Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• JP-tjuh
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20-11 10:11
Goedemorgen allen,

Ik heb een vraag.

Momenteel ben ik een HTPC aan het samenstellen. Er zijn een aantal zaken die ik standaard op het moederbord wil hebben. Als ik naar de huidige chipset Z370 kijk dan wordt het moederbord aardig prijzig met mijn eisen. Ik liep net tegen een moederbord aan met de Z170 chipset. Deze heeft alle features en een prijs die ik er voor wil betalen, de Asus Z170 Deluxe.

https://www.asus.com/nl/Motherboards/Z170-DELUXE/

Nu is mijn vraag, wat zijn relevante zaken om naar te kijken mbt de 2 chipsets? Maakt het voor mijn HTPC build uberhaupt uit welke chipset (en dus processor) ik neem?

Thanks, Jordi

[ Voor 5% gewijzigd door JP-tjuh op 27-12-2017 11:31 . Reden: Linkje ]

• CryRaven
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 30-11 18:22
Als je 1 van de huidige cpu's neemt(bijvoorbeeld een i7 8700k), werken die alleen op een z370 chipset.

Een i7 7700k werkt dan bijvoorbeeld weer niet op een z370 chipset, daarvoor moet je bij een z170 of z270 moederbord zijn.

Wat zijn trouwens de rest van de onderdelen die je samengesteld hebt, dan weten we waar we het over hebben en dan weet jij wat je nodig hebt.

[ Voor 4% gewijzigd door CryRaven op 27-12-2017 11:35 ]

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-11 16:40

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

HDMI2.0, HDR en overige nodig? Pak een Z370; op Kaby Lake werkt het allemaal suboptimaal.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Verwijderd

Wat moet die HTPC überhaupt ondersteunen?
Wil je 4K content kunnen afspelen?

• JP-tjuh
Ik had al begrepen dat ik de nieuwe generatie processoren er niet op kan. Overigens heb ik geen dikke processor nodig. Wat ik al aangaf, een HTPC en dat kan al met een relatief mindere processor. Wat mij niet duidelijk is of de nieuwe generatie processoren een voordeel gaan geven voor een MM HTPC die merkbaar zijn. Verwacht van niet. Ben eerder benieuwd naar wat ik "mis" als ik voor een Z170 ga.

Rest van de onderdelen zijn niet relevant. Voor mij is HDMI 2.0 belangrijk en dat zit in dit moederbord verwerkt. Heb dus geen dedicated GPU meer nodig, tenzij ik niet tevreden ben over de output van het moederbord.

Geheugen enzo zijn ook niet echt belangrijk. Ik baseer mijn aanschap op prijs/kwaliteit en b.v. op overclockbaarheid.

Voeding wordt waarschijnlijk een Super Flower Leadex.
De behuizing een Streacom F12C

• JP-tjuh
MAX3400 schreef op woensdag 27 december 2017 @ 11:35:
HDMI2.0, HDR en overige nodig? Pak een Z370; op Kaby Lake werkt het allemaal suboptimaal.
Als ik het goed begrijp heb je nog steeds een moederbord nodig die HDMI 2.0 (60FPS) signaal kan geven. Blijkbaar is dit ook nog niet native bij de laatste generatie processoren. De moederborden die dit ondersteunen zijn schaars voor Z370.

• JP-tjuh
Verwijderd schreef op woensdag 27 december 2017 @ 11:36:
Wat moet die HTPC überhaupt ondersteunen?
Wil je 4K content kunnen afspelen?
Yep in 60FPS. Daarom is dit Asus bord een mooie oplossing.

• MAX3400

MAX3400

Je definieert "niks".

- wat wil je gaan afspelen?
- welke bitrates / codecs / media?
- welke resolutie?
- welke beeld-opties (wel/geen HDR en dan welke versies/type)?

Op een Kaby Lake kan je echt wel 2160p60 afspelen met HDR maar niet optimaal; het werkt bij meer mensen niet dan wel, mogelijk ook omdat je best ermee moet "klooien".

Verder spelen bepaalde programma's helemaal geen HDR af zoals Kodi; dan moet je dus alternatieve applicaties inzetten om bepaalde media af te spelen.

Wil je niet meerdere keren achter elkaar posten? Dat leest & antwoord erg vervelend

[ Voor 9% gewijzigd door MAX3400 op 27-12-2017 11:43 ]

• JP-tjuh
Beste Max, Ik vraag niet of je voor mij een HTPC samen stelt. Het software verhaal dat geloof ik wel. Daar heb ik al mijn gedachten over. Ik wil weten wat ik hardware matig mis (voor mij relevant).

2160P60 over HDMI, werkt niet optimaal? Werkt nauwelijks is een beter woord. En voor deze bedragen ga ik niet klooien. Dan stop ik er liever een GPU in die dit zonder problemen kan.

