Beste Waterkoeling voor i7-5820k oc

Pagina: 1
Acties:

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:59
Recentelijk heb ik een Noctua NH-D15 air koeler gekocht. Een prima koeler op zich alleen dekte hij net mijn 1e PCI-e slot af. Wat ik NIET had verwacht is dat mijn 2e PCI-e slot maar op x1 snelheid loopt. En het 3e slot loopt op x8. Nu zou die x8 nog wel kunnen voldoen maar in de huidige situatie overlapt de videokaart de Samsung 950 Pro m.2. ssd volledig en aangezien die op zichzelf ook al warm genoeg worden is deze situatie niet houdbaar. Ik heb bij Coolblue een retour aangevraagd en ben nu zoekende naar een geschikte waterkoeler. Mijn systeemkast is 255mm breed dus ik moet een koeler hebben van 240mm, mag met dual fan, want mijn kast ondersteund dat.

Wat mij voornamelijk opvalt bij de specificaties van alle waterkoelers hier is dat ik zelden een TDP waarde terug vind. Ga je googelen op beste waterkoeler voor een overclockte i7 5820k processor dan wordt er vaker een luchtkoeler aangeraden. Ook hier op tweakers zie ik bij verschillende koelers bepaalde minpunten waar ik niet op zit te wachten. Bv. dat het blok op de processor zodanig groot is dat het een geheugen module in de weg kan zitten.

Verder hoef ik ook geen fancy-pancy koeler, als ie maar gewoon goed koelt en ik ook de processor zonder problemen op minimaal 4 Ghz kan laten draaien.

Ik heb mijn oog laten vallen op een aantal koelers:
pricewatch: Cooler Master MasterLiquid ML240L RGB
Deze koeler ziet er op zich leuk uit met al die RGB kleurtjes, maar dat is niet het belangrijkste. De prijs is een indicator dat de koeling niet bijster is, alhoewel de review(s) verwijzen naar een kleinere broertje van deze koeler. Op de website van Coolermaster vind ik zo niet 1,2,3 de TDP van deze koeler terug. Gezien mijn processor 140watt TDP heeft moet de koeler dit ook minimaal kunnen afvoeren.

pricewatch: be quiet! Silent Loop 240mm
Lijkt een acceptabele koeler zonder al te veel poespas. Prestaties ogen wat mager gezien de reviews en de prijs is ook wat aan de hoge kant. Geen informatie vindbaar over TDP.

pricewatch: Arctic Liquid Freezer 240
Fans aan de buitenkant?? Dat weet ik zo niet, wel extra airflow door 4 fans in totaal.
Radiator schijnt dunner te zijn dan aangegeven in de specificaties. Een radiator moet altijd zo dik mogelijk zijn om zoveel mogelijk warmte af te geven. Geen TDP informatie.

pricewatch: Thermaltake Floe Riing RGB 240 TT Premium Edition
Duurder is vaak beter, zegt men. Is niet altijd zo, maar over het algemeen wel zo. Bij dit product vraag ik me af of de duurdere prijs het em zit in een betere kwaliteit en afvoer van de warmte of puur door die ledjes?
Aangezien de radiator bovenin mijn kast komt te zitten zie je niets terug van die fans. Je ziet waarschijnlijk wel wat licht van kleur veranderen in de kast, maar daarmee is ook alles gezegd. Bovendien, als ik een waterkoeler neem, komt mijn zij fan er voor te zitten en die bevat al een fel blauwe led.

Zijn er ook tweakers met een vergelijkbare processor en een waterkoeling systeem die hun processor op minimaal 4 Ghz hebben draaien?

Mijn YouTube Channel

• Vinnie
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik zie zo niet welk moederbord je hebt, maar gezien je ansich tevreden bent met de NH-D15, zou een NH-D15S anders ook niet passen? Die is speciaal gemaakt voor betere compatibiliteit met moederborden.

Qua 240mm waterkoelers bent ik zelf altijd het meest tevreden geweest met de Corsair H100i v2. Kon makkelijk een 7700K op 4.9GHz koel houden, en met de meegeleverde fans vervangen voor Noctua 120mm static pressure fans.

C:\>_

• Snowwie
Vinnie schreef op woensdag 27 december 2017 @ 01:51:
Ik zie zo niet welk moederbord je hebt, maar gezien je ansich tevreden bent met de NH-D15, zou een NH-D15S anders ook niet passen? Die is speciaal gemaakt voor betere compatibiliteit met moederborden.

Qua 240mm waterkoelers bent ik zelf altijd het meest tevreden geweest met de Corsair H100i v2. Kon makkelijk een 7700K op 4.9GHz koel houden, en met de meegeleverde fans vervangen voor Noctua 120mm static pressure fans.
Zie je mijn inventaris niet?

Ik heb een Asus X99-A moederbord.

Van alle reviews van jouw Corsair H100i v2 waterkoeler lees ik wel veel over dat de fans luidruchtig waren, maar je hebt ze zelf weer vervangen door andere fans. Het licht er natuurlijk ook weer aan hoe duur die Noctua fans waren.

