Toon posts:

Videobewerken: nieuwe componenten of nieuwe pc?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Hoi allemaal!

Ik hoop dat ik en op het goede forum zit en in de juiste categorie, maar zo niet dan hoor ik het wel :)

Ik heb een tijd geleden een gopro gekocht en vind het leuk om van al deze beelden een compilatie te maken. Nu doe ik dat op dit moment heel simpel met Windows Movie Maker (wil dit in de nabije toekomst proberen met andere software, zoals Adobe Elements) maar wat ik nu heb is dat mijn computer redelijk vaak vastloopt als ik video's bewerk. Vastlopen wil in dit verband zeggen dat MovieMaker ermee stopt en ik deze opnieuw moet laden.

Nu weet ik dat mijn computer vrij oud is (ik denk onderhand wel 10 jaar) maar nu weet ik er niet zoveel van hoe ik dit kan oplossen. Vandaar mijn vraag hier :) Ik zit namelijk met het volgende:
- Wat zouden jullie mij aanbeleven om deze video's 'makkelijk' te kunnen bewerken?

Ik zit zelf te denken aan wat extra intern geheugen en een nieuwe videokaart, maar ik weet niet of de rest van mijn computer dan wel goed genoeg is.

Ik heb de volgende specs:
Intel Core 2Quad CPU Q9400@2,.66 GHz
8 GB Intern geheugen
Windows 10, 64 bit
Samsung SSD 850 EVO 250 GB ATA Device
NVIDIA GeForce GTX 260
ACPI x64 - based PC

Nog wat meer informatie: verder dan video's bewerken doe ik vrij weinig op de computer. Het gaat dan om Word, wat surfen en that's it eigenlijk. Zouden jullie mij verder kunnen helpen? Qua budget doe ik niet al te moeilijk (al koop ik liever geen nieuwe pc, maar als dat wel het enige en juiste advies is dan hoor ik dat ook gaag). _/-\o_

Alle reacties

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Alleen RAM.

Ik gebruik MovieMaker ook nog wel eens; enkele video van 4GB kan ik dan laden maar het wordt wel een stukkie langzamer.

Elements (of opensource alternatieven) zijn wat efficienter dus mogelijk dat eerst eens proberen alvorens RAM te kopen?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor de snelle en duidelijke reactie!
Videokaart zou het dus wel moeten trekken?

• PC_EVERYDAY
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 21-11-2025
Hoi Lucas,

Wat is ongeveer je budget wat je bereid bent er aan uit te willen geven?
De CPU (prosssesor) is een Quadcore dus die doet zijn dingen wel, tuurlijk een nieuwe Quadcore CPU van nu is natuurlijk wel stukken vlugger. 4 cores (Quadcore) is wel echt het minimale voor foto/video bewerking in mijn ogen, 6 cores is stukken vlugger. Om je een idee te geven wat dit dan kost om te upgraden naar een nieuw 6 core CPU en een daarbij behorend Z370 Moederbord dan zit je precies op 300euro. Dan licht het er wel aan wat voor RAM je nu hebt, als dit DDR3 is zal er ook een nieuwe DDR4 RAM module aangeschaft moeten worden aangezien DDR3 niet meer ondersteund word.
De GPU (Videokaart) heeft als ik goed heb 800/900MB VideoRAM, voor simpele basic tasks met video bewerking moet dit wel te doen zijn, mits je niks geeft over de render tijd, want hoe meer qudacors de GPU heeft hoe korter de rendertijd word. Wederom hangt dit ook weer van het budget af.

Wat RAM betreft, wat voor ram heb je nu is dit DDR 3 of DDR 4?

Wat betreft de CPU en Moederbord waar ik over gesproken heb dit zijn de Intel I5 8400 en de Gigabyte Z3700P D3

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-8400 Boxed€ 181,50€ 181,50
1Gigabyte Z370P D3€ 99,-€ 99,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 280,50

Hoor graag van je!

Met vriendelijke groet,
Thijs

• Wolffe
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 09:16
Hey Lucas,

In welke resolutie schiet je de filmpjes op je GoPro? Het maakt namelijk voor editten natuurlijk wel verschil of je in een zwaar formaat (4k bijvoorbeeld) of in full hd schiet. In full hd is het advies van Thijs een mooie oplossing, maar als je ook 4k schiet wil je wellicht kijken naar wat krachterige cpu's en een grotere set RAM geheugen (16gb minstens) en daarnaast zeker ook naar een andere grafische kaart (1050ti bijvoorbeeld). Als je van plan bent gebruik te gaan maken van Adobe kan een wat krachtigere pc je zeker helpen en is je build wat toekomstbestendiger voor als je meer met videobewerking wil gaan doen :)