Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
Hi allen,

Ik heb een Nikon D90 en deze al geruime tijd niet gebruikt.
Voor de kerst wilde we een paar familie fotos maken en heb dus netjes de batterij opgeladen.

Toen ik fotos wilde maken merkte ik dat de zoeker erg donker was. Dit wisselde erg per foto.
1. Als ik fotos bleef schieten gingen de fotos van licht naar donker naar licht naar donker
2. steeds zelfde omgeving qua licht geschoten
3. ook als ik een andere lens erop zet blijft dit probleem.
4. als ik via LV kijk zie ik dezelfde issues ( blijven drukken en zie het beeld van licht naar donker gaan)

Ik heb al op google gekeken en zie wat mogelijke dingen - maar die hebben niet geholpen
AF palletje zit niet vast bijv.
Heb ook al een reset gedaan van de camera
Heb ook met Iso waarden zitten spelen

Helaas helpt niemand - en ben een redelijke leek nog, dus nu de weg een beetje kwijt
Wellicht dat iemand suggesties heeft voordat ik hem wegbreng ?

Merci voor de hulp alvast !

Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:02

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Als je door de zoeker kijkt, kijk je door de lens, als je via live view kijkt via de sensor.
Heel raar dat het met beide en met verschillende lenzen voorkomt.

Staat het ding niet gewoon op de bracketing stand? Hoewel dit door de zoeker niet uit zou moeten maken. Al op auto geprobeerd?

[ Voor 29% gewijzigd door MikeyMan op 27-12-2017 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Misschien kan je de EXIF-data posten van zowel een goede, als donkere foto?

Dan kan je uitsluiten dat de foto niet gewoon donker is geworden, omdat bv. shutterspeed of diafragma verkeerd stond ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-10 21:43

Barrycade

Through the...

Hoogst waarschijnlijk heb je bracketing aanstaan. Dus een belichtingstrappetje.

http://www.scottrandolph.com/2010/07/blog-post.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:02

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Barrycade schreef op woensdag 27 december 2017 @ 11:46:
Hoogst waarschijnlijk heb je bracketing aanstaan. Dus een belichtingstrappetje.

http://www.scottrandolph.com/2010/07/blog-post.html
Dat zei ik al, maar dat zie je door je zoeker niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 04-10 23:59

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Moet haast het diafragma zijn, dit kun je wel zien als je in de lens kijkt tussen foto’s door.

Mogelijke oorzaken:
1. DoF preview button per ongeluk ingedrukt of zit vast
2. Connectoren vies van de camera
3. Spoken

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
  • Nu online
b2vjfvj75gjx7 schreef op woensdag 27 december 2017 @ 11:23:
Misschien kan je de EXIF-data posten van zowel een goede, als donkere foto?

Dan kan je uitsluiten dat de foto niet gewoon donker is geworden, omdat bv. shutterspeed of diafragma verkeerd stond ingesteld.
Helpt onderstaande ? Geen verschil in data ?
Foto 1 is superdonker, foto 2 is een stuk lichter (nog niet licht genoeg)
Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/5x7e4k.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/bhdk7r.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
  • Nu online
Ventieldopje schreef op woensdag 27 december 2017 @ 12:27:
Moet haast het diafragma zijn, dit kun je wel zien als je in de lens kijkt tussen foto’s door.

Mogelijke oorzaken:
1. DoF preview button per ongeluk ingedrukt of zit vast
2. Connectoren vies van de camera
3. Spoken
1. Het helpt als de zoeker donker is door DOF in te drukken, dan wordt het weer licht. De fotos zijn lichter maar nog wel een beetje te donker naar mijn gevoel.
2. Ik heb de connectoren al schoon gemaakt - ik zag soms namelijk ook Err staan in mn scherm. ( had ik de camera dan toch niet mee moeten nemen naar india?)

/edit - hij blijft nu in Err hangen... uit en aan - 1 foto en weer op Err. Ik ga weer verder zoeken !
3. ?

[ Voor 7% gewijzigd door 4v4t4r op 27-12-2017 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Welke lens heb je er op zitten? Ik denk gezien de info dat je camera de goede settings neemt maar dat je diafragma in je lens blijft hangen (of als je lens nog met een diafragma palletje werkt het palletje).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
  • Nu online
Barrycade schreef op woensdag 27 december 2017 @ 13:42:
Welke lens heb je er op zitten? Ik denk gezien de info dat je camera de goede settings neemt maar dat je diafragma in je lens blijft hangen (of als je lens nog met een diafragma palletje werkt het palletje).
ik heb nu een (ik noem het even helemaal)
Nikon DX AF-S Nikkor 18-105mm erop zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

En heb je zowel de palletjes op de lens als op je body schoon gemaakt? Err is meestal communicatie problemen tussen lens en body.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
  • Nu online
Barrycade schreef op woensdag 27 december 2017 @ 13:50:
En heb je zowel de palletjes op de lens als op je body schoon gemaakt? Err is meestal communicatie problemen tussen lens en body.
ja zo goed als ik kan. Ik heb nu de batterij nog maar even op de oplader gelegd - ik lees dat batterij issues
(lees: stiekem niet zo vol als hij aangeeft) soms ook wel voor problemen zorgen zoals die Err.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Als je de lens van je camera afhaalt is het diafragma dan helemaal open? Probeer eens een andere lens.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonius
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03-10 21:31
Barrycade schreef op woensdag 27 december 2017 @ 13:42:
Dit lijkt mij ook de meest waarschijnlijke oorzaak. Heb je een andere lens bij de hand om daarmee eens te testen? Anders met de hand een aantal keer het diafragma palletje bewegen (voorzichtig), kijken of er iets blijft hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
  • Nu online
Antonius schreef op woensdag 27 december 2017 @ 15:13:
[...]

Dit lijkt mij ook de meest waarschijnlijke oorzaak. Heb je een andere lens bij de hand om daarmee eens te testen? Anders met de hand een aantal keer het diafragma palletje bewegen (voorzichtig), kijken of er iets blijft hangen.
Andere lens: zelfde issue
Palletje beweegt wel, ik weet niet of hij genoeg beweegt.

Ik maak een foto en zie door de zoeker dat het beeld donkerder wordt. Als ik dan op het DoF preview knopje druk onder de lens gaat hij weer terug naar lichter.

Ik lees online dat de camera misschien op een paar punten gesmeerd moet worden?

/edit2 .. Ik zit een beetje te schieten en hij schiet weer op Err... zucht.

Batterij vol, alle contact punten schoongemaakt...

[ Voor 14% gewijzigd door 4v4t4r op 27-12-2017 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 04-10 23:59

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Het lijkt er op alsof de lens het diafragma van de camera niet door krijgt. Als ik mij niet vergis is het bij Nikon zo dat de lenzen standaard (zonder stroom) helemaal dichtknijpen en er signaal nodig is om het diafragma te openen.

Door op de DoF knop te drukken geef je het signaal om het ingestelde diafragma te gebruiken op de lens. Als je de knop niet indrukt, zou deze normaliter wijd open moeten zijn. Het lijkt er nu echter op dat dit laatste niet gebeurt en in rust geen signaal naar de lens gaat dat het diafragma helemaal open moet.

Al met al lijkt het mij samen met de Err dus een communicatie fout tussen lens en camera. Om de lenzen uit te sluiten zou ik adviseren naar een camera zaak te gaan en daar even een willekeurige Nikon body te testen met die lenzen. Ik gok dat het namelijk je camera is die de problemen veroorzaakt.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Pagina: 1