ALS(EN(OF combinatie met overschrijven van waarde in formule

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertwierenga
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 30-09-2024
Goedemiddag,

Ik ben bezig met een Excelsheet voor het bijhouden van de Klaverjas scores en loop tegen een, voor mij onoplosbaar, probleem op.

Voorbeeld:
A1 = Team A of Team B (het team wat speelt en wat te selecteren is met Dropdown menu)
A2 = Score Team A (handmatig in te vullen)
A3 = Roem Team A (handmatig in te vullen)
A4 = Mars Team A (nog handmatig in te vullen 1=100 roem)

A6 = Score Team B (wordt automatisch berekend middels onderstaande formule) (geblokkeerde cel)
A7 = Roem Team B (handmatig in te vullen)
A8 = Mars Team B (nog handmatig in te vullen 1=100 roem)

=ALS(A2="";"";ALS(A2=0;162;ALS(A2>0;162-A2)))

Als Team A nog geen score heeft wordt er niets weergegeven.
Als Team A 0 punten heeft, krijgt Team B 162 punten
Als Team A meer punten heeft dan 0, krijgt Team B 162 - de punten van Team A.

Wat ik graag zou willen is het volgende:

Wanneer Team A speelt EN genoeg punten heeft behaald (A2+A3)>(A5+A6), blijft de uitwerking van bovenstaande formule gelijk.
Wanneer Team A speelt EN heeft alle slagen gehaald, dan zou ook automatisch A4 gevuld moeten worden met 1
Wanneer Team A speelt EN heeft niet genoeg punten behaald (A2+A3(<=(A5+A6), dan zou A2 gevuld moeten worden met een 0, zou A3 gevuld moeten worden met een 0 en zou de eventuele roem moeten worden bijgeschreven bij A7.

Ik kom er maar niet uit. Zou iemand mij hierbij kunnen helpen?
Het kan ook zijn dat ik daarvoor eerst alles in moet vullen in A1, A2, A3, A4, A6, A7 en A8 en middels een "bereken"-knop (waaronder de formule zich bevindt) de herberekening laten plaatsvinden. OF dat het middels een VBA code kan worden uitgevoerd, maar van dat laatste heb ik geen kaas gegeten.

Alvast dank voor welke reactie dan ook!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 13:08
bertwierenga schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 19:07:
Wanneer Team A speelt EN genoeg punten heeft behaald (A2+A3)>(A5+A6), blijft de uitwerking van bovenstaande formule gelijk.
=ALS(EN(A2<>"";(A2+A3)>(A5+A6));"WAARDE BIJ WAAR";"WAARDE BIJ ONWAAR")

Zie je hoe de EN() werkt? Dan kan je nu ook aan de slag met de volgende wensen :+

Verder kan ik je aanraden om e.e.a. even uit te werken in een logische 'boom', zeker als je meer zaken aan elkaar wilt knopen. Een beetje op deze manier
E4 groter dan F4? ja  --> celwaarde = 1
	          nee --> E4 gelijk aan F4 EN E4 groter dan E8? 
                                            ja  --> celwaarde = 2
	                                    nee --> celwaarde = 3  

Op die manier kan je de logica vrij eenvoudig verwerken in een (lange) excel formule, en kan je eventuele fouten snel(ler) opsporen.
=ALS(E4>F4;1;ALS(EN(E4=F4;E4>E8);2;3))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertwierenga
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 30-09-2024
Hoi Breeuw!

Dank hiervoor. Ik ga hieraan puzzelen en jouw beschreven uitleg gebruiken. Ik heb daar morgen wel de tijd voor en laat het resultaat aan je weten! Super dank hiervoor!

Groet,

Bert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 13:08
bertwierenga schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 21:22:
Dank hiervoor. Ik ga hieraan puzzelen en jouw beschreven uitleg gebruiken. Ik heb daar morgen wel de tijd voor en laat het resultaat aan je weten! Super dank hiervoor!
Graag gedaan, en succes!

Mocht e.e.a. uiteindelijk complexer worden, en ben je niet vies van een (klein) beetje programmeren, dan kan ik je aanraden om eens een (ondiep) duikje te nemen in vba, waarmee een nieuwe wereld in Excel voor je open zal gaan.