• MAX3400

MAX3400

JP-tjuh schreef op woensdag 27 december 2017 @ 11:48:
Beste Max, Ik vraag niet of je voor mij een HTPC samen stelt. Het software verhaal dat geloof ik wel. Daar heb ik al mijn gedachten over. Ik wil weten wat ik hardware matig mis (voor mij relevant).
Oke, dan niet. Blijkbaar zit alles in je hoofd maar niet in de topicstart. Ik kan niet "ruiken" wat je wil.
2160P60 over HDMI, werkt niet optimaal? Werkt nauwelijks is een beter woord. En voor deze bedragen ga ik niet klooien. Dan stop ik er liever een GPU in die dit zonder problemen kan.
Oke, dan schaf je een GPU aan die dat dus wel allemaal kan. Blijkbaar weet je meer dan wij over 2160p60 4:4:0 / 4:4:2 of 4:4:4 met alle bijbehorende toeters en bellen.
Maakt het voor mijn HTPC build uberhaupt uit welke chipset (en dus processor) ik neem?
Voor ons wel, voor jou blijkbaar niet. Koop dan wat je mooi, fijn & fantastisch vindt werken.

[ Voor 11% gewijzigd door MAX3400 op 27-12-2017 11:51 ]

• JP-tjuh
Thanks voor de link. Ik kende m al :)

Dit verhaal heeft mij getriggerd goed op te letten mbt 4K 60FPS. Het geheel zal straks een 4K TV aan moeten sturen in 60FPS. Had niet verwacht dat dit niet een standaard ding is in deze tijden. Het Asus bord zou dit perfect moeten kunnen zonder een extra GPU te hoeven aanschaffen. Die heeft een speciale HDMI 2.0 uitgang.

• JP-tjuh
MAX3400 schreef op woensdag 27 december 2017 @ 11:50:
[...]

Oke, dan niet. Blijkbaar zit alles in je hoofd maar niet in de topicstart. Ik kan niet "ruiken" wat je wil.

[...]

Oke, dan schaf je een GPU aan die dat dus wel allemaal kan. Blijkbaar weet je meer dan wij over 2160p60 4:4:0 / 4:4:2 of 4:4:4 met alle bijbehorende toeters en bellen.

[...]

Voor ons wel, voor jou blijkbaar niet. Koop dan wat je mooi, fijn & fantastisch vindt werken.
Ook nog iets zinnigs toe te voegen behalve voor heel de community te spreken? Als mijn topic je niet zint dan ga je gewoon verder naar de volgende topic ipv op jouw toon mij te irriteren.

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:40

nelizmastr

Goed wies kapot

Waarschuwing vooraf: een Z170 bord ondersteunt mogelijk niet direct de 7000 serie kaby lake processoren. Vraag ernaar bij de verkopende partij. Zij kunnen het mogelijk voor je uitzoeken en een update uitvoeren.

Wat de verdere vraagstelling betreft, tja, je lijkt je alleen blind te staren op HDMI 2.0 en of Z170 functies mist, maar dat lijkt me niet zozeer de uitdaging. Je moet je hardware afstemmen op de beoogde media die je wil gaat consumeren. Alleen 4K@60Hz (niet FPS) 8-bit dat kan sowieso elke Kaby Lake processor of recente graka (ook budget zoals de GT1030, of 1050).
Verder zeg je niet te willen klooien, waarmee je al min of meer impliceert dan geen Kaby Lake te willen omdat al meermaals is genoemd dat dat suboptimaal is, dan wordt het dus toch Coffee Lake Z370 voor je ;)

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• MAX3400

MAX3400

JP-tjuh schreef op woensdag 27 december 2017 @ 11:56:
[...]

Ook nog iets zinnigs toe te voegen behalve voor heel de community te spreken? Als mijn topic je niet zint dan ga je gewoon verder naar de volgende topic ipv op jouw toon mij te irriteren.
:| Ik probeer te achterhalen waarom jij een topic opent en een bepaalde chipset wel/niet nodig hebt. Dan geef ik duidelijk aan wat mijn ervaringen zijn op Z170 en Kaby Lake. En ik vraag wat jouw requirements precies zijn.

Op de een of andere manier is dan jouw interpretatie: niet antwoorden op vragen en het beter weten dat het op Kaby Lake niet werkt.

Oke, dat kan, maar daardoor snap ik dus jouw vraagstelling/topic niet, kan ik niet achterhalen waarom je dus twijfelt over Kaby of Coffee en je zegt zelf al dat een dedicated GPU waarschijnlijk dus beter is ipv een IGP op HDMI2.0.

Blijkbaar kan ik dus niets meer toevoegen aan het topic; je zegt over software alles al te weten en hardware-matig weet je het ook al. Zoals @nelizmastr aangeeft, zijn er mogelijk andere opstart-issues met Kaby op Z170 en zal je ook even "goed" moeten zoeken naar drivers want Intel is nogal snel met IGP-zaken sinds de Fall Update.

Oke, dan ga ik, zoals je suggereert, wel een ander topic zoeken om iemand te vragen/voorlichten.

