Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• tzeunis
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 02-11 19:44
Beste Tweakers,

Voor de kerstman een mooie set spulletjes gekregen om een nieuwe game pc te bouwen met onderstaande hardware.

I7 8700k
Gigabyte Aorus Gaming 7
Gigabyte Aorus Gaming 1080 Ti
Skill Trident Z RGB 3600mhz DDR4
Samsung EVO M2
Intel Optane 16GB
Thermaltake Toughpower DPS 750 wat
Thermaltake Floe Riing 360 premium AIO
Thermaltakr Core P3 case
Verder nog oude HD en SSD schijven

25 december:
Na afbouwen build was de enige reactie bij de stroom aanzetten een korte flits van alle MB leds en het branden van het power knopje op het moederbord. Bij het indrukken van zowel de knop de kast danwel het power knopje op het moederbord: geen reactie.

Die avond troubleshooting gedaan en alle onnodige zaken losgekoppeld. Alleen ram en cpu: zelfde effect. Moederbord uitgebouwd en dit op een doos getest: zelfde verhaal. (Afstandsbusjes zijn gebruikt in kast)

Mijn verdenking: voeding.

26 december:
Langs een vriend gegaan die nog een nieuwe voeding had liggen en deze ingeplugd: zelfde verhaal, maar de fans draaien een kwart. Alle voedingskabels doorgemeten of deze stroom doorgaven omdat 1 conector op mijn nieuwe voeding niet zo fraai uitzag: Okay. Zijn kabel nagemeten: Okay. Opnieuw aangesloten met zijn voeding: boot!

Boot met cpu en 1 ram dimm. In de bios gekeken en cpu en ram worden weergegeven. Paar keer opnieuw opgestart via moederbord knopjes: geen probleem. Atx en cpu power los en eigen voeding: niks. Andere voeding: niks.

Mijn voeding is 2 andere pc’s getest: niks.

Dus ik verdenk zowel mijn voeding en/of moederbord. Cpu heeft gewerkt en ik las overal dat die normaal (en zeker tegenwoordig) zelden stuk gaan. Dit is mijn 4e zelf assemblage pc, en normaal was het altijd bouwen en gaan.

Wat ik wil doen is een zelfde moederbord en een andere nieuwe voeding halen...

Hebben jullie nog ideeen verder wat te doen??

Dank!

| Losing my religion |

Alle reacties

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11:12
tzeunis schreef op woensdag 27 december 2017 @ 08:25:
26 december:
Langs een vriend gegaan die nog een nieuwe voeding had liggen en deze ingeplugd: zelfde verhaal, maar de fans draaien een kwart. Alle voedingskabels doorgemeten of deze stroom doorgaven omdat 1 conector op mijn nieuwe voeding niet zo fraai uitzag: Okay. Zijn kabel nagemeten: Okay. Opnieuw aangesloten met zijn voeding: boot!
Op basis van bovenstaande stuk lijkthet mij vrij simpel: combinatie van CPU, moederbord, RAM en 'andere PSU' werkt; maar zelfde CPU, moederbord, RAM en je eigen PSU werkt niet --> eigen PSU is defect.

Wat nog even vreemd klinkt is dat het eerst met die nieuwe voeding van vriend *niet* werkte, waarna je met een verwarrend stukje komt over een connector op jouw voeding die er niet fraai uit zag. Kan het zijn dat je een modulaire voeding hebt (en die vriend ook), en je jouw voedingskabels met zijn voeding gebruikt hebt? Zo ja, daar moet je heel erg mee uitkijken: verschillende merken gebruiken dezelfde connectoren maar wel met andere pin-out - het is heel goed mogelijk om kortsluiting te maken dan wel een te hoge spanning op componenten te zetten door voedingskabels en PSU te wisselen. ALLEEN de kabels gebruiken die bij die PSU horen!

• tzeunis
Ik heb geen modulaire connectoren uitgewisseld. Ik had wel een verlengkabel erbij die branded is. Maar ook van Thermaltake. Ga nu de nieuwe voeding testen en anders nieuw moederbord installeren...

| Losing my religion |

• tzeunis
Nieuwe voeding: geen actie. Ander moederbord en nieuwe voeding: draaien.

Oude voeding in andere pc: niks.

Conclusie: moederbord en voeding defect...

| Losing my religion |

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11:11

HugoBoss1985

Xenotech

Kan zijn dat die voeding het moederbord gesloopt heeft of andersom?

Ik zou een RMA aanmaken met de melding dat je nog onzeker bent over beide onderdelen en ze gewoon samen retour sturen!

[ Voor 47% gewijzigd door HugoBoss1985 op 27-12-2017 14:23 ]