Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23-06 17:24

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Topicstarter
Ik heb bij mijn moeder een router ZyXEL P-2812HNU-F1 router staan.
Deze schijnt een KPN firmware te hebben want er staan al 6 instellingen klaar in Broadband pagina.

Als ik op andere netwerk wil gebruiken, moet ik VLAN uitvinken zodat internet goed doorkomt. EtherWAN profiel is gebruikt.

Ik heb alles werkend kunnen instellen, ik kan via router op internet komen, heb op aantal laptops wifi ingesteld.
Maar...

Niet elke apparaat kan verbinden met wifi van deze router.
Er zijn problemen met aantal apparaten:
- Samsung S7 ziet router wifi niet eens. De nieuwere Huawei ziet het wel en kan wel verbinden.
- oudere Huawei mobiel ziet het wel, maar kan niet verbinden en verbreekt alweer
- Asus N31 usb stick ziet het wel, maar kan niet verbinden en verbreekt weer. Het lijkt wel alsof code onjuist is, maar die is correct ingetypt. Het is N300 stick.

Ik denk dat deze problemen komt door verouderde WPA2 protocol, maar het kan ook anders zijn, want vrijwel elke Windows laptop kan gewoon zien en verbinden. Het is WPA2-PSK.
De firmware is V3.11TUE6.b6.

Ik heb zelf heel wat routers ingesteld, maar hier kan ik niet oorzaak goed zien. Ik vind apart dat Samsung S7 de router helemaal niet kan zien. Dus, wie kan me helpen wat hier de probleem is?

Alvast dank.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 572035

Hoe zijn de instellingen van de WLAN?
Zend je uit op de 2,4 GHz of de 5 GHz?
Heb je de kanaalinstellingen als eens veranderd? Via de (Android) app Wifi analyzer kun je de AP kanalen scannen en in een mooie grafiek laten weergeven.

WPA2 is verouderd, maar kan naar mijn idee niet de boosdoener zijn van verbindingsproblemen.
Ik heb ooit eens een access point gehad, waarmee Apple apparatuur niet meer kon verbinden.
De B/G/N aangepast naar B/G en toen ging het wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:46
Kanaal 13 in gebruik, client die op USA settings staat, 5Ghz welke op DFS kanalen zend, client die geen DFS kanalen snapt.

Mogelijkheden genoeg. WPA2 is geen probleem, hij zou het SSID zoiezo moeten zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
De ZyXEL P-2812HNU-F1 doet geen 5GHz. Het is een 2.4GHz 300Mbit 2x2 modem-router-accesspoint.

[ Voor 3% gewijzigd door Mijzelf op 27-12-2017 17:59 ]

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23-06 17:24

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Topicstarter
Mijzelf schreef op woensdag 27 december 2017 @ 17:59:
De ZyXEL P-2812HNU-F1 doet geen 5GHz. Het is een 2.4GHz 300Mbit 2x2 modem-router-accesspoint.
Klopt. Het is 2,4 GHz die tot 300M kan. Het kan misschien komen door oudere firmware.
Ik zag dat Samsung S7 soms wel even ziet... en dan zie ik keurig kanaal weergave in wifi analyzer. Maar later ziet het weer niks meer, en wifi analyzer of scanner ziet ook gewoon niks.

De huis is op het platteland, dus heel rustige omgeving. Er is maar 1 router in buurt en dat overlapt niet de router bereik. Kanaal 1 tov kanaal 13 bij de buren.

Vind nog wel apart dat het niet goed werkt. Zou ik alternatief TKIP inschakelen met WPA? Maar dat is minder secure protocol...

Anoniem: 572035

Testen kan geen kwaad, dan kun je uitsluiten of het WPA2 is.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 572035 op 28-12-2017 13:07 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:12

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

WPA2 is bijna 14 jaar oud, maar allerminst verouderd: het is nog steeds de meest actuele beveiligingsprotocol voor WiFi. Alle evt alternatieven zijn nog ouder en (itt WPA2) potentieel of daadwerkelijk lek.

Dat WPA2 zo oud is heeft ook voordelen: kans dat een actueel apparaat er niet mee kan werken is exact nihil. Alles van afgelopen 10 jaar dat WiFi-g of nieuwer ondersteunt kan ermee overweg. Oftewel, wat dan ook je probleem is, daar zit het met deze AP vs deze telefoon niet.

Als somnige apparaten wel kunnen verbinden - en verbonden blijven - is de verbinding an sich ook in de lucht.

Hou je over brakke instellingen.

Hoofdverdachten imho:
- foute encryption. WPA2 specificeert enkel CCMP/AES encryption. Als je AES+TKIP of enkel TKIP instelt zit je out-of-spec en kan get zijn dat apparaten met erg stricte implementaties 'nope' zeggen. TKIP is bovendien onveilig en castreert je performance, en is al sinds 2004 deprecated, dus gewoon niet doen.
- veel moderne apparaten (waaronder alle iDevices) vereisen darmt WMM aan staat. Er is ook geen reden het uit te zetten. WMM Power Save is aparte instelling die op zeer oude clients voor gedonder kan zorgen, maar het scheelt je VEEL stroom op mobile devices, dus deze wil je ook aan hebben staan als het enigszins kan.
- creatief geweest met beacon interval? 100ms is default, tot 350ms zou meestal goed moeten gaan, maar als je iets anders hebt dan 100ms, probeer dat eens te herstellen.
- kanaalbreedte anders dan 20MHz instellen in 2.4GHz gaat vaak mis en is meestal ook nog contraproductief. Vast op 20MHz is altijd stabielst en vaak ook snelst.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1