al "klaar"? Niet dat je met 16 disks een RAID5 hebt gebouwd en dat ding is nog bezig met initialiseren?

Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Tortelli
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 13:14

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Is het probleem niet dat je de data vanaf NAS 1 > PC > NAS 2 gaat?. Je kunt op veel apparaten inloggen via SSH en met b.v. scp de data van NAS 1 direct naar NAS 2 kopiëren?.

i9 9900k @ 5,0Ghz | Asus XI HERO | GTX 1080 TI Gaming X | Corsair 32G | Asus MG279Q | Corsair RM750 | Synology DS1817+

• tajvdz
Bedankt voor de antwoorden. Hier kan ik denk ik wel wat mee.

@jan99999 Ik denk niet dat het ligt aan een firewall of iets dergelijks op mijn pc omdat het van pc naar nieuwe nas wel goed gaat zoals ik hierboven aan gaf. Er zit zo ie zo een backup functie op. Eens kijken of dat werkt met de oude nas.

@Mijzelf Ik denk inderdaad dat via Samba gaat. Van pc naar nieuwe nas haal ik snelheden van rond de 90 MB/s dus dat is goed lijkt mij. Ik zal zo eerst eens kijken met welke snelheid ik van de oude nas naar de pc kan kopieren. Volgens mij is dat ook al niet super snel dus denk dat daar het probleem zit.

@MAX3400 ja hoor de nieuwe nas is klaar. zit nog maar 1 schijf in.

@Tortelli Zou kunnen dat dat het probleem is al zou het ook kunnen dat de oude nas gewoon langzaam is.
Op de nieuwe nas kan ik een CIFS share aanmaken naar de oude nas. Wie weet dat dat werkt. Nadeel vind ik dat ik de windows verkennen dan niet kan gebruiken. Ik gebruik knippen en plakken en dat kan in de bestandsbrowser van de nas niet. daar zit een upload functie in. Met pc geprobeerd en dan haal ik dezelfde snelheid als via windows. Dus dan geef ik de voorkeur aan windows.

Ik laat mijn bevinden later wel even weten!

• Renault
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 07-04 18:53
Ik denk dat het veel eenvoudiger is: 80 MB/s correspondeert met een volledige 1 Gb/s netwerkverbinding en 8 MB/s correspondeert met een netwerkverbinding waar ergens een 100 Mb/s stukje tussen zit.
Zoek het 100 Mb/s onderdeel en verhelp dat ....

• MAX3400

MAX3400

quote:
Renault schreef op woensdag 27 december 2017 @ 21:49:
Ik denk dat het veel eenvoudiger is: 125 80 MB/s correspondeert met een volledige 1 Gb/s netwerkverbinding en 12.5 8 MB/s correspondeert met een netwerkverbinding waar ergens een 100 Mb/s stukje tussen zit.
Scheelt maar 40% qua snelheid ;)

• skelleniels
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 07-04 23:04
quote:
MAX3400 schreef op woensdag 27 december 2017 @ 21:52:
[...]

Ik denk dat het wel duidelijk is dat Renault de snelheden wil gebruiken die TS effectief ook haalt. Dat je dan officieel 125 MB/s haalt bij een Gigabit verbinding doet hier dan ook niets ter zake. Is ook het duidelijkste om de snelheden te gebruiken die TS effectief haalt om mee te vergelijken.

Offtopic: Met een goeie switch zal je wel over die 80 MB/s gaan, maar 125 haal je nagenoeg nooit(snelste wat ik hier heb gemeten bij mij thuis is 113 MB/s met een netwerkkabel rechtstreeks tussen pc en NAS. Dit met schijven in zowel NAS als de PC die makkelijk 140 MB/s halen)

http://specs.tweak.to/16567

• tajvdz
quote:
Renault schreef op woensdag 27 december 2017 @ 21:49:
Ik denk dat het veel eenvoudiger is: 80 MB/s correspondeert met een volledige 1 Gb/s netwerkverbinding en 8 MB/s correspondeert met een netwerkverbinding waar ergens een 100 Mb/s stukje tussen zit.
Er zit geen 100 Mb/s stukje tussen. Maar de oude nas haalt bij lange na niet de 1 Gb/s snelheid. Ik heb net even getest om iets van de oude nas naar de pc te kopieren en weer terug. Beide gaan op een snelheid van ongeveer 16,5 MB/s. Dat is dus een stuk minder dan de nieuwe die bijna op de 90 MB/s zit.
Beide nassen zitten rechtstreeks op het modem (KPN experiabox V10) en bij de PC zit er een 1 GB Netgear switch tussen. Maar dat laatste levert met de nieuwe nas dus geen probleem op.

En van nas naar nas via de pc was gister max 8 (piek) en zat gemiddeld nog lager maar daar haal ik nu minimaal 17 MB/s. Ik denk dat hij er gister niet meer zo'n zin in had omdat ik nu een stuk hoger zit! Dat is nu dus ongeveer dezelfde snelheid als van de oude nas naar de pc.
Dus ik denk dat de oude nas gewoon niet de snelheid haalt. Toen ik die vol had gezet had ik nog geen GB modem en switch...

Heeft het nu nog zin om van nas naar nas te kopieren zonder pc of zal dat nooit sneller zijn om,dat de oude nas naar pc ongeveer dezelfde snelheid haalt.

[Voor 9% gewijzigd door tajvdz op 27-12-2017 22:10]

• MAX3400

MAX3400

@tajvdz Welke NAS hebben we het eigenlijk over? Kan me voorstellen dat bepaalde benchmarks/reviews dan ook niet echt goede snelheden laten zien?