[ Voor 16% gewijzigd door Snowwie op 27-12-2017 02:54 ]

Mijn YouTube Channel

• Vinnie
  • Niet online
Best wel standaard voor Noctua fans;
pricewatch: Noctua NF-F12 PWM, 120mm

Best raar, volgens de compatibility van Noctua zou je X99-A geen problemen moeten hebben met de NH-D15, maar sowieso zal het met een NH-D15S beter moeten gaan.

• Snowwie
Vinnie schreef op woensdag 27 december 2017 @ 03:07:
Best wel standaard voor Noctua fans;
pricewatch: Noctua NF-F12 PWM, 120mm

Best raar, volgens de compatibility van Noctua zou je X99-A geen problemen moeten hebben met de NH-D15, maar sowieso zal het met een NH-D15S beter moeten gaan.
Nee, toch is het niet zo, check dit maar eens:
productreview: Noctua NH-D15 review door Snowwie (en zie de bijgevoegde foto).

De radiator overlapt de pci-e lane weliswaar niet, maar de fans, die met clipjes vast zitten wel. Je wil geen metaal tegen je videokaart aan hebben.

Mijn YouTube Channel

• Vinnie
  • Niet online
Ik zie het.

Ik zou het sowieso aan Noctua melden, dan kan de sheet aangepast worden voor dit moederbord. Maar zover ik het kan zien, zou de NH-D15S geen problemen moeten geven, die zit om dit soort redenen iets hoger met de toren; mocht je met de waterkoeling er niet uitkomen/liever luchtkoeling willen hebben.

https://noctua.at/media/w...nh_d15s_clearance_new.png
https://noctua.at/media/c...ct/t/e/tech_nh_d15_xl.jpg

75mm vs 67mm vanaf het hart naar de zijkant beneden.

Sowieso zit je met AIO veel met Asetek designs, dus veel verschil zal je daar niet in vinden, maar vooral in software. Dat is meestal ook wel een punt. Die van NZXT is in mijn ervaring niet goed. Die van Corsair redelijk, en kan je redelijk makkelijk een vrij stil fanprofile geven. Ook kan je daarin de pomp in snelheid instellen.

[ Voor 12% gewijzigd door Vinnie op 27-12-2017 03:52 ]

• Snowwie
Ik neig qua meningen, reviews en video's die ik bekeken heb van alle in de TS genoemde koelers toch naar de pricewatch: Arctic Liquid Freezer 240
Echter het probleem bij deze waterkoeler is, is dat ik volgens mij de fans die aan de buitenkant zitten niet kan gebruiken ivm de layout van mijn systeemkast.

De door Vinnie genoemde Corsair H100i v2 heeft te veel negatieve reviews wat betreft lawaai. Dan moeten er andere fans in, en de door Vinnie genoemde fans zijn minimaal 20-25 euro per stuk. Dat bedrag komt er dan nog weer over heen.

De Arctic Freezer bestellen bij Informatique kost me dan : € 90,-
De Corsair H100i V2 bestellen bij Megekko kost me dan : € 109,- + € 50,- nieuwe fans = € 159,-

Dan kies ik als de prestaties weinig voor elkaar afdoen liever voor de Arctic Freezer. Scheelt ook weer gepruts met fans.

Afbeeldingslocatie: http://www.etonix-media.com/wp-content/uploads/2013/09/Aerocool-GT-S-WH.jpg

Mijn YouTube Channel

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09:34

br00ky

Moderator Harde Waren
Aankoopadvies vragen mag... maar niet hier - lees eerst dit! kan je niet gemist hebben met je 14 jaar membership...

Schopje naar CAA.

• Snowwie
br00ky schreef op woensdag 27 december 2017 @ 13:24:
Aankoopadvies vragen mag... maar niet hier - lees eerst dit! kan je niet gemist hebben met je 14 jaar membership...

Schopje naar CAA.
En toch vergeet ik het best nog wel vaak, die link tussen gewoon een vraag over een stuk hardware of over adviezen met betrekking tot aankoop er van (omdat je ook niet elke dag wat koopt). Het is net als werken met sjorbanden, heb die dingen al jaren bij m'n aanhanger, maar omdat ik ze niet zo vaak gebruik zit ik elke keer weer te puzzelen hoe ik het alweer vastzet. :)

Maar ontopic:
Heb een medetweaker gePM-ed over hoe zijn Arctic Liquid Freezer 240 het deed na 2 jaar gebruik en het resultaat hiervan was nog altijd positief. Na het zien van wat filmpjes en de prestaties in combinatie met de prijs, heb ik besloten deze te kopen.

Dus de Arctic Liquid Freezer 240 is het geworden.
Het enige wat jammer is dat die 2 extra fans niet aan de bovenkant van mijn kast willen, maar dat zou bij geen enkele waterkoeler gekund hebben met mijn Aerocool GT-S White systeemkast.

Mijn YouTube Channel

Pagina: 1