• JP-tjuh
Blind staren valt wel mee. Wakker geschrokken, dat wel. Heb het verschil gezien in 30 en 60 FPS. En überhaupt de beperkingen van HDMI 1.4. Eigenlijk had ik een andere HTPC samen gesteld zonder te kijken wat de HDMI uitgangen doen.

Begrijp me niet verkeerd. Ik snap dat elke moderne processor dit af kan spelen. De beperking zit hem in de signaal overdracht naar de TV. Voor een computermonitor is het makkelijk. Die heeft alle moderne aansluitingen evenals mijn GPU. In TV land wordt zelden gebruik gemaakt van DP b.v. en alles gaat via de HDMI.

Maar eigenlijk dwaal ik af :) De vraag die nu bij mij opkomt. Gaat de Kaby Lake hardware matig problemen geven als het gaat om afspelen van 4K 60FPS, HDR etc? Zit dat het puur in de processor of juist in chipsets en of software? Dit zijn de zaken waar ik echt naar op zoek ben :)

• JP-tjuh
MAX3400 schreef op woensdag 27 december 2017 @ 12:06:
[...]

:| Ik probeer te achterhalen waarom jij een topic opent en een bepaalde chipset wel/niet nodig hebt. Dan geef ik duidelijk aan wat mijn ervaringen zijn op Z170 en Kaby Lake. En ik vraag wat jouw requirements precies zijn.

Op de een of andere manier is dan jouw interpretatie: niet antwoorden op vragen en het beter weten dat het op Kaby Lake niet werkt.

Oke, dat kan, maar daardoor snap ik dus jouw vraagstelling/topic niet, kan ik niet achterhalen waarom je dus twijfelt over Kaby of Coffee en je zegt zelf al dat een dedicated GPU waarschijnlijk dus beter is ipv een IGP op HDMI2.0.

Blijkbaar kan ik dus niets meer toevoegen aan het topic; je zegt over software alles al te weten en hardware-matig weet je het ook al. Zoals @nelizmastr aangeeft, zijn er mogelijk andere opstart-issues met Kaby op Z170 en zal je ook even "goed" moeten zoeken naar drivers want Intel is nogal snel met IGP-zaken sinds de Fall Update.

Oke, dan ga ik, zoals je suggereert, wel een ander topic zoeken om iemand te vragen/voorlichten.
Ik besef me dat ik nog wel iets meer in mijn starttopic aan had moeten geven. Eigenlijk wilde ik alleen de beperkingen van een Z170 weten omdat ik mbt de andere zaken al veel heb uitgezocht en daar dit topic niet mee wilde vervuilen.

Deze HTPC moet ook HIFI gaan afspelen. Eigenlijk zijn primaire taak. Ik wil zo min mogelijk componenten in de HTPC hebben omdat elk onderdeel potentieel een verstoring in een signaal kan geven.

- Ik wil daarom een zo stabiel mogelijke voeding hebben.
- Een moederbord met hoogwaardige componenten om het signaal zo schoon mogelijk te houden
- Het aantal vervuilende componenten tot een minimum beperken (vandaar liever geen extra GPU)

Als ik me ergens op blind heb gestaard zijn het de bovenstaande zaken. Ik ging ervan uit dat elke MOBO/PRO combinatie ondertussen wel 4K 60 FPS content via de HDMI naar een TV kan sturen. Niet dus. Het is wel een belangrijke (secundaire) taak van de HTPC aangezien er een 4K OLED in de planning zit.

Daarom terug naar mijn eerste vraag. Zie ik zaken over het hoofd als ik voor een Z170 MOBO ga? Is het daadwerkelijk de processor die roet in het eten kan gooien of spelen er meer zaken mee die (makkelijk) op te lossen zijn. Ik kan nu wel de keuze maken om voor een Z370 MOBO te gaan maar ik vraag me af of de issues daar echt mee opgelost zijn. Weet iemand of ik met het genoemde ASUS bord inc de HDMI 2.0 + Kabi processor beperkingen ga krijgen met het afspelen van bepaalde content? Max haalt aan dat er problemen zijn met HDR maar daar heb ik niet veel over kunnen vinden. Snap niet wat dit probleem kan veroorzaken. Lijkt me een stukje software?
Modbreak:@ deze en andere dubbelposts en kicks hierboven, als je nog iets wilt toevoegen aan je laatste post voordat iemand anders heeft gereageerd, gebruik dan aub de wijzigknop rechtsboven je post. Je kickt nu steeds je topic, wat als irritant wordt ervaren. Na liefst 14 jaar hier rond te lopen zou je toch op de hoogte moeten zijn van de mogelijkheid je posts te editten :). Dit geldt trouwens ook voor meerdere quotes achter elkaar. Die kunnen prima allemaal in 1 post.

[ Voor 7% gewijzigd door br00ky op 27-12-2017 12:45 ]

Pagina: 1