@skelleniels Snelheden liggen ook aan het protocol en de (tussenliggende) infra natuurlijk. Hier vlekkeloos 125MB/s van 2 hoog naar begane grond (en terug ook). Ach, die paar MB/s meer of minder maakt natuurlijk ook niet uit tenzij je bestanden van 200GB/stuk wil verplaatsen.

• tajvdz
quote:
MAX3400 schreef op woensdag 27 december 2017 @ 22:10:
@tajvdz Welke NAS hebben we het eigenlijk over? Kan me voorstellen dat bepaalde benchmarks/reviews dan ook niet echt goede snelheden laten zien?
De oude nas is een Conceptronic CH3SNAS en de nieuwe is een Asustor AS4001T

• MAX3400

MAX3400

quote:
tajvdz schreef op woensdag 27 december 2017 @ 22:19:
[...]

De oude nas is een Conceptronic CH3SNAS en de nieuwe is een Asustor AS4001T
Ah, dan heb ik goed nieuws voor je... Of niet; heb vorig jaar eenzelfde CH3 moeten leegmaken hier. Geen idee meer wat ik piek haalde maar het ging over minder dan 500GB aan data. Heb dat ding maar 's avonds aangezet en toen naar bed gegaan. Moet wel zeggen; er stonden veel kleine bestanden op (dus sowieso lagere throughput) maar het ding was inderdaad niet vooruit te fikken.

Even een quote van elders:
quote:
Performance: While transferring our 1GB test file across a gigabit network, the Conceptronic managed a fairly standard 18.5MB/s read, and 13.6MB/s write.

• tajvdz
@MAX3400 ok de snelhied in die quote is ongeveer gelijk aan die van mij nu. En dan via de pc.
De rsync backup van de nas of via CIFS zal niet sneller worden? Ik heb daar even naar gekeken en lukte me zo niet om een verbinding op te zetten.

Ik heb er in totaal 3 TB op staan maar hij hoeft niet helemaal leeg.

De schijf uit de oude nas halen en via sata aan de pc hangen is geen optie?

• MAX3400

MAX3400

quote:
tajvdz schreef op woensdag 27 december 2017 @ 22:27:

De schijf uit de oude nas halen en via sata aan de pc hangen is geen optie?
Geen idee welk filesystem erop staat en of je PC dat dus kan lezen.

Is het FAT32/NTFS, dan is dat wel sneller. En anders gewoon komend weekend gebruiken om je broodnodige data te kopieren en dat de 31e lekker die CH3 voorstellen aan een Cobra6 :P

• tajvdz
quote:
MAX3400 schreef op woensdag 27 december 2017 @ 22:30:
[...]

Geen idee welk filesystem erop staat en of je PC dat dus kan lezen.

Is het FAT32/NTFS, dan is dat wel sneller. En anders gewoon komend weekend gebruiken om je broodnodige data te kopieren en dat de 31e lekker die CH3 voorstellen aan een Cobra6 :P
Het lezen is geen probleem. Bestandssysteem is ext3 of ext4 en dat kan met een klein exe bestandje gewoon worden gelezen onder windows.

Nou ik wlde de oude nas nog blijven gebruiken. Of ik zou de schijven in de nieuwe moeten stoppen of in een pc..

• guido2545
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 24-02 18:20
@tajvdz Welke UTP kabel gebruik je voor de oude nas?
Is dit een CAT 5 kabel, dna kan je max 100Mbps halen.
Is dit een Cat 5E kabel, dan is ligt het probleem inderdaad ergens anders

Vakgebied: |Netwerk|Voip|DNS|Hosting|Servers|

• Blokker_1999
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 13:03
quote:
MAX3400 schreef op woensdag 27 december 2017 @ 21:52:
[...]

Toch even opmerken dat je op een Gbit verbinding nooit 100% van de bandbreedte voor nuttige data kunt gebruiken. Je zal altijd verliezen hebben aan onder meer de protocollen die je gebruikt. En zelfs dan haal je ene ideale snelheid nog alleen maar als je een dedicated lijn gebruikt tussen 2 apparaten en er maar 1 protocol over laat lopen. In de praktijk heb je met 80 tot 100 megabyte per seconde een goede, realistische snelheid op een gigabit verbinding.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• MAX3400

MAX3400

quote:
MAX3400 in "Traag netwerk verkeer tussen 2 Nassen" haalt maximale snelheid tussen NAS en 1 apparaat.

[Voor 10% gewijzigd door MAX3400 op 28-12-2017 10:13]

• tajvdz
quote:
guido2545 schreef op donderdag 28 december 2017 @ 09:16:
@tajvdz Welke UTP kabel gebruik je voor de oude nas?
Is dit een CAT 5 kabel, dna kan je max 100Mbps halen.
Is dit een Cat 5E kabel, dan is ligt het probleem inderdaad ergens anders
het is de standaard kabel die destijds werd meegeleverd met de nas. Ik neem aan dat die wel geschikt is voor de snelheid die de nas aan kan.

• MAX3400

MAX3400

quote:
tajvdz schreef op donderdag 28 december 2017 @ 11:35:
[...]

het is de standaard kabel die destijds werd meegeleverd met de nas. Ik neem aan dat die wel geschikt is voor de snelheid die de nas aan kan.
Laat de vraag van @guido2545 maar even; je haalde gister toch 16MB/s naar je PC? Dan zit je al ver over de 100Mbit heen van Cat5.

• guido2545
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 24-02 18:20
@tajvdz IT'ers houden niet van aannames.
Je kan het beter even controleren, en eventueel vervangen voor een kabel welke zeker cat5e is

Vakgebied: |Netwerk|Voip|DNS|Hosting|Servers|

• tajvdz
@guido2545 ik zal de kabels zo wel even omdraaien want de nassen staan naast elkaar